Rautalankaversio kätköjen lataamisesta Oregon 450

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
pipara
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.10.2010 9:32

Rautalankaversio kätköjen lataamisesta Oregon 450

Viesti Kirjoittaja pipara » Su 05.06.2011 21:50

Nyt tarvittaisiin rautalangasta väännetty versio siitä miten saan ladattua isomman alueen/useamman kätkön kerralla gepsiini. Olen yrittänyt lukea noita vanhoja viestejä, mutta aina menee joku gpx tms yli hilseen. Siis tässä perustiedot:
- Gepsini on Garminin Oregon 450
- premium jäsenyys löytyy geocaching.comiin
- tähän saakka olen ladannut yhden kätkön kerrallaan muistissa on varmaan 400 kätkö joista pieni osa löydettynä (Miten muistin saa tyhjättyä?)
- Nyt olisi mahdollisuus käyttää muistikorttia
- en ymmärrä tietotekniikka kieltä, eli tarvitsen siis selkeät ohjeet selkokielellä :shock: Siis ei sitä että: siitä vaan sitten se gpx koneelle, vaan selkeästi miten se tapahtuu. Olen tehnyt noita create pocket query:tä muutaman, mutta en osaa siirtää niitä gepsiin. Mistään ei löydy lataa nappia :roll:
- lontookin taipuu hirmusen huonosti, joten suomeksi jos linkkejä muille sivuille
- ensi viikolla lähdössä tukholmaan joten tarvitsisin myös muualta kuin suomesta ladata useamman kätkön
- Menevätkö muistikortille paketteina, jolloin poistan yhden paketin kerralla esim tukholman kätköt ja silti jää pk-seudun kätköt koneelle, vai pitääkö aina poistaa kaikki ja aloittaa alusta?
- Voiko poistaa muistikortilta vain löydetyt kätköt?
Suuri kiitos jos joku viitsii alkaa taivuttelemaan rautalankaa!

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Rautalankaversio kätköjen lataamisesta Oregon 450

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Su 05.06.2011 22:00

Yritetään:

Geocache.fi karttasivulla suorita normaalihaku valitsemastasi paikasta.
Sivun alareunassa on lataa-painike. Muotona gpx.
Kun kätköt ovat tallentuneet koneellesi, siirrä ne kaapelilla Oregoniisi. Jostain sieltä löytyy GPX-kansio, johon siirto (hiirellä raahaaminen) tehdään. Tuosta kansiosta kun deletoit tiedostot, ne häviävät gepukastasi.

(Toivottavasti Oregon käyttää gpx-muotoa, enhän edes tiedä sitä, kun en käytä, :=)
Nil volentibus arduum.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Rautalankaversio kätköjen lataamisesta Oregon 450

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 05.06.2011 22:15

pipara kirjoitti:Nyt tarvittaisiin rautalangasta väännetty versio siitä miten saan ladattua isomman alueen/useamman kätkön kerralla gepsiini. Olen yrittänyt lukea noita vanhoja viestejä, mutta aina menee joku gpx tms yli hilseen.
DiibaDaaba hurlumhei, lämpöaaltoko järkeni vei... no ei...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Rautalankaversio kätköjen lataamisesta Oregon 450

Viesti Kirjoittaja miisa » Su 05.06.2011 23:00

Itse käytän muistikortteja gepsissäni. Muistikorttiin luot kansion nimella Garmin, avaat tämän Garmin kansion ja luot sinne kansion nimella gpx. Jätä tämä gpx kansio auki ja avaa koneeltasi sivu, johon olet tekemäsi pocquet queryn tallentanut (nimen tulee olla esim. .gpx päätteinen). Tämä pocquet query tarttuu hiireesi painamalla jompaa kumpaa hiiren näppäintä (en tässä nyt muista kumpaa) ja pidät sitä alhaalla ja "raahaat" pakettisi auki olevaan gpx kansioosi ja pudotat sinne. Jos sinulla on kartta (esim. openstreetmap) Tukholman alueelta siirrät tämän karttapaketin (nimi pitää olla esim. .img päätteinen) samalla tavalla tuohon Garmin kansioon. En osaa poistaa vain "löydettyjä" kätköjä laitteeltani. Itse poistan aina koko kätkö-köntin kerralla ja siirrän sitten uuden ajantasaisemman tilalle. Minä käytän ulkomaan reissuilla useampaa muistikorttia, joissa kussakin on openstreetmap ko. alueelta plus kätköpaketti (se pocket query) ko. alueelta. Kuinka monta karttaa ja kätköpakettia voi yhdelle kortille tallettaa, niin että ne kaikki näkyvät aina kun tarvitsee, en tiedä.

Ymmärrän hyvin kysymyksesi. Itse olen joutunut kantapään kautta opettelemaan kaiken. Ensimmäisillä ulkomaan kätköilyreissuilla tallensin yksitellen kätköjä muistikortille ja kauhukseni jouduin paikan päällä toteamaan, etten niistä lopulta saanut näkyviin kuin sen vajaa 200 ensin sisään tungettua. Näillä keskustelupalstoilla annetut ohjeet ovat suurin osa tietokonenörttien expertti kieltä, joten niitä on toisen alan ammattilaisten varsin vaikea ymmärtää.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Rautalankaversio kätköjen lataamisesta Oregon 450

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 06.06.2011 23:04

Olen myös tämän ihmeellisen laitteen ylpeä omistaja.
Ketjusta http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =28&t=2430

Löytyy vastaukset kysymyksiisi.

Rautalangasta yritän vääntää. Ensin sinun tulee ladata koneellesi gpx-tiedosto, jossa voi olla tuhansia kätköjä kuvauksineen.
Gpx-tiedoston saat joko pokcet quarylla CG.comista, mutta jos Suomi kätköjä haet helpommin juuri tältä sivustolta.

Tiedoston kopioit sitten laitteeseesi joko laitteen sisäiseen muistiin, joka minustakin oli hyvä idea kunnes kätköjä ei laite enää löytänyt tai muistikortille. Hakemisto on molemmissa tapauksissa [muisti]/garmin/gpx
Siihen hakemistoon laitetut GPX-tiedostot näkyvät laitteessa ja yhdessä gpx-tiedostossakin voi olla tuhansiakin kätköjä, kuvauksineen ja lokkauksineen.

Rautalankaa: tee poket quary (helpompaa varmaan fi sivustoilla) saat sähköpostiisi tiedoston joka oletus asutuksina on zip päätteinen tämä pitää purkaa ja lopputuloksena on gpx-päätteinen tiedosto.
Minun koneessani Garmin 450 näkyy kahtena levyasemanan K: itse kone ja L: muistikortti. K:asemalla on valmiiksi hakemisto K:/garmin/gpx sinne siirettyinä kaikki tiedoston kätköt ovat koneessa.
Sanoo ohjekirja, ja minullakin se toimi pitkään, yllättäin kaikki kätköt katosivat ja selvittelin asiaa, kätkot sain näkyviin vasta kun kopion K:/garmin/gpx -hakemiston muistikortille L:/garmin/gpx

Olen hyvä rautalangan vääntäjä sotken rautalankaan kaikki eri raudanmuodostamistavat ja valssaus menetelmistä ja päden asioilla, joista alkuperäiseen kysymykseen ei ole mitään hyötyä.

Tuossa maninitsemassani ketjussa oli aika hyvä rautalankamalli , jonka lainasin tuohoon alle. Muistat vain että se gpx-tiedosto siirretään joko laitteen muistin /garmin/gpx hakemistoon tai muistikortille vastaavaan hakemistoon, muistikortilla hakemistoa ei ole valmiina vaan se pitää tehdä itse.
______
Kirjoittaja Jos1978 päivämäärä La 21.05.2011 6:39

Helppoa,
1. Teet vain haun esim paikkakunnan mukaan tai sitte klikkaat kartalta joku piste ja "aseta keskipisteeksi".
2. valitset valikosta minkätyyppisiä jemmoja haet ja valitset esim. vain tradit.
3. hakuehdoista kannattaa valita ainakin etsimättä/löytämättä.
4. valitset montako lähintä haluat. esim 100 - 500.

olikohan tässä nyt kaikki..
tälleen kone näyttää kartalla kaikki sen paikkakunnan/asetetun keskipisteen lähimmät löytämättömät 500 kätköä.
sitten vaan latailet gpx filen koneeseen ja lähet reissuun.

näin siis ite ainaki teen. eipä häiritse ne löydetyt siellä, ja on aina uusimmat logit mukana.
jep.
____

Kiitos vielä joselle neuvoista, vaikka ne minua eivät auttanetkaan, niin ehkä nyt auttavat. :D

pipara
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.10.2010 9:32

Re: Rautalankaversio kätköjen lataamisesta Oregon 450

Viesti Kirjoittaja pipara » Ke 08.06.2011 0:31

Kiitos kaikille vastaajille! Nyt tämä onnistui :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”