Naatit jonona -ongelma

Sivustoon liittyvä keskustelu, parannusehdotukset, risut ja ruusut...
hiphei
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 03.08.2018 18:25

Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja hiphei » La 19.02.2022 22:40

Moikka,

mulla on sellainen ongelma fi:n geocheckerin kanssa, että kun checkeriä on jo käyttänyt ja checkerin asetuksissa edellinen yritys jää näkyviin, niin naatit jonossa -kohdasta en saa ylikirjoitettua näkyvissä olevia naatteja.

Esim. https://www.geocache.fi/checker/?act=ch ... wp=GC9NKQR on sellainen checker, jossa tarkastin uusintayrityksellä tuo edellisen yrityksen naatit.

Käytössä Chrome-selain.

-hiphei

TimoKoo
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 03.04.2019 13:29

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja TimoKoo » La 19.02.2022 23:43

Hieman saman huomasin. Kun kopsaa naatit merkkijonona kenttään, painaa Tee ja naatit muodostuvat kenttiin. Sitten huomaakin kopsanneen väärät naatit ja kopsaa oikeat naatit uudelleen ja painaa Tee nappia ei mitään tapahdu ellet käy tyhjentämässä vanhoja naatteja pois.

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Su 20.02.2022 1:49

Tämä on Checkerin normaali toimintatapa.

Checkerissä on ensisijaisena tietona koordinaatit ja vasta toissijaisena koordinaattijono.

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Su 20.02.2022 2:39

geocache.fi kirjoitti:
Su 20.02.2022 1:49
Tämä on Checkerin normaali toimintatapa.

Checkerissä on ensisijaisena tietona koordinaatit ja vasta toissijaisena koordinaattijono.

// haksu10
Tutkin asiaa ja checkerin ensisijaista vaihtoehtoa ei valitettavasti ole mahdollista muuttaa ilman todella laajaa uudelleenkirjoitusta ja testirupeamaa. Silti tämä muutos altistaisi checkerin monille piileville ongelmille ja käyttäjät joutuisivat jälleen betatestaajan asemaan. Tähän en halua lähteä.

Käyttäjien toiveissa ongelmana on juuri se, että niitä on usein pakko toteuttaa purkkavirityksin koska toteutus on tehty toteutushetkellä parhaalla ja tehokkaimmalla tavalla. Sitten jos purkkaviriteltyihin toiveisiin liittyviä muutoksia tulee eteen aletaan menemään jo hyvin syville vesille. Checkerin suhteen upotaan jo lähes 11.000 metrin syvyyteen pinnan alle, se omana kokonaisuutena on yksi monimutkaisimmista rakennelmista mitä ikinä olen rakentanut.

Mutta toki epämääräistä purkkaa voi heittää aina vain lisää. Niinpä lisäsin nyt checkeriin javaskriptiä joka (ehkä) toimii siten, että kun vaihtoehtoiseen "Tai naatit jonona" -ruutuun kirjoittaa kahdeksannen merkin (tai liittää vähintään 8 merkkiä) tyhjäytyvät koordinaattiruudut. Tällöin Tee -napin käynnistämä prosessi ei ajaudu enää tarkastustoiminnon tarkastusprosessiin.

Syy miksi ruutuun pitää kirjoittaa kahdeksan merkkiä on siinä, että mikäli käyttäjä kirjoittaa vahingossa turvakoodin tähän ruutuun ei hänen syöttämät koordinaatit tyhjenny vaan checkeri toimii suunnitellusti. Kahdeksan merkin pituus kuitenkin täyttyy aina jos ruutuun kirjoitetaan koordinaatteja joten tällä ei ole käytännön merkitystä.

Toivotaan että tällä purkkavirityksellä päästään taas eteenpäin seuraavaan purkkaviriteltävään seikkaan.

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

Zergei
Viestit: 444
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja Zergei » Su 20.02.2022 19:26

Lisäisin tähän syssyyn, että useimmiten ongelmia tuottaa skriptin vaatiman syntaksin tiukkuus. Esimerkiksi jos kirjainetuliitteet puuttuvat, menee parsinta pieleen. Jos pisteiden sijaan käyttää desimaaleissa pilkkua, mönkään menee myös. Ja jos rivissä on käytetty astemerkkejä º niin parseri yrittää kopioida nekin astekenttiin, mitä taas checkeri ei ymmärrä.

En tiedä, kannattaako näitä kaikkia vaihtoehtoja alkaa käsin lisäilemään, ettei hubbabubba lopu. Työkaluvinkkiin voisi kuitenkin lisätä, että millaista muotoilua suositellaan, niin ei mene arvailupeliksi :)

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Su 20.02.2022 19:37

Zergei kirjoitti:
Su 20.02.2022 19:26
Lisäisin tähän syssyyn, että useimmiten ongelmia tuottaa skriptin vaatiman syntaksin tiukkuus. Esimerkiksi jos kirjainetuliitteet puuttuvat, menee parsinta pieleen. Jos pisteiden sijaan käyttää desimaaleissa pilkkua, mönkään menee myös. Ja jos rivissä on käytetty astemerkkejä º niin parseri yrittää kopioida nekin astekenttiin, mitä taas checkeri ei ymmärrä.

En tiedä, kannattaako näitä kaikkia vaihtoehtoja alkaa käsin lisäilemään, ettei hubbabubba lopu. Työkaluvinkkiin voisi kuitenkin lisätä, että millaista muotoilua suositellaan, niin ei mene arvailupeliksi :)
Enpä ole vielä nähnyt koordinaatteja joissa ei olisi kirjainetuliitteitä, joten siksi olen ne määritellyt pakollisiksi. Kerrotko tarkemmin näistä koordinaateista?

Astemerkin pitäisi poistua aina koordinaateista mutta olisiko joten WTF-8 -ongelma ettei sitten poistukaan. Siksi en alakaan tuota muokkaamaan kun en mä osaa mitään.

En uskalla antaa muotoilusuositusta kun sekin kuitenkin menisi pieleen.

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Su 20.02.2022 19:58

geocache.fi kirjoitti:
Su 20.02.2022 19:37
Zergei kirjoitti:
Su 20.02.2022 19:26
Lisäisin tähän syssyyn, että useimmiten ongelmia tuottaa skriptin vaatiman syntaksin tiukkuus. Esimerkiksi jos kirjainetuliitteet puuttuvat, menee parsinta pieleen. Jos pisteiden sijaan käyttää desimaaleissa pilkkua, mönkään menee myös. Ja jos rivissä on käytetty astemerkkejä º niin parseri yrittää kopioida nekin astekenttiin, mitä taas checkeri ei ymmärrä.

En tiedä, kannattaako näitä kaikkia vaihtoehtoja alkaa käsin lisäilemään, ettei hubbabubba lopu. Työkaluvinkkiin voisi kuitenkin lisätä, että millaista muotoilua suositellaan, niin ei mene arvailupeliksi :)
Enpä ole vielä nähnyt koordinaatteja joissa ei olisi kirjainetuliitteitä, joten siksi olen ne määritellyt pakollisiksi. Kerrotko tarkemmin näistä koordinaateista?

Astemerkin pitäisi poistua aina koordinaateista mutta olisiko joten WTF-8 -ongelma ettei sitten poistukaan. Siksi en alakaan tuota muokkaamaan kun en mä osaa mitään.

En uskalla antaa muotoilusuositusta kun sekin kuitenkin menisi pieleen.

// haksu10
Laitoin nyt muotoiluesimerkin mikä voi toimia ja poistin maininnan että mikään muu toimisi. En voi sanoa että muutin parseria hallitsemaan entistä paremmin kaikkia mahdollisia muotoja koska kuitenkin puolen vuoden päästä kuulisi valitusta kun ei ole koko aikana toiminut oikein joten käyttää vaan muotoiluesimerkin mukaista muotoa niin silloin voi toimia taikka sitten ei toimi, vaikeahan sitä on sanoa näin mitään osaamattomana.

// h10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

Zergei
Viestit: 444
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja Zergei » Su 20.02.2022 20:58

Ihan oikeastihan nämä ovat aivan mitättömiä ongelmia, kuten vaikkapa nuo etumerkkien puutteet. Tosin kun 99,9999999999% checkervastauksista suomalaisessa palvelussa ovat pohjoiseen päiväntasaajasta ja itään nollameridiaanista, niin välillä tuohon tulee haksahdettua. Sitten sen korjaaminen vie pari sekuntia...

Enemmän ihmetyttää gc.comin oma koordinaattien syöttö, joka joskus toimii, joskus takkuaa vaikka formaatti olisi tismalleen sama. WTF-8 hyvinkin...

Zergei
Viestit: 444
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja Zergei » Su 20.02.2022 21:12

P.S. Onko UTF-koodistossa sitten ehkä muita º vastineita, olen tottunut lisäämään tuon alt+167 näppäilyllä?

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Su 20.02.2022 22:14

Zergei kirjoitti:
Su 20.02.2022 20:58
Ihan oikeastihan nämä ovat aivan mitättömiä ongelmia, kuten vaikkapa nuo etumerkkien puutteet. Tosin kun 99,9999999999% checkervastauksista suomalaisessa palvelussa ovat pohjoiseen päiväntasaajasta ja itään nollameridiaanista, niin välillä tuohon tulee haksahdettua. Sitten sen korjaaminen vie pari sekuntia...

Enemmän ihmetyttää gc.comin oma koordinaattien syöttö, joka joskus toimii, joskus takkuaa vaikka formaatti olisi tismalleen sama. WTF-8 hyvinkin...
Tjoo, koska ollaan Suomesssa ja puhutaan suomea niin sovitaan ennemmin että N korvataan P:llä koska kyse on pohjoisesta, ja E korvataan I:llä kun kyse on idästä. Samoin voi koordinaattien alun kirjoittaa yhteen jättäen astemerkin pois, samoin I:n etunollan, koska suomalaisessa palvelussa asteet ovat aina kaksinumeroiset. Samalla jätetään kaikki turhat etunollat minuuttipuoleltakin pois. Ja vielä tuo turha väli P:n ja I:n välistä.

Eli koordinaatit kelpaavat jatkossa vain muodossa P647.3I2134.123 (päivitän nämä Geocache.fi:ssä näkyviin). Tai no, tietty voidaan käyttää virallisia koordinaatteja eikä aleta sepittelemään omia poikkeuksia vain koska ollaan Suomessa...

Mutta
Zergei kirjoitti:
Su 20.02.2022 21:12
P.S. Onko UTF-koodistossa sitten ehkä muita º vastineita, olen tottunut lisäämään tuon alt+167 näppäilyllä?
Taitaa olla sinulla typo, tarkoitat kai (numeronäppämistöltä) alt+0176 joka on ainakin windows -koneissa virallinen tapa (alt+167 tuottaisikin ohjelmasta riippuen mitä sattuu, vallan vekkulin merkinkin). Kyllä tuo antaa aivan saman astemerkin kuin mitä Geocache.fi käyttää joten en ymmärrä, miksei se ole sinulla toiminut. Outoa.

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

anna.s
Viestit: 86
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja anna.s » Ma 21.02.2022 9:20

Te puhutte ihan hepreaa tällaiselle tavan tallaajalle, mutta kyllä minä olen huomannut myös tuon ongelman että kun/jos copypastetan naattirivin comista tai vaikkapa geo calsingista, sitten klikkaan "tee", niin joskus tuonne ruutuihin pompsahtaa ihan mitä sattuu numeroita (ainakin näin maallikon silmin mitä sattuu, voihan ne olla jotain järkeviäkin). Juu, geo calsingista copyttaessa pitää ottaa se pilkku pohjoisten ja itäisten välistä pois, sen olen toki huomannut. Tätä ei tapahdu aina vaan silloin tällöin, ja silloin minuttien ja desimaalien välisen pisteen vaihtaminen pilkuksi auttaa. Mutta eilen meinasi mennä hermo tämän kanssa, tänään en saanut enää kyseistä ominaisuutta esille...
Jos ruuduissa on jo joku ehdotus jonka haluan muuttaa tuolla rvisyöttötoiminnolla, tulee ilmoitus
"Antamasi turvakoodi on virheellinen tai puuttui! Syitä näppäilyvirheen lisäksi voi olla:
* GeoChecker on avattu useaan välilehteen. Turvakuvahärpäke näyttää hyväksyvän vain viimeisimmän luodun turvakuvan.
* Jotkut selaimen kuvalaajennukset voivat aiheuttaa ongelmia turvakoodin kanssa" vaikka siis en ole mitään turvakoodia vielä yrittänytkään laittaa vaan ainoastaan klikannut tuota "tee" Kyseinen rivisyöttö-ongelma jos ruuduissa on jo jotkut naatit, haittaa lähinnä silloin jos omistaja on asettanut checkerin niin että edellinen yritys jää näkyviin.

TimoKoo
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 03.04.2019 13:29

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja TimoKoo » Ma 21.02.2022 11:45

Eiköhän se riitä että joku tapa toimii ja se toimiva on kerrottu ... kaikkien toiveet jos aletaan ottamaan huomioon sivun kehityksessä niin siinä taitaa mennä sivusto ja haksu solmuun :D

Pilkkujen ja pisteiden kanssa saa itse kukin olla tarkkana minne niitä laittaa. Esim com sivustolla kun muuttaa kätkön naatteja niin muutaman kerran olen saanut tallennettua itselleni aivan väärät naatit. Checkeristä (riippuen checkeristä ja/tai tuleeko naatit checkerin tekijän viestistä) kun kopsaa naatit copy-pastella comiin niin mikäli naattien mudossa "N xx° xx.xxx E xxx° xx.xxx" onkin pisteiden tilalla pilkut niin naatit muuttuvat aivan erilaisiksi tallennuksessa :)

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Ma 21.02.2022 16:30

anna.s kirjoitti:
Ma 21.02.2022 9:20
Te puhutte ihan hepreaa tällaiselle tavan tallaajalle, mutta kyllä minä olen huomannut myös tuon ongelman että kun/jos copypastetan naattirivin comista tai vaikkapa geo calsingista, sitten klikkaan "tee", niin joskus tuonne ruutuihin pompsahtaa ihan mitä sattuu numeroita (ainakin näin maallikon silmin mitä sattuu, voihan ne olla jotain järkeviäkin). Juu, geo calsingista copyttaessa pitää ottaa se pilkku pohjoisten ja itäisten välistä pois, sen olen toki huomannut. Tätä ei tapahdu aina vaan silloin tällöin, ja silloin minuttien ja desimaalien välisen pisteen vaihtaminen pilkuksi auttaa. Mutta eilen meinasi mennä hermo tämän kanssa, tänään en saanut enää kyseistä ominaisuutta esille...
Jos ruuduissa on jo joku ehdotus jonka haluan muuttaa tuolla rvisyöttötoiminnolla, tulee ilmoitus
"Antamasi turvakoodi on virheellinen tai puuttui! Syitä näppäilyvirheen lisäksi voi olla:
* GeoChecker on avattu useaan välilehteen. Turvakuvahärpäke näyttää hyväksyvän vain viimeisimmän luodun turvakuvan.
* Jotkut selaimen kuvalaajennukset voivat aiheuttaa ongelmia turvakoodin kanssa" vaikka siis en ole mitään turvakoodia vielä yrittänytkään laittaa vaan ainoastaan klikannut tuota "tee" Kyseinen rivisyöttö-ongelma jos ruuduissa on jo jotkut naatit, haittaa lähinnä silloin jos omistaja on asettanut checkerin niin että edellinen yritys jää näkyviin.
Harmi että kaikki ei toimi, saa kertoa ESIMERKKIEN kera mitkä eivät toimi (nämä "jos siellä joukossa on jotain jossain" -tyyliset vikainfot menee luokkaan "ihan kiva tietää" mutta ei "okei, testaanpa tätä annettua esimerkkiä" taikka "yritän tehdä jotain asialle").

Ruuduissa olevien ehdotusten poisto pitäisi olla nyt siis olemassa, saa kertoa jos ei toimi (selain jne.)
TimoKoo kirjoitti:
Ma 21.02.2022 11:45
Eiköhän se riitä että joku tapa toimii ja se toimiva on kerrottu ... kaikkien toiveet jos aletaan ottamaan huomioon sivun kehityksessä niin siinä taitaa mennä sivusto ja haksu solmuun :D

Pilkkujen ja pisteiden kanssa saa itse kukin olla tarkkana minne niitä laittaa. Esim com sivustolla kun muuttaa kätkön naatteja niin muutaman kerran olen saanut tallennettua itselleni aivan väärät naatit. Checkeristä (riippuen checkeristä ja/tai tuleeko naatit checkerin tekijän viestistä) kun kopsaa naatit copy-pastella comiin niin mikäli naattien mudossa "N xx° xx.xxx E xxx° xx.xxx" onkin pisteiden tilalla pilkut niin naatit muuttuvat aivan erilaisiksi tallennuksessa :)
Nämä koordinaatit ovat tosiaan ongelma koska on käytössä tuo yksi Geocaching.com:n ja Geocache.fi:n käyttämä N 62° 34.567 E 024° 56.789 mutta käyttäjät taasen haluaa että mitä tahansa kirjoittavatkin, se taikaiskusta muuttuu oikeanlaisiksi koordinaateiksi. Tätä toki tyhmänä olen alusta alkaen yrittänyt tukea.

Viimeksi eilen tein muutoksia tuohon checkerin rivisyöttöön, mutta aina löytyy yhä uusia eri muotoja millä koordinaatit voidaan antaa. Pistetään pilkkuja, jätetään N/E pois, ei laiteta mitään numeroiden väliin, laitetaan heittomerkkejä, taitaa astemerkkiäkin olla käytössä oikeaa ja väärää ja vaikka mitä.

Siksi täytyykin muuttaa ajattelutapaa siten että kertoa vain miten tiedot annetaan ja jos ei toimi niin vika on käyttäjässä ja hän saa katsoa mitä teki väärin. Tämä sekasotku alkaa vaikuttamaan sekä työmotivaatioon että henkiseen hyvinvointiin kun yrittää tehdä täydellistä ja jokaisella kaikilla eri tavoilla oikein toimivaa, ja pelkkää paskaa on vain aina tuloksena.

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

anna.s
Viestit: 86
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja anna.s » Ma 21.02.2022 18:04

geocache.fi kirjoitti:
Ma 21.02.2022 16:30
Harmi että kaikki ei toimi, saa kertoa ESIMERKKIEN kera mitkä eivät toimi (nämä "jos siellä joukossa on jotain jossain" -tyyliset vikainfot menee luokkaan "ihan kiva tietää" mutta ei "okei, testaanpa tätä annettua esimerkkiä" taikka "yritän tehdä jotain asialle").
Niin, minähän mainitsinkin tuossa että en saanut tänään sitä kyseistä ominaisuutta enää esille, olisin tietenkin laittanut siitä kuvakaappaukset. Eilen en sitä tehnyt kun äimistelin itsekseni, sen jälkeen vasta huomasin että tästä aiheesta on täällä puhuttu. Mutta jos se vielä ilmenee, lupaan poimia ylös :) Jotenkin etäisesti kullä luulen että se on Chromen ja Chromium OS:n ominaisuus, jotenkin vaikuttaa siltä koska juuri nuo pisteet ja pilkut käyttäytyy epäloogisesti eli just nurinkurin.

Avatar
olli.s
Viestit: 17
Liittynyt: Su 23.11.2014 18:27

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja olli.s » Ma 21.02.2022 18:35

P.S. Onko UTF-koodistossa sitten ehkä muita º vastineita, olen tottunut lisäämään tuon alt+167 näppäilyllä?

Taitaa olla sinulla typo, tarkoitat kai (numeronäppämistöltä) alt+0176 joka on ainakin windows -koneissa virallinen tapa...
UTF-koodistosta löytyy useampiakin samannäköisiä merkkejä. Yhden näppäimen kirjoitusvirheellä alt+0186 saa aikaiseksi merkin joka joissain kielissä ilmoittaa järjestysluvun maskuliinimuodon. Ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Degree_symbol#Lookalikes

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Ma 21.02.2022 18:50

olli.s kirjoitti:
Ma 21.02.2022 18:35
P.S. Onko UTF-koodistossa sitten ehkä muita º vastineita, olen tottunut lisäämään tuon alt+167 näppäilyllä?

Taitaa olla sinulla typo, tarkoitat kai (numeronäppämistöltä) alt+0176 joka on ainakin windows -koneissa virallinen tapa...
UTF-koodistosta löytyy useampiakin samannäköisiä merkkejä. Yhden näppäimen kirjoitusvirheellä alt+0186 saa aikaiseksi merkin joka joissain kielissä ilmoittaa järjestysluvun maskuliinimuodon. Ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Degree_symbol#Lookalikes
Jep, esimerkiksi asteen merkin näköisiä merkkejä on kymmeniä mutta valitettavasti vain yksi niistä on se asteen merkki, mikä on asteen merkki näissä tietokonehommissa ja minkä esimerkiksi käyttämäni ohjelmointikieli tunnistaa :(

Tuolla alt+167 saa kyllä tässä selaimessa merkin º mutta PHP:ssä tuleekin tulokseksi: §

Toki tämän ei pitäisi enää haitata, tässä on checkeriin päivittämäni koordinaattitunnistushärvelin tuloksia eri vaihtoehdoilla; testikäyttöön olen koittanut saada mukaan melko virheellisiäkin vaihtoehtoja:

Muunnostesti

(Alimman rivin eri lopputulos johtuu siitä, että siinä ei ole lopussa ss.s vaan pelkkä ss)

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

Zergei
Viestit: 444
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ma 21.02.2022 22:03

Kiitos Haksu! :D Minä tosiaankin olen tottunut näppäilemään alt+167 mikä tuottaa º merkin. Jos taas painelen alt+0167 niin sitten tuleekin § :o Kumma juttu, minulla on Windows 10 ja suomalaiset näppisasetukset. Mutta mitäpä tuolla väliä, nyt tuokaan ei näyttäisi tuottavan ongelmia :D

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 771
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Ma 21.02.2022 22:35

Zergei kirjoitti:
Ma 21.02.2022 22:03
Kiitos Haksu! :D Minä tosiaankin olen tottunut näppäilemään alt+167 mikä tuottaa º merkin. Jos taas painelen alt+0167 niin sitten tuleekin § :o Kumma juttu, minulla on Windows 10 ja suomalaiset näppisasetukset. Mutta mitäpä tuolla väliä, nyt tuokaan ei näyttäisi tuottavan ongelmia :D
alt+167 on eri kuin alt+0167, "...nollalla alkavat koodit ovat vanhan DOS-merkkikoodin mukaisia, muut ovat Windowsin oman merkkikoodin mukaisia. Esimerkiksi 0150 tarkoittaa siis eri asiaa kuin 150."

Mutta tuo tosiaan on kuitenkin väärä astemerkki, oikea on siis alt+0176 (huom, järjestys on siis 0-1-7-6) ja tässä käytetään siis vanhan DOS -merkkikoodin mukaista muotoa, mikä lienee käytössä juuri siksi että se ei ole mikään windows -hömpötys (jossa mahdollisesti mm. maakohtaiset asetukset ja näppäinasettelut voivat muuttaa asioita). En tosin tiedä tästä tarkemmin enkä jaksa selvittääkään.

Kannattaa kokeilla käyttää tuota oikeaa, ehkäpä ongelmat myös Geocaching.com:n puolella koordinaattien syöttämisessä katoaa... ;)

// haksu10

EDIT: täällä on kerrottu mikä tuo alt+167 on, se ei tosiaan ole astemerkki ° vaan:

masculine ordinal indicator (Suomeksi: maskuliinisen järjestysluvun merkki) / HTML entity : º

EDIT2:
Löytyihän se astemerkkikin ja alt+248 tuntuu toimivan joka softalla samalla lailla (mutten takaa että on oikein silti, oikea on edelleen alt+0176)

EDIT3:
ALT + 0176: °
ALT + 167: º


EDIT4: Wikipedia: Aste
Asteen merkkiä ei pidä sekoittaa hiukan samankaltaiseen maskuliinisen järjestysluvun merkkiin (º, U+00BA), yläpuolinen ympyrä ‑tarkkeeseen (˚, U+02DA tai yhdistyvä versio U+030A) eikä yläindeksinä esiintyvään kirjaimeen o tai numeroon 0.
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

jmiettin
Viestit: 278
Liittynyt: Su 16.11.2014 19:27
Paikkakunta: Lahti

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja jmiettin » Ti 22.02.2022 7:34

ALT+248 on se oikea :D
if it ain't broke, don't fix it

Bow more
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 10.08.2012 19:01

Re: Naatit jonona -ongelma

Viesti Kirjoittaja Bow more » Ti 22.02.2022 9:28

jmiettin kirjoitti:
Ti 22.02.2022 7:34
ALT+248 on se oikea :D
Miten perustelet tuon?
Olet kyllä oikeassa sikäli että näyttää se olevan parempi minulla nykyään mutta riippunee ko. softan, käyttöjärjestelmän ja ties minkä asetuksista.

Itse käytin vaikka kuinka kauan aina alt+0176 ongelmitta. Luultavasti sen jälkeen kun asensin Microsoft Office 365:n niin ongelmia alkoi esiintyä.
Joitakin havaintoja:
- Wordissä ei toimi nyt kumpikaan, Excelissä toimii molemmat
- Chromessa Haksun sivuilla(!) alt+017 aikaansaa uuden välilehden avautumisen joten käytettvä alt+248 joka toimii. Jos on gc.com-sivu niin alt+0176 toimii.
- jossain tapauksessa alt+0176 tekee carriage returnin + astemerkin (eli se tulee kentän alkuun)
- ym.
Vaikeaa ja turhaa noista on kai yrittää ottaa selvää ymmärtääkseen. Pääasia että jotenkin saa astemerkin aikaan, vaikka copy-pastella :-).

Tampermonkey (eli joku scripti) saattaa olla syyllinen tuohon välilehden aukeamiseen. Siellä on muuten tarjolla geoharon scripti jota olen kauan käyttänyt:
Parse To geocache.fi's GeoChecker and navigate
- Parsii geocache.fi:n GeoCheckerin captcha ruudusta kuusi numerojonoa lat1 lat2 lat2 ja lon1 lon2 lon3 -ruutuihin. Ratkaisun ollessa oikein avaa välilehteen Google Maps navigoinnin kohteeseen.
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sivustoon liittyvät ehdotukset ja kommentit”