Lumia 800 + kätköily

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja reply » Ti 20.03.2012 10:48

Minäkin olen kyllä sitä mieltä, että jos haluat kaiken hyödyn ottaa irti puhelimestasi, niin kyllä dataliittymä on tuiki tarpeellinen. Ilman sitä "älypuhelin" alennetaan tavallisten puhelimien kastiin. Nykyisin se ei maksakaan enää juuri mitään. Matkapuhelinverkon datasiirto voi myös olla silloin pois käytöstä, kun sitä ei varmuudella tarvitse.

Elluskainen
Viestit: 14
Liittynyt: To 08.03.2012 10:06

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Elluskainen » Ti 20.03.2012 11:20

Mun kaverilla on muistaakseni Nokian X6 mistä siis löytyy joku paikannussovellus johon vaan tökätään koordinaatit ja se näyttää kuinka pitkä matka kätkölle on linnuntietä, etukäteen aina etsitään ja tulostetaan kartat jos ei paikkaa tiedetä. Sit yritetään päästä mahdollisimman lähelle kätköä ja puhelimen avulla yleensä lopuksi löydetään kätkö, joskus ei tarvii ees sitä puhelinta kun tietää vaan paikan. Mullakaan ei siis olis tarvetta oikeestaan välttämättä saada mitään karttaa ja teitä vaan jos saisi laitettua ne naatit johonkin niin olisi helpompi löytää perille.

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja reply » Ti 20.03.2012 15:43

Tämä GPS App -niminen sovellus vaikuttaisi aika ihanteelliselta käyttöösi. Ei karttojen kanssa plääräämistä, ei datasiirtoja, syö suoraan tuntemiamme koordinaattimuotoja ja on kaiken lisäksi ilmainen. Kenttätestiähän se toki vaatii. Itse asiassa taidan ottaa sen varalta omaankin työkalupakkiin :)

Elluskainen
Viestit: 14
Liittynyt: To 08.03.2012 10:06

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Elluskainen » Ti 20.03.2012 16:53

reply kirjoitti:Tämä GPS App -niminen sovellus vaikuttaisi aika ihanteelliselta käyttöösi. Ei karttojen kanssa plääräämistä, ei datasiirtoja, syö suoraan tuntemiamme koordinaattimuotoja ja on kaiken lisäksi ilmainen. Kenttätestiähän se toki vaatii. Itse asiassa taidan ottaa sen varalta omaankin työkalupakkiin :)
Tätä kyllä kokeilen ehdottomasti! :P
Höh, ei toiminut :s

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 20.03.2012 17:29

reply kirjoitti:Toden totta. Kotipihalla oli aamulla ilmeisesti sen verran WLAN-kenttää jäljellä, että se ei moista herjaillut. Nyt, kun otin WLANin pois käytöstä, niin jopa tökkäsi navigointi heti alkuunsa. Mutta onneksi siihen on tulossa pian muutos :)
Tuollaisen kanssa ei kannata eksyä metsään :lol: - siis vielä - ennen tuota muutosta. Varmaan siinä kompassikin vaatii datayhteyden :shock:

Elluskainen
Viestit: 14
Liittynyt: To 08.03.2012 10:06

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Elluskainen » Ti 20.03.2012 18:53

Mutta tuossa Nokia Navigoinnissahan ei ole kävely mahdollisuutta vaan se seuraa karttaan merkittyjä teitä niin eipä ainakaan sen avulla eksytä metsään :D Ja todella huonoa ettei siihen saa itse määriteltyä lähtöpaikkaa koska mulla se ainakin näytti naapuriin sen mun sijainnin.

Niin ja datayhteyttä tarvitaan viimeistään siihen kun ohjelma haluaa saada selville mun "sijainnin".

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja reply » Ti 20.03.2012 22:02

Elluskainen kirjoitti:Tätä kyllä kokeilen ehdottomasti! :P
Höh, ei toiminut :s
Minulla toimi kyllä varsin mainiosti. Pari kertaa näyttö vain meni lukkoon ja GPS:llä meni sitten hetki signaalia odotellessa. Asetuksissa kohta "Run in background" vaikuttanee tuohon asiaan. Mutta joka tapauksessa kohde löytyi kyllä jotakuinkin nollakohdastaan. Enpä silti vielä ole kuitenkaan valmis nakkaamaan Koloraatoa romukoppaan, etenkään kun näillä selkosilla ei tule noita ex tempore -kätköilyjä juuri harrastettua :D

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 20.03.2012 23:22

Aiheesta poiketen Karttaselaimesta tulee piakkoin WP7 versio.. Eli pian Lumia 800 malliin saa tiettyyn hintaan ( Varmaankin alle 14 euroa) suomen tarkimmat maastokartat ( Maanmittauslaitos) ja rajattoman latausoikeiden ( Kartat voi ladata muistikortille ja niitä voi käyttää offline tilassa). Karttaselain on myös saatavilla Symbialle/IPhonelle sekä Androidille. Itse käytän kyseistä sovellusta Androidissa ja täytyy sanoa että kannatti maksaa se 9.99/2 kk!



http://www.karttaselain.fi/

http://www.karttaselain.fi/blog/?p=808

Elluskainen
Viestit: 14
Liittynyt: To 08.03.2012 10:06

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Elluskainen » Ke 21.03.2012 8:01

Vingeri kirjoitti:Aiheesta poiketen Karttaselaimesta tulee piakkoin WP7 versio.. Eli pian Lumia 800 malliin saa tiettyyn hintaan ( Varmaankin alle 14 euroa) suomen tarkimmat maastokartat ( Maanmittauslaitos) ja rajattoman latausoikeiden ( Kartat voi ladata muistikortille ja niitä voi käyttää offline tilassa). Karttaselain on myös saatavilla Symbialle/IPhonelle sekä Androidille. Itse käytän kyseistä sovellusta Androidissa ja täytyy sanoa että kannatti maksaa se 9.99/2 kk!



http://www.karttaselain.fi/

http://www.karttaselain.fi/blog/?p=808
Varmasti olisi hyödyllinen mutta Lumiassahan on juuri se ongelma että sitä ei saa massamuistina liitettyä koneeseen ja siirreltyä ohjelmia suoraa kortille. Kaikki pitäs ladata sen Zunen kautta ja sieltä ei saa laitettua kun musiikkia, videoita ja kuvia, sovellukset pitää hankkia sen Marketplacen kautta :/ Itse kuitenkin muuttelin asetuksia niin että sen saa massamuistiksi mutta ne ohjelmat ei kuitenkaan näy puhelimessa.

illuZi0nist
Viestit: 56
Liittynyt: La 27.09.2008 7:37
Paikkakunta: Turku

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja illuZi0nist » Ke 21.03.2012 9:40

reply kirjoitti:Toden totta. Kotipihalla oli aamulla ilmeisesti sen verran WLAN-kenttää jäljellä, että se ei moista herjaillut. Nyt, kun otin WLANin pois käytöstä, niin jopa tökkäsi navigointi heti alkuunsa. Mutta onneksi siihen on tulossa pian muutos :)
Käsittääkseni päivitys on jo ladattavissa. Päivitys sisältää mm. täydellisen offline tuen.
Mutta tuskin tuo soveltuu kätköjen hakuun, eipähän kuitenkaan eksy metsään :wink:

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 21.03.2012 11:23

Elluskainen kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:Aiheesta poiketen Karttaselaimesta tulee piakkoin WP7 versio.. Eli pian Lumia 800 malliin saa tiettyyn hintaan ( Varmaankin alle 14 euroa) suomen tarkimmat maastokartat ( Maanmittauslaitos) ja rajattoman latausoikeiden ( Kartat voi ladata muistikortille ja niitä voi käyttää offline tilassa). Karttaselain on myös saatavilla Symbialle/IPhonelle sekä Androidille. Itse käytän kyseistä sovellusta Androidissa ja täytyy sanoa että kannatti maksaa se 9.99/2 kk!



http://www.karttaselain.fi/

http://www.karttaselain.fi/blog/?p=808
Varmasti olisi hyödyllinen mutta Lumiassahan on juuri se ongelma että sitä ei saa massamuistina liitettyä koneeseen ja siirreltyä ohjelmia suoraa kortille. Kaikki pitäs ladata sen Zunen kautta ja sieltä ei saa laitettua kun musiikkia, videoita ja kuvia, sovellukset pitää hankkia sen Marketplacen kautta :/ Itse kuitenkin muuttelin asetuksia niin että sen saa massamuistiksi mutta ne ohjelmat ei kuitenkaan näy puhelimessa.
Eipä sitä tarvitsekaan koska Karttaselain tulee jossakinvaiheessa saataville Marketplaceen, josta sen voi ladata kätevästi kännykällä.

Elluskainen
Viestit: 14
Liittynyt: To 08.03.2012 10:06

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Elluskainen » Ke 21.03.2012 14:54

Kiva kuulla niin saa sen sitten käyttöön! :)

Elluskainen
Viestit: 14
Liittynyt: To 08.03.2012 10:06

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Elluskainen » To 22.03.2012 22:39

Nyt täytyy sanoo että olen iloinen. Päivitin siis Nokia navigoinnin ja VIHDOIN navigointi onnistuu offlinessa! :) ja kätköilykin pitäisi onnistua samaisella sovelluksella.

MiikaJaTiina
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 17.04.2012 19:05

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja MiikaJaTiina » Ti 17.04.2012 19:56

Itse käytän Lumia 800:sen kanssa GeoCaching live softaa ja ilmaista Bingle map. Bingle mapsiin saa syöttää koordinaatit suoraa, tarvittaessa antaa jopa ajoreitin. Niillä on aika hyvin pärjännyt tähän asti, ainut haitta on että suuntavaisto menee helposti hukkaan.

MiikaJaTiina
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 17.04.2012 19:05

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja MiikaJaTiina » Ke 18.04.2012 22:16

reply kirjoitti:Kokeile Compass Navigatoria. Kätköjä siihen ei voi ladata, mutta osoittaa kyllä suunnan, kunhan ensin näpyttelet naatit paikoilleen. Käytännössä en ole itse sitä testannut, mutta näin äkkiseltään tarkasteltuna saattaisi jopa toimia.
Laitetaas kokeiluun, kiits! :D

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja cruice » La 12.05.2012 11:17

Hankin kans Lumia 800 luurin ja sillä koittanut nyt muutamia kätköjä hakea. Käytössä siis Geocaching Live joka softana toimii hämmästyttävän hyvin. Yhdellä painalluksella saa lähikätköt näkyviin joko listana tai kartalla, mahtavaa. Mulle ongelmana on tullut sen jälkeen itse purkille pääsy :D Jos otan kompassin, joka muuten pitää kalibroida joka kerta kun sitä käyttää, (vai onko niin? ) etäisyys kätköön näkyy maileina ja jalkoina. Saako niitä muutettua kilometreiksi/metreiksi? Muutenkin kompassin neula heittelee häränpyllyä ja on sieltä ihan itsekkin... :D Ennemmin suunnistaa purkille suoraan karttanäkymällä. Onko siis joku parempi kompassi tms. ohjelma mitä voisi käyttää purkkia lähestyessä, ettei tarvitsisi ottaa vanhaa gps-kapulaa viime metreille :)
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja cruice » La 12.05.2012 11:30

No tuo Compass Navigator näyttäisi toimivan ookoo, mutta saako naatit siirrettyä siihen jotenkin vai pitääkö ne kirjottaa taas paperille ylös ja näpytellä tuohon uudelleen... se olisi ylivoimaisen vaikeaa :D
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

makiset
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 14.04.2009 14:00

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja makiset » To 24.05.2012 15:14

Olen vähän tutkinut noita windows phone softia ja cruicen kanssa samaa mieltä, että geocaching on ihan hyvä, jos ei tarvi löytää kätköä 8).

ongelmallisin on se, ettei saa omia karttaservereitä pistettyä ja mukana tulevat ei kyllä tunne näitä perämetsiä, joissa itse kuljen. kompassin kun kalibroi kerran niin saa mukamas sen 10 asteen toleranssin, mut uskosin sen kyllä olevan enemmän.

Sitten en löytänyt metristä järjestelmää softasta ja etäisyys päivittyy aika harvoin.

Sitten vielä kartta ja kompassi yhtäaikaa näkyviin ja vois jo alkaa löytääkin perille. Jotenkin ei tuon softan takia haluaisi premium jäsenyyttä uusia, kun en muita palveluja tarvis.

geobasic on muuten hyvä, muttei sillä pysty loggaamaan muuta kuin avaamalla kätkön selaimeen ja sitä kautta. Toinen ikävä piirre on, ettei se näytä kätköjen hakutulosta kartalla. Eikä siinäkään hyviä karttoja ole.

Näiden yhteiskäyttö on vähän vaivalloista ja pari kertaa gps lakkas toimimasta jo lyhyellä reissulla ja vaati toisella kerralla bootin, että jatko toimintaansa.

outdoor navigatoriin saa paljon karttoja ja vaikka etukäteen ladattua, muttei sieltäkään mun alueille topografista karttaa löytynyt..

varmaan kuulostan tosi nirsolta, mut tuon vanhan live-softan kanssa tottu jotenki parempaan 8)

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja Geovius » To 24.05.2012 15:54

makiset kirjoitti:Sitten en löytänyt metristä järjestelmää softasta ja etäisyys päivittyy aika harvoin.
Alkuruudulta ... --> system ja voila täällä voi valita Units of measure.

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Lumia 800 + kätköily

Viesti Kirjoittaja cruice » To 24.05.2012 17:31

Etsin tota metristä järjestelmää kans pitkään ennen kun se löyty :D Nyt näkyy metreinä, se on hyvä. Itse periaatteessa olen aika tyytyväinen geocaching liveen, mutta haun olen edelleen suorittanut erillisellä käsikapulalla.
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”