Uusavuton ja muutama kysymys

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Sillikostaja
Viestit: 3
Liittynyt: Su 12.06.2011 2:38

Uusavuton ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Sillikostaja » Ma 13.06.2011 0:26

Moro.

Olen uusi geokätköilijä ja tietysti olen nuori(15 jeah). Täytyyhän tässä sit ihan kyselemään ryhtyä.

Ensimmäinen kysymys. Onko perus-android luurin GPS tarkkuus tarpeeksi hyvä tämmöiseen harrastukseen?(ZTE Blade jonka pitäs olla yht tarkka kun korkeemman hintaluokan drodit)
Toinen kysymys. Käykö harrastus kalliiksi? Yleensä kuulen et hyvä harrastus maksaa paljon.
Kolmas kysymys. Onko tämä harrastus laskuun päin menossa(suosion lasku), kuten useammat muut harrastukset(Radiopuoli :( )? Vai onko tämä niitä harvoja jonka suosio vain nousee?

Kiitos jo etukäteen niille ihmisille jotka jaksavat vastata. Jos jään koukkuun tähän, niin tämä foorumi saattaa "kärsiä" minun viestien määristä.

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Uusavuton ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ma 13.06.2011 2:28

Käykö harrastus kalliiksi? Yleensä kuulen et hyvä harrastus maksaa paljon.
Riippuu ihan omasta aktiivisuudestasi. Jos meinaat liikkua jalan/polkupyörällä oman kotipaikkakuntasi purkkeja, ei rahaa mene juurikaan muuta kuin vaatteisiin yms. kuluvaan. Jos teet pitkiä reissuja ja hommaat viimeisen päälle "lelut" eli kätkönkurottimia, varsipeilejä ym. tulee rahaa menemään enemmän.

Onko tämä harrastus laskuun päin menossa(suosion lasku), kuten useammat muut harrastukset(Radiopuoli :( )? Vai onko tämä niitä harvoja jonka suosio vain nousee?
Minä näkisin, että kätköily on pikkuhiljaa tulossa suositummaksi ja enemmän kansan tietoisuuteen.


Puhelin-kysymykseen vastaamisen jätän muiden tehtäväksi.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
SalmonSnake
Viestit: 66
Liittynyt: To 03.12.2009 16:38
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Uusavuton ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja SalmonSnake » Ma 13.06.2011 3:01

Sillikostaja kirjoitti:Moro.

Olen uusi geokätköilijä ja tietysti olen nuori(15 jeah). Täytyyhän tässä sit ihan kyselemään ryhtyä.

Ensimmäinen kysymys. Onko perus-android luurin GPS tarkkuus tarpeeksi hyvä tämmöiseen harrastukseen?(ZTE Blade jonka pitäs olla yht tarkka kun korkeemman hintaluokan drodit)
Toinen kysymys. Käykö harrastus kalliiksi? Yleensä kuulen et hyvä harrastus maksaa paljon.
Kolmas kysymys. Onko tämä harrastus laskuun päin menossa(suosion lasku), kuten useammat muut harrastukset(Radiopuoli :( )? Vai onko tämä niitä harvoja jonka suosio vain nousee?

Kiitos jo etukäteen niille ihmisille jotka jaksavat vastata. Jos jään koukkuun tähän, niin tämä foorumi saattaa "kärsiä" minun viestien määristä.

Moromoro.

Ihan ensiksi lue tämä: http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf

1. On se. c:geo on hyvä sovellus androidiin, ja ilmainenkin.
(Lue tämä seuraavaksi ennenkuin jatkat: http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf )

2. Käy. Alkuun pääsee halvemmallakin, miltei ilmaiseksi, mutta nälkä kasvaa syödessä ja huomaat kohta tarvitsevasi välttämättä kiipelyvarusteita, sukelluspukua, venettä, lumikenkiä ja maastoautoa (toiset tykkää Subarusta ja toiset Hiluxista). Ilman 300 lumenen fikkaria moni kätköilijä ei lähde Juhannus-aaton aamuna liikenteeseen.
Kannattaa lukea "Älä ryhdy geokätköilijäksi, tai lue ainakin tämä ohje ennen sitä" -opas. Löytyy geocache.fi etusivulta.

3. Ei ole. Kätköilyn suosio on kova, ja hirveässä nousussa. Harmittavan moni aloittelelija ei ole ymmärtänyt kätköilyn perimmäistä
olemusta vaan on hirveällä kiireellä etsinyt kätköjä ja jopa tehnyt niitä lukematta hienoa opusta: "Älä ryhdy geokätköilijäksi,
tai lue ainakin tämä ohje ennen sitä". Sen löydät täältä: http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf


Ole hyvä.
Tämä on hieno harrastus jossa saa julmetun hienoja kokemuksia ja joskus jopa tapaa saman sairauden omaavia.
Kannattaa kuitenkin lukea kirjoitelma kätköilystä, se löytyy jostain tuolta materiaali-osastosta tai
http://www.suomenmielenterveysliitto.fi ... iveneeseen
tai jopa http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf

Rock
SalmonSnake
Elwood: "It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, a half a pack of cigarattes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake: "Hit it."

Sillikostaja
Viestit: 3
Liittynyt: Su 12.06.2011 2:38

Re: Uusavuton ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Sillikostaja » Ma 13.06.2011 3:32

Huomaa et on kesä kun vastaukset tulee kolmen aikaan :D Juu eli kiitos hyvistä vastauksista, enköhän näil pääse alkuun :)

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusavuton ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ma 13.06.2011 8:23

Minulla on ZTE Blade ja olen todennut sen olevan yllättävän tarkka, pärjää jopa oikealle gepsille . C:Geo on hyvä sovellus siihen.

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusavuton ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ma 13.06.2011 9:20

Jos kännykän sisäisen gepsin tarkkuus ei tunnu riittävän, niin voi hankkia ulkoisen Bluetooth-vastaanottimen. Noita vehkeitä saanee edelleen n. 50 eurolla, eli rahtusen halvemmalla selviää kuin hankkimalla "oikean" GPSr:n. Itse olen vuodesta 2007 tähän päivään kätköillyt Sigmatel Slim GPS-bluetoothvastaanottimella ja vaihtuvilla puhelimella TrekBuddy-softalla (ei välttämättä siksi, että se olisi paras mahdollinen, vaan koska olen sitä tottunut käyttämään). Viimeisimmässä varustuksessa TrekBuddy pyörii sattumoisin nimenomaan ZTE Bladessa... Ainakin oman ilmoituksen mukaan tuolla päästään yleensä 5,5 metrin toleranssiin, eikä tässä lajissa loppuviimeksi tarkkuudella ole suurta merkitystä, nollapisteelle päästyä purkki löytyy kuitenkin "toosa kiinni ja silmät auki"-periaatteella parhaiten.

Avatar
pikkeliina
Viestit: 66
Liittynyt: Su 02.01.2011 23:17
Paikkakunta: Turku

Re: Uusavuton ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja pikkeliina » Ti 21.06.2011 23:15

HTC Desiren käyttäjänä voin todeta, että Nokialainen jäi pois kelkasta jo aikaa päivää sitten. On tämä vaan niin paljon parempi peli tuon c:geon kanssa. Se pystyy löytämään lähialueen kätköt, ja niitä voi kuvauksineen ja vinkkeineen ladata muistiin. Tosin mulla on edelleen hakusessa se, miten niitä saa useamman kerralla ladatuksi...
Geokätköilyä kera HTC Desireen ja hyvin harvoin lainagepsin. Oma hakusessa...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”