Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Sivustoon liittyvä keskustelu, parannusehdotukset, risut ja ruusut...
porakone
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 06.05.2008 1:29

Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja porakone » Ke 06.10.2010 20:22

Olen jo pitkään miettinyt tätä asiaa, mutta jonkun ehdotettua tuolla toisessa säikeessä 20-30 euron vuosimaksua saitin käyttöön, päätin nyt julkituoda vajavaisuuteni ja kysyä otsikossa mainittua asiaa.

Omassa, kausittaittaisessa kätköilyharrastuksessa koen tulevani toimeen näillä:

PQ GC.COMmissa joka lähettää muutaman kerran viikossa mailiin kaikki alueeni kätköt. Aloitussivullani on myös linkki josta näen samat kartalla yhdellä klikkauksella.
PQ GC.COMissa josta näkyy alueeni uusimmat kätköt (esim julkaistu 1vk sisällä). Tämä ei tule mailiin mutta aloitussivullani on linkki joka näyttää kyseisen PQ:n tulokset kartalla yhdellä klikkauksella. Aloitussivuni myös lataa tämän kartan automaattisesti jos selainta ei käytä pariin minuuttiin.
Tarpeen mukaan teen GC.COMmissa PQ:n jossa kätköt jonkun ajomatkan varrella jos olen menossa johonkin + kätköt perillä.
GC.FI:ssä käytän foorumia.

Kännyhälystä ja Geochekeristä olen tietoinen mutta itselläni ei ole niille käyttöä joten kyselyttääkin nyt että onko täällä jotain vielä löytämätöntä herkkua vaihtelevasti harrastavalle jonka kotiseudun kätkötiheys on luokkaa 500 purkkia 70km säteellä?

Ja kysymykseni tarkoitus ei ole sitten mitenkään ottaa kantaa mahdolliseen 'käyttömaksuun' sillä mä oon ~kaikesta sitä mieltä että se maksaa joka kokee hinnan ja tarpeidensa kohtaavan. Itsehän maksaisin varmaan jo ihan pelkän foorumin käyttömahdollisuuden takia :-D

Avatar
JasoX
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 02.08.2010 19:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja JasoX » Ke 06.10.2010 20:35

Kännyhäly on aika kätevä ominaisuus, ja on todella kivat tilastot.

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ke 06.10.2010 20:37

Mulle tärkein lienee gc.fin etusivu. Haluan seurata Suomeen tulevat kätköt ihan vaan mielenkiinnosta, huomata tulevat eventit etsimättä ja samalla todeta myös foorumin uusimmat aiheet. Pysyä kartalla. Eniten tulee kuitenkin tehtyä kätköreissusuunnitelmia karttahaun avulla, joka minua ainakin miellyttää. Toisaalta olen myös tilastoaddikti ja keräilen pikkuhiljaa muutamaa haastekätköä kasaan, joten omat tilastot tulee vilkaistua melkein päivittäin. Erityisesti uudet kunta-, maakunta- ja graticule-kartat motivoivat suunnittelemaan reissuja uusille aluille. Puhelinluettelokin on säännöllisesti käytössä. Eli monia toimintoja ainakin mulla on päivittäisessä käytössä ja samalla tietysti sivusto toimii jonkunmoisena sosiaalisena väylänä, jonka kautta tuntee olevansa osana suomalaista kätköilijälaumaa.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 06.10.2010 20:53

Vastaan nyt minäkin kun on ainoa sivusto minkä olen itse tehnyt ja jota myös käytän :D

Gc.comia käytän vain ja ainoastaan loggaamiseen, kaiken muun saan tältä saitilta. Kätköreittien suunnitteluun käytän saitin karttaa jolla myös onnistuu haku "vain kätköt joita en minä eikä kätköilijät xx ja yy ole löytänyt" joka helpottaa reissuja joissa mukana on useampi kätköilijä.

GPX:t latailen suoraan gepsiin myös täältä. Täällä on nuo täydet palvelut sekä malli premiumkäyttäjän karttahausta.

Niin, ja mikäli ei ole geocache.fi:hin aktivoinut premiumtietoaan (oikean yläkulman käyttäjätietoruudussa ei ole PR -merkkiä nimimerkin perässä) niin sehän tapahtuu kyseisen ruudun "Premium update" -linkistä ja automaattisen tiedon voimassapysymisen saa kun tallentaa omiin tietoihin geocaching.com -salasanan jolloin tarkastus tapahtuu automaattisesti gc.comin apiliitynnästä. (Lisätietoa FAQ -sivun toisesta kohdasta "Premiumtieto ei ole oikein geocache.fi -sivustolla vaikka olen geocaching.com:n premiumjäsen".
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Q-Hullu
Viestit: 23
Liittynyt: La 28.03.2009 18:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja Q-Hullu » Ke 06.10.2010 21:14

haksu10 kirjoitti:Vastaan nyt minäkin kun on ainoa sivusto minkä olen itse tehnyt ja jota myös käytän :D
Entäs http://www.haksu.net/...

nimim. ikijäsen vuodesta nappi ja kivi :shock:

No itse asiaakin ettei mene turhaksi kommentoinniksi. Hattua nostan Haksulle ja oikein hävettää ettei talous ole antanut myöten sponssata... mutta kunhan talon saan myytyä niin korjaan tilanteen.
Mitä saitin toimintoihin tulee niin varsinkin tuo etusivun info viimeisimmistä sekä karttahaku on ihan pop. Toinen usein käyttämäni ominaisuus on katsella mitä muut ovat loganneet aiemmin löytämilleni kätköille ( http://www.geocache.fi/players/lokilista.php ) ja ruksi kohtaan löytämäni - ja näin palata muisteloissa jo löytämiini kätköihin.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ke 06.10.2010 21:35

Minä käytän selkeästi eniten lokiseurantaa. Uteliaana ihmisenä luen (lähes) kaikki loggaukset 45 km säteellä kotikoordinaateista. Kaikki muukin kätköilyyn liittyvä tapahtuu Haksun sivujen kautta, vain loggaaminen tapahtuu GC.comin puolella.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ke 06.10.2010 22:05

porakone kirjoitti:Kännyhälystä ja Geochekeristä olen tietoinen mutta itselläni ei ole niille käyttöä joten kyselyttääkin nyt että onko täällä jotain vielä löytämätöntä herkkua vaihtelevasti harrastavalle jonka kotiseudun kätkötiheys on luokkaa 500 purkkia 70km säteellä?
Minulle tärkeitä gc.fi:ssä ovat:
1) Etusivu, joka on hyvä yhteenveto uusimmista kätköistä ja keskusteluista
2) Kätkökartta, joka toimii huomattavasti nopeammin kuin gc.comin kartta ja jossa ratkotut mysteerit (ja mikseivät multitkin, jos haen etappeja eri päivinä) näkyvät juuri siellä, missä purkki on, eikä referenssipisteessä. Tämä onnistuu, koska haksun systeemiin voi tallentaa kätkölle omat koordinaatit ja omia tietoja. Huomasin tänään, että gc.com on lisännyt omaankin palveluunsa muistiinpanojen talletusmahdollisuuden, mutta koordinaatteja ei taida voida tallentaa.
3) Live näyttää haksun systeemin tallennetut tiedot eli voin koska tahansa katsoa puhelimella, onko lähellä kätköjä mysteerien loppupisteet mukaanlukien. Ratkon mysteerejä muualtakin kuin lähiseudulta omaksi ilokseni ja käyn kuittaamassa, jos joskus satun lähistölle, joten on kätevää, että karttamerkki on purkin kohdalla.
4) Tilastokuvia on aina kiva katsoa, erityisesti karttoja, joista näkee, missä on tullut käytyä.
5) Suomen kätkötietojen haku GSAKiin, jonka kautta siirrän tiedot käsigepsiin. Ennen siirsin tiedot useita kertoja viikossa, mutta nykyään Live ja ja gc.fi toimivat niin hyvin yhteen, että päivitän gepsin tiedot satunnaisemmin.

Gc.comia käytän loggausten tekoon sekä hakiessani gpx-tiedoston, jossa ovat omat löytöni myös ulkomailta. Samoin ulkomaanmatkoilla haen gc.comista matkakohteen kätkötiedot sitä varten tehdyllä taskukyselyllä. Kätkökuvaukset luen gc.comista, mutta yleensä päädyn sinne haksun kätkösivun kautta.

Olisi mukavaa, että gc.fi:stä löytyisivät myös muiden kätkösivustojen kätköt (esim. terrakätköt), mutta niitä on niin vähän, että tarvittaessa saan niiden tiedot päivitettyä omin konstein GSAKiin ja sieltä gepsiin. Liveen niitä ei sattuneesta syystä varmasti saa.

geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » Ke 06.10.2010 22:24

Q-Hullu kirjoitti:Entäs http://www.haksu.net/...
Nyt se on kerrottava, vaikka menee ohi sektorin, niin että ojanpientareet pölisee. Olin ajatellut, että kerron tämän haksulle, jos joskus saan kunnian tavata.
Ensimmäisen kerran elämässäni kirjauduin internettiin vuonna 1995 syksyllä Porvoon ammattikoulussa. Netscapen selaimella sinne ihmeelliseen maailmaan mentiin ja yahoon hakukone taisi aueta kotisivuna. Opettaja sanoi, että nyt voitte siihen hakukoneelle kirjoittaa mitä haluatte ja katsella mitä löydätte. No, minähän kirjoitin siihen, että: huumori ja pääsin siitä ensimmäiseksi haksun huumori sivuille. Eli ensimmäinen internetistä itse avaamani sivu oli se. No kait siinä ensin jonkinlainen lista oli huumori -sanan tuloksena, mutta ei varmaan järin pitkä. Eli kiitokset haksulle internetin avaran maailman aukaisemisesta :D
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tällä saitilla voi tehdä?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » To 07.10.2010 10:40

Heips!

Kannanpa kortenki kekoon: Eli käytän geocache.fi -sivustoa päivittäin/viikottain seuraaviin (ei tärkeysjärjestys)

- forumin seuraaminen

- uusien kätköjen julkaisu eri puolilla Suomea, voi mummolamatkojaan ja muita reittejään suunnitella sen mukaan. Ajomatkallakin tsekkailen uudet kätköt matkan aikana kännykän kautta, jos vaikka jonnekin ehtisi ekana ;). Kyllä kovasti piristää pitkiä mummolamatkoja tämmöinen mahdollisuus.

- omien tietojen tallennus kätköinfoon, esim. mysteerien loppupisteet latautuu automaattisesti Liveen, ei tarvi muistella erikseen. Tämä on erittäin pop näin hatarapäiselle ihmiselle kuin allekirjoittanut :).

- kännyhäly

- monipuoliset hakuominaisuudet: sekä haastetilanteiden seuranta että normi kätköjen etsintä. (Haun kätkölistauksessa muuten ei ole tätä sinistä i-nappulaa joka vie suoraan kätköinfon sivulle, kuten on etusivulla. Olisi tosi kätevä, kun tallentelen mysteerien tietoja ;), muuten onkin jo melkein täydellinen). Liven käyttäjänä en käytä tätä kätköjen lataukseen, mutta jos ja kun joskus oikean gepsin hommaisin, niin luultavasti tätä käyttäisin.

- tilastotiedot, haasteisiin hurahtaneena on kätevää katsoa ja seurtata omaa tilannetta hakujen ja tilastotietojen avulla. Tämä on niitä mansikoita puuron päällä. Tykkään!

- logiseuranta. Seuraan säännöllisesti kamujen reittejä ja loggauksia, tutkin kätköilläni kävijöiden loggauksia lähialueilla yms. Saattaapi joku mielenkiintoinen mysteerikin tätä kautta tarttua pohdittavakseni.

- puhelinluettelo, satunnaisesti on tarvinnut tsekata jonkun puhelinnumero tien päällä liikkuessa.

- mobiilisivustot helpottaa hakua tien päällä, varsinkin jos Livessä kartat tökkii, gc.comissa on jotain päivitystä tms, jolloin kätköt ei lataudu Liveen. Mobiilisivutojen kautta on tullut tarkistettua kuvalliset vinkit yms. keskellä korpea ollessa.

Vitsit, tuosta voisi luulla etten muuta teekään kuin istu geocache.fi:n sivustoilla... Töissä ei onnettomuudekseni/onneksi? pääse tälle "erittäin haitalliselle" sivustolle ;).

Kiitos ja kumarrus tästä sivustosta. Pitääkin muistaa taas sponsoroida. Pitäs olla varmaan sähköpostimuistutus, niin muistaisin tuota sponsorimaksua laittaa tulemaan...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sivustoon liittyvät ehdotukset ja kommentit”