Muutoksia ohjeistuksiin!

Suomen geokätkötarkastajien ohjeita, tiedotteita ja muita paimenkirjeitä
Avatar
Circine
Viestit: 4
Liittynyt: La 01.06.2024 0:14

Muutoksia ohjeistuksiin!

Viesti Kirjoittaja Circine » To 31.10.2024 23:16

Kätkötarkastajat tiedottavat!

Kätköjen piilottamiseen maanteiden ja rautateiden läheisyyteen on tullut joitakin merkittäviä muutoksia ja ohjeistusta on tiukennettu Väyläviraston toivomuksesta.

Väylävirasto kielsi kätköjen piilottamisen kaikkiin heidän hallinnoimiinsa tierakenteisiin, kuten sillat, tunnelit, rummut, kaiteet jne. Kielto koskee kaikkia Väyläviraston hallinnoimia teitä, eli valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteitä (=kaikkia numeroituja teitä) kevyen liikenteen väylineen.

Väylävirasto tarkensi kieltoa kätköjen piilottamisesta rautateiden suoja-alueille: kielto koskee kaikkia rautatiealueita, myös käytöstä poistettuja rataosuuksia. Rautatien suoja-alue ulottuu uloimman raiteen keskilinjasta 30 metriä joka suuntaan, myös ylöspäin.

Muuttunut ohjeistus koskee uusia julkaisuja.

Uusi ohjeistus kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Suomen kätkötarkastajat

Avatar
Kulpakko
Viestit: 263
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Muutoksia ohjeistuksiin!

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Pe 01.11.2024 7:52

Kiitos linkistä :) On se varmaan aikaisemminkin ollut jaossa, mutta ei vaan ole osunut silmiin.

t. tiimin naispuoleinen

Avatar
Tampio
Viestit: 94
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: Muutoksia ohjeistuksiin!

Viesti Kirjoittaja Tampio » Pe 01.11.2024 18:24

Kiitokset vielä tarkastajille, nyt alkaa olla jo varsin selkeää. Tosin tarkastajien työ tästä ei varmaan helpotu, kätköjen tekemisestä kun tullee jonkin verran "keskustelevampaa" tästä eteenpäin.

Rautatieintoilijana kieltämättä täytyy myöntää, että etenkin hylättyjen ratojen jääminen kielletyiksi on harmi. Sotii ns. maalaisjärkeä vastaan, jos mitään junia ei voi siellä edes kulkea. Varmaan minua viisaammat tietävät syyn. Upeita hylättyjä rautatiesiltoja olen kiipeillyt, samoin sammaloituneita rautateitä ja niiden asemia, joista on ollut elämyksellistä löytää kätkö. Mutta ovat sitten jatkossa kauempana vaan radasta.

Se toki on fakta, että kyllä iso määrä mielenkiintoisia kätköpaikkoja jää piilottamatta tämän jälkeen. Elämme vaikeita aikoja.

Mitä muuten tapahtuu aikaisemmille rautatiesilta-/ moottoritienalus- / sillanalus- / kaidekätköille? Tuleeko massa-arkistointi, vai tuleeko niistä pikku hiljaa palvottuja harvinaisuuksia?

Zergei
Viestit: 454
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Muutoksia ohjeistuksiin!

Viesti Kirjoittaja Zergei » Pe 01.11.2024 19:39

Väyläviraston eli valtion osuus kattaa ELY-keskusten hoitamat tiet, mutta mitenkäs suurin osa Suomen teistä jotka on jotain aivan muuta? Kuntien ja kaupunkien tiet ja yksityistiet eivät tuohon kategoriaan sovi. Mistä kätköttäjä löytää helpoiten tienhoitajan tiedot?
Koko tieverkon pituus on noin 454 000 kilometriä. Tästä yksityis- ja metsäautoteiden osuus on noin 350 000 kilometriä ja kuntien katuverkkojen 26 000 kilometriä. Väyläviraston vastuulla olevien maanteiden yhteispituus on noin 78 000 kilometriä.

parratonpanda
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.11.2020 13:23

Re: Muutoksia ohjeistuksiin!

Viesti Kirjoittaja parratonpanda » Su 03.11.2024 9:06

Aidatulla rataosuudella kätkön voi sijoittaa suoja-alueella sijaitsevan aidan ulkopuolelle. Koskeeko tämä myös aidattuja maanteitä? Kaupunkialueella maantiet on usein aidattu korkealla meluaidalla, ja on vaikea nähdä että sen toisella puolella tapahtuva kätköily aiheuttaisi vaaraa liikenteelle.

porinkarhu
Viestit: 7
Liittynyt: To 11.04.2019 15:45

Re: Muutoksia ohjeistuksiin!

Viesti Kirjoittaja porinkarhu » Ti 05.11.2024 9:07

Taitaa näissä enempi aiheuttaa sitä ongelmaa epätarkat koordinaatit ja paikantimet sekä se ettei lueta kätkökuvauksia. Eli sitä purkkia voidaan hakea myös siltä väärältä puolelta aitaa, pysähdytään tien varteen kätköllä käynnin ajaksi jne.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarkastajien palsta”