Vastuullinen geokätköily

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
SirAvidius
Viestit: 122
Liittynyt: Su 11.07.2010 19:20
Paikkakunta: Helsinki

Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja SirAvidius » Pe 16.07.2010 21:06

Muistakaa noudattaa vastuullista geokätköilyä, jota mielestäni aika usein noudatetaan, mutta jotkut jääräpäiset eivät noudata kaikista tärkeintä sääntöä, ja laittavat hengenvaarallisiin paikkoihin kätköjä.

Täältä näette amerikassa tehdyt vastuullisen geokätköilyn ns. "säännöt" : http://www.geocreed.info/

Suomen Ladun sivulla on lueteltu nämä "säännöt" myös. http://www.suomenlatu.fi/suomen_latu/ke ... okatkoily/

Toivon että opitte jotain, mutta nämähän ovat sääntöjä vain teoriassa, mutta täysin järjen häivissä.
Kaksitoista-vuotias jatkaa geoseikkailuaan!!!

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 16.07.2010 21:22

Itse ymmärrän vaaralliset kätköt hyvin. (Latu haisee) Ehtona toki on se, että vaarallisuus ilmenee selkeästi.(Kätkö esim: Kallion jyrkänteellä niin ja jyrkänteen huomaa.) Toki »piilovaaralliset» (En pidä keskustelualueen fontista, mutta tiedän kyllä että se ei ole haksun päätettävissä) kätköt ovat haitallisia. Useimmista »vaarallisista» tulee kuitenkin turvallisia sopivilla apuvälineillä, ja koulutuksella. Järki kuitenkin käteen (Ei rynnäkkökiväärin paukkupatruunoita kätköihin!). Asiaan on mahdotonta luoda pätevää ohjeistusta, joten eiköhän arvioida ne tapauskohtaisesti.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Lahtine
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 31.05.2010 11:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Lahtine » Pe 16.07.2010 22:59

Itse vasta-alkajana olen ajatellut homman niin, että vaarallisuuden voinee päätellä suoraan T-arvosta? Taannoin hain "nelosen" ja pakko myöntää, että paikka on selkeästi hengenvaarallinen jos olet kömpelö, etkä osaa uida (jyrkänteeltä järveen). Kartan ja T-arvon perusteella osasin jotain tämänkaltaista odottaakin ja valitsin sopivat kengät ja muut kamppeet mukaan. Muiden lokeistakin voi päätellä paljon, ellei millään viitsi karttapaikan linkkiä klikata ja hiukan vilkaista maastoa etukäteen. Vaativat -ja vaarallisetkin- kätköt kiehtovat kieltämättä, mutta omat rajat pitää tietää.

Itse pidän melkein vaarallisempana "helppoja" kätköjä, joiden läheisyydestä löytyy ruiskuja, neuloja tms (Sellaisella tuli hiljattain poikettua. Joka niemeen ja notkelmaan nuo nistitkin ehtivät...). Mutta siihen ei kätkön laatija oikein voi etukäteen varautua, ellei paikalla ole valmiiksi piikkipuiston mainetta. Tämmöiset menevät varmaan sinne edellisen kommentoijan "piilovaarallisten" kategoriaan.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 16.07.2010 23:26

Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Huuko
Viestit: 18
Liittynyt: Su 12.07.2009 1:09
Viesti:

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Huuko » La 17.07.2010 2:02

Kätköilijän itsensä piilottama kätkö:
Taikapuu - The Magic Tree - ainoa turvallinen tapa mennä on tikkaat. Puussa ei olee enää kuorta, joten siinä sutii kengät kuivallakin, saati sitten märkänä. Mitään tukevaa asentoa ei oikein saanut. Jos tuosta olisi pudonnut niin huonosti olisi käynyt. Varmaan hengissä selviäisi, mutta pipi tulis.

Muutama vastine:
Hazard caching I - Bridge - lihaksilla tai välineillä. Jos loppuu voimat kesken nii putoo jokeen ilman varmistuksia, kylmän veden aikaan voi olla vaarallista, mutta kuka sinne sillan alle käskee mennä kiipeilemään. Märkä kylpy piristää ja opettaa!
Välineillä erittäin mukava liikuntakohde!

Battery - tuossahan käy huonosti, jos putoaa, mutta eihän kukaan lähde tuota edes yrittämään, jos ei tiedä mitä tekee ja millä varusteilla.

Vastuullinen kätköilyn voisi tulkita näin ELI kätköilijä itse vastaa siitä minne menee. Jokainen itse tietää mihin oma tietotaito taso ja fysiikka on riittävä. Ei kukaan pakota sinne puuhun ihmistä kiipeämään muovipurkin perässä, jos sieltä putoaa niin eipä kannata ainakaan piilottajaa syyttää vaan ihan peiliin voi katsoa. Voihan uimataidotonkin hukkua rantaveteen pudotessaan laiturilta liukastuttuaan
Kätköilevä luontokuvaaja - http://www.tuomasheinonen.com

Avatar
SirAvidius
Viestit: 122
Liittynyt: Su 11.07.2010 19:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja SirAvidius » La 17.07.2010 9:13

Voisihan tuon järjenkäytön sallia :mrgreen:
Kaksitoista-vuotias jatkaa geoseikkailuaan!!!

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » La 17.07.2010 9:55

Samaa mieltä aiemman kanssa tuosta Taikapuun vaarallisuudesta. Kävin itse sitä kokeilemassa sadeyön jälkeisenä aamuna eikä ainakaan minun lenkkarini suostuneet pintaan tarttumaan. Lisäksi siinä puun pinnassa on edelleen kaarnaa, josta ei välttämättä huomaa että se irtoaa minä hetkenä hyvänsä. Toivottavasti ei juuri jonkun jalan alta. (Toivottavasti tässä ei ollut mitään spoilaavaa).

SItten tuli käytyä Death wishillä, jonka vaarallisuudesta ei juuri epäselvää liene. Itseläni oli kyllä hyvät varusteet ja varmistaja mukana, mutta onko kaikilla urpoilla parin tuopin jälkeen.

No pitäisikö kaikki piilot olla satavarmasti turvallisia hä? Eipä kai se ole mahdollista tai edes toivottavaakaan, monet kiksit olen saanut juuri näistä pikkaisen vaativimmista. Toisaalta pelkään että milloin joku jostain tipahtaa, siitähän mediassa voitaisiin repiä uutisia. Täytyy vain toivoa että: "Toivottavasti ei osunut suomalaisiin." (Selostaja Pekka Tiilikainen moukarin lennettyä katsomoon Suomi-Ruotsi -maaottelussa).

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Reform7 » La 17.07.2010 10:55

Kannattaisi ketjun aloittajan vähän harkita ennen kuin viestiä "vaarallisista kätköistä" kirjoittaa :roll:
Vaarallisia kätköjä on aina olemassa, mutta varusteilla yms. apuvälineillä niistä saadaan ei niin "vaarallisia" :)
Hyvä vaan, että jotain haastetta löytyy.... 8)
Kaikkia kätköjä ei ole aina pakko hakea,ignore listalle vaan jos ei pysty
Pitää aina muistaa että vastuu on itselläsi (niin kuin joku jo kirjoitti) eikä kätkön piilottajalla.
Itse ainakin ensin arvioin kykyni, pystynkö hakemaan kätkön vai en. :idea:
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Avatar
SirAvidius
Viestit: 122
Liittynyt: Su 11.07.2010 19:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja SirAvidius » La 17.07.2010 12:10

Yritin vaa keksii jotain hölötystä ku löysin pari linkkii :D Kylhän mä itekki piilotan "vaarallisii" ja etin "vaarallisii".
Kaksitoista-vuotias jatkaa geoseikkailuaan!!!

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » La 17.07.2010 22:59

SirAvidius kirjoitti:Muistakaa noudattaa vastuullista geokätköilyä... jne jne päläpälä
Juu muistetaan, mutta heräsi pieni piru päähän kun katselin stattejasi tuossa. Numeroiden valossa tunnut jonkinasteiselta aloittelijalta ja vaikka puhut ihan asiaa, niin se piru ei lopeta naputtamista päässäni. Numerot on numeroita, tapasi isäni sanoa, mutta tapasi hän joskus käyttää sanontaa: "älä opeta isääsi naimaan"... Jotenkin olen aistivani suomen latu- yhteyden tässä tai sitten se on vaan jonkinlainen etiäinen joka ei ota tuulta alleen.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
SirAvidius
Viestit: 122
Liittynyt: Su 11.07.2010 19:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja SirAvidius » Su 18.07.2010 21:40

Muutenkin lähdin väittelemään pennin vierestä. Että eiköhän se kumminkin tarkota että ei saa aiheuttaa vaaratilannetta. Siinä ei sanota mitään vaarallisiin paikkoihin laitosta.

- SirAvidius
Kaksitoista-vuotias jatkaa geoseikkailuaan!!!

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ma 19.07.2010 9:09

Aika vierestä todellakin puhuit ... :shock:
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 19.07.2010 23:18

Em. Ladun vastuullisen kätköilyn ohjeet näyttävät olevan tätä medialöpinää kuinka kätköily esitellään ulkopuolisille "me ollaan niin vastuullisia" ja kätköilyn harrastajien kannalta oleelliset seikat kuitataan vain toteamuksella "Huolehdin siitä, että geokätköt ja reissaajat pysyvät tallessa."

Tarkennettakoon siis yhtä tärkeimmistä seikoista joka tänä kesänä näyttää olevan yhä useammalle jotain tuntematonta:

Vastuulliseen geokätköilyyn kuuluu että PURKKI LAITETAAN KUTEN SE OLI LÖYDETTÄESSÄ, tarvittaessa toki naamiointia parantaen mikäli kätkö ei ole tehty sellaiseksi että sen tarkoitus on olla näkyvillä. Jos muovipurkki loistaa kivikosta tms. niin tämä ei varmastikaan ole tarkoitus; tällöin siis syytä naamioida paremmin (Tässä ei tule kuitenkaan sortua ylilyönteihin eli haudata purkkia sammalten alle tai muilla tavoin tehdä kätköstä jopa kätköilijän silmään huomaamaton).

Toki jos ei olisi muuta tehtävää ja olisi rajattomasti bensaa voisin päivittäin ajella n. 80 purkkiani läpi ja laittaa ne täysin näkyviin jätetyt piiloon, sulkea ne kannet jne. Mutta kun kumpikaan edellämainituista ei kohdallani toteudu niin toivoisin että niin uudet kuin vanhat kätköilijät panostaisivat siihen että kätkön etsintäprosessiin kuuluu sen löytämisen lisäksi MYÖS KÄTKÖN TAKAISIN LAITTO niin, ettei kätkö vaarannu jästimiselle tai kosteudelle.

Mainittakoon vielä (vaikkei omissa kätköissäni yleensä asian suhteen ole ongelmaa) että kun kätkön ottaa puun oksalta, kivikosta tai kiviaidasta kiven kolosta tai muusta sellaisesta paikasta jossa kätkön palautus varmasti samaan paikkaan on epävarmaa: laita paikkaan, mistä otit purkin, jokin merkki. Se voi olla vaikkapa etsintähanska, taskulamppu tai vaikkapa tätä tarkoitusta varten varattu esine.

Itse olen käyttänyt usein myös gepsiä merkkinä; tässä tosin on vaaransa jos pimeällä, pientä kuusta kasvavassa suuressa ryteikössä huomaa että satunnaisen puun oksalta löydetty purkki on rikki. Tällöin ei välttämättä ole viisasta ottaa purkkia mukaan autolle jotta voi rakennella paikalle varapurkin ja jättää gepsiään sinne jonnekin puun oksalle purkin paikkaa merkitsemään :D

PS: Niin, ja lokikirja yksistään sinne minigrip -pussiin, kynä jätetään sen ulkopuolelle. Muutoin kynä puhkoo reiän pussiin ja mitätöi sen merkityksen.

</avautuminen>
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ti 20.07.2010 2:17

IMO tämän harrasteen rikkaus on siinä, ettei kukaan IKINÄ saa kaikkia purnukoita käsiinsä eli sieltä voi valita ne, mitkä itselleen kuvauksen/terrainin yms. kautta sopivat (minusta se on vain rikkaus, että on sukelluksia, hyppyjä ja kiipeilyjä ja vain etu, että ihminen itse miettii, miten purkkia lähestyy turvallisesti ja vastuullisesti, jos sen päättää hakea?) ja vastuullisuus ilmenee siinä, miten löytäänsä kätköä käsittelee. Jos löytötapa epäilyttää, siirtyy vain seuraavaan? Minusta purkkien monipuolisuus on se rikkaus mitä meidän pitää vaalia.

Itse aiheeseen haksu kommentoi jo hyvin.

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ti 20.07.2010 10:00

gnutcha kirjoitti:IMO tämän harrasteen rikkaus on siinä, ettei kukaan IKINÄ saa kaikkia purnukoita käsiinsä eli sieltä voi valita ne, mitkä itselleen kuvauksen/terrainin yms. kautta sopivat (minusta se on vain rikkaus, että on sukelluksia, hyppyjä ja kiipeilyjä ja vain etu, että ihminen itse miettii, miten purkkia lähestyy turvallisesti ja vastuullisesti, jos sen päättää hakea?) ja vastuullisuus ilmenee siinä, miten löytäänsä kätköä käsittelee. Jos löytötapa epäilyttää, siirtyy vain seuraavaan? Minusta purkkien monipuolisuus on se rikkaus mitä meidän pitää vaalia.

Itse aiheeseen haksu kommentoi jo hyvin.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi 8)
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 20.07.2010 11:56

Vastuulliseen geokätköilyyn kuuluu olennaisesti myös ohjeiden lukeminen. Tekemällä kätkön geocaching.comiin, tekijä on joutunut ruksaamaan kohdan "Yes. I have read and understand the guidelines for listing a cache.". Silti aika ajoin ulos putkahtelee kätköjä, jotka joutuvat reviewerin toimesta arkistoon. Missä vika? Kannattaa tosiaankin lukea ne ohjeet ja hakea ainakin muutama kymmen kätköä, ennen kuin alkaa väsäämään omia. Näin kätköt ovat kaikille mieluisampia.

Metsähiipijä
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 03.03.2009 15:57

Re: Vastuullinen geokätköily

Viesti Kirjoittaja Metsähiipijä » Ti 20.07.2010 20:54

Moi!

Päivitin Suomen Ladun sivuilla olevaa vastuullisen kätköilyn lyhyttä ohjelistaa noilla haksu10:n mainitsemilla asioilla. Päivitän mielelläni lisääkin, jos hyviä ehdotuksia tulee lisää. Olen itse sitä mieltä, että mitä useammassa paikassa näitä vastuulliseen harrastamiseen ohjaavia ohjeita on löydettävissä, sen paremmin ne menevät perille. Jos ohjeita joutuu kaivamaan täältä keskustelupalstan lukuisista keskusteluketjuista, niin valtaosa kätköjä etsivistä ei koskaan törmää niihin. Ohjeita geokätköilyyn löytyy toki jo netistä (Pekan sivu, Älä ryhdy...-opas, jne.), mutta esimerkiksi nämä vastuullisen kätköilyn "teesit" ovat kyllä aika monen klikkauksen takana. Lisäksi valitettavan monet ovat niin laiskoja surffaamaan ja lukemaan, että tärkeimpien ohjeiden kokoaminen yhdelle sivulle on mielestäni järkevää.

Vastuullisuudella ymmärrän itse sellaisia asioita, että toisten harrastusta ei vaikeuteta, ei pilaamalla harrastuksen mainetta yleisesti eikä myöskään pilaamalla kätköjä tai reissaajia omalla toiminnalla. Haksun ehdotukset täydentävät siksi hyvin Ladun sivujen ohjetta.

- M.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”