Oregon 300

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja McPolo » Pe 06.02.2009 10:35

Näkyyköhän teillä earth cachet oregaanossa oikein? Eli se ikoni kartalla.

Aivan ku oisin nähny jossain vaiheessa sellasen, mutta nyt ei kyllä. Oon hakenu pq:ni tältä sivustolta, se kun on niin kätevää. Onkohan mun vehkeessä vika, vai mahd. haksun pq:ssa. Vertailin silmämääräsesti Virallista pq:ta ja haksun, ja en ainakaan haviannut mitään eroja. Ja mielestäni olen oregaanossa ainakin jossain vaiheessa noita earthcache-ikonejaki nähnyt. Tai sitten olen nähnyt unta.

EDIT: Noniin. Tämähän oli bugi tässä uusimmassa beta-firmiksessä (jota ite nyt käytän ku muut toimi huonosti).

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 06.02.2009 12:24

McPolo kirjoitti:Näkyyköhän teillä earth cachet oregaanossa oikein? Eli se ikoni kartalla.

Aivan ku oisin nähny jossain vaiheessa sellasen, mutta nyt ei kyllä. Oon hakenu pq:ni tältä sivustolta, se kun on niin kätevää. Onkohan mun vehkeessä vika, vai mahd. haksun pq:ssa. Vertailin silmämääräsesti Virallista pq:ta ja haksun, ja en ainakaan haviannut mitään eroja. Ja mielestäni olen oregaanossa ainakin jossain vaiheessa noita earthcache-ikonejaki nähnyt. Tai sitten olen nähnyt unta.

EDIT: Noniin. Tämähän oli bugi tässä uusimmassa beta-firmiksessä (jota ite nyt käytän ku muut toimi huonosti).
Raadossakin taitaa olla tuo sama ominaisuus, eli geokohteet näyttävät tradeilta...

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja LaraG » Pe 06.02.2009 13:01

McPolo kirjoitti:Näkyyköhän teillä earth cachet oregaanossa oikein? Eli se ikoni kartalla.

Aivan ku oisin nähny jossain vaiheessa sellasen, mutta nyt ei kyllä. Oon hakenu pq:ni tältä sivustolta, se kun on niin kätevää. Onkohan mun vehkeessä vika, vai mahd. haksun pq:ssa. Vertailin silmämääräsesti Virallista pq:ta ja haksun, ja en ainakaan haviannut mitään eroja. Ja mielestäni olen oregaanossa ainakin jossain vaiheessa noita earthcache-ikonejaki nähnyt. Tai sitten olen nähnyt unta.

EDIT: Noniin. Tämähän oli bugi tässä uusimmassa beta-firmiksessä (jota ite nyt käytän ku muut toimi huonosti).
Mun oregaanossa ne näkyy tradeina, sekä kartalla että kätkökuvauksen otsikossa. :?

Saatteks te näkymään kätköjen nimet kartalla? Niinkun ilman että tarttee tökätä kätkönkuvaketta, tai koittaa tähdätä kuvake siihen nuppineulaan?

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja rtl » Pe 06.02.2009 13:44

Saatteks te näkymään kätköjen nimet kartalla? Niinkun ilman että tarttee tökätä kätkönkuvaketta, tai koittaa tähdätä kuvake siihen nuppineulaan?
Ainakin Oregon 400:ssa kätköt näkyy nimellä tai kätkön koodilla (siis se GC-alkuinen) varustettuna, siinä laitteen mukana tulevassa euroopan kartassa. Kumman esitystavan haluaa, voi valita Setup/Geocahces "menun" alta. En tiedä poikkeavatko 300 ja 400 tässä suhteessa toisistaan.

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja LaraG » Pe 06.02.2009 15:52

rthomasl kirjoitti:Ainakin Oregon 400:ssa kätköt näkyy nimellä tai kätkön koodilla (siis se GC-alkuinen) varustettuna, siinä laitteen mukana tulevassa euroopan kartassa.
Kätköjen nimet ei näy laitteen mukana tulleessa pohjakartassakaan. (pohjakartta on summittainen.)
Entäs te muut, erityisesti oregaano 300 käyttäjät, saatteko kätköjen nimet näkymään kartalla? Reittipisteiden koodit kyllä näkyy, mutta kätköjen nimet ei.

Aika usein olis kans kiva, että kätköjen olemassaolo yleensä näkys kun zoomitaso on enemmän kuin 5 km. Mut se on varmaan sellanen juttu ettei sille ite voi mitään.

Tossa kun vaihtelin karttoja päälle ja pois (enable/disable), niin vapaa-ajan kartan pohjasta tulikin valkoinen..hehe..
Et kannattaa vaan näköjään pitää se pohjakarttakin päällä (enabled), jos haluaa kartan kaikissa väreissä. Ihan kivasti kyllä näkyy nämä kartan värit tässä pizzamausteen ruudulla.

pelleri
Viestit: 42
Liittynyt: La 28.07.2007 19:55
Paikkakunta: Lehmo

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja pelleri » Pe 06.02.2009 16:09

LaraG kirjoitti:Aika usein olis kans kiva, että kätköjen olemassaolo yleensä näkys kun zoomitaso on enemmän kuin 5 km. Mut se on varmaan sellanen juttu ettei sille ite voi mitään.
Onnistuu!! Eli: Asennus --> Kartta --> Kartan lisäasetukset tekstikoko,zoom.taso --> Zoomaustasot pisteet, kadut... --> Käyttäjän reittipisteet --> sitten valitset sopivan "tason" esim. 12 km

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja LaraG » Pe 06.02.2009 16:20

pelleri kirjoitti:Onnistuu!! Eli: Asennus --> Kartta --> Kartan lisäasetukset tekstikoko,zoom.taso --> Zoomaustasot pisteet, kadut... --> Käyttäjän reittipisteet --> sitten valitset sopivan "tason" esim. 12 km
No niinpä onkin, kiitti!! Johan muuttui näkymä paremmaksi!
Ja hitsi kun nopeeta! :D
Viimeksi muokannut LaraG, La 28.02.2009 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sanpiipul
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 20.01.2009 22:39

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja sanpiipul » Pe 27.02.2009 23:38

Osaako joku neuvoa, miten saan syötettyä koordinaatit oregoniin. En löydä sitten millään käyttöehjeesta, jota tosin ekaa kertaa luen sitä tai valikoista. Lienee gepsin perustoimintoja.
Olen tähän mennessä suunnistanut kätkön valitsemalla, mutta nyt on alkanut multit ja mysteerit kiinnostaa, ja silloin naattien syöttöä tarvitaan luonnollisesti.

jsalomaa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 19.11.2008 9:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja jsalomaa » La 28.02.2009 7:32

Tuo on helppoa. Valitset vaan valikosta sen suurennuslasin, missä lukee Minne? Sen alta löytyy vaihtoehto koordinaatit. Toinen vaihtoehto on merkitä reittipiste, jota sitten muokkaa ja laittaa sen oikeisiin koordinaatteihin.

sanpiipul
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 20.01.2009 22:39

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja sanpiipul » La 28.02.2009 10:58

terve, siinäpä se, kun minulla ei sen alla ole sitä koordinaatit valintaa. Koitan vielä jos se on profiilista kiinni. Reittipisteet valinta kyllä löytyy.

JomppeS
Viestit: 18
Liittynyt: La 10.11.2007 18:01

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja JomppeS » La 28.02.2009 11:06

sanpiipul kirjoitti:terve, siinäpä se, kun minulla ei sen alla ole sitä koordinaatit valintaa. Koitan vielä jos se on profiilista kiinni. Reittipisteet valinta kyllä löytyy.
Päivitä laitteesen uusin firmware, sillä tuokin ominaisuus tulee.

jsalomaa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 19.11.2008 9:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja jsalomaa » La 28.02.2009 11:08

Suosittelevat suuressa maailmassa versiota 2.85 Beta ( http://www.gpsfix.net/?p=345 )

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja Noyboy » La 28.02.2009 11:52

LaraG kirjoitti:
pelleri kirjoitti:Onnistuu!! Eli: Asennus --> Kartta --> Kartan lisäasetukset tekstikoko,zoom.taso --> Zoomaustasot pisteet, kadut... --> Käyttäjän reittipisteet --> sitten valitset sopivan "tason" esim. 12 km
No niinpä onkin, kiitti!! Johan muuttui näkymä paremmaksi!
Ja hitsi kun nopeeta! :D
Mainitaan tässä yhteydessä, että sama temppu toimii Coloradossakin.
-Noyboy-
serial cacher

sanpiipul
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 20.01.2009 22:39

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja sanpiipul » La 28.02.2009 12:08

okkei siis pitää päivittää softa.
Uskomatonta, ettei tuollainen perusominaisuus ole vakiona. Vähän niinkun autoon pitäisi ratti lisävarusteena. Vaikka ei tuo mitään maksakkaan-
Kiitos neuvosta;-)

sanpiipul
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 20.01.2009 22:39

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja sanpiipul » La 28.02.2009 19:02

kiitos, tuolla betaversiola pelittää myös koordinaatit ;-) :D

Perhe T
Viestit: 2
Liittynyt: Su 01.03.2009 12:04

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja Perhe T » Su 01.03.2009 12:18

Hei!
Osaako joku neuvoa miten Garmin Oregon 400:sta saa poistettua jo löydetyt geokätköt? Geokätköjen lataaminen laitteeseen on helppoa ja yksinkertaista ,mutta en löydä käyttöohjeista sen enempää Garmin.fi sivustoilta neuvoa miten laitteesta saa poistettua löydetyt kätköt!? kiitos etukäteen palstalaisille!
:D
ps. Kumpaa systeemiä kannattaa käyttää GPS asetuksissa WAAS vai normaali? Itse laitoimme juuri tuon WAAS moodin, hyvä vai huono? Käytössä emme ole huomannut mitään eroa, mutta onko niissä?

Avatar
nicitus
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 30.10.2007 20:45
Paikkakunta: Lavia, Satakunta

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja nicitus » Su 01.03.2009 12:35

Minulla ei ole kokemusta kuin Coloradosta mutta todennäköisesti Oregon toimii samalla tapaa.
Näytit olevan Premium Member joten toivottavasti olet ladannut kätkot koneeseen Pocket Querylla tai sitten lataamalla ne gc.fi:stä isompina ryhminä. Kun päivität nämä tiedostot kapulassasi niin löydetyt kätköt poistuvat. Jos olet ladannut kätköt yksitellen koneeseen niin sitten sinun pitää ne yksittäin myös poistaa. Kätköjä koneesta ei voi poistaa ilman tietokonetta. Tätä samaa keskustelua on käyty Coloradon viestiketjussa, joten sieltä voi katsoa tarkemmin.

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja LaraG » Su 01.03.2009 12:40

WAAS
Perhe T kirjoitti:Osaako joku neuvoa miten Garmin Oregon 400:sta saa poistettua jo löydetyt geokätköt? Geokätköjen lataaminen laitteeseen on helppoa ja yksinkertaista ,mutta en löydä käyttöohjeista sen enempää Garmin.fi sivustoilta neuvoa miten laitteesta saa poistettua löydetyt kätköt!? kiitos etukäteen palstalaisille!

ps. Kumpaa systeemiä kannattaa käyttää GPS asetuksissa WAAS vai normaali? Itse laitoimme juuri tuon WAAS moodin, hyvä vai huono? Käytössä emme ole huomannut mitään eroa, mutta onko niissä?
Kätköt saa varmaankin poistettua samalla tavalla kuin Oregon 300:ssa, eli gpx-kansiota tyhjentämällä.

Tuon WAASin päällä pitämisestä ei mitään haittaakaan pitäisi olla, tosin ei siitä hyötyäkään ainakaan Suomessa taida juurikaan ole. WAASin pitäisi parantaa tarkkuutta, tiedä sitten missä vaiheessa sen kehittäminen oikeasti on. Monessa laitteessa on kyllä jo WAAS-valmius. WAAS on amerikkalaisten kehittämä systeeemi ja EGNOS on vastaava eurooppalainen järjestelmä. Jos nuo tarkentavaa signaalia lähettävät sateliitit vielä pysyttelevät päiväntasaajan tietämillä, niistä ei kovin paljon enää riitä iloa näillä leveyksillä. Samuli Miettinen GPS-käsikirjassaan (2006)toteaa, että "(WAAS-satelliittien) tarkentavasta vaikutuksesta pääsevät osalliseksi vain ne, jotka ovat korkeintaan 100-150 km etäisyydellä järjestelmän lähimmästä maa-asemasta, joka nykyisen tietämyksen mukaan tulee olemaan Norjan Tromssassa."

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 01.03.2009 15:19

LaraG kirjoitti:Tuon WAASin päällä pitämisestä ei mitään haittaakaan pitäisi olla, tosin ei siitä hyötyäkään ainakaan Suomessa taida juurikaan ole.
Jossain geo-oppaassa tms kehotettiin kytkemään Suomessa tuo WAAS pois päältä. En nyt löytänyt sitä opusta joten syytä en muista, mutta sen muistan että WAAS pitäisi olla OFF.
There's always a cache somewhere

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Oregon 300

Viesti Kirjoittaja LaraG » Su 01.03.2009 16:51

Waasista: Kätköt kyllä löytyvät, oli waas pois päältä tai päällä. Itse ajattelin pitää sitä päällä, ja kokeilla jos sieltä egnos-satelliiteista eteläiseltä taivaalta heruisi vaikka korjaussignaalia ja vaikuttaako se miten. Näyttäisi siltä, että viime vuosina on egnoksen suhteen tapahtunut jotain, ja ehkä jopa suomeen olisi mahdollisesti tulossa maa-asema tai kaksi. ks. esan linkki:
http://www.esa.int/esaNA/SEMKMQWO4HD_egnos_0.html

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”