Garmin ja omenat

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
pylkkänen
Viestit: 12
Liittynyt: To 19.08.2010 13:42
Paikkakunta: Kajaani

Garmin ja omenat

Viesti Kirjoittaja pylkkänen » Ma 27.09.2010 17:40

Moi!

Menin tässä kätköilyhuumassa sitten sijoittamaan noihin Suomi TOPO PRO -karttoihin. Ongelma näyttää olevan siinä, että perheessämme on ainoastaan noita omenakoneita. Kyllähän se on ihanaa, kun kaikki tiedostot on .exe päätteisiä. En haluaisi asentaa pelkästään tämän takia Windowsia koneeseen, vaikka tuo mahdollista lieneekin.

Asensin tuolta Garminin sivuilta nuo MapInstall sekä MapManager softat. MapManager ei löydä yhtään tiedostoa tuolta DVD:ltä. Samoin MapInstall sanoo "Ei Garmin-karttoja Ei asennettavia Garmin-karttatuotteita. Varmista että Garmin-karttatuote on asennettu, ja avaa tämä ohjelma uudelleen." Ja sitten voi painaa OK:ta

Pekrele. Sitähän mä yritän tehdä.... Asentaa tuota ohjelmaa. Mä aktivoin nuo kartat tuolla osoitteessa garminonline.de/FIN-TOPO ja sain tuon avauskoodin.

Mitäs seuraavaksi tehdään? Käydään ostamassa Citymarketista Acer?

GustavJuoste
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 28.09.2010 8:06

Re: Garmin ja omenat

Viesti Kirjoittaja GustavJuoste » Ti 28.09.2010 11:55

Kyllä se valitettavasti taitaa olla niin kökösti toteutettu, että täysin ilman Windowsia ei karttoja mäkkiin saa. Itse taisin tehdä niin, että latasin Garminilta MapConverter-nimisen ohjelman. Se on nimenomaan Windowsille ja tarkoitettu nimenomaan muuttamaan MapSourcen kartat Garminin mäkkiohjelmissa toimivaan .gmapi-muotoon. Kartta on ensin asennettava MapSourceen, vasta sen jälkeen MapConverter sen voi muuntaa. Muunnoksen jälkeen Windows-ohjelmia ei enää tarvita, vaan karttatiedostot voi ladata mäkkiin ja niitä voi siellä käyttää ja sitä kautta siirtää myös gepsiin.

Yksi ratkaisu tietenkin on, että jos onnistut lainaamaan Windows-konetta jossain (esim. töissä tai kaverin luona) puolen tunnin ajaksi, saat asennettua MapSourcen ja MapConverterin, siirrettyä kartan muistitikulle ja poistettua lainakoneesta siihen asentamasi ohjelmat. Seikkailunhaluisemmat voivat kokeilla MapSourcen ajamista Winen tai CrossOverin kautta, mutta minä en ainakaan saanut Winessä sitä toimimaan, valitteli jotain puuttuvia dll-tiedostoja. Jotkut muut kertovat kyllä onnistuneensa.

Mäkkiohjelmissa on toisaalta MapSourceen verrattuna hivenen vajavaisemmat toiminnot, esim. koordinaattien syöttämistä en muista löytäneeni mistään. Että sinällään MapSourcea voi tulla ikävä myöhemminkin.

Avatar
pylkkänen
Viestit: 12
Liittynyt: To 19.08.2010 13:42
Paikkakunta: Kajaani

Re: Garmin ja omenat

Viesti Kirjoittaja pylkkänen » Ti 28.09.2010 14:29

Jeps, mä tuossa illalla isäukon työläppärille asentelin mapsourcen ja sinne noi kartat. Siitä huolimatta en saanut mapConvertila käännettyä noita karttoja. Ei se edes lähtenyt yrittämään, vaan ilmoitti suoraan jostain "ongelma family_649 asennuksessa. Asenna ohjelmisto uudelleen, ja yritä uudestaan"

Mun mielestä on aika perseestä,että jenkki ja Kanada topoihin on suoraan laitettu mac-tiedostot.

Sain mä kuitenkin siirrettyä tuolla Mapsourcella kartat Gepsiin. Tosin ikävä homma jos en saa niitä tuohon Basecampiin edes pällisteltäväksi. Jos oisin ostaessa tämän tiennyt (siis jos nyt käy niin, että en saa karttoja mäkille käännettyä), olisin tilannut suoraan sd-kortilla nuo kartat.

No, toivotaan parasta. Onko kellään mitään ideoita tuohon MapConvert-hommaan? Pitäisko koekeilla vanhempia versioita tai jtn.?

GustavJuoste
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 28.09.2010 8:06

Re: Garmin ja omenat

Viesti Kirjoittaja GustavJuoste » Ti 28.09.2010 17:20

Enpä osaa sanoa, mikä MapConverterissa mahtaa tökkiä. Minulla on Vapaa-ajan kartta, ei Topo Prota, että johtuisikohan osa ongelmista tuosta erilaisuudesta. Vapaa-ajan kartassa ei ainakaan ole mitään aktivointeja tai muita suojauksia. Enkä muista yksityiskohtaisesti, miten homma toimi, koska tein sen viimeksi keväällä. Toivottavasti homma ratkeaa jotenkin.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Garmin ja omenat

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 29.09.2010 8:33

pylkkänen kirjoitti:Jeps, mä tuossa illalla isäukon työläppärille asentelin mapsourcen ja sinne noi kartat. Siitä huolimatta en saanut mapConvertila käännettyä noita karttoja. Ei se edes lähtenyt yrittämään, vaan ilmoitti suoraan jostain "ongelma family_649 asennuksessa. Asenna ohjelmisto uudelleen, ja yritä uudestaan"
Kun olet poistanut asennuksen, lienee syytä vielä siivota rekistereistä kaikki viittaukset Garminiin ennen uutta asennusyritystä.
(Run -> regedit)
Tarkkana sitten ettei mihinkään muuhun kajoa, voi jässähtää koko kone.

Voit tietysti koettaa MapSet- ohjelmaa jos aikaa ja tarmoa riittää. Olen sillä joskus saanut tapeltua kadonneet karttani takaisin koneelle.
Omasta mielestäni Mapsource on kyllä ihan pyllystä, onneksi sitä ei enää tarvi kun kartta on jo gepsissä, ja jos lisäkarttoja haluan, niin OSM.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
pylkkänen
Viestit: 12
Liittynyt: To 19.08.2010 13:42
Paikkakunta: Kajaani

Re: Garmin ja omenat

Viesti Kirjoittaja pylkkänen » La 02.10.2010 12:20

Nyt mä sitten asentelin tuon VmWare Fusionin kautta Win XP:n. Ongelma on, että en saa tuota Gepsiä mountattua Winkkarin puolelle. Oisko kellään ideoita? Tuo näyttää kyselevän tuota 25-merkkistä product key:tä. Jos siirryn vaikka MapSourcesta Basemapiin, pitää kartat uudelleen avata. Onko tämä käytös normaalia?

Avatar
pylkkänen
Viestit: 12
Liittynyt: To 19.08.2010 13:42
Paikkakunta: Kajaani

Re: Garmin ja omenat

Viesti Kirjoittaja pylkkänen » Ma 11.10.2010 11:24

pylkkänen kirjoitti:Nyt mä sitten asentelin tuon VmWare Fusionin kautta Win XP:n. Ongelma on, että en saa tuota Gepsiä mountattua Winkkarin puolelle. Oisko kellään ideoita? Tuo näyttää kyselevän tuota 25-merkkistä product key:tä. Jos siirryn vaikka MapSourcesta Basemapiin, pitää kartat uudelleen avata. Onko tämä käytös normaalia?
Onneks ei tarttenu saadakaan tuota gepsiä näkyään winkkarissa. Mapconvert teki tuon muutostyön meikäläisen mäkillä n. 5 minuutissa. Isäukon "teho-HP" ei läteny tekemään tuota laisinkaan. Samoilla softilla mentiin.

Pitää ostaa mäkki, että saa Win Xp:n käynnistymään 15 sekunnissa. :D

Alles Gut!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”