eTrex 20 ja multin koordinaatit

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 06.08.2013 9:19

Mulla on ollut nyt vähän aikaa eTrex 20 käytössä ja eilen kävin etsimässä osan eräästä multikätköstä. Gc.fi:ssä olin tallentanut kuvaukseen tokan pisteen naatit ja ladannut tämän kätkön sitten laitteeseen. Ratkaistuani kolmannen pisteen, painoin "siirry seuraavaan vaiheeseen" -nappia ja syötin uudet naatit. Tällä pisteellä oli kuitenkin jästejä ja ajattelin, että jatkan myöhemmin. Tänään kuitenkin huomasin, että gepsissä on vaan tokan pisteen naatit, eikä tuo "siirry seuraavaan vaiheeseen" tallentanutkaan uusia naatteja, niinkuin luulin. Miten kätkön koordinaatteja saa siis muutettua maastossa? En löytänyt tällaista toimintoa :?

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 06.08.2013 9:34

Juurikin sieltä siirry seuraavaan vaiheeseen -toiminnosta saa muutettua maastossa. Eli gps suunnistamaan edelliseen pisteeseen, sitten valikosta Geokätköt -> Siirry seuraavaan vaiheeseen -> Anna sijainti -sivulla naputtelet haluamasi naatit ja Valm. Kyllä sen pitäisi tallentaa, on waypointtina ja kartalla nimellä Seuraava vaihe.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 06.08.2013 10:05

Okei no nyt löysin sen waypointin (en ensin löytänyt, koska se ei ole tuon kätkön nimellä vaan se piti kartasta etsiä), mutta tässä on tosiaan se ärsyttävyys, että se teki uuden pisteen. Haluaisin muuttaa sen kätkön naatteja. Tämä systeemi on erittäin hankala. Siinä uudessa pisteessä ei lue sen kätkön nimeä, joten mites minä pitkän ajan kuluttua muistan mihin kätköön tämä piste liittyy? (edit: no näköjään kun siitä pisteestä katsoo kuvauksen niin sitten näkyy kätkön nimi ja koko kuvaus, mutta silti...) Eikö tosiaan niitä itse kätkön naatteja voi muuttaa? Se, että kätköllä on nyt kaksi erillistä pistettä, on hämäävää. Tiestysti voin muuttaa kätkön naatit gc.fi:ssä ja ladata kätkön uudestaan gepsiin, mutta jos joku helpompi tapa on, niin haluaisin sen kuulla

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Su 25.08.2013 20:26

Nyt löytyi uusi ongelma. Kun etsin multin osittain ja sen jälkeen vielä toisenkin multin osittain, katoaa tästä ensimmäisestä multista tallentamani "seuraava vaihe" eli vain viimeisin "seuraava vaihe" on gepsin muistissa ja muut katoavat. Tämä menee nyt ihan mahdottomaksi. Ainoa keksimäni ratkaisu on tallentaa oma waypoint ja sitten koneelle päästyä päivittää kätkön koordinaatit ja ladata kätkö gepsiin uudestaan. Miten muuten näin kätevässä gepsissä voi olla näin hankala ominaisuus, ettei kätkön naatteja saa päivitettyä gepsiin ilman konetta :evil: Eikö kellään ole ratkaisua tai ylipäätään kokemusta tästä? Olenko ainut joka harrastaa tällaista multien osittaista ja hitaasti etenevää ratkomista?

saaruska30
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 21.08.2013 19:51

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja saaruska30 » Su 25.08.2013 20:31

minä nyt olen ratkaissut tuon sillä tavalla, että jätän kokonaan välistä sen seuraavan vaiheen...ja yksinkertaisesti menen kohtaan minne? ja sieltä koordinaatit ja naputtelen ne sinne. Tiedäppä häntä onko tuo nyt ihan se oikee tapa, vaan ainahan tuo on perille vienyt :lol:

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Su 25.08.2013 20:50

sgt_pepper kirjoitti:Olenko ainut joka harrastaa tällaista multien osittaista ja hitaasti etenevää ratkomista?
Et suinkaan ole ainoa. Itse hoidan dokumentoinnin nappaamalla valokuvat seuraavan pisteen koordinaateista, tai jos kyseessä on joku turhanpäiväinen laskumulti, kirjaan muuttujien arvot talteen taskussa kulkevaan muistilehtiöön/kauppakuitin taakse/puhelimeen tms. Kotosalla päivitän haksuhärveliin tiedot, sieltähän ne sitten seuraavaa kertaa varten kätevästi siirtyvät gepsiin. Harvemmin lähden purkeille päivittämättä gepsiä ensin, ellei sitten ole aivan tuoreet gpx:t koneessa sisällä.

Tuon voi hoitaa vielä vaihtoehtoisesti myös kännyllä siten, että esim. Neongeolla tai vastaavalla kirjaa noteen seuraavan pisteen naatit ja/tai muuttujien arvot, lähettää sitten field notena gc.comiin suoraan maastosta ja siirtää sieltä haksuhärveliin. Varmaan tähän löytyy yhtä paljon erilaisia tapoja kuin on multien etsijöitä.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Su 25.08.2013 22:00

Kiitos vastauksista :) Ei kai sitten auta kuin jatkaa entisellä paperi- ja kännykkälinjalla ja yrittää muistaa päivittää kätköt gepsiin useammin.

cranwelli
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.08.2013 9:36

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja cranwelli » Ke 04.09.2013 13:53

Jatkan tähän samaan... :(

Eilen sain postissa uuden eTrex 20:sen. En ole aikaisemmin kätköillyt käsigepsillä vaan puhelimella. Luulin olevani ihan pätevä erilaisissa atk, puhelin, kamera yms jutuissa mutta nyt tuli seinä vastaan. Olen nyt viisi kuusi tuntia yrittänyt keksiä tapaa saada useamman kätkön kerrallaan geocaching.com sivustolta tuohon Garminiin.

Hankin alkuun Premium jäsenyyden kun näytti siltä, että yksittäisenkään kätkön kohdalla gepsi ei näytä kätkön kuvausta ilman Premium jäsenyyttä.
Tämän jälkeen puhelimella kätköilevä ystäväni osasi auttaa minut "Your Pocket Queries" kohtaan (sekin vain Premium jäsenille). Tiedä sitten onko oikea reitti, hän vaan epäili niin.

Tämän jälkeen on mennyt useampi asia pieleen ja nyt minulla on monta listaa joista vain yhden pystyy lataamaan mutta senkin kun asentaa niin antaa vain minun jo löytämäni kätköt...

Osaisiko joku antaa ihan ratakiskosta ja rautalangasta väännetyt ohjeet miten saan fiksusti useamman kätkön kerralaan gepsiin.
Geomurmelit kirjoitti:Kotosalla päivitän haksuhärveliin tiedot, sieltähän ne sitten seuraavaa kertaa varten kätevästi siirtyvät gepsiin. Harvemmin lähden purkeille päivittämättä gepsiä ensin, ellei sitten ole aivan tuoreet gpx:t koneessa sisällä.

Tuntuu näiden tuskien jälkeen täysin absurdilta päivittää jo gepsiin laitettuja kätköjä. Eli jos joskus saan tuohon Garminiin kätköjä niin miten olemassa olevia tiedostoja päivitetään?

Entä sitten noiden listojen teko tuolla "Your Pocket Queries" sivulla. Jos nyt lähden tästä automatkalle esim. Mikkelistä Helsinkiin päin, niin millä hakuehdoilla kannataa hakea kätkölista jotta ajomatkan varrella olevat kätköt osuisivat hakuun? Ja onko tuo "Your Pocket Queries" oikea reitti koko hommaan?

Eli pyydän piitkää pinnaa ja paljon rautalankaa höystettynä ratakiskolla :D

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja reply » Ke 04.09.2013 14:15

cranwelli kirjoitti:Eli pyydän piitkää pinnaa ja paljon rautalankaa höystettynä ratakiskolla :D
Paras konsti kotimaankätköilyssä on käyttää tuota "Haksuhärveliä". Mene siis kätkökartalle, syötä hakulomakkeeseen haluamasi hakuehdot (joita voi tarvittaessa olla paljonkin) ja toimi näiden ohjeiden mukaisesti: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=8&t=2604. Aivan uusimmista Garminin malleista en mene takuuseen, mutta uskoisin noiden ohjeiden olevan vielä toimivat.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 04.09.2013 14:31

cranwelli kirjoitti:...
Tuntuu näiden tuskien jälkeen täysin absurdilta päivittää jo gepsiin laitettuja kätköjä. Eli jos joskus saan tuohon Garminiin kätköjä niin miten olemassa olevia tiedostoja päivitetään?
...
Päivitys tapahtuu yksinkertaisesti lataamalla uusi .GPX vanhan tilalle.
Siksi kannattaa päivittää, että purkkeja arkistoituu/hyllyttyy/siirtyy tai muuten päivittyy silloin tällöin ja pulmatilanteessa luetttavana on uudempia lokeja.
Jo löydettyjä purkkejakaan on turha roikuttaa gepsissä muistitilaa viemässä.
Viimeksi muokannut Tervas, Ke 04.09.2013 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

cranwelli
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.08.2013 9:36

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja cranwelli » Ke 04.09.2013 14:35

reply kirjoitti: Paras konsti kotimaankätköilyssä on käyttää tuota "Haksuhärveliä". Mene siis kätkökartalle, syötä hakulomakkeeseen haluamasi hakuehdot (joita voi tarvittaessa olla paljonkin) ja toimi näiden ohjeiden mukaisesti: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=8&t=2604. Aivan uusimmista Garminin malleista en mene takuuseen, mutta uskoisin noiden ohjeiden olevan vielä toimivat.
Kiitos :)
Menin ja tein.

Linkin ohjeissa sanotaan:
"Haun jälkeen kartan yläpuolella on tulosten määrä ja perässä "Lataa:" ja tästä valitse GPX sekä haluatko additional wp:t ja lopuksi "Lataa""
Haku avasi kartan ja keskellä kartan yläreunassa luki "1500 kätköä 54.1 km:n säteellä keskipisteestä" mutta ei halaistua sanaa lataamisesta... :? Ymmärtääkseni tässä kohtaa ei pitäisi olla vielä merkitystä sillä onko kyseessä minkälainen laite.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Ke 04.09.2013 14:39

cranwelli kirjoitti:
reply kirjoitti: Paras konsti kotimaankätköilyssä on käyttää tuota "Haksuhärveliä". Mene siis kätkökartalle, syötä hakulomakkeeseen haluamasi hakuehdot (joita voi tarvittaessa olla paljonkin) ja toimi näiden ohjeiden mukaisesti: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=8&t=2604. Aivan uusimmista Garminin malleista en mene takuuseen, mutta uskoisin noiden ohjeiden olevan vielä toimivat.
Kiitos :)
Menin ja tein.

Linkin ohjeissa sanotaan:
"Haun jälkeen kartan yläpuolella on tulosten määrä ja perässä "Lataa:" ja tästä valitse GPX sekä haluatko additional wp:t ja lopuksi "Lataa""
Haku avasi kartan ja keskellä kartan yläreunassa luki "1500 kätköä 54.1 km:n säteellä keskipisteestä" mutta ei halaistua sanaa lataamisesta... :? Ymmärtääkseni tässä kohtaa ei pitäisi olla vielä merkitystä sillä onko kyseessä minkälainen laite.
Se lataa-nappi on siellä kartan alapuolella.

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja reply » Ke 04.09.2013 14:42

Lataa-nappi löytyy nykyisin kartta-sivun alareunasta. Sen vasemmalla puolella tulee formaattina olla GPX, attribuutteina voi olla 1.0 ja mikäli haluat kaikki kätköön liittyvät lisäkoordinaatit (parkkipaikat, risteykset yms.), niin silloin add.wp-kohdassa tulee olla valittuna Kyllä. Klikkaa nyt sitten Lataa ja gpx-tiedosto alkaa valua koneellesi.

cranwelli
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.08.2013 9:36

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja cranwelli » Ke 04.09.2013 15:04

En löydä vieläkään. En ymmärrä miksi en näe sitä :( Etsin jo edellisellä kerralla joka paikasta, muualtakin kuin ohjeen osoittamasta kohdasta. Olenko edes oikeassa paikassa? Ohessa kuva minun näkymästäni.
Liitteet
nimetön.jpg
Minun näkymä
nimetön.jpg (548.82 KiB) Katsottu 2984 kertaa

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ke 04.09.2013 15:08

Oletko Premium Member?
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja reply » Ke 04.09.2013 15:08

Valinnat ja Lataa-nappi pitäisi näkyä alhaalle sen alemman sinisen info-kuvakkeen vasemmalla puolella. Kokeilepa kokeeksi eri selaimella.

cranwelli
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.08.2013 9:36

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja cranwelli » Ke 04.09.2013 15:13

Olen juu. Tänään liityin kun ymmärsin sen olevan käytännössä pakollista jos meinaa tolla käsi gepsillä jotain tehdä. Hyvä tietää, että olen oikeassa paikassa. Yritän vielä. Voi olla, että kohta on Torissa tms halvalla käyttämätön gepsi myynnissä :lol:

Edit: Tuo kotimainen sivusto ei vieä tiennyt minun olevan premium... Kokeillaas nyt.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ke 04.09.2013 15:18

cranwelli kirjoitti:Olen juu. Tänään liityin kun ymmärsin sen olevan käytännössä pakollista jos meinaa tolla käsi gepsillä jotain tehdä. Hyvä tietää, että olen oikeassa paikassa. Yritän vielä. Voi olla, että kohta on Torissa tms halvalla käyttämätön gepsi myynnissä :lol:

Edit: Tuo kotimainen sivusto ei vieä tiennyt minun olevan premium... Kokeillaas nyt.
No oletko huomannut antaa Geocache.fi sivulle luvan päivittää tietosi
http://www.geocache.fi/terms/faq.php?hili=premium
Fortuna Favet Fortibus

cranwelli
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.08.2013 9:36

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja cranwelli » Ke 04.09.2013 15:36

Jees, nyt sain kätköt garminiin. Iso kiitos teille. Jos joku tietää siitä "Your Pocket Queries" jutusta, niin ohjeita otetaan vastaan mutta tämä on kätevä tapa, kiitos!!

oloneuvos
Viestit: 63
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:22

Re: eTrex 20 ja multin koordinaatit

Viesti Kirjoittaja oloneuvos » Ke 04.09.2013 16:20

Pocket Queriejä en ole käyttänyt enää pitkään aikaan muuhun kuin ulkomaan kätköilyyn, koska Haksun tekemä hakukone on niin paljon parempi. Ja sitten, kun sitä tarvitset, seuraat vain lomakkeen kohtia ja annat niihin haluamasi hakuehdot. Muista ruksata alussa, haluatko "ajaa" PQ:n vain kerran vai useammin. Lopuksi painat submit information ja PQ ilmestyy sähköpostilaatikkoosi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”