känny vs. "kunnon" käsi GPS

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
liinakar
Viestit: 30
Liittynyt: To 02.07.2009 14:59

känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja liinakar » La 17.10.2009 22:59

Haluaisin tietää kuinka suuri on ero kännyn gepsin ( esim. E71 ) ja perinteisen käsi gepsin välillä (MAgellan 60 series). Erityisesti nyt E81 käyttäjänä tuntuu, että suurten kallioiden ja peitteisten maastojen kod¨hdalla tarkkuus on heikko. Se vaeltaa n. 5-15 m tavoitteesta. Tuo ei tunnu suurelta, mutta juuri tänään se oli sitä, kun 3 kätkön kohdalla ei purkkia löytynyt ja signaali oli tosi levoton.
T. Liinakar

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja konta1 » La 17.10.2009 23:26

Ollaan haettu yli 1000 kännyllä ja irto-GPS-pökäleellä. Eipä voi juuri moittia tarkkuutta. Tai siis voi moittia, mutta aiempiin loggauksiin suhteutettuna ei olla itse havaittu mitään oleellista eroa. Ja yleensä ne DNF:t eivät ole johtuneet omasta tekniikastamme, tästä hakulaitteistosta. Korkeintaan inhimillisestä etsintätekniikastamme. Tosin olen ajatellut kirjoittaa sellaisen ihan kunnollisen kaunokirjoituskirjeen joulupukille, josko saataisiin oikea kätköilijöiden "kamina" joululahjaksi.
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

briggs78
Viestit: 20
Liittynyt: Su 01.02.2009 21:46

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja briggs78 » Su 18.10.2009 0:59

Tuskin tuolla tarkkuuden takia väliä. Itse hain ilman gepsiä alkuun reilu kymenen kätköä, sitten hommasin karvalakkigepsin, jolla hain reilu neljä sataa kätköä, nykyään käytössä kartallinen garmin, ja oon huomannu että jos katsoo ennen kätköileen lähtöä karttapalvelua, ni gepsi, olis se sitten känny, navigaattori tai käsigepsi, on oikea. Maastossa ainakin omat gepsit on välillä vieny tarkalleen oikealle kohdalle heti, välillä heittäny kunnolla, jolloin joutunu odottamaan rauhoittumista.
Itse pitäsin kännyn kännynä ja gepsin gepsinä, kuten kameran ja kännykän erillisinä laitteina.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 18.10.2009 2:22

Me haettiin ekat 400 kätköä wanhalla veneilygepsillä (Magellan 320). Tarkkuus ei päätä huimannut, mutta geosilmä kehittyi hurjasti ;)

Seuraavat 300 kätköä E90 + Trimble & Live. Tarkkuus parani hiukan.

Nyt on kohta 3v harrastusta takana, ja investoimme vihdoin "oikeaan" gepsiin. (Oregaano 200). Viimeiset 10m se näyttää kyllä tarkemmin kuin kännygepsi. Patteritkin kestää kauemmin. Parhamman hyödyn saa, kun vaimolla on kännygepsi (saa ajantasaista tietoa mm hyllytyksistä) ja itselläni tuo Oregaano. Sen sijaan että esittäisin kysymyksen "joko/tai" sanoisin että myös "sekä-että" on hyvä vaihtoehto :D

Edit:
liinakar kirjoitti:Tuo ei tunnu suurelta, mutta juuri tänään se oli sitä, kun 3 kätkön kohdalla ei purkkia löytynyt ja signaali oli tosi levoton.
T. Liinakar
Kai muistat kuitenkin, että signaali riippuu myös sää- ja maasto-olosuhteista. Tiheässä metsässä, huonolla ilmalla ja satelliittien ollessa epäedullisessa asemassa ei auta edes paraskaan gepsi, vaan tarkkuus jää varmasti alle mainitsemasi 15 metrin. Vielä hankalampaa on, jos metsän tilalla on betoniviidakko. Silloin kannattaa jo turvautua Karttapaikan apuun eikä tuijottaa kymmeniä metrejä hyppivää gepsukkaa :)
Onko muuten nimesi jo täällä?

poppis
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja poppis » Su 18.10.2009 7:14

Haaskalintu kirjoitti: Kai muistat kuitenkin, että signaali riippuu myös sää- ja maasto-olosuhteista. Tiheässä metsässä, huonolla ilmalla ja satelliittien ollessa epäedullisessa asemassa ei auta edes paraskaan gepsi, vaan tarkkuus jää varmasti alle mainitsemasi 15 metrin.
Mikäs olikaan osoite sinne webbisivulle, josta pystyi tarkistamaan satelliittien asemat?

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 18.10.2009 9:14

Tossa betoniviidakossa seikkallessa kunnoin gps on siinä suhteessa parempi, että kun siinä on kunnon kartta, niin voi katsoa suoraan näytöltä, että jaahas, se purkki on tuon talon tuossa kulmassa tms. Helsingin purkkeja on tullu haettua juurikin niin, että en ole kattonu missä gps näyttää minun olevan vaan kattonu missä se purkki näyttää olevan.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja pulk » Su 18.10.2009 10:10

Tonny0909 kirjoitti:Tossa betoniviidakossa seikkallessa kunnoin gps on siinä suhteessa parempi, että kun siinä on kunnon kartta.
Kyllä kännyynkin ihan kunnollisia karttoja saa. Liveen voi asettaa eri karttapalvelimia jne.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 18.10.2009 14:55

"Oikeissa" GPS-laitteissa on myös se hyvä puoli, että ne on tarkoitettu kestämään maastokäyttöä ja esimerkiksi käynti jorpakossa ei niitä pimennä.

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » Ke 28.10.2009 20:26

Kannattaa katsoa mikä siru GPS-vastaanottimessa on. Sirun ominaisuudet sanelevat melko pitkälle kuinka tarkka laite tositoimissa on. Esimerkiksi osa ulkoisista GPS-mokkuloista joita voi käyttää vaikkapa kännykän tai tietokoneen kanssa ovat yhtä tarkkoja kuin käsipaikantimet. Tällä hetkellä puhelimeen sisäänrakennettujen paikantimien tarkkuus on yleensä heikompi, johtuen mm. valmistuskulujen ja virran säästöön liittyvistä asioista.

Käsipaikantimen etu on suunnittelun lähtökohta, jossa laitteen toimintaympäristönä on ulkoilma haasteineen (kosteus, kolhut). Lisäksi yksi helposti mukana kulkeva laite tarjoaa mahdollisuuden hyvien karttojen, kätkötietojen ja tarkan paikannussirun käyttöön. On melko pitkälle makuasia näkeekö tarpeelliseksi hankkia kunnon käsipaikanninta.

Avatar
timojehvi
Viestit: 12
Liittynyt: Su 24.01.2010 13:41
Paikkakunta: Kotka

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja timojehvi » Ma 01.02.2010 17:13

Itselläni ei ole muuta vertailukohtaa, kun on vain N900 ja siinä http://maemo.org/downloads/product/Maemo5/gpxview/ ja hyvin tuntuu pelittävän.
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 01.02.2010 17:46

Mun nokia 6220 toimii vain muutamia tunteja, kun siinä on ohjelmat päällä. Se on akun kestoltaan itseasiassa niin huono, että hoidan puhelut vanhalla 6680:lla. Sitä ja noksun 6120 mallia olen käyttänyt myös bluetoot gps-mokkulalla ja niissä kyllä akku kesti.
Kännyynkin saa karttoja esim. Garminin XT, jolla tosin ei 30 metriä kätköä lähempänä ole mitään virkaa.
Live on mainio softa, Niin mainio että kannattaa hankkia sitä tukeva känny vaikka menisikin "kunnon gpsillä".
Toki tilanteet vaihtelevat, jos suunnittelee kätköreissut ja pakkaa eväät etukäteen niin käsi gps varmaan riittää. Jos taas ex-tempore uudella paikkakunnalla jää 15 minuuttia ylimääräistä aikaa niin känny + Live on parempi.
FTF huntereilla on useimmiten myös käynny, johon viesti tulee. Mutta myös se oikea kunnon gps. Tosin sinä aikana kun se FTF-tieto on siihen käsikopeloon saatu siirrettyä niin kätkö on jo korkattu.
Väline arsenaalia alkaa olla kovin, kohta varmaan joku kännykkä firma tajuaa rahastaa vedenkestävällä kännyllä, jossa on myös GPS ettei tarvi sitä bluutoot-touhua.
Toivottavasti pian tulee kapula, jossa pyöriin kartat, johon tulee viimeisin tieto ja joka kestää vettä ja siinä kestää akku. Varsinaisella tarkkuudella ei ole vielä tänään väliä, kun kätkön naatit on ilmoitettu epätarkoilla vermeillä mitattuna.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 01.02.2010 18:02

Mun nokia 6220 toimii vain muutamia tunteja, kun siinä on ohjelmat päällä. Se on akun kestoltaan itseasiassa niin huono, että hoidan puhelut vanhalla 6680:lla. Sitä ja noksun 6120 mallia olen käyttänyt myös bluetoot gps-mokkulalla ja niissä kyllä akku kesti.
Kännyynkin saa karttoja esim. Garminin XT, jolla tosin ei 30 metriä kätköä lähempänä ole mitään virkaa.
Live on mainio softa, Niin mainio että kannattaa hankkia sitä tukeva känny vaikka menisikin "kunnon gpsillä".
Toki tilanteet vaihtelevat, jos suunnittelee kätköreissut ja pakkaa eväät etukäteen niin käsi gps varmaan riittää. Jos taas ex-tempore uudella paikkakunnalla jää 15 minuuttia ylimääräistä aikaa niin känny + Live on parempi.
FTF huntereilla on useimmiten myös käynny, johon viesti tulee. Mutta myös se oikea kunnon gps. Tosin sinä aikana kun se FTF-tieto on siihen käsikopeloon saatu siirrettyä niin kätkö on jo korkattu.
Väline arsenaalia alkaa olla kovin, kohta varmaan joku kännykkä firma tajuaa rahastaa vedenkestävällä kännyllä, jossa on myös GPS ettei tarvi sitä bluutoot-touhua.
Toivottavasti pian tulee kapula, jossa pyöriin kartat, johon tulee viimeisin tieto ja joka kestää vettä ja siinä kestää akku. Varsinaisella tarkkuudella ei ole vielä tänään väliä, kun kätkön naatit on ilmoitettu epätarkoilla vermeillä mitattuna.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 01.02.2010 18:19

Tonny0909 kirjoitti:Tossa betoniviidakossa seikkallessa kunnoin gps on siinä suhteessa parempi, että kun siinä on kunnon kartta, niin voi katsoa suoraan näytöltä, että jaahas, se purkki on tuon talon tuossa kulmassa tms. Helsingin purkkeja on tullu haettua juurikin niin, että en ole kattonu missä gps näyttää minun olevan vaan kattonu missä se purkki näyttää olevan.
Jos sattuu olemaan takataskussa Suomipro...

Itse olen kätköillyt niin nokialaisella, kuin Etrex Vistalla. Vistassa on kyllä parempi tarkkuus, ja kompassi auttaa silloin kun känny pyörittää.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 01.02.2010 18:32

aku506 kirjoitti: Jos sattuu olemaan takataskussa Suomipro...
Eikö Suomipro toimi Garmin Xt:llä ihan perus nokialaisessa, pitää ihan testata. Ainakin sit kun lumet sulaa. :?

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 01.02.2010 19:14

Kumpikohan se nyt oikea vastaus olisi, vai kumpikaan?
Paperikartallakin pärjää kaupungin betoniviidakossa varmasti ilman häiriöitä, mutta vaatii etukäteistyötä merkitä ne kohteet...
Kännykää en osaa mielessäni pitää GPS veroisena välineenä kun lähdetään maastoon ja jätetään kaupungin kadut taakse.

Usein olen kokenut kännykän yhteyden vaikeuden kun pitänyt kiivetä mäkien tai tunturien päälle soittamaan tai laittamaan textviesti retkellä ollessa, joten tästä syystä tuo kännykkä ei itselle iske GPS-laitteen voittajaksi joka sentään suuniteltu paikantamisen tarkoitukseen.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 02.02.2010 0:43

Minä olen "oikean" gepsin kannalla. Vedenpitävyys ja iskunkestävyys ovat tärkeimmät syyt. Lisäksi tarkkuus on ainakin minun kännykkään verrattuna parempi.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 02.02.2010 2:57

Komppaan Dragonia kympillä. Huom! sisältää Garmin-myönteistä (dis-)informaatiota. Vuonna -98 hommasin jenkkilänreissulla ekan GPS-vastaanottimen ja se oli GPS12. Siitä pikkuhiljaa 60C:n kautta siirryin Coloradoon. Kaikki vanhat laitteet ovat edelleen käytössä kavereilla, joten ei ne vissiin ihan kakkaa ole. Siinä sivussa on tullut testailtua Nokian Bluetooth-GPS -donglea, E90 Kommaria, E75-luuria jne... Kaikilla noilla olen myös kätköjä löytänyt. Jos nyt pitäisi niputtaa yhteen kokemukset, kannattaa hommata oikea käsi-GPS. Colorado on osoittautunut soivaksi peliksi, learning curve oli haastava, kun olin tottunut noihin vanhemmanmalllisiin laitteisiin. Mutta kyllä se siitä, GPX-tuki on sellaista luxusta, että ihmettelen kuinka ennen on voinut tulla toimeen.

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Ti 02.02.2010 10:14

Aloitin harrastuksen vasta viime syyskuussa ja kätköjen etsimiseen käytin Nokian N97- & 5800-malleja. Molemmat toimi vallan mainiosti, mutta pian tuli vastaan akun kesto. Polkupyörällä kun lähti Turussa liikkeelle, niin jossain vaiheessa aina akku hiipui kun live oli koko ajan päällä. Silloin hankin tuon Oregonin ja on ollut todella tyytyväinen. Se on helpottanut kätköjen etsimistä myös työn lomassa kun ajelen rekalla Euroopassa. Olen ladannut pääväylien varrella olevat kätköt 500m metrin säteellä tiestä eri paketteihin, ja vaihdan ne laivalla ollessani aina sen mukaan mihin päin olen menossa. Suomessa on minulle on ihan sama kummalla etsin, Nokialaisilla vai Orrgonilla, mutta ulkomailla vain jälkimmäisellä.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 02.02.2010 11:31

Duracell76 kirjoitti:Aloitin harrastuksen vasta viime syyskuussa ja kätköjen etsimiseen käytin Nokian N97- & 5800-malleja. Molemmat toimi vallan mainiosti, mutta pian tuli vastaan akun kesto. Polkupyörällä kun lähti Turussa liikkeelle, niin jossain vaiheessa aina akku hiipui kun live oli koko ajan päällä. Silloin hankin tuon Oregonin ja on ollut todella tyytyväinen. Se on helpottanut kätköjen etsimistä myös työn lomassa kun ajelen rekalla Euroopassa. Olen ladannut pääväylien varrella olevat kätköt 500m metrin säteellä tiestä eri paketteihin, ja vaihdan ne laivalla ollessani aina sen mukaan mihin päin olen menossa. Suomessa on minulle on ihan sama kummalla etsin, Nokialaisilla vai Orrgonilla, mutta ulkomailla vain jälkimmäisellä.
Taidat olla harvinaisen oikeassa. Siis sekakäyttäjä tarvitsee molemmat vehkeet. Lisäksi vielä mieluusti autonavi, johon voi laittaa kätköt ja parkkipaikat. Jospa olisi Oregonin tapainen vettähylkivä vehje, jossa olisi Live ja sitten garminin kartat ja muu GPX-ryönä. Ja jossa kestäisi akku koko päivän ja jolla pääsisi selaamaan nettiä. Kännykän mahdollistama online-kätköily on kohdaltamme saanut harrastuksen jokapäiväiseksi touhuksi.
Ei tarvitse etukäteen pohtia ja varta vasten kätköilyyn varata erillisiä päiviä.

Kännykkä on hyvä, siihen saa Garmin XT:n myötä kartat, se pysyy kartalla rakennusten ja metsän katveessakin, sillä saa uusinta tietoa ja voi selata gc fi tai com sivustoja, karttapaikkaa ja muuta hauskaa, siihen saa myös reitittävän autonavin, GPX-filujen lukijan, sähköpostit sun muut. Mutta se ei kestä vettä ja mainitsemilla sovelluksilla akun kesto on pikemminkin minuutteja kuin tunteja.
Ulkomailla (joihin kuuluu myös Ilmeisesti myös kaikki Haminan kaupungista itään) kännyn online-käyttö koituu kalliiksi. Viitselijäs voi kuitenkin ladata liki kaiken tiedon kännykkään etukäteen, jolloin datakaistaa ei kulu.

Odottelen että näihin "kunnon gepseihin" tulisi uusia ominaisuuksia, ainakin wlan, ennen kuin päivitän aidosti kunnon gepsini Garmin eTrexin uuteen. Nykyvermeillä voisi kyllä satsata johonkin Garminin uudempaan vehkeeseen ja pitää mukana mokkulalla varustettua minikannettavaa sopivine välijohtoineen ja ohjelmineen.

Jyffe
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 04.08.2009 23:30

Re: känny vs. "kunnon" käsi GPS

Viesti Kirjoittaja Jyffe » Ti 02.02.2010 11:36

Itse käytän sekä kännykkää (Nokia N97 ja Nokia 5800) ,sekä GPS:ää (Garmin Colorado 300). Laitteet täydentävät toisiaan mukavasti, autonavigaatio auttaa lähestymisessä oudommilla taipaleilla, internetyhteys, muistikirjatoiminnallisuudet, kamera yms. ovat kivoja olemassa. GPS taas on lyömätön, jos tarvitsee tarkkaa paikkaa purkin löytämiseksi, mikä useinkaan ei ole niin oleellista kuin voisi kuvitella :)

Mutta mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin paikan tarkkuudessa on huomattava ero kännykän ja GPS laitteen välillä. Laitteessa käytettävä GPS-siru ja ohjelmisto ovat merkittävä asia, mutta antenni on vielä oleellisempi. Ja voin sanoa, että nuo kännyköiden antennit ovat luokkaa viisi senttiä kuparijohdinta akun alla... Ulkoisen Bluetooth vastaanottimen käyttäminen parantaa tilannetta tietenkin merkittävästi. Se, missä kännykän GPS taas pesee tavalliset tietoliikenneyhteyksettömät GPS laitteet on nopeus, jolla paikka saadaa. Kiitos A-GPS:n.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”