Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Lemmysix
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 01.09.2009 20:26

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Lemmysix » Su 15.11.2009 18:02

Omasta mielestäni "oikeaa" tapaa ei ole, on vain oma ja muiden tapa harrastaa. Mutta se että tästä yritetään tehdä massojan laji johtaa siihen että kohta ei ole enään omaa tapaa tehdä vaan se "oikea" tapa tehdä. Kuten tässä on jo monta kertaa sanottu niin alkuperäinen kätköilyn idea on jo ny katoamassa, kun näitä tusinakätköjä tehdään joilla ei ole mitää muuta erityistä syytä kuin se että saadaan harrastus "täydelliseksi" kun on se omakin kätkö. Nyt ilmaisesta harrastuksesta yritetään tehdä kaupallista, eli pitää käydä kursseja ja hankkia "virallisia" kätköjä yms. Jos oikeesti tätä harrastusta haluaa edistää niin pitäisi nämä kurssit olla sellaisten vetämiä jotka tekevät tätä hommaa rakkaudesta tähän eikä eurojen kuvat silmässä, eikä siten olisi maksullisia. Gigantin slogania muovaten: On se vaan tyhmää maksaa. Ilmaisesta harrastuksesta.
Hei, täs olis ihan lähellä pari kätköö...

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Minneli » Ma 16.11.2009 0:45

Lemmysix kirjoitti: Jos oikeesti tätä harrastusta haluaa edistää niin pitäisi nämä kurssit olla sellaisten vetämiä jotka tekevät tätä hommaa rakkaudesta tähän eikä eurojen kuvat silmässä, eikä siten olisi maksullisia.
Minun on hiukan vaikeaa nähdä asiaa niin, että Suomen Latu järjestäisi kursseja "eurojen kuvat silmissä", sillä kurssimaksu on varsin pieni: "Koulutus - - maksaa latuyhdistyksen jäseniltä 10 euroa per osallistuja (saman kotitalouden alle 15-vuotiaat ilmaiseksi). Muille kuin jäsenille hinta on 15 euroa. - - Hinta sisältää koulutuksen, GPS-laitteen vuokran kurssin ajaksi sekä materiaalin."

Tuo kymppi kattanee lähinnä gepsin kulut. Samaan kympin päivähintaanhan on päädytty myös Kiven alla. Toki sieltä saa sitten gepsin koko päiväksi (siinä missä Ladun kurssi kestää 2,5 tuntia), mutta ilman kädestä pitäen opastusta. Pitäisikö siis paheksua, kuinka eurojen kuvat ne kiiluvat silmissä Kiven allakin? :roll:

Mikä muuten saa ajattelemaan, etteivät Ladun kouluttajat järjestäisi geokätköilykursseja "rakkaudesta lajiin"? Vaikka toiminta ei lähtisikään puhtaasti vapaaehtoispohjalta, se voi olla ihan yhtä intohimoista lajin puolesta toimimista. Enemmän hyötyä geokätköilylle kai on uusien kätköilijöiden kouluttamisesta vastuullisiksi ja fiksuiksi lajin harrastajiksi kuin täällä nurisemisesta...

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Ma 16.11.2009 8:35

santtu kirjoitti: Jospa kurssille omaksuisi edes perusasiat; nykyisin aika isossa osassa lokkauksia ei ole edes TNLN vaikka vaihdokeiden käsittelyn kertominen oli alkuperäisen idean mukaan keskeistä.
Itse tuli "märkäkorvana" noita TNLN:iä rustailtua joka loggaukseen, mutta jossain vaiheessa syttyi lamppu korvien välissä ja lopetin moisen toiminnan. Minusta on nimittäin tosi tyhmää kertoilla loggauksissa asioista joita EN ole tehnyt. Tottakai laitan maininnan aina jos otan tai jätän jotain (yleensä matkalaisen, tosi harvoin vaihtotavaroita) mutta tekemättömistä asioista on mielestäni turha kertoilla (tulisi aika pitkät logit jos kertoisin kaiken mitä en ole kätköllä tehnyt :roll: ).

Lemmysix
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 01.09.2009 20:26

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Lemmysix » Ma 16.11.2009 10:19

Minneli kirjoitti:
Lemmysix kirjoitti: Jos oikeesti tätä harrastusta haluaa edistää niin pitäisi nämä kurssit olla sellaisten vetämiä jotka tekevät tätä hommaa rakkaudesta tähän eikä eurojen kuvat silmässä, eikä siten olisi maksullisia.
Minun on hiukan vaikeaa nähdä asiaa niin, että Suomen Latu järjestäisi kursseja "eurojen kuvat silmissä", sillä kurssimaksu on varsin pieni: "Koulutus - - maksaa latuyhdistyksen jäseniltä 10 euroa per osallistuja (saman kotitalouden alle 15-vuotiaat ilmaiseksi). Muille kuin jäsenille hinta on 15 euroa. - - Hinta sisältää koulutuksen, GPS-laitteen vuokran kurssin ajaksi sekä materiaalin."

Tuo kymppi kattanee lähinnä gepsin kulut. Samaan kympin päivähintaanhan on päädytty myös Kiven alla. Toki sieltä saa sitten gepsin koko päiväksi (siinä missä Ladun kurssi kestää 2,5 tuntia), mutta ilman kädestä pitäen opastusta. Pitäisikö siis paheksua, kuinka eurojen kuvat ne kiiluvat silmissä Kiven allakin? :roll:

Mikä muuten saa ajattelemaan, etteivät Ladun kouluttajat järjestäisi geokätköilykursseja "rakkaudesta lajiin"? Vaikka toiminta ei lähtisikään puhtaasti vapaaehtoispohjalta, se voi olla ihan yhtä intohimoista lajin puolesta toimimista. Enemmän hyötyä geokätköilylle kai on uusien kätköilijöiden kouluttamisesta vastuullisiksi ja fiksuiksi lajin harrastajiksi kuin täällä nurisemisesta...
Noh, musta vaan näyttää siltä. Kun jostain ilmaisesta aletaan pyytää rahaa, oli se sitten 2 euroa, 10 euroa taikka 50 euroa, siinä no silloin rahan kuva silmissä. Ja kiven alla on sitten taas eri asia, se kun on yritys jonka tarkoitus on tehdä rahaa. Eihän sieltä ole pakko mitään hankkia? Kaikki tarvittava voi käydä hakemassa lähimmästä prismasta taikka tarjoustalosta... noh, ei ehkä gepsiä tarjoustalosta, mutta ei se pakollinen väline ole. Puhumattakaan brändätyistä "tupperwareista"... :D
Hei, täs olis ihan lähellä pari kätköö...

Shambbu
Viestit: 50
Liittynyt: Su 08.04.2007 9:20
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Shambbu » Ma 16.11.2009 11:04

Vähän omituiselta tuntuu tämä keskustelu.
Siis geokätköilyhän on jo käytännössä amerikkalaisen yrityksen monopoli.
Ei Suomen Latu pysty kieltämään ilmaista kätköilyä.
Jos joku haluaa käydä maksullisen kurssin, niin mitä väliä sillä sitten on?

Ennen nämä foorumit olivat täynnä keskustelua vaatimassa yhdistyksen perustamista.
Nyt semmoinen on ja se tekee mitä yhdistyksillä on tapana tehdä.

Itse en ole koskaan kannattanut yhdistyksen perustamista, mutta en vastustanutkaan.
Sillä vaan ei ole minulle mitään väliä, eikä se minun kätköilyyni vaikuta mitenkään.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 16.11.2009 11:12

Lemmysix kirjoitti:Jos oikeesti tätä harrastusta haluaa edistää niin pitäisi nämä kurssit olla sellaisten vetämiä jotka tekevät tätä hommaa rakkaudesta tähän eikä eurojen kuvat silmässä, eikä siten olisi maksullisia.
Tässä vaiheessa tämän kissan on pakko nostaa jo sitä omaa häntäänsä:

GEAK by Haaskalintu
GEAK 2008 by Haaskalintu

Kummastakaan ei jäänyt senttiäkään käteen mutta hyvä mieli jäi. Jälkimmäisen kurssin jälkeen Suomen Ladusta otettiin minuun yhteyttä ja pyydettiin pitämään heille yksityiskoulutus, minkä teinkin.

Nyt avustan SL:n porukoita näissä koulutuksissa parhaan taitoni mukaisesti. Kiitän niistä kaikista rakentavista ajatuksista, ideoista ja ehdotuksista joita tässäkin ketjussa on tullut vastaan. Printtasin niistä osan, ja tulemme käyttämään niitä osana ohjaajakoulutusta joka pidetään tätä kirjoittaessa ylihuomenna.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Lemmysix
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 01.09.2009 20:26

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Lemmysix » Ma 16.11.2009 13:00

No näin sen pitäiskin mennä. Tuossa en näe mitään "ongelmaa". Minua henkilökohtaisesti vaan ärsyttää yleinen kaupallisuus, se että joka asiasta täytyy tehdä jollakin tavalla kaupallista. Nyttenhän kyse onkin juuri tuosta Suomen ladusta, joka perii kurssista pienen maksun, mutta maksun kuitenkin, siinä se kaupallisuus nostaa häntäänsä. Ensin hinta on xx euroa, sitten vähän päästä hinta on xx+n euroa jne jne... Näin se vaan menee, kun huomataan jostain voidaan veloittaa ja ihmiset maksaa. Tosin ei se joka pyytää ole tyhmä vaan se joka maksaa. Onse vaan tyhmää maksaa ilmaisesta harrastuksesta. :)
Hei, täs olis ihan lähellä pari kätköö...

Avatar
Trulli
Viestit: 47
Liittynyt: La 28.06.2008 10:41
Paikkakunta: Iitti

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Trulli » Ke 18.11.2009 0:54

Kuten tuossa "Iitinseutu 12.11.2009"-säikeessä jo aiemmin totesin, olin Iitin Ladun ja Suomen Ladun järjestämässä koulutustilaisuudessa Kausalan Ravilinnassa. Alunperin mulla ei ollut tarkoitus sinne mennä, mutta Metsähiipijä esitti toivomuksen, että minäkin tulisin paikalle. Ajattelin sitten, että samalla saisi jonkinlaisen käsityksen tuosta viime aikoina kovastikin keskustelua aiheuttaneesta toiminnasta. Voin sanoa, että itsekin vähän epäilin tuon touhun tarpeellisuutta tai mielekkyyttä.

Yksi etukäteen esiin noussut seikka on esim. se, että Suomen Latu opettaa omaa tapaa kätköillä tai luo omia kätköilysääntöjä. Minusta tuolla ei ohjattu millään tavoin mihinkään SL:n omaan muottiin. Kaikki asiat mitä käytiin läpi
olivat entuudestaan tuttuja yleisesti hyväksyttyjä periaatteita, käytäntöjä ja ohjeita. Koulutuksen jälkeen kukaan ensimmäistä kertaa kätköilyyn kosketuksen saanut ei varmasti ole ns. "valmis" kätköilemään, vaan jokaisen tarvitsee myös harrastaa itseopiskelua päästäkseen kätköilyuran alkuun. Koulutuksessa kerrottiin mistä tietoa löytyy ja mistä voi tarvittaessa kysellä neuvoja kokeneemmilta kätköilijöiltä.

Monien(myös minun) mielestä paras ja turvallisin tapa lisätä kätköilijöiden määrää on tartuttaa geokätköilyviruksella joku aiemmin tuttu henkilö. Huonona puolena siinä on se, että se tapa on melkoisen hidas. Itse esimerkiksi luin asiasta Hesarista ja luulenpa, että ilman lehtijuttua olisin vieläkin jästi. PekkaR on myös aikanaan lukenut asiasta Hesarin Nyt-liitteestä toukokuussa 2002(minäkin olen varmasti lukenut kyseisen lehden, mutta puusilmänä en juttua huomannut). Myös moni muu alkuaikojen kätköilyveteraani on saanut tartunnan lehtijutusta. Koulutuksessa oli käsittääkseni pääasiassa Latuyhdistyksen väkeä, eli ns. ennestään tuttua porukkaa. Jotenkin tilaisuudesta tuli mielikuva siitä, kuinka kätköilijä kertoo jollain tapaa tutulle jästille tästä jalosta harrastuksesta. Ja kuten aiemmin totesin, tie kätköilijäksi on vasta alussa. Vielä on ylitettävä kynnyksiä päästäkseen eteenpäin.

On myös mainittu Suomen Ladulla olevan euron kuvat silmissä, mutta yrittäjänä voin sanoa, että rahastus on tuosta toiminnasta kaukana. Muodollinen pääsymaksu karsii muuten vain uteliaat ja asiasta epäaidosti kiinnostuneet pois.

Oma mielenrauhani ei järkkynyt koulutustilaisuudesta millään lailla, sillä ei se miltään suurelta uhkalta todellakaan vaikuttanut. Ihan harmittomalta pikemminkin.

Jouduin lähtemään kesken pois hakemaan vaimoa Lahden rautatieasemalta, mutta uskon, että homma pysyi hanskassa loppuun asti.
Maailma on erilainen kätköilijän silmin...

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja Minneli » Ke 18.11.2009 11:57

Kiitos tästä mielenkiintoisesta kurkistuksesta "pahan valtakuntaan", Trulli. :D
Trulli kirjoitti:Monien(myös minun) mielestä paras ja turvallisin tapa lisätä kätköilijöiden määrää on tartuttaa geokätköilyviruksella joku aiemmin tuttu henkilö.
Tai sitten voi käydä niinkin kuin minulle kävi: sain viruksen ja vierihoidon ihan perinteiseen tapaan suoraan ystävältäni, mutta hän puolestaan oli oppinut kätköilyn salat Helsingin Ladun ihka ensimmäisellä geokätköilykurssilla vuonna 2006 (jolle olin itsekin kovasti menossa, mutten ehtinyt - ja sitten asia unohtui harmillisesti kahdeksi vuodeksi... Siltä kurssiltahan on muuten muistona kelpo kätkökin, Maunulan maja). Olenko siis oikeaoppisella old school -menetelmällä lajin pariin vihitty vai kenties opettajani kautta sittenkin niitä pahamaineisia latulaisia? :wink:

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 18.11.2009 13:21

Trulli kirjoitti:Monien(myös minun) mielestä paras ja turvallisin tapa lisätä kätköilijöiden määrää on tartuttaa geokätköilyviruksella joku aiemmin tuttu henkilö. Huonona puolena siinä on se, että se tapa on melkoisen hidas.
Huonona puolena? Kenen kannalta? Taloudellisesti ajatellen varmaan juurikin Suomen ladun kannalta mutta mikä on se tuntematon tekijä minkä vuoksi harrastukseen on pakko äkkiä saada valtavat määrät harrastajia?
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Suomen Latu yrittää monopolisoida geokätköilyn

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ke 18.11.2009 13:49

No sehän on sanomattakin selvää, että Kiven alla Oy:n kannalta kätköilijöiden määrän räjähdysmainen kasvu olisi ainakin lyhyellä tähtäimellä hyvä juttu pizneksien kannalta. En kuitenkaan usko, että orgaanista kasvua suuremman harrastajamäärän kasvun tavoittelu on harrastuksen - ja sitä kautta Kiven allan - etu.

Jotenkin minulle on näiden kätköilyvuosien aikana tullut tunne, että homma etenee ihan hienosti omalla painollaan. Ja vaikka tai ehkä koska täällä foorumilla on aina kaikenlaista sanaharkkaa (ehkä olemattomistakin) asioista niin käytännön tasolla harrastuksessa on hieno henki ja eventeissä ei tällainen sosiaalisesti kykenemätön yksilökään tunne oloaan hölmöksi.

Eventtejä on koko ajan jokapuolella, harrastajia foorumit ja purkeilla hääriviä ihmisiä Geocaching Live pullollaan. Minusta viesti uusille harrastajille olisi lähinnä rohkaista ottamaan yhteyttä muihin harrastajiin ja tuoda muut harrastajat tykö. Haluan uskoa siihen, että harrastajat osaavat kertoa toiselle harrastajalle käytännössä ihan kaiken oleellisen.

Mitä tulee Suomen Latuun, niin minusta on hienoa että he ovat tästä harrastuksesta kiinnostuneita. Olen ihan varma, että vaikka alku on ehkä (omasta näkökulmastani) ollut kankeaa, niin sopiva rooli harrastuksen parissa löytyy ajan kanssa.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”