eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Eladuial
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.01.2011 11:53

eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Eladuial » To 16.08.2012 12:29

Olen lähiaikoina päivittämässä karvalakkimallin eTrexiäni uudempaan. Haluan ostaa mielellään samantien sellaisen, jota osaan käyttää ja joka vastaa tarpeita. Koska olen itsekin vähän karvalakkimalli (tai ihan vaan m a l l i, ei ehkä ulkonäöllisesti, mutta älykkyysosamäärällisesti vähän Zoolander) niin hienoa olisi jos joku osaisi neuvoa hiukan "eTrex for dummies"-tyyppisesti.

Olin käsittävinäni, että näihin saa ladattua ilmaiskarttoja, ja linkinkin löysin aikaisemmista keskusteluista. Ymmärsinkö oikein? Olen myös ymmärtänyt, että näihin saa ladattua pocket queryja - siis kumpikin lukee näitä. Vai hä?

Mitä muuta minun ehdottomasti tulisi tietää/ymmärtää, ennenkuin teen sen ostopäätöksen. Jos haluan siirtyä paperittomaan kätköilyyn karttapohjien kanssa, mutta en halua sitä puhelimen vaan käsigps:n kanssa tehdä, riittääkö kakskymppinen? Mikä puhuu sen puolesta, että kannattaisi samoin tein ottaa kolmekymppinen? Vai onko minulle sopivampiakin vaihtoehtoja, joita en ole itse hoksannut. Nyt rohkeasti manipuloimaan heikkoa mieltä! :wink:

Rakkaat kollegat, olkaa hyvät ja auttakkee, auttakkee!

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Steamhead » To 16.08.2012 13:00

Eladuial kirjoitti:Olen lähiaikoina päivittämässä karvalakkimallin eTrexiäni uudempaan. Haluan ostaa mielellään samantien sellaisen, jota osaan käyttää ja joka vastaa tarpeita. Koska olen itsekin vähän karvalakkimalli (tai ihan vaan m a l l i, ei ehkä ulkonäöllisesti, mutta älykkyysosamäärällisesti vähän Zoolander) niin hienoa olisi jos joku osaisi neuvoa hiukan "eTrex for dummies"-tyyppisesti.

Olin käsittävinäni, että näihin saa ladattua ilmaiskarttoja, ja linkinkin löysin aikaisemmista keskusteluista. Ymmärsinkö oikein? Olen myös ymmärtänyt, että näihin saa ladattua pocket queryja - siis kumpikin lukee näitä. Vai hä?

Mitä muuta minun ehdottomasti tulisi tietää/ymmärtää, ennenkuin teen sen ostopäätöksen. Jos haluan siirtyä paperittomaan kätköilyyn karttapohjien kanssa, mutta en halua sitä puhelimen vaan käsigps:n kanssa tehdä, riittääkö kakskymppinen? Mikä puhuu sen puolesta, että kannattaisi samoin tein ottaa kolmekymppinen? Vai onko minulle sopivampiakin vaihtoehtoja, joita en ole itse hoksannut. Nyt rohkeasti manipuloimaan heikkoa mieltä! :wink:

Rakkaat kollegat, olkaa hyvät ja auttakkee, auttakkee!

Sama tilanne on edessä vanhan hajotessa käsiin. Mutta ilmaiskartat ( osm, mtk ..) toimii jo Hcx karvalakkimallissa ja pocket queryt olen ajanut sisään MapSourcen kautta ( näkyy siis vain kätköt mutta ilman kuvauksia ), ja uusissa toimii vielä paremmin.

Uuden mallit näyttää myös kuvaukset ( tiedosto vaan kopioidaan muistikortille ) ja voi olla useampi kartta kortilla.

ETrex 30 sisältää kompassin ; siitä ei ole käsittääkseni mitään iloa joten itse ostaisin ja tod. näk. ostan 20:n. Tai onhan kompassi kiva, mutta se kannattaa ottaa vanhanaikainen malli jos gepsi hajoaa keskellä erämaata ...

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 16.08.2012 13:17

Joo tosiaan malleilla ei taida muuta suurta eroa olla, kuin että 30:sessä on kompassi ja korkeusmittari. Kompassi on omasta mielestäni aivan ehdottamasti viidenkympin arvoinen. Sen lisäksi, että se osoittaa pohjoiseen, se osoittaa myös suuntaa kätkölle (ja toisinaan takaisin autolle :wink: ). Manipuloisin siis kolmekymppisen hankkimaan.

Eladuial
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.01.2011 11:53

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Eladuial » To 16.08.2012 13:18

No mutta excellent, tästähän oli jo heti apua... Siis näyttääkö kumpikin näistä kätkökuvaukset myöskin, vai vaatiiko muistikortin? Ei se muistikortin käyttäminen ole ongelma laisinkaan, mutta on hyvä tietää, kannattaako samaan konkurssiin ostaa heti muistikortteja.

Jos tuo kompassi on se, mikä hintaa nostaa viitisenkymppiä, niin eTrex 20 johtaa yhdellä pisteellä...

Muoksis: Siis hetkinen ja hyvänen aika! Korkeuserojen näkyminen on tietysti aina plussaa, mutta ihanko oikeasti tuosta kompassitoiminnosta on hyödyllisiä kokemuksia? Manipulointi onnistunut ja heikkoon mieleen istutettu harkinnan siemen! :mrgreen:
Viimeksi muokannut Eladuial, To 16.08.2012 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Haimmala » To 16.08.2012 13:20

Kesän etrex30 kanssa kätköillyt vastailee.
Eladuial kirjoitti:Olen lähiaikoina päivittämässä karvalakkimallin eTrexiäni uudempaan. Haluan ostaa mielellään samantien sellaisen, jota osaan käyttää ja joka vastaa tarpeita. Koska olen itsekin vähän karvalakkimalli (tai ihan vaan m a l l i, ei ehkä ulkonäöllisesti, mutta älykkyysosamäärällisesti vähän Zoolander) niin hienoa olisi jos joku osaisi neuvoa hiukan "eTrex for dummies"-tyyppisesti.
Ainakin mun mielestä tuo on tosi helppo käyttää. Selkeät valikot ja nappulat. Tosin onnistuihan tuhoamaan sieltä kaiken tähdellisen, kuten kielitiedostot, joten kämmääminenkin on mahdollista, mutta takaisinkin ne sai helposti. Kiitos hyvien neuvojen.
Olin käsittävinäni, että näihin saa ladattua ilmaiskarttoja, ja linkinkin löysin aikaisemmista keskusteluista. Ymmärsinkö oikein? Olen myös ymmärtänyt, että näihin saa ladattua pocket queryja - siis kumpikin lukee näitä. Vai hä?
Saa ilmaiskartoja. Mull aon OSM ja nyt tää uusi MML:n kartta. On muistikorttipaikka, niin saa vaikka kuinka karttoja muistikortille.

Tukee paperitonta kätköilyä. Käsittääkseni mahtuu 2000 kätköä sisältävä gpx-file. Olen nakannut tuonne esim. gc.fi:stä haetun 1500 kätköä sisältävän gpx-filen ja hyvin on rouskuttanut. Löytyy kätkökuvaukset, vinkit ja logit. Tietty samalla lailla GC.comin pocket querytin menee.
Mitä muuta minun ehdottomasti tulisi tietää/ymmärtää, ennenkuin teen sen ostopäätöksen. Jos haluan siirtyä paperittomaan kätköilyyn karttapohjien kanssa, mutta en halua sitä puhelimen vaan käsigps:n kanssa tehdä, riittääkö kakskymppinen? Mikä puhuu sen puolesta, että kannattaisi samoin tein ottaa kolmekymppinen? Vai onko minulle sopivampiakin vaihtoehtoja, joita en ole itse hoksannut. Nyt rohkeasti manipuloimaan heikkoa mieltä! :wink:
Kolmikymppisestä löytyy chirp-tuki. Kaksikymppisessä ei taida olla? Toi on kiva lisä. Ja steamheadin mainitsema kompassi. Mun mielestä siitä on muuten hyötyä :).

Ainut miinus, joka voi tietty olla plussakin on se, että näytön koko on pieni. Puhelimeen verrattuna on melkoista tihrustamista. Toisaalta pienen näytön takia paristot kestää yllättävän pitkään. Etrex jaksaa vielä kun puhelimen akku sanoo tilulei. Kosketusnäyttöön tottuneena myös sen puute on tietty hankalaa, mutta äkkiäpä tuota oppii käyttämään.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 16.08.2012 13:28

Eladuial kirjoitti: kannattaako samaan konkurssiin ostaa heti muistikortteja.
Kannattaa. Esim MML kartta on 1,5 gigaa ja etrexissä on 1,7 gigaa muistia, joten voi tulla vähän ahdasta.

Jos vaihtoehtoja hakee, niin Dakota 20:sessä olisi se kosketusnäyttö, muutten hyvin pitkälle sama kuin eTrex. Paitsi Glonass tuki uupuu.

Eladuial
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.01.2011 11:53

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Eladuial » To 16.08.2012 13:30

Tuo chirp-ominaisuus on muuten tähdellinen pointti, kelkka alkaa nyt uhkaavasti kääntyä kolmekymppisen suuntaan! Kiitos myös kätköjen määristä ihan käytännössä. Tai siis siitä, minkä verran tuohon uskaltaa suoralta kädeltä ladata. Joku paremmin kintaalla oleva osannee esim. laitteen muistin määrästä arvioida, minkä kokoisia ja muotoisia paketteja laite pystyy käsittelemään, meikämöiselle sen pitää jonkun kertoa ihan alleviivaamalla.

Nämä tiedot helpottavat päätöksenteossa jo paljon, eikä kukaan vielä ainakaan ole tullut ko. mööpelin totaalisesti pettämäksi. Aivot alkavat selkiintyä...

Muoksmuoks: Kiitosta myös karttojen kokotiedoista, ilmeisesti ihan tuommoselle kasigigaisella muistikortillakin pärjää jo suhteellisen komiasti, eikä se nyt ainakaan mikään valtaisa investointi olisi. Dakotassa olisi tosiaan kosketusnäyttöä, mutta GLONASSin lisäksi se ei vissiin havaitse chirppejäkään?

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Polku- » To 16.08.2012 14:10

jazzaplot kirjoitti:
Eladuial kirjoitti: kannattaako samaan konkurssiin ostaa heti muistikortteja.
Kannattaa. Esim MML kartta on 1,5 gigaa ja etrexissä on 1,7 gigaa muistia, joten voi tulla vähän ahdasta.
Itsellä 20 ollut kohta kuukauden päivät, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut vielä mitään tarvetta muistikortille. On MML:n kartta sekä Suomen ja Viron OSM ladattuna sekä reilu parituhatta kätköä. Tietty kätköjen määrän lisääntyessä rupeaa tila vähenemään, mutta ne gpx-tiedostot ovat kyllä niin pieniä, ettei ainakaan vielä ole hätäpäivää :)
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 16.08.2012 14:11

Eladuial kirjoitti:Kiitosta myös karttojen kokotiedoista, ilmeisesti ihan tuommoselle kasigigaisella muistikortillakin pärjää jo suhteellisen komiasti, eikä se nyt ainakaan mikään valtaisa investointi olisi. Dakotassa olisi tosiaan kosketusnäyttöä, mutta GLONASSin lisäksi se ei vissiin havaitse chirppejäkään?
Varmaankin pärjää kun itse pärjään neljällä gigalla. 2000:n kätkön tiedot haksulta ladattuna waypointteineen ja attributtiteksteineen vie esimerkkikokeilussa alle 12 megaa, joten suomen kaikki kätköt mahtuu periaattessa kortille kuin kortille. Tosin garmin huutaa erroria kun maksimi kätkömäärä ylittyy.

Dakotakin koittaa kovasti Chirppiä etsiä. Tosin en ole vielä yhteenkään törmännyt.

Eladuial
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.01.2011 11:53

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Eladuial » To 16.08.2012 14:24

Täytyy siinä tapauksessa ottaa nyt tuo Dakota 20 tutkinnan alle myös. En tosiaan usko, että chirppejä vielä tässä vaiheessa on montaakaan käytössä, mutta jos ja kun siitä yhteisö innostuu, harmittaa jos ei ostanut sen kanssa keskustelevaa laitetta kun siihen oli mahdollisuus. Ajattelin kuitenkin laskea myös sen varaan, että samalla gepsillä pärjäisi jokusen vuoden. Ehkä vähän jossittelua, mutta täytyy pelata varman päälle! :D

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Steamhead » To 16.08.2012 14:32

Eladuial kirjoitti:Täytyy siinä tapauksessa ottaa nyt tuo Dakota 20 tutkinnan alle myös. En tosiaan usko, että chirppejä vielä tässä vaiheessa on montaakaan käytössä, mutta jos ja kun siitä yhteisö innostuu, harmittaa jos ei ostanut sen kanssa keskustelevaa laitetta kun siihen oli mahdollisuus. Ajattelin kuitenkin laskea myös sen varaan, että samalla gepsillä pärjäisi jokusen vuoden. Ehkä vähän jossittelua, mutta täytyy pelata varman päälle! :D
Dakotaan ei mahdu kuin 1000 kätköä ( eli mun 100/v tahdilla joutuis käymään kymmenen vuoden päästä uudestaan lisäämässä :lol: )

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja juheja » To 16.08.2012 16:33

Steamhead kirjoitti: Dakotaan ei mahdu kuin 1000 kätköä ( eli mun 100/v tahdilla joutuis käymään kymmenen vuoden päästä uudestaan lisäämässä :lol: )
Sen verran tarkennusta, että Dakota 10:een sopii vain tuhat kätköä, kakskymppiseen menee pari tuhatta. Oregon 450:een menee jo sitten 5000 kätköä...

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 16.08.2012 16:39

Steamhead kirjoitti:Dakotaan ei mahdu kuin 1000 kätköä ( eli mun 100/v tahdilla joutuis käymään kymmenen vuoden päästä uudestaan lisäämässä :lol: )
Tuo ero on silti aika olennainen. Tuon tuhat kätköä saa helposti täyteen ronskilla keskipistehaulla. Enempi on aina parempi. Spekseiltään eTrex on kyllä parempi vehje kuin Dakota. Paitsi että kosketusnäyttö on nykypäivää. Paitsi että Dakotan kosketusnäyttö ei ole nykypäivää :D Gepsivalmistajat voisivat siirtyä 2000-luvulle.

Eladuial
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.01.2011 11:53

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Eladuial » To 16.08.2012 23:47

Tuota 100purkkia vuodessa se on minullakin nyt ollut, mutta yhtenä syynä on just tämä papereihin sidottu kätköily. Enemmänkin möyrisin, mutta kun se on aina semmosen toimistotyön takana, että siihen on varattava oma aikansa. :shock:

Se olennaisin ero onkin sen 1000:n ja 2000:n kätkön välillä se, kuinka tiuhaan niitä vanhoja jaksaa sieltä poistella? :mrgreen:
Se kosketusnäyttö on kyllä puhelimessa meikäläisellekin jo vaatimus, mutta kun nyt sen kolme vuotta on tuon vanhan sotanorsun nappuloita jännetupentulehdukseen asti nakutellut, eikö lie tuo onnistu sillä uudemmallakin. Etenkään kun joka naattia ei tartte enää erikseen napsuttaa. Ehkä tällai sentimentaalisena naisihmisenä sorrun myös vähän ylenmääräiseen tunteiluun: koskapa tuo vanha uskollien eTrexi on niin hyvin mua palvellut, tuntuisi selkäänpuukotukselta turvautua yhtäkkiä johonkin ihan toiseen... :lol:

Mutta jotenkin nyt kokonaisuutena houkuttelee tuo eTrex 30, etenkin kun teitin ihmisten suosiollisella avustuksella minullekin alkaa aueta, mitä sillä voi ja ei voi tehdä!

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja pehku » Pe 17.08.2012 12:13

Eladuial kirjoitti:Se olennaisin ero onkin sen 1000:n ja 2000:n kätkön välillä se, kuinka tiuhaan niitä vanhoja jaksaa sieltä poistella? :mrgreen:
Ei niitä vanhoja tarvi erikseen poistella. Riittää, että ennen kätköilyreissua tekee haksuhärvelillä sopivan haun ja lataa sen gpx:nä koneeseen vanhan gpx:n tilalle. Näin häipyy vanhat kartalta häiritsemästä ja aina on tuoreimmat kätköt lokkauksineen mukana.

Omaan gepsiini mahtuu 2000 kätköä ja ainoastaan pitkillä reissuilla muutamaan otteeseen olisin kaivannut mahdollisuutta enempään. Nyt joutuu rajoittamaan hakuehdoilla siten, että koko reitti mahtuu kerralla mukaan. Jos malttaa pysyä ennakkoon suunnitellulla reitillä, ei haettava lopu päivätaipaleen aikana kesken. Kotinurkilla pyöriessä 1000 lähintä hakematonta kätköä riittää vallan mainiosti yhden reissun tarpeisiin, ainakin itselleni :D

Eladuial
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.01.2011 11:53

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Eladuial » La 18.08.2012 11:02

Toisinsanoen ei tarvitse myöskään miettiä mahdollista "vanhojen naattien ongelmaa", kun laitteeseen lataa uudet tiedot riittävän usein. (Sarjassamme "dnf: otin tämän purkin naatit talteen viikko sitten. Pyörin nollapisteen tuntumassa kaksi ja puoli tuntia, kunnes läheisen talon isäntä asteli ovesta ulos hirvikivääri kourassa ja komensi koiran perääni. Joudun ostamaan uudet verskat ja uusimaan rabiesrokotuksen. Nyt saan ilokseni todeta, että purkki onkin eilen otettu huoltoon.")
Tietenkin sitä pitää ja kannattaa säännölisin väliajoin päivittää, missä lie linnunradan laidalla oon taas seikkaillut kun en tuota heti tajunnut. :lol:

Tuokin on hyvä pointti, että se kahdentuhannen verran saa olla tilaa jos kätköilee maasta toiseen.

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Su 19.08.2012 16:04

Eladuial kirjoitti:
Tuokin on hyvä pointti, että se kahdentuhannen verran saa olla tilaa jos kätköilee maasta toiseen.
Tarkemmin Garminin sivuilta katsottuna eTrex 20/30 syö 5000 kätköä jotka voi olla useammassa tiedostossa. Eli sama kuin Oregon x50 sarja. Dakotan 10/20 menee 2000 kätköä. Ihme ettei noita mainita esim. Kivenalla sivuilla mainospuheissa.

Mutta pistä vaan gepsiä tilaukseen :)

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja juheja » Su 19.08.2012 21:07

Ja edelleenkin siis Dakota 10:iin menee se 1000 kätköä, ei 2000.

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Su 19.08.2012 22:29

juheja kirjoitti:Ja edelleenkin siis Dakota 10:iin menee se 1000 kätköä, ei 2000.
Onko sillä sitten väliä ... mutta Garminin mukaan näin:

When sending or creating files for an outdoor device keep in mind the following limitations of the device:

Dakota 10 / 20

2,000 gpx files
1,000 waypoints
2,000 geocaches

eTrex 20/30

2,000 gpx files
2,000 waypoints
5,000 geocaches

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: eTrex 20 ja eTrex 30, suositteluja/varoituksia/vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ma 20.08.2012 13:52

Steamhead kirjoitti: Onko sillä sitten väliä ... mutta Garminin mukaan näin:

When sending or creating files for an outdoor device keep in mind the following limitations of the device:

Dakota 10 / 20
2,000 gpx files
1,000 waypoints
2,000 geocaches

eTrex 20/30
2,000 gpx files
2,000 waypoints
5,000 geocaches
Tämähän on semmoinen asia, jota piti heti tutkia. Olin itsekin saanut päähäni, että 2000 kätköä olisi se raja etrex30:ssä- Nakkasin vehkeeseen 2000 kätkön gpx:n pääkaupunkiseudulta ja lisäksi kaksi 1000 kätkön reittihaulla tehtyä ja bonuksena vielä 300 kätkön pikkutiedosto. Kaikki ladattu waypointteineen.

Hiukkasen hidasta ensin oli, mutta kas kummaa, kaikki kätköt näkyi kartalla ja kartankin jaksoi ladata. Tämmösellä satsilla pärjää jo pienen viikonloppukierroksen verran kohti Keski-Suomea läpi erään keskisuuren kätkökeskittymän ja satunnaiskätköilyn työmatkoilla. Jee, tämmöistä sen kätköilyn pitääkin olla, että ei tarvi jatkuvasti kantaa mukana läppäriä tms. että saa kesken retken ladattua lisää kätköjä. Tietty jos eksyy Länsi-Suomen sijasta itään, niin ei taida tuokaan 5000 riittää...onneksi ihan noin suuresti ei tuo suunta ole ollut hukassa ;).

Kiitän tästä kätkömaailmaa avartavasta tiedosta

(Lisähuomautuksena, kuulun niihin kännykällä kätköilyn aloittaneisiin, ja 2000 ekaa kätköä sillä hakeneisiin. Joten reitin etukäteisuunnittelu ei ole koskaan ollut vahvin puoleni. Siksi on hiukan nikotuttanut se, että pitäisi hoksata etukäteen nakata vehkeeseen kätköt, just siltä suunnalta, minne sattuu eksymään ;)).

Seuraavaksi pitääkin tutkia mahdollisuus saada gpx-file suoraan kännykästä tuohon vehkeeseen. Onko jollain kokemusta saada gpx suoraan kätkökuvauksen sivulta kännykästä kapulaan. Kännykkänä N8 (oma) taikka sitten esim. SamsunGalaxySII (siipan)?)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”