Geokätköpolku(ko)

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Su 29.07.2012 21:09

Vaikka itsekin olen herkkä lähtemään, niin kommentoimpahan asiaa. Kerran olen lauseen jo kirjoittanut, mutta suonette anteeksi toistoni ja syrjäseutuisuuteni: "Suurin virhe, joka kätköilyssä on tehty, on FTF-termin keksiminen."

Olisi mielenkiintoista tietää, kuka on muuttunut paremmaksi kätköilijäksi saatuaan tuon äfteeäffän? En ainakaan minä, vaikka siihen tyhmyyteen niin usein olenkin sortunut. Kyllä niitäkin kätköilijöitä varmaan on, ainakin kun loggauksia lukee. Järjetöntä mainostamista ja itsensä kehumista, vaikka koko hommahan perustuu peruspurkkien kohdalla ainostaan tuuriin. Tilanne on usein täysin riippuvainen paikasta ja elämäntilanteesta missä satut olemaan kätkön ilmestyessä.

Mikä tekee ihmisestä toista paremman, jos hän ratkoo mysteerin minuutissa, kun toisella menee samassa mysteerissä kolme minuuttia tai jollain vuosi? Jonkun ihmisen koulutustausta auttaa joissain mysteereissä, musiikillinen lahjakkuus jossain, ohjelmointitaidot joissain.

Jos minä olisin Haksu eli .fin tilastojen luoja, poistaisin koko kirjainyhdistelmätaulukon statistiikasta, koska termi ei ole Sammakon hyväksymä. Tämä ei missään nimessä ole syyte tms. Haksua kohtaan, vaan oma ajatukseni kyseisestä tilaston osasta.

Tuon kirjainyhdistelmä ei ole saanut aikaan mitään muuta kuin riitaa, kateutta, eripuraa, julkista solvaamista, muutamia asioita mainitakseni. Määritellään missä ajassa ftf-löytö pitää logata nettiin - yksi ihmeellisimmistä asioista tämän teeman ympärillä. Kun ei ole edes pakko logata nettiin, niin kuinka kätkön tekijä voi ottaa jonkun tilastoista pois tuon, jos ei ole toiminut kuvauksen mukaan. Ei saa hakea kätköä ekana, jos ei ole ratkonut mysteeriä, vaan sattumalta/BF:llä löytänyt - toinen kummallisuus. Haukuttu julkisesti, jos ei ole logannut kätköä nettiin heti. Ihmetellään huulet pyöreinä, jos ei ole laittanut kellon aikaa logiin - huh hei vaan. Riidellään, voiko ftf:n jakaa vai ei - perin suomalaista toimintaa.

Yhdestä asiasta ole täysin varma. Sammakko ei varmaan ole tarkoittanut tätä kilpailulajiksi, vaan harrastukseksi.

PS. Nuo trailit eivät ole muuta kuin tilastoja varten, enkä todellakaan kannata niitä.
Nil volentibus arduum.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 29.07.2012 21:17

Longhorn_ kirjoitti:Mä yhdyn tähän mielipiteeseen. Eihän se, että joku tekee jotain mistä itse ei tykkää, pitäisi tässä lajissa olla muilta pois. Tuo oma attribuutti traileille voisi olla se tapa, jolla nykyiset haasteet saataisiin pidettyä alkuperäisen tapaisina ilman huolta homman vaikeustason muuttumisesta. Keskitytään nyt ongelmaan ja sen ratkaisuun sen sijaan, että tölvitään toisia täällä...
Haasteiden yksi tarkoitus on synnyttää lisää haasteisiin sopivia kätköjä. Siksi niitä ei saa rajoittaa tiettynä aikana tehtyihin kätköihin. Nyt tämä tarkoitus on otettu huomioon erittäin sopivalla tavalla kun on kyse haasteesta, jossa tarvitaan paljon kätköjä lyhyessä ajassa. Ei nyt mennä taas tälle linjalle, että kätköjä saa vain löytää - ei tehdä. Jo pelkästään aakkoshaasteiden vuoksi ei saisi enää tehdä kuin välilyönnillä alkavia kätköjä :shock: koska muutenhan aakkos- ja numerohaasteet helpottuu.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 29.07.2012 21:28

Garmingeo kirjoitti:Vaikka itsekin olen herkkä lähtemään, niin kommentoimpahan asiaa. Kerran olen lauseen jo kirjoittanut, mutta suonette anteeksi toistoni ja syrjäseutuisuuteni: "Suurin virhe, joka kätköilyssä on tehty, on FTF-termin keksiminen."
Itse en ole näihin ongelmiin törmännyt. Enkä usko että kukaan, joka ei ole FTF:istä kiinnostunut, tällaisiin ongelmiin törmääkään. Systeemihän ei tätä termiä tunne, eikä sellainen kelpaisi edes haastekätkön aiheeksi. Ehkä tässä on alueellista eroa miten asiaan suhtaudutaan ja toimitaan. Joillain seuduilla "kilpailu" saatetaan ottaa vakavammin kuin toisaalla.

Positiivisina puolina FTF-huntista näkisin sen, että kätköt tulevat nopeasti arvioiduiksi ja paikalle saattaa osua enemmänkin porukkaa ex tempore miittiin.

Longhorn_
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 24.01.2012 1:14

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Longhorn_ » Su 29.07.2012 21:32

arisoft kirjoitti:Haasteiden yksi tarkoitus on synnyttää lisää haasteisiin sopivia kätköjä.
Olipa mielenkiintoinen näkökulma, tottahan se on tuokin toki. Tässä on vaan kyseessä aika radikaali muutos joidenkin haastekätköjen suorittamisen osalta, verrattuna siihen, että tehdään yksittäisiä kätköjä jotka nyt sattuu olemaan johonkin aakkoshaasteeseen sopivia. Tuskin tämän homman kanssa mätsäävien haasteiden tekijät ovat odottaneet ihan tällaista muutosta yhdessä illassa. Mutta kyllä, hyvä pointti. :)

Kettuliini
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 28.05.2012 20:58

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Kettuliini » Su 29.07.2012 21:37

Komppaan Black_Islandia. Minusta tämä juuri julkaistu polku vaikuttaa hyvältä georetkeltä, joten heti sen nähtyämme ruvettiin suunnittelemaan reissua Turkuun. En usko että 25km polkupyörillä, jotka aiomme ottaa mukaan, on mitenkään kevyt rupeama, helpompaa olisi varmasti kerätä 100purkkia suhaamalla ristiin rastiin Turun keskustassa päällystetyillä teillä.

Se kyllä ihmetyttää, miksei vastaavia kätkösarjoja ole aiemmin mennyt läpi, jos niitä tosiaan on yritetty tehdä. Alle kymmenen purkkia ei mielestäni ole vielä mikään powertrail, ja ainakin Hyvinkäällä on pyöräpolun varrelle tehty sarja, jossa purkit on suurimmalti osin nimetty Aku Ankasta tuttujen hahmojen mukaan.

FTF-hunttiin liittyen ainakin täällä päin on nähty melko räikeitä tempauksia, tiedossa on ainakin pari eri tapausta jossa pururadalla on ajettu autolla FTF-n perässä vaikka alueella on moottoriajoneuvoilla kulkeminen kielletty. Itse en ymmärrä miksi FTF-jahti joidenkin mielestä oikeuttaa rikkomaan muulloin vallitsevia yleisiä kieltoja ja sääntöjä.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Su 29.07.2012 21:39

veke68 kirjoitti:Tapana ei ole ollut kommentoida tällä palstalla, vaikka moneen asiaan olisi mieli niin tehnytkin puuttua omalla näkemykselläni. Usein vain näyttää siltä, että monet täällä lukevat toisten tekstejä kuin piru raamattua ja asioiden selittäminen ei juurikaan tilannetta auta, mutta koitetaan nyt edes kerran, koska eräässä edellisessä viestissä niin suorasti esitetään syytöksiä meitä kohtaan.
En tiedä miten muualla menetellään, mutta kyllä täällä kätköt tulevat yllätyksinä, kuten uskoisin muuallakin tapahtuvan. Miitistä oli ihan avoin kutsu tällä palstalla ja siinä oli jopa selitetty miksi tämä ei ollut virallinen.

Mitään aavistusta tulevista kätköistä ei meillä ollut ja yhtä yllättyneitä kun muutkin tekijöitä lukuunottamatta olimme hälyvyöryn alkaessa.
’’Jonkin’’ verran hunteissa viihtyneenä voisin todeta, että minä ja vaimoni olimme ainoita ns. hunttereita laavulla ja mikäli olisimme jotakin etukäteis vihiä asiasta saaneet, emme todellakaan olisi lähteneet kyseisellä varustuksella matkaan. Lähes tyhjillä kännyköillä saatiin sentään jokunen purkki haettua, kunnes lopetettiin ja palattiin laavulle. Toiseksi poikaamme ei olisi saanut kirvelläkään jäämään kotiin jos mitään hajua tulevista purkeista olisi ollut. Hänen takiaan lähdimmekin vielä tänään aamulla uudelleen paikalle kun näimme kolmanneksen purkeista olevan vielä lokkaamatta. Purkkeja riitti siis yllin kyllin kaikille ketkä kynnelle kykenivät, vaikka olisivat tulleet kauempaakin, kuten muutama tulikin.

Kuten joku viisas on täällä joskus todennutkin, gc.fi tilastojen poistaminen sivustolta saattaisi auttaa monen pikkusieluisen elämää. Silloin jokainen voi pitää omaa kirjaa tekemisistään ja iloita itse omista saavutuksistaan.
Tämä jäänee taas viimeiseksi viestikseni tähän keskusteluun ja toivoisin todella miettimään mitä syytöksiä tänne ladellaan. Mikäli jollain on jotain kysyttävää, siitä vaan rohkeasti yhteyttä ottamaan.

Veikko Huhtinen 040-5861746, veikko.huhtinen@gmail.com
Piti oikein lukea uudestaan omat tekstini ennenkuin tähän vastaan. Jos tarkoitit että jokin minun teksteistäni olisi nimen omaan teitä syyttävä se ei ollut tarkoitukseni. Jos tätä koko soppaa katsoo kokonaisuutena varmasti tekin olette samaa mieltä että asian olisi voinut hoitaa tyylikkääminkin varsinkin kun on näin radikaalista linjan muutoksesta kyse. Eikä kyse ole siitäkään miten koko soppa lopulta meni vaan siitä miltä se muualle Suomeen päin näyttää. Näkymä on ihan oikeasti epäreilu ja ihan väkisinkin epäilyttävä. (Tämä ei siis ole pelkästään minun mielipiteeni.) Nyt noiden FTF:ien ylle on heitetty epäilyksen verho ja aika paljon täytyy jonkun selitellä että tämä tästä fair play:si muuttuu. Tämäkään ei ole ainoastaan minun näkemykseni syytöksestä puhumattakaan. Ymmärrän täysin että jos tässä on puhtaat jaohot pussissa niin harmittaahan epäilyt, se nyt on sanomattakin selvää. Minä tai kukaan muukaan ei tuota epäilyksen varjoa ole heittänyt vaan tapa jolla homma hoidettiin. Tajuat varmaan pointin.

Mitä tulee FTF:iin ja tilastoihin yleensä en oikein ymmärtänyt kommenttiasi omista saavutuksista ja omista kirjanpidoista. Se että jollakulla on niin ja niin monta ftf on nimen omaan kiinni siitä miten kova on ollut vastus. Ilman kanssakätköilijöitä tilanne olis sama kun pelais jalkapalloa yhdellä joukkueella. Pelin jälkeen 100-0 menis saunaan ja taputtais itteään selkään että jotta ollaan me kovia. Kyllä ne muut huntterit niiden FTF:ien arvon vaan muodostavat. Ja tilastoille on kysyntää tuskin Haksu niitä huvikseen ylläpittää. Jotenkin olen ymmärtänyt että on kiireinen kaveri ja prossuteho on jo muutenkin kortilla.

Mitä tulee pitkänmatkan kulkijoihin joita itsekkin olimme oli muutaman "pistokokeen" jälkeen tilanne aika selvä. Päätimme siis säästää loput purkit johonkin muuhun kertaan.
Miltä muuten luulet että tuntuu niistä henkilöistä jotka ovat kokeilleet julkaista 5 tai 7 purkkia ja ne on menneet hylkyyn perusteena powertrail? Pystytkö myötäelämään tämä eilinen show nähtynä?

Jykk€

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja tittat » Su 29.07.2012 21:44

Komppaan myös Black_Islandia.

24-tunnin haasteen autoillen Janakkalassa suorittaneena tiedän, että omalle fyysiselle kunnolleni 25 km kävely olisi paljon rankempaa. Todennäköisesti myös pyöräily, mitä en ole viime vuosina pahemmin harrastanut.

Kun tutkin haastekätköjen kuvauksia, en löydä niistä rajoituksia, jotka estäisivät haasteen täyttämisen ulkomailla löydetyillä kätköillä. Siksi en ymmärrä, miten tämä power trail muutti radikaalisti tilannetta haasteiden osalta?

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Su 29.07.2012 21:44

Piriformis kirjoitti:Itseäkin vähän tämä luottamuspula huolestuttaa. Jos olisin tuollaisista kätköistä etukäteen tiennyt, olisin taktikoinut FTF:ien saamiseksi eri tavalla, vaikkakaan ne FTF:t eivät minulle se pointti missään vaiheessa olleetkaan eivätkä ole vieläkään. Olisihan sieltä enemmän FTF:iä saanut jos olisi johonkin muuhun polunpäähän sijoittanut itsensä julkaisun aikaan.
Jos olisin tiennyt, olisin taktikoinut eri tavalla. Voiko tätäkään enään selvemmin ilmaista? Rehellistä porukkaa kaiken kaikkiaan, indeed.

Jykk€

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 29.07.2012 21:55

Longhorn_ kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Haasteiden yksi tarkoitus on synnyttää lisää haasteisiin sopivia kätköjä.
Olipa mielenkiintoinen näkökulma, tottahan se on tuokin toki. Tässä on vaan kyseessä aika radikaali muutos joidenkin haastekätköjen suorittamisen osalta, verrattuna siihen, että tehdään yksittäisiä kätköjä jotka nyt sattuu olemaan johonkin aakkoshaasteeseen sopivia. Tuskin tämän homman kanssa mätsäävien haasteiden tekijät ovat odottaneet ihan tällaista muutosta yhdessä illassa. Mutta kyllä, hyvä pointti. :)
Aakkoshaaste tuli itsellenikin tästä ensimmäisenä mieleen. Tässä voisin (helposti?) kikkailla ja tehdä poikani santeri00:n tunnuksilla tradin, joka alkaa numerolla 9. Se olisi kuitenkin mielestäni täysin moraalitonta toimintaa, joten en tosiaan aio moista tehdä.

Garmingeo puhui asiaa FTF:ien suhteen. Itselleni niiden suurinta antia on muiden kätköilijöiden tapaaminen. Tosin en voi kieltää, etteikö FTF tuntuisi hyvältä, jos sellaisen saa - mutta eipä tuo harmitakaan, vaikkei saisi :) . Koska sellaista termiä ei "oikeasti ole olemassa", niin mielestäni Veke68+Katsukka ansaitsisivat oikeasti FTF:n GM2012-sarjan bonuspurkista, sillä tekivät homman niin kuin oli tarkoitus eli ensin hakivat fyysisesti itse kaikki kätköt ja vasta sitten bonus. Meillä oli tiimi, joka helpotti hommaa huomattavasti. Itse en ole (enää) FTF:iä profiiliini kirjannut, enkä gc.fi-sivustolle koskaan. Toisaalta sen takia voisi kirjatakin, että näkisi, milloin on purkille ensimmäisenä ehtinyt (siis ihan oman mielenkiinnon vuoksi, kyllä siinä jokin viehätys kuitenkin on).

Toivottavasti tästä ei tullut sotaa (vai olikohan tämä aihe siellä jo?), kun ei tosiaankaan ole tarkoitus arvostella muiden mielipiteitä aiheesta.

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 29.07.2012 22:11

Jykk€ kirjoitti:
Piriformis kirjoitti:Itseäkin vähän tämä luottamuspula huolestuttaa. Jos olisin tuollaisista kätköistä etukäteen tiennyt, olisin taktikoinut FTF:ien saamiseksi eri tavalla, vaikkakaan ne FTF:t eivät minulle se pointti missään vaiheessa olleetkaan eivätkä ole vieläkään. Olisihan sieltä enemmän FTF:iä saanut jos olisi johonkin muuhun polunpäähän sijoittanut itsensä julkaisun aikaan.
Jos olisin tiennyt, olisin taktikoinut eri tavalla. Voiko tätäkään enään selvemmin ilmaista? Rehellistä porukkaa kaiken kaikkiaan, indeed.

Jykk€
Mielestäni tulkitset haluamasi asian haluamallasi tavalla. Koitapa lukea puolueettomasti katsottuna? Tämä on mielenkiintoinen KESKUSTELU (anteeksi huutamiseni), joten voisiko jokainen ilmaista oman mielipiteensä mollaamatta muita? Itse ainakin tykkään lukea perusteltuita mielipiteitä, vaikka olisinkin eri mieltä. Oikeasti - toivottavasti tämä(kin) mielenkiintoinen puheenaihe ei mene sotiin...

Avatar
peltzi
Viestit: 20
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja peltzi » Su 29.07.2012 22:17

Nyt kun alatte suunnittelemaan tulevaa 24h-reissua tälle kyseiselle reitille (itse jo ainakin suunnittelen!), niin miettikää kannattaako ajoittaa käynti vasta ensi kesään. Keväällä 2013 nimittäin valmistuu sopivasti matkan varrelle ABC Raisio, jonka vierestä voi toki jo nyt logata allekirjoittaneen purkin http://coord.info/GC3H4V6. Sopivalla reittivalinnalla tästä saanee oivan taukopaikan tälle pitkälle vaellukselle. :)
My feet are on the ROCK and my name is on the ROLL!

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Su 29.07.2012 23:23

Jykk€ kirjoitti:
Piriformis kirjoitti:Itseäkin vähän tämä luottamuspula huolestuttaa. Jos olisin tuollaisista kätköistä etukäteen tiennyt, olisin taktikoinut FTF:ien saamiseksi eri tavalla, vaikkakaan ne FTF:t eivät minulle se pointti missään vaiheessa olleetkaan eivätkä ole vieläkään. Olisihan sieltä enemmän FTF:iä saanut jos olisi johonkin muuhun polunpäähän sijoittanut itsensä julkaisun aikaan.
Jos olisin tiennyt, olisin taktikoinut eri tavalla. Voiko tätäkään enään selvemmin ilmaista? Rehellistä porukkaa kaiken kaikkiaan, indeed.

Jykk€
Mielestäni ei voi selvemmin ilmaista, olet oikeassa. Selkeästi ilmaisin konditionaalimuodossa että JOS OLISIN TIENNYT, mikä tarkoittaa että EN TIENNYT. Ja tuon "eri tavalla" nyt tosiaan taas käänsit "eduksesi", oikeastihan en nyt taktikoinut kun siihen ei annettu mahdollisuutta :) Ja epäilen etten olisi FTF:iä lähtenyt todellisuudessa taktikoimaan vaikka olisin jostain kuullutkin näistä etukäteen. Nyt vaan oli totuus tarua ihmeellisempää ja hyvä tuuri kävi, kuten Team_Mantis tuolla aiemmin mainitsi. Enpä olisi laavulta poistunut jos olisin tiennyt että kateus kalvaa näin pahasti niitä jotka eivät paikalle päässeet... Olisin hyvillä mielin voinut hakea kätköt vaikka vasta ensi kesänä :)
Eniten tässä ehkä ottaa päähän tuo, miten tyhmäksi minua luulet. Jos (huomioi taas sana JOS) minulla olisi etukäteen ollut jotain tietoa tällaisista kätköistä niin enpä varmaan olisi alkanut aiheeseen liittyen kommentoimaan mitään ja tietoisesti ja suoraan sanoen valehtelemaan (valettahan nuo viestini olISIvat jos olisin kätköistä etukäteen tiennyt), ja oman moraalini tuntien, en olisi edes FTF:iä hakenut koska se olisi ollut epäreilua muita kohtaan. Vähän nyt näyttää siltä että lyöt päätäsi seinään, mitään todellista todistetta sinulla ei ole mistään huijauksesta etkä voi sellaista saadakaan, koska mitään huijausta ei ole tapahtunut. Tässä tapahtui nyt niin että ensin hutkittiin ja sitten taas hutkittiin, mutta missähän vaiheessa se tutkiminen alkaa...

Mutta nyt, liittymättä mihinkään huijaamisiin tai muihin keksimiisi asioihin tämän tiimoilta, kysyn mielenkiinnosta, että miksi kommenteissasi on monesti tuotu esille tämä sijainti? Onko huono tai jotenkin erikoisen tärkeä asia että tämä traili julkaistiin nimenomaan Raisiossa/Turun alueella? Olisiko kommenttiesi kärkevyyttä muuttanut se, jos traili olisi julkaistu vaikka Tampereella tai jossain muualla? Itse olet lokkauksien mukaan ollut Paimiossa julkaisujen aikaan, olisit hyvin ehtinyt usealle FTF:lle kun niitä Veke68:n mukaan on tänä aamunakin ollut vielä saatavissa. Joku oli Piikkiöstä ehtinyt FTF:lle vaikkei ollut edes heti julkaisun aikaan lähtenyt liikkeelle. Eli mikä vika tässä sijainnissa oli?

edit: ja miksi kommentoin vielä vaikka lupasin jättää keskustelun sikseen? Siksi, koska nyt mennään jo henkilökohtaisuuksiin ja aletaan henkilökohtaisesti minua syyttää epärehellisyydestä ilman minkäänlaisia todisteita ja syytä, vain jonkun yksittäisen ihmisen omien assosiaatioiden perusteella.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 30.07.2012 0:25

Keskustelu on varmaan edennyt jo väärille raiteille. Se, että traili tuli lähelle Turkua ei varmaan ketään mitenkään kismitä (varsinkin, jos samanlaisia voi nyt tulla eri puolelle Suomea). Vuoden päästähän keskimäärin kaikki ovat samanlaisessa asemassa.

Jälkiviisas on aina helppo olla, mutta ihmetystä on selvästi aiheuttanut se, että aikaisemmin tällaisia (edes huomattavan paljon lyhyempiä) traileja ei ole hyväksytty ja nyt sellainen hyväksytään (vielä kun trailin suunnittelussa mukana on ilmeisesti ollut Geoliikkujat ry:n keulahamo).

Tämän osalta järkevintä olisi ollut kätköntarkastajilta selkeä etukäteisilmaisu, että kanta powertrailien osalta on muuttunut.

Toinen asia, joka on ilmeisesti aiheuttanut ihmetystä, on kätköjen piilottajien kutsuma epävirallinen miitti julkaisujen "keskipisteeseen" juuri ennen julkaisuja. Jälkeenpäin jossiteltuna olisi ollut järkevintä joko jättää ko. miitti pitämättä tai tehdä siitä virallinen geomiitti, jossa olisi avoimesti sanottu, että tulossa on 100 uutta purkkia miitin aikaan / jälkeen.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ma 30.07.2012 0:35

Piriformis kirjoitti:
Jykk€ kirjoitti:
Piriformis kirjoitti:Itseäkin vähän tämä luottamuspula huolestuttaa. Jos olisin tuollaisista kätköistä etukäteen tiennyt, olisin taktikoinut FTF:ien saamiseksi eri tavalla, vaikkakaan ne FTF:t eivät minulle se pointti missään vaiheessa olleetkaan eivätkä ole vieläkään. Olisihan sieltä enemmän FTF:iä saanut jos olisi johonkin muuhun polunpäähän sijoittanut itsensä julkaisun aikaan.
Jos olisin tiennyt, olisin taktikoinut eri tavalla. Voiko tätäkään enään selvemmin ilmaista? Rehellistä porukkaa kaiken kaikkiaan, indeed.

Jykk€
Mielestäni ei voi selvemmin ilmaista, olet oikeassa. Selkeästi ilmaisin konditionaalimuodossa että JOS OLISIN TIENNYT, mikä tarkoittaa että EN TIENNYT. Ja tuon "eri tavalla" nyt tosiaan taas käänsit "eduksesi", oikeastihan en nyt taktikoinut kun siihen ei annettu mahdollisuutta :) Ja epäilen etten olisi FTF:iä lähtenyt todellisuudessa taktikoimaan vaikka olisin jostain kuullutkin näistä etukäteen. Nyt vaan oli totuus tarua ihmeellisempää ja hyvä tuuri kävi, kuten Team_Mantis tuolla aiemmin mainitsi. Enpä olisi laavulta poistunut jos olisin tiennyt että kateus kalvaa näin pahasti niitä jotka eivät paikalle päässeet... Olisin hyvillä mielin voinut hakea kätköt vaikka vasta ensi kesänä :)
Eniten tässä ehkä ottaa päähän tuo, miten tyhmäksi minua luulet. Jos (huomioi taas sana JOS) minulla olisi etukäteen ollut jotain tietoa tällaisista kätköistä niin enpä varmaan olisi alkanut aiheeseen liittyen kommentoimaan mitään ja tietoisesti ja suoraan sanoen valehtelemaan (valettahan nuo viestini olISIvat jos olisin kätköistä etukäteen tiennyt), ja oman moraalini tuntien, en olisi edes FTF:iä hakenut koska se olisi ollut epäreilua muita kohtaan. Vähän nyt näyttää siltä että lyöt päätäsi seinään, mitään todellista todistetta sinulla ei ole mistään huijauksesta etkä voi sellaista saadakaan, koska mitään huijausta ei ole tapahtunut. Tässä tapahtui nyt niin että ensin hutkittiin ja sitten taas hutkittiin, mutta missähän vaiheessa se tutkiminen alkaa...

Mutta nyt, liittymättä mihinkään huijaamisiin tai muihin keksimiisi asioihin tämän tiimoilta, kysyn mielenkiinnosta, että miksi kommenteissasi on monesti tuotu esille tämä sijainti? Onko huono tai jotenkin erikoisen tärkeä asia että tämä traili julkaistiin nimenomaan Raisiossa/Turun alueella? Olisiko kommenttiesi kärkevyyttä muuttanut se, jos traili olisi julkaistu vaikka Tampereella tai jossain muualla? Itse olet lokkauksien mukaan ollut Paimiossa julkaisujen aikaan, olisit hyvin ehtinyt usealle FTF:lle kun niitä Veke68:n mukaan on tänä aamunakin ollut vielä saatavissa. Joku oli Piikkiöstä ehtinyt FTF:lle vaikkei ollut edes heti julkaisun aikaan lähtenyt liikkeelle. Eli mikä vika tässä sijainnissa oli?

edit: ja miksi kommentoin vielä vaikka lupasin jättää keskustelun sikseen? Siksi, koska nyt mennään jo henkilökohtaisuuksiin ja aletaan henkilökohtaisesti minua syyttää epärehellisyydestä ilman minkäänlaisia todisteita ja syytä, vain jonkun yksittäisen ihmisen omien assosiaatioiden perusteella.
Ihan ensiksi en ole ollut lähelläkään Paimiota julkaisujen aikaan vaan ihan koti sohvalla Lohjalla. Google mapsin mukaan 1h 30min takamatka siihen verrattuna että paistaa sattumalta makkaraa laavulla joka on keskellä Suomen ensimmäistä julkaistavaa trailia. Trailia joka siis on ennen ollut jopa 5 purkin muodossa paheksuttavaa ja kiellettyä Suomessa. (Muualla mailmassa sallittua ja hyvin suosittua.) Laavulla jolla on sanojesi mukaan puhuttu tulevasta julkaisusta ennen julkaisua. Tämän on siis minulle kuulopuhetta, sen toki myönnän. Jottei kenellekkään syntyisi mitään väärää kuvaa siitä että olisin katkera menetetyistä FTF:istä niin todettakoon että niiden bongaaminen ei ole mitenkään intohimoni tai muutenkaan juurikaan toimintaani ohjailevaa.

Eniten minua korpeaa tässä se että koko harrastus on täysin riippuvainen kätköistä ja sitä kautta kätköttäjistä ja kätkön tarkastajista. Erityisesti kätkön tarkastajat tässä ovat nyt se avain kysymys. He ovat alun perin persoonattomia hahmoja jonka henkilöllisyyttä emme tiedä ja joita emme itse voi virkaan valita. --> Annettuja tekijöitä joihin on tyytyminen.

Nyt se tärkein pointti ottamatta kantaa siihen mitä on tapahtunut, ottaen kantaa miltä asiat näyttävät ainakin osalle meistä.
Yleisesti on tiedossa että tarkastaja Thymallus Thumallus on kätköilijänä nimimerkillä Harjus. Tilastojen Kingi ja pitkän linjan konkari.
Yleisesti on myös tiedossa että hän on läheisissä tekemisissä Kiven Alla Oy nimisen yhtiön kanssa. Kun katsoo esim: Megan yhteystieto sivua ja vertaa siellä esiintyvien henkilöiden/yritysten nimiä nyt julkaistuun aiemmin jyrkästi kielletyn trailin puuhamiehiin/naisiin herää heti muutamia kysymyksiä. En syytä enkä edes epäile ketään mistään mutta heitän ilmoille tuhannen ja yhden purkin kysymykset.

Kannattiko luoda tilanne jossa kokeneimman kätköntarkastajan maine sai ylleen epäilyn siitä että esim: pärstäkertoimella ja rahalla on väliä kun purkkeja halutaan julkaista?
Ja oliko tapa jolla tämä tehtiin omiaan lisäämään kätköttäjien luottamusta reiluun peliin ja tarkastajien puoluettomuuteen?

Omalta kohdaltani lopetan myöskin tähän ketjuun vastaamisen tästä asiasta. Luulen että näkökantani on tällä paatoksella jo tarpeeksi selvä niille jotka kantani ylipäätään haluavat ymmärtää. Megaan olen tulossa jotenka jos jollakulla on jotakin hampaankolossa niin tervetuloa tilittämään :)

Jykk€

Ps. Niin ja treili oli hieno ja paljon oli vaivaa nähty jotenka siitä favot sitten kun sen läpi käyn.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Ma 30.07.2012 0:41

Tässä suora lainaus miitin "koollekutsusta", joka on julkaistu täällä julkisella Haksun foorumilla muistaakseni viikkoa ennen miittipäivää (en muista julkaisupäivää, sen voi jokainen tarkistaa tuosta ketjusta...)

"Pidetään rento grillailu miitti Kullaanvuoren laavulla la 28.7 klo 16-
Rentoudutaan yhdessä ennen megaa, jutellaan mukavia, grillataan, paistetaan lettuja
Emme ehtineet idean kanssa ajoissa, jotta tämä olisi ns. virallinen miitti, mutta mukava olisi jos moni ehtisi paikalle iloisen yhdessäolon merkeissä.
Koollekutsujat toimittavat paikalle makkaraa ja mehua, sekä lettu taikinaa. Omia eväitäkin saa tuoda
Laavu sijaitsee Kuhankuonon retkeilyreitistöön kuuluvan kullaanpolun varrella. Koordinaateissa N 60° 31.275 E 022° 10.127 . Laavua voi lähestyä helposti esim Ruskon hiihtomajan tai Raision suunnasta kätkön http://coord.info/GC1JNRM läheltä.
Laavulla voi myös yöpyä, teltassa tai kodassa lähellä em kätköä .
Näkymisiin, kimppi_keiju, maikkif, joorz ja gnutcha"

Jokainen on ollut tervetullut ja syy "ei-viralliseen" miittiin on tässä kerrottu. Paikan päälläkin järjestäjät moneen otteeseen mainitsivat, että olisi ollut kiva jos olisi saatu virallinen miitti että olis ollut enemmän porukkaa paikalla, eli mistään "sisäpiirin kokoontumisesta" ei ollut kyse ja kukaan, kätköjen piilottajia lukuunottamatta, ei noista ilmestyvistä kätköistä etukäteen tiennyt.

Ymmärrän että tällaisesta "yhteensattumasta" tulee mieleen vaikka mitä, mutta kuten sanottu, usein totuus on tarua ihmeellisempää. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että ilman minkäänlaista faktatodistetta aletaan syyttää toisia huijaamisesta ja epärehellisyydestä.

Powertrailien sallimisesta tai kieltämisestä en sano juuta enkä jaata, koska en ole aiemminkaan asiasta ollut mitään mieltä. Tämä traili toi minun silmissäni paljon uusia kätköjä etsittäväksi ja mukavan luontoreitin tutustuttavaksi ja toivon, että mahdollisimman moni muukin ajattelisi asian näin, eikä kilpailunkiilto ja kateus silmissä hehkuen.

jariturpeinen
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 15.06.2012 10:02

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja jariturpeinen » Ma 30.07.2012 0:54

Jykk€ kirjoitti:Aika paljon uusia kysymyksiähän tämä eilinen "suunnanmuutos" ilmoille heitti.

Alueelle oli kutsuttu koolle epävirallinen miitti jonka kutsussa ei mainittu mitä tuleman piti. Jos mietitään asiaa esim. Suomen TOP3 FTF hunttereiden kannalta niin oliko nyt järjestetty tempaus reilu ja ajankohta oikein valittu? Viikon myöhempi julkaisu oli mahdollistanut hunttauksen myös heille. (luulen että ovat paikalla) Itse hunttaan joskus mutta en "ammatikseni" jotenka jonkinlainen käsitys minulla aiheesta on. 10 FTF on jo jonkinmoisen työn ja tuskan takana. Nyt niitä oli jaossa yhtenä päivänä 100kpl pienellä alueella. Ihan kiva olisi kuulla mielipiteitä asiasta Hyvinkään, Joensuun ja Oulun suunnalta tuntuuko kivalta tapa jolla tämä operaatio tehtiin? Tämä oli ensimmäinen kerta Suomessa kun tälläistä tapahtui jotenka jotenkin olisi ollut toivottavaa että avaus olisi tehty jotenkin yhteisesti/julkisesti.

Itsellä ei ole tietoa nimimerkeistä tämän treilin takana mutta joku jo tiesi kertoa että geoliikujien puheenjohtaja olisi tässä mukana. Itselläni ainakin raksuttaa tässä taustalla myös muutama taloudellinen seikka. Kuka hyväksyi nuo 100 purkkia julkaisuun? Onko joku joskus aikaisemmin ollut tämän kaltaista toteuttamistapaa vastaan? Minkälaisia taloudellisia transaktioita tulevassa Megassa tapahtuu, mihin suuntaan ja keiden välillä? Kuka Megan järjestää, jne......

Suhmurointia sanoisin tai ainakin tästä tempusta voidaan tälläisiä kysymyksia ilmoille heittää?

Jykk€
No seuraavaksi sitten värkätään tänne Outokumpuun hymynaaman muotoon 150 purkkia ( jotta näyttää kivalta kartalla ) ja kutsutaan vain ne parhaat kaverit. jne jne jne.
Tokkopa...

Tietysti tuollainen tuollainen harmittaa, etenkin kun täällä hiukkasen syrjemmässä ei noita kätköjä aivan viikoittain tule. Näyttihän meitä jo yhdeksän kappaletta tässäkin kaupungissa olevan.

Mutta näillä sitä on mentävä mitä olemassa on.

Itse hunttaan aina kun se vain on mahdollista, tosin Joensuuhun ei puolessa tunnissa pääse ja Kuopioon menee tuplat niin ei aivan joka piippaukseen kannata lähteä, mutta lähialueet kyllä yritetään keretä.

Toivottavasti vaan tälläisistä traileista ei nyt todellakaan tule tapaa, koska silloin nämä maantieteelliset seikat kyllä asettavat kätköilijät melkoisen eriarvoiseen asemaan, siis FTF:ien osalta. Muutenhan on vain hyvä että purkkeja etsittäväksi piisaa, jos ne vain ovat kunnolla tehtyjä.
Viimeksi muokannut jariturpeinen, Ma 30.07.2012 0:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Ma 30.07.2012 0:56

Jykk€ kirjoitti:
Ihan ensiksi en ole ollut lähelläkään Paimiota julkaisujen aikaan vaan ihan koti sohvalla Lohjalla. Google mapsin mukaan 1h 30min takamatka siihen verrattuna että paistaa sattumalta makkaraa laavulla joka on keskellä Suomen ensimmäistä julkaistavaa trailia. Trailia joka siis on ennen ollut jopa 5 purkin muodossa paheksuttavaa ja kiellettyä Suomessa. (Muualla mailmassa sallittua ja hyvin suosittua.) Laavulla jolla on sanojesi mukaan puhuttu tulevasta julkaisusta ennen julkaisua. Tämän on siis minulle kuulopuhetta, sen toki myönnän. Jottei kenellekkään syntyisi mitään väärää kuvaa siitä että olisin katkera menetetyistä FTF:istä niin todettakoon että niiden bongaaminen ei ole mitenkään intohimoni tai muutenkaan juurikaan toimintaani ohjailevaa.

Eniten minua korpeaa tässä se että koko harrastus on täysin riippuvainen kätköistä ja sitä kautta kätköttäjistä ja kätkön tarkastajista. Erityisesti kätkön tarkastajat tässä ovat nyt se avain kysymys. He ovat alun perin persoonattomia hahmoja jonka henkilöllisyyttä emme tiedä ja joita emme itse voi virkaan valita. --> Annettuja tekijöitä joihin on tyytyminen.

Nyt se tärkein pointti ottamatta kantaa siihen mitä on tapahtunut, ottaen kantaa miltä asiat näyttävät ainakin osalle meistä.
Yleisesti on tiedossa että tarkastaja Thymallus Thumallus on kätköilijänä nimimerkillä Harjus. Tilastojen Kingi ja pitkän linjan konkari.
Yleisesti on myös tiedossa että hän on läheisissä tekemisissä Kiven Alla Oy nimisen yhtiön kanssa. Kun katsoo esim: Megan yhteystieto sivua ja vertaa siellä esiintyvien henkilöiden/yritysten nimiä nyt julkaistuun aiemmin jyrkästi kielletyn trailin puuhamiehiin/naisiin herää heti muutamia kysymyksiä. En syytä enkä edes epäile ketään mistään mutta heitän ilmoille tuhannen ja yhden purkin kysymykset.

Kannattiko luoda tilanne jossa kokeneimman kätköntarkastajan maine sai ylleen epäilyn siitä että esim: pärstäkertoimella ja rahalla on väliä kun purkkeja halutaan julkaista?
Ja oliko tapa jolla tämä tehtiin omiaan lisäämään kätköttäjien luottamusta reiluun peliin ja tarkastajien puoluettomuuteen?

Omalta kohdaltani lopetan myöskin tähän ketjuun vastaamisen tästä asiasta. Luulen että näkökantani on tällä paatoksella jo tarpeeksi selvä niille jotka kantani ylipäätään haluavat ymmärtää. Megaan olen tulossa jotenka jos jollakulla on jotakin hampaankolossa niin tervetuloa tilittämään :)

Jykk€

Ps. Niin ja treili oli hieno ja paljon oli vaivaa nähty jotenka siitä favot sitten kun sen läpi käyn.
juu, olet oikeassa, en voi tietää missä olit julkaisujen aikaan koska ekat julkaisut tulivat puoli seitsemän maissa ja olitkin paimion kätkön logannut vasta vähän ennen iltakymmentä. tässä erehdyin, sorry. ja olithan tuolta sarjastakin yhden ftf:n saanut :)

mutta ihmettelen nyt vielä tuota, että jos suurin murheesi tässä on ollut tämä Harjus/Mega/Geoliikkujat-klikki, niin miksi olet vetänyt minut ja muut laavulle osuneet ulkopuolisina syytettävinä tähän mukaan? Mikset lähetä suoraa viestiä vaikka noille tahoille niin saisit selvyyden tähän asiaan?

ja edelleen muistutan, että se "etukäteen puhuminen" minun korviini kuultuna oli se yksi lause jonkun muun keskustelusta, lause josta minulle jäi EPÄVARMA ajatus siitä että laavun lähistölle olisi sinä iltana tulossa YKSI kätkö. Minä kerron vain omat tietoni edelleen, muista en tiedä. Lause kuului, jos oikein muistan, sanasta sanaan näin "tänne vissiin julkastaan joku miittipurkki tänään". Jopa tässä lauseessa on epävarmuus. Yhtään en tiedä mistä sanoja oli tämän päätellyt tai kuullut enkä voi edes varmistaa kun en muista kuka sen sanoi...

Pahoittelen puutteellisia tietojani mutta uskoisin, että tarkastajiin tai asianosaisiin yhteyttä ottamalla saisit varmasti paljon enemmän faktatietoja ja totuuksia kuin täällä ulkopuolisia syyttelemällä ja asioita arvailemalla.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja juheja » Ma 30.07.2012 1:01

Kun tässä nyt porukka ihmettelee, että miksi powertrailit nyt yht'äkkiä käyvät kun aiemmin eivät ole käyneet, niin tulipa vaan mieleen:

Suuri Sammakkohan joskus tuossa taannoin (olisko ollut vuodenvaihteessa vai alkuvuonna?) tarkensi joitain ohjeitaan (tarkastajien suuntaan). Sillä perusteella joitain haastekätköideoitakin ilmeisesti alettiin katsoa hiukan tarkemmalla silmällä, "etteivät ne muuta harrastajien kätköilytottumuksia". Pidän täysin mahdollisena, että Groundspeak on antanut powertraileistakin jotain suht tuoretta ohjeistusta. Tämä on siis puhdas analogiaan perustuva arvaus, koska en todellakaan ole minkään "sisäpiirin" jäsen. Tarkastajat joko haluavat/viitsivät/saavat kommentoida tätä ihmettelyä, tai sitten eivät.

Omalta osaltani FTF:t (ne huimat kaksi) ovat maistuneet hyvältä juuri siksi, koska
a) ne ovat niin harvinaista herkkua, ja
b) niiden eteen joutuu olemaan valmistautunut (ei onnistu läheskään aina, ainakaan minulle) tietämättä onko yhtään kätköä tulossa julkaisuun.

Kyllä se tyydytys tulee siitä saavutuksesta, ei lukumäärän kasvamisesta. Ei se ole minkäänlainen saavutus, jos osaa olla oikealla hetkellä valmistautunut ja oikeassa paikassa. Itselläni ainakin menisi maku - jos joku kertoisi, että tänä iltana on julkaisuun tulossa purkki siellä ja siellä, niin minulta jäisi ko. purkin FTF-huntti väliin. Tai voisihan sinne minimiittiä lähteä pitämään, mutta sen FTF:n jättäisin sen oikeasti ansaitsevalle.

Ja kun ilmeisesti kenellekään ei-tekijälle ei ollut vihjattu laajan kätkösarjan julkaisusta etukäteen, niin eipä tuosta nokan koputtamista jää. Paikalla olemattomia numeroiden kasvattelijoita tietysti harmittaa, mutta ei voi mitään. Ei varmaan harmittaisi yhtä paljon, jos olisi ollut paikalla.

Mitä 24h-challengeen tulee, niin muistetaan nyt, että Turun seudulla on tuon powertrailin jälkeenkin vähemmän kätköjä per neliökilometri kuin pääkaupunkiseudulla. Haku 1500 lähintä kätköä Turun kauppatorilta antaa säteeksi 27,2 km, Helsingin Töölönlahdelta kun tekee saman haun tulee säteeksi vain 14,5 km. Trail hiukan vaan tasoittaa tilannetta. Oikeastaan voisi sanoa, että Helsingin keskusta on powerpark, jos tuo trail on powertrail.

/signoff

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 30.07.2012 1:17

Tuo jonokätköhän voisi olla uusi nimi näille "jonoille". No nyt on siis tätäkin tarjontaa Suomessa saatavilla. Mikäs siinä. Jos joku näitä haluaa, niin taas on valinnanvaraa.

Tällä palstalla on selkeästi kaksi eri kätköilijäryhmää "sotimassa": toiset lukevat tilastoja ja hakevat ja "hunttaavat" eli mm. kätkömäärät ovat yhtenä kilpailun perustana, toiset hakevat purkkeja omaksi huvikseen ja jopa "luontoretkeilynä". Toiset eivät sitten ymmärrä toisten intressejä.

Kai nämäkin kätköt on sitten Suomessa hyväksyttävä, koska kaikkia sääntöjä näköjään kokeillaan venyttää ja sitten painostuksen ja arvostelun kautta saadaan oma tahto läpi. Oletetaan näistäkin vaikka tilanne, jossa kätköntekijä/t olisi julkaissut purkin viikossa satunnaisesti. Missä vaiheessa tarkastaja olisi huomannut, että kyseessä on "powertrail"? Tai nyt kun kätköilijöiden/kätköjen määrä kasvaa eksponentiaalisesti, koska kaupunkikätköistä muodostuukin itsestään "powertrail"? Ainoa rajoitushan on tuo fyysisten purkkien n.161 m:n välimatka?

Jos "jonot" nyt hyväksytään, toivoisi selvät säännöt näille. Joko Suomen säännöt tai gc:n säännöt? Vaikka säännöthän on tehty rikottaviksi (tai ainakin venytetään käsitteitä itselle sopivaksi)?

Jonot palvelevat siis lukumäärää harrastavia. Toisaalta kätkömäärät siis yhä vähemmän ovat merkitseviä, jos esim. 100 kätköä on ns. helppo nakki...

Joku mainitsi, että v.......ttaa, kun oli juuri valvonut 40tuntia täyttäessään 24h haastetta, kun sen nyt saakin "helposti". Ei kyllä itseäni yhtään, jos olisin saanut kokea varmaankin kaikenlaista niiden 40 tunnin aikana. Kummasta jää jotakin kokemuksena mieleen ja "kerrottavaa jälkipolville"? Tässä tulee se ero, mitä kukakin tältä harrastukselta haluaa.

Palstaa ja kätköilyä tiiviisti vuosia seuranneena, ihmettelen joidenkin kommentteja, joissa mennään helposti henk. kohtaisuuksiin tai vedetään se herne takaraivoon asti. (tai no, mietitäänpä kaikkia anonyymejä keskustelupalstoja...) Keneltä on pois se, että joku on saanut jotain (yleensä lukumäärää) vaikkapa omiin tilastoihinsa? (tai ehkä tuolla jo edellä vastasinkin siihen: osa pitää tätä kilpailuna). Tuo Haksun hieno sivusto antaa mahdollisuuden kaikenlaiseen vertailuun ja ehkä myös provosoi joitakin siihen. Ihminen on vaan niin herkkä vertaamaan itseään toisiin ja kilpailemaan kaikessa. No toisaalta: pitäisikö se heille suoda?

Kuinka muuten kertoisit omasta harrastuksestasi siitä tietämättömille? "Tämä on koko perheen ulkoiluun innostava harrastus" vai " Tämä on harrastus, jossa kilpaillaan löytöjen lukumäärällä tms" ? Jälkimmäinen vain tuntuu olevan monen kommentin taustalla vaikka ei sitä heti tunnusteta.

Nyt en ota kantaa, onko kätköilijämäärän nopea kasvu hyvä vai huono asia, mutta jos lähtökohtana on ollut harrastus, jossa on voinut hakea GPS-järjestelmän avulla toisten piilottamia kätköjä, niin sen jälkeen alettiin luoda sääntöjä, kuinka sitä saa/pitää harrastaa, ja näin luoden mahdollisuuden kilpailulle. Kilpailun tekee mielestäni ongelmalliseksi ihmisten eriarvoisuus mm. asuinpaikan perusteella.

En tiedä pitäisikö näiden kätköilyn "tuomareiden" ja ison sammakon jossain vaiheessa pysähtyä miettimään tulevaisuutta, tehdä perulinjauksia (mahd. uudistua), ennenkuin koko järjestelmä sekoaa. (Toivottavasti jo tekevätkin). Gc:ssä on myös tämä vapaaehtoinen maksullinen premium-osuus eli rahalle pitäisi saada myös vastinetta. Itse toivon selkeää, aukotonta, läpinäkyvää systeemiä. Se ei ole sitä, jos uusista asioista tai tarkastajien toimista alkaa heti huutoäänestys.

Jotta ei rönsyile liikaa ja mene OT, niin täältä tähän... Nyt kun itse ei ole kätköilukunnossa, on aikaa kaikkia asioita pyöritellä ja ihmetellä...

Saksi
Viestit: 20
Liittynyt: To 20.05.2010 22:35

Re: Geokätköpolku(ko)

Viesti Kirjoittaja Saksi » Ma 30.07.2012 1:40

barlow39 kirjoitti:Joku mainitsi, että v.......ttaa, kun oli juuri valvonut 40tuntia täyttäessään 24h haastetta, kun sen nyt saakin "helposti". Ei kyllä itseäni yhtään, jos olisin saanut kokea varmaankin kaikenlaista niiden 40 tunnin aikana. Kummasta jää jotakin kokemuksena mieleen ja "kerrottavaa jälkipolville"? Tässä tulee se ero, mitä kukakin tältä harrastukselta haluaa.
Joo siis tuo 40h itselläni koostui siitä että lauantaina heräsin 10 aikoihin ja normaali päivä treeneineen.. ja siitä samoilla silmillä turkuun.. sieltä takas ja sunnuntaina 01 aikoihin nukkumaan. Olisihan tuon voinut hoitaa nukkumalla lauantai illalla hyvin ennen tuonne lähtöä. Näin nyt mentiin ja hyvä fiilis tuosta kätköilystä jäi. Ainut minkä huomasi että koneisto toimi todella vajaavaisesti välillä valvomisen takia. Tosin tuostakin jos positiivista etitään niin tulipahan taas testattua itteään. Hauskaa oli kaverin (Knacken) kanssa hakea kätköjä. Ympäri Turkua/Raisiota ja muutamia muitakin kuntia matkalla takaisin kotiin.

Hetken pähkäiltyä ei tuo powertrail nyt harmita niinkään.. varsinkaan missään ftf mielessä kun ei niitä ole kun 1 siunaantunut itselle. Ainut positiivinen asia siinä on että seuraavan kerran jos tarvii lähtee hakee iso läjä niin on valmis suunnitelma sitten.. ehkä se 100 pitää rikkoa kun nyt tuli haettua vaan 99 :twisted:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”