Kaikki on aina väärin

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Su 26.09.2010 21:32

Välillä tuntee olonsa niin toivottomaksi. Kun teet jotakin kätköä/sarjaa, niin kaikki menee väärin. Siis muiden kätköilijöiden mielestä. :x

Jos kätköpaikka ei ole väärin, niin ainakin purkki on väärä. Tai jos edellä mainitut ovat kunnossa, niin kätkemistapa on väärä. Tai sitten tulee kyselyitä että "miksi et kirjoittanut näin kuvaukseen, että kirjastosta olisi löytynyt ainakin pari kirjaa mistä olisi saanut paremman kuvauksen kätköön". "Miksi teit kätkön tänne, eihän täällä ole mitään nähtävää?" Lista tuntuu olevan loputon. Pahinta tässä on, että nämä valitukset tuntuvat tulevan aina samoilta kätköilijöiltä. :shock:

En tiedä olenko poikkeus. mutta luen jokaisen login ja noten mitä tekemiini kätköihin tehdään. Luen jopa kaikki sen senjan logit, jota olen ollut tekemässä. :o

Huoltopyyntöihin minulta voi mennä joskus aikaa, koska työkseni ajan rekkaa Euroopassa kolme viikkoa putkeen, jonka jälkeen pääsen vapaalle. Silloinkin jos kaverini pysty tekemään huollon, niin pyydän kaveria käymään. Eli olen pahoillani jos tekemilläni kätköillä huollot joskus viivästyy. :?

Tai ainakin näin on täällä Turun suunnalla. Ihmettelen suuresti miksi vaivautua lähtemään kätkölle, kun jo kätkölle mentäessä tiedetään että tästä ei sitten kirjoiteta ainakaan mitään hyvää. :evil:

Itse olen pyrkinyt siihen että jos on sanottavaa, niin sanon siitä asiallisesti. En yritä dissata ketään sen takia että en tykkäisi jostain kätköstä/kätköilijästä. Jos purkki on paikassa joka ei esittele mitään tai ei ole missään huikean hienossa paikassa, niin en minä siitä rupea kovin helposti kitisemään. Minulle kätkö on aina kätkö, vaikka se ei olisi missään elämystä suuremmassa paikassa. Tämä on minulle vain ja ainoastaan harrastus, jota on kiva harrastaa, ja pääsee pois rekan ratin takaa jaloittelemaan.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tälläisestä toiminnasta?
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Avatar
SkyFly84
Viestit: 64
Liittynyt: La 21.02.2009 12:08

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja SkyFly84 » Su 26.09.2010 21:42

Kyllähän minullekkin on kätkön koosta huomauteltu, sekä kätkön muodosta huomauteltu

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Su 26.09.2010 21:49

Olen oppinut yhden asian: Älä välitä, älä valita!

dunq
Viestit: 8
Liittynyt: Su 26.09.2010 20:25

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja dunq » Su 26.09.2010 21:56

Itse olen ajatellut asian niin että kritiikkiä on osattava ottaa vastaan, mikäli se on perusteltua. Jos taas kyseessä on täysin turha valitus (tyyliin 'metsässä oli itikoita, turha kätkö') niin se on taas asiatonta kommentointia. Hyvin pieni osa kätköilijistä on unohtanut että tämä on vapaaehtoinen harrastus eikä kukaan kätkön tehnyt ole saanut hyvän mielen lisäksi mitään korvausta käytetystä ajasta ja rahasta.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Su 26.09.2010 22:47

Siitähän sitä natinaa Turussa syntyy, kun täällä on vuosien saatossa totuttu siihen, että kätköpaikassa on jotain nähtävää tai kuvauksessa kunnolla sisältöä. Jopa geocaching.comissa sanotaan että "Geocaching is just like real estate - location, location, location! It is common for geocachers to hide caches in locations that are important to them, reflecting a special interest or skill of the cache owner. These unique locations on the planet can be quite diverse. A prime camping spot, great viewpoint, unusual location, etc. are all good places to hide a cache."

Kaikissa oppaissa ja opuksissa, mitkä minä olen nähnyt, korostetaan paikan merkitystä. Viimeisen vuoden aikana Turkuun on kylvetty tolkuttomasti purkkeja, mitkä eivät esittele mitään paikkaa, kuvauksessakaan ei ole sisältöä ja kaikenkaikkiaan ko. kätköt poikkeavat totutusta. Nimenomaan tämä poikkeaminen totutusta varmaan on suurin syy, m iksi negatiivista palautetta tulee.
Sitä minäkään en aivan ymmärrä, että miksi sitten kaikki kätköt kuitenkin pitää hakea.

"Väärinymmärretyille" kätköntekijöille sanoisin, että ottakaa ihmeessa opiksenne kommenteista ja pyrkikää tekemään parempia kätköjä. Vinkkejä vaikka täältä:
http://geowiki.fi/Miten_teen_oman_k%C3%A4tk%C3%B6n%3F
http://www.geocaching.com/about/hiding.aspx
http://geokatkot.fi/geokatkoily/piilott ... minen.html
http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf , s.37
... ...

"Kitisevien kätkönhakijoiden" pitää puolestaan oppia olemaan hakematta kaikkia kätköjä tai sitten asetella rakentava palautteensa ystävällisemmin.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 26.09.2010 22:48

Välillä tuntee olonsa niin toivottomaksi. Kun teet jotakin kätköä/sarjaa, niin kaikki menee väärin. Siis muiden kätköilijöiden mielestä.
Jotkut tarttuvat herkemmin huomaamiinsa asioihin. Ravintolassakin jotkut hyväksyvät jäiset pihvit - toiset vaativat virheeseen korjauksen. Joskus valitetaan vain kun on jokin muu asia huonosti.
Pahinta tässä on, että nämä valitukset tuntuvat tulevan aina samoilta kätköilijöiltä.
Eikös se ole oikeastaan hyvä jos muilla ei ole ollut valitettavaa? Mielestäni valituksiin on syytä suhtautua vakavasti vain jos havaittu virhe koskee kätkön ohjeidenmukaista tekotapaa. Tarkastajat hoitavat tästä asiasta suurimman osa mutta silti huomaa kentällä kätköjä, joissa joitain ohjeita on vahingossa tai tarkoituksellisesti rikottu.
Huoltopyyntöihin minulta voi mennä joskus aikaa
Laita kötkö disabloiduksi niin saat niin paljon aikaa hoitaa huolto kuin tarvitset. Jos vaikka logi on täysi tai märkä niin on kohteliasta laittaa disable päälle siihen asti kunnes loggauksia taas voi tehdä. Kätköilijät kyllä huomaavat jos jokainen huomauttaa peräkanaa samasta asiasta. Aiheellisesta disablesta sen sijaan kukaan järkevä ei tule valittamaan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia tälläisestä toiminnasta?
Toistaiseksi ei ole yhtään tällaista kokemusta omista kätköistä. Se, että kyse on jostain tietystä kätköilijästä, pitäisi auttaa pistämään asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen vaikka se varmasti potuttaakin. Itsekin usein mietin, jos jostain kätköstä kirjoitan kriittiseen sävyyn, että en pahoittaisi kenenkään mieltä mutta saisin ehkä miettimään voisiko jotain asiaa kehittää lisää. Yleensä kyse on siitä, että minusta näyttää siltä, että kätkö on pistetty eri paikkaan kuin mihin se kätkökuvauksessa on tarkastajalle luvattu sijoittaa mikä sitten siihen onkaan ollut syynä. Esimerkki tällaisesta: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 0134ae917f

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Su 26.09.2010 23:25

Enhän minä näistä ole mitenkään mieltäni pahoittanut, mutta lähinnä hyvittunut. :lol: Tätä ei ole pelkästään minun kätköillä, vaan kyseiset kätköilijät tekevät samaa myös muiden purkeilla. Varsinkin kun tuntuu ettei kyseisillä henkilöillä ole itselläänkään mitään elämään suurempaa näytettävää.

Kunhan nyt halusin vähän "haistelle" ilmapiiriä, että onko muuallakin tälläistä.

Nyt pitää kuitenkin jatkaa reissukassien pakkaamista, sillä Scania odottaa jo tuossa kadulla Euroopan isojen teiden näkemistä. Ehkä jopa voisi taas löytää jonkun purkin taukopaikkojen läheisyydestä.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja TJAI » Ti 28.09.2010 23:12

Eipä tähän ole Suurnesun jälkeen mitään sanottavaa. Komppaan täysillä.

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ke 29.09.2010 11:33

Suurnesu kirjoitti:"Kitisevien kätkönhakijoiden" pitää puolestaan oppia olemaan hakematta kaikkia kätköjä tai sitten asetella rakentava palautteensa ystävällisemmin.
Miten sitten karsitaan pois ne kätköt, joita ei kannata hakea? Mieleen tulee:
  • * Päättelemällä edellisistä loggauksista onko kätkö hakemisen arvoinen. Vaatii viitseliäisyyttä lukea niitä.
    * Jos tietyn kätköilijän tekeleet tuntuvat epämiellyttäviltä, niin lopettaa ko. kätköilijän purkkien hakemisen tykkänään. Sitten jää mahdollisesti onnistuneitakin kätköjä hakematta.
    * Välttää kautta linjan tietyntyyppisten kätköjen hakemista. Jos ei tykkää mikroista, urbaaneista, metsäkätköistä jne., niin ei hae niitä. Vaatii taas tutkimaan etukäteen. Väistämättä myös miellyttäviä kätköjä jää hakematta.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 29.09.2010 11:48

GCVotella saa jonkinnäköistä kuvaa kätkön laadusta, käyttäjäkanta vaan on vielä pienehkö.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 29.09.2010 12:09

Miten sitten karsitaan pois ne kätköt, joita ei kannata hakea?
Eipä niitä etukäteen aina tiedä.

Mysteerit on helppo jättää hakematta kun ei tiedä missä ne ovat :) :D :lol:
Multikätköt on helppo jättää hakematta koska aika ei riitä loppupisteen löytämiseen :cry:
Wherigo vaatii erikoislaitteet joten se siitä :shock:
Earth cacheissa on usein jokin outo, merkityksetön tehtävä, johon ei riitä intoa :?

Tradit jää siis jäljelle. Eipä niistä minulle ole tullut mieleen, että etukäteen joku olisi ollut sellainen, jota ei kannata hakea. Jälkeenpäin sitten on tietysti jäänyt mieleen joitain kätköjä, joista on jäänyt jotain ns. hampaankoloon. Yleensä sellainen negatiivinen jälkimaku jää jos kätkön kuvaus on tarpeettomasti harhaanjohtava.

Huonoa ei ole se, että kätkö löytyy mutta siihen ei pääse käsiksi. Esim. http://coord.info/GC2BBX5 ei onnistunut bongata Googlesta mutta paikan päällä se tuli nähtyä vaan jätin kuitenkin loggaamatta löytyneeksi. Ikäväksi on myös osoittautuneet kätköt, joissa annettu nollapiste on juuri se piste, jonka läheltä kätköä ei voi koskea eikä nähdä mutta siirtymällä johonkin kauemmas kätkön voisi vaikka jästiä helposti.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 29.09.2010 15:36

Ilmeisesti nyt eletään jotain murrosta , kun Turussa tuntuu väki jakaantuvan mieltymysten suhteen?
Tästä aiheesta voisi tulla tunteikkaampi ja suorempi esim. Suomi24:llä anonyymiuden varjossa?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Seq » To 30.09.2010 1:24

jule100 kirjoitti:Ilmeisesti nyt eletään jotain murrosta , kun Turussa tuntuu väki jakaantuvan mieltymysten suhteen?
Tästä aiheesta voisi tulla tunteikkaampi ja suorempi esim. Suomi24:llä anonyymiuden varjossa?
Ehkäpä myös murros vanhan ja uuden polven välillä. :?

Uusi polvi, kuten minäkin, kokeilee siipiään ja välillä tulee ylilyöntejä ja välillä riman alituksia. :)

Vieläkö täällä pitäisi olla suorempi ja tunteikkaampi? Se tie johtaa helposti asiattomuuksiin...

Wanhat hyvät ajat eivät enää palaa, sen takaa jo kätköilyn medianäkyvyys ja yleinen tietoisuus.

Kysymys kai perimmiltään on, miksi täytyy tehdä purkkeja.
Ajatus tietenkin johtuu kysymyksestä, miksi "huonoja paikkoja" täytyy kätköttää?
Ongelmana on tilan puute. Kaikki mielenkiintoiset paikat, kuten kirkot ja linnat on jo varattu, joten täytyy ottaa isommalla kauhalla.

Harvemmin käsittääkseni kätköjä tehdään kiusaamismielessä, vaikka siitäkin olen kuullut huhuja, vaan yleensä kätköttäjällä on jonkinlainen, vaikka ohuen ohut, idea kantavaksi voimaksi.
Välillä sitä etsijät eivät tavoita, eikä purkittaja välttämättä pysty pukemaan sitä oikein sanoiksi.

Siinä olen Suurnesun kanssa samaa mieltä, ettei kaikkia tarvitse hakea, eikä kaikki ole kaikkia varten. Jos nappa hukkuu, ei sitä löydä, kuin tekijän kanssa...
Silti ihmettelen välillä määrättyjä loggauksia, mutta ne taitavat mahtua "kätköilijöiden kirjoon".

Jos joku toteutus harmittaa, niin voihan sitä yrittää kertoa tekijälle parannusehdotuksia. Olen huomannut, että kommunikaation sävy vaikuttaa huomattavasti tulokseen. Ja aina voi itse tehdä paremman, kun adoptointi ei oikein ole sama, kuin itse tehty.

Kaikenlaisia keinoja käytetään omien päämäärien ajamiseen. Sain tarkastajalta viestin: "Uusi mysteerikätkösi E18 on herättänyt vähän kysymyksiä joita on valunut kätkötarkastajalle saakka."
Kysymys siis mysteerin ratkaisemisesta.

Ainakin itse pyrin laittamaan varsinkin hankalat mysteerit, joille arvaa vähän kävijöitä aika huonoille paikoille, koska haluan, että paremmissa paikoissa on purkki, jonka käyttöaste on suurempi.
Toisaalta en myöskään pyri varaamaan paikkoja peruspurkilla vain sen takia, jos se idea nousisi, kuin tulilintu tuhkasta.

Myönnän, että urbaanit mikroni saattavat tuntua turhilta, mutta ainakin käymässä olleilta ja 24h-haastetta suorittaneilta on tullut positiivista palautetta.

Toisaalta minulta on kysytty, miksi 6km, tosin hieman hyökkäävämpään sävyyn, niin purkki toimii hyvin kulkevaisten vaihtopaikkana ja ratkaisu, vaikka yksinkertainen onkin, on ollut tykätty ratkaisu.

Eli vaikka kätkön ideaa ei aina ymmärtäisikään, se ei aina johdu kätkön huonoudesta, vaan joskus myös oman näköalan kapeudesta.

Ainakin itse pidän eniten löydetystä kätköstä. Oli se sitten viemärissä, metsässä tai kaupungissa. Kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Jos olen jotakuta loukannut, niin sitä ei saa tekemättömäksi, mutta tekemättömiä purkkeja voi valmistella vietäviksi...

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja VHI » To 30.09.2010 10:37

Itse näkisin niin että yksittäiset valitukset eri asioista kätkön kohdalla voi mennä kätköilijöiden huonon päivän tms piikkiin, mutta jos useampi kätköilijä valittaa juuri samasta asiasta niin sitten kätkön laittajan kannattaisi ehkä miettiä asiaa tarkemmin. Varmaan suuri osa valituksista johtuu siitä että kätkön D- tai T-arvot on piilottajan toimesta arvioitu alakanttiin. Nämä arvothan luovat kätkön etsijälle tietyn ennakkokäsityksen kätkön vaikeustasosta ja jos ne eivät kohtaa todellisuutta niin valituksia varmaan tulee. Itse olen yrittänyt kätköjeni kohdalla (järjestään alle D3-kätköjä) noudattaa periaatetta että pääasia on niiden löytäminen eikä pitkä etsiminen.
There's always a cache somewhere

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Pe 01.10.2010 4:55

VHI kirjoitti:Itse näkisin niin että yksittäiset valitukset eri asioista kätkön kohdalla voi mennä kätköilijöiden huonon päivän tms piikkiin, mutta jos useampi kätköilijä valittaa juuri samasta asiasta niin sitten kätkön laittajan kannattaisi ehkä miettiä asiaa tarkemmin.
Entä sitten kun valituksia tulee vain muutamalta, ja jatkuvat purkilta toiselle. Ei pelkästään minun rekemillä kätköillä, vaan monen muun tekemällä myös.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Pe 01.10.2010 4:58

en myös sitä että kun yksikin valitti että kätköni on kivikossa, ja kun hain kyseiseltä henkilöltä yhden mysteerin, niin se löytyi yllätyksekseni kivikosta. Eli silloin on sallittua tehdä kivikkoon, kun ei tarvii itse etsiä???
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 01.10.2010 12:31

Duracell76 kirjoitti:en myös sitä että kun yksikin valitti että kätköni on kivikossa, ja kun hain kyseiseltä henkilöltä yhden mysteerin, niin se löytyi yllätyksekseni kivikosta. Eli silloin on sallittua tehdä kivikkoon, kun ei tarvii itse etsiä???
Kyllähän valitellaan urbaaneista mikro mysteereistä, ja kuitenkin valittaja on ollut ainakin tekemässä samanlaisia.

Mutta onhan oma purkki aina parempi, onhan?

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 01.10.2010 13:30

Seq kirjoitti:
Duracell76 kirjoitti:en myös sitä että kun yksikin valitti että kätköni on kivikossa, ja kun hain kyseiseltä henkilöltä yhden mysteerin, niin se löytyi yllätyksekseni kivikosta. Eli silloin on sallittua tehdä kivikkoon, kun ei tarvii itse etsiä???
Kyllähän valitellaan urbaaneista mikro mysteereistä, ja kuitenkin valittaja on ollut ainakin tekemässä samanlaisia.
Yhtään kätköä en ole vielä laittanut liikennemerkkiin tai sähkökaappiin. Ja prosenttuaalisesti mun purkit on kuitenkin enemmän metsässä. GC-votessa ne ovat menestyneet , joiden on pitänytkin. :?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 01.10.2010 13:43

jule100 kirjoitti:Yhtään kätköä en ole vielä laittanut liikennemerkkiin tai sähkökaappiin. Ja prosenttuaalisesti mun purkit on kuitenkin enemmän metsässä. GC-votessa ne ovat menestyneet , joiden on pitänytkin. :?
Ja sekö tekee kätköstä hyvän, että se on metsässä?
Jokainen pystyy tekemään metsäkätkön. Kiven alle vaan...

GC-vote lienee jotain ulkopuolista, GS:lle kuulumatonta?

Eli ne ovat menestyneet, joiden on pitänytkin?
Eikö kaikkien pitäisi menestyä?

Koskas jatkuu TSJ?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 01.10.2010 13:44

Duracell76 kirjoitti:en myös sitä että kun yksikin valitti että kätköni on kivikossa, ja kun hain kyseiseltä henkilöltä yhden mysteerin, niin se löytyi yllätyksekseni kivikosta. Eli silloin on sallittua tehdä kivikkoon, kun ei tarvii itse etsiä???
Kuten olet varmasti saanut kyllästymiseen asti kuulla, muilta kätköilijöiltä, niin omien reittien kulkijoita löytyy...

Lukittu

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”