Kätkön teko puuhissa...

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja cruice » Ti 01.07.2008 11:34

Tervehdys.
Aloitin kätköilyn tuossa keväällä ja nyt olen innostunut tekemään omia kätköjä. Tein ensimmäisen kätköni 28.6 ja nyt odottelen kätkön tarkastusta... Miten se käytännössä tapahtuu? Käykö joku katsomassa kätköä paikan päällä, vai tapahtuuko kaikki netin kautta? Montako ihmistä tekee tuota hommaa ja kauanko keskimäärin pitää odottaa että kätkö on nähtävillä? Nyt on kolmas vuorokausi menossa.

elpuri
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 16.10.2007 11:08

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja elpuri » Ti 01.07.2008 11:40

Suomessa aktiivisia kätkötarkastajia on kaksi kappaletta. Yleensä he käyvät julkaisujonossa olevat kätköt läpi pari kertaa päivässä läpi. Kätkötarkastaja voi tarkastaa ainoastaan kuvauksen korrektiuden ja sen ettei kätkökuvauksesta ilmene mitään mikä viittaisi siihen, että kätkö on piilotettu vastoin sääntöjä. Se että purkkisi on jonossa jo kolmatta päivää viittaisi siihen, että kuvauksessa on jokin ongelma tai et ole muistanut raksia "Yes, this listing is active" -täppää :wink:

Jos itse kuvauksessa on ongelma, on kätkötarkastaja jättänyt kuvaukseen reviewer noten, josta ongelma ilmenee. Reviewer note näkyy julkaisemattoman kätkön logeissa sammakonpää logolla varustettuna.

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja cruice » Ti 01.07.2008 11:43

Oukei... ei ole mitään viestiä joten ruksi puuttunee ruudusta.... Mitenhän mahtanen saada sen ruksin takaisin??
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja cruice » Ti 01.07.2008 11:54

No nythän se löytyi :) Kohta kätkö lienee jo näkyvissä...
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

elpuri
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 16.10.2007 11:08

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja elpuri » Ti 01.07.2008 11:57

Editoit kätkökuvausta (edit listing), laitat täpän päälle ja talletat muutokset.

Kuva

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ti 01.07.2008 14:00

Kyllä se kätkö jonossa oli ja on nyt jo julkaistukin.

Yleensä jemmat setvitään parin vuorokauden sisällä ellei työt tai muut asiat häiritse harrastamista. Ei ole mahdollisuutta käydä paikanpäällä varmistamassa kätkön kelvollisuutta, kätkökuvauksen tiedoista se tarkastetaan käyttäen apuna esim. karttapalveluita.

GC:n ohjenuorat on se huoneentaulu, jota geokätköissä noudatetaan. Onneksi pientä pelivaraa on omalle harkinnallekin.
Piilottajienkin on hyvä lukea Ohjenuorat ainakin kerran läpi ja tarvittaessa vielä kerrata:
Virallinen versio / Hieman lyhennetty suomennos

Piilottajan tsekkauslista kannattaa ruksailla jokaisen uuden kätkön tekovaiheessa.


FGR3 / Finnish Geocache Reviewer III alias...

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja marko77 » La 05.07.2008 8:22

Minua on alkanut myös omat piilot kiinnostaa, vaikka olen löytöjen perusteella aika noviisi.. :oops: Onko ensimmäinen kätkö hyvä olla/saako se olla tuollainen perusfilmipurkkisysteemi - miten karsaasti te "mestarit" ensikertalaisten kätköjä arvioitte? Jostainhan on aina aloitettava. Millainen oli teidän (oi suuret gurut) ensimmäinen kätkö?
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja jonsson » La 05.07.2008 9:16

marko77 kirjoitti:Minua on alkanut myös omat piilot kiinnostaa, vaikka olen löytöjen perusteella aika noviisi.. :oops: Onko ensimmäinen kätkö hyvä olla/saako se olla tuollainen perusfilmipurkkisysteemi - miten karsaasti te "mestarit" ensikertalaisten kätköjä arvioitte? Jostainhan on aina aloitettava. Millainen oli teidän (oi suuret gurut) ensimmäinen kätkö?
Ei sillä purkin koolla ole mielestäni mitään väliä.Riippuu paikasta ja "ideasta".Itse tosin pyrin yleensä valitsemaan vähän isomman purkkikoon jos mahdollista.Anna palaa vaan :D
En edes muista mikä oli ensimmäinen kätköni :? Joku peruspurkki kai...Muistelisin kuitenkin että kynnys oli kova ylittää ensimmäisen kätkön osalta kun ei oikein tiennyt "mistään mitään".Mutta sinne se lopulta lurahti....Nykyään joudun välillä etsimään omiakin kätköjä huoltohommien takia kepsin avulla kun ei aina muista kaikkea :roll:
Alkaa olemaan kohtuu ahdasta nimittäin kotinurkissa.Jokaisen uuden purkin paikkaa saa nimittäin mittailla suurinpiirtein millimetrimitalla.Täytyy kai vähän laajentaa reviiriä.....
Kolhuja, "kritiikkiä omista kätköistä",tulee... Täytyy vaan kestää!
OHO, mikäs sinne nenään nyt meni?Jumaleisson, eukko onkin kylvänyt kasvimaahan sokeriherneitä vaikka sanoin nimenomaan että silpoydinherneitä!!!Täytyy mennä antamaan palautetta :lol:
jonsson

teilit
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 25.06.2008 21:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja teilit » La 05.07.2008 10:14

Myös meillä on aloitettu tänä keväänä harrastus, ja omia purkkeja on innokkaasti piiloteltu. Piilottamisviettiä lisää alueen vähäinen purkkikanta ja pohjoisen pitkät välimatkat, ja se bensan hinta :twisted:

Oma linjamme on että teemme tätä puuhaa yhdessä lasten kanssa. Eli kaikki meidän piilot ovat omien kolo-oravien asettamia. Totta, ettemme ideoinemme ole löytäneet sellaisia hienoja ideoita, joita itse olemme saaneet hakea, mutta uskoisin, ajan kuluessa vuosien saatossa, kätkiöiden silmän harjaantuvan. Ja palautteen avulla aletaan kehittämään.
Kaikki nyt piilotetut kätköt ovat jonkin nähtävyyden läheisyydessä. Näitä purkittomia paikkoja, kun täällä pohjoisessa vielä tuntuu riittävän.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja small oaks » La 05.07.2008 10:31

marko77 kirjoitti:Minua on alkanut myös omat piilot kiinnostaa, vaikka olen löytöjen perusteella aika noviisi.. :oops: Onko ensimmäinen kätkö hyvä olla/saako se olla tuollainen perusfilmipurkkisysteemi - miten karsaasti te "mestarit" ensikertalaisten kätköjä arvioitte? Jostainhan on aina aloitettava. Millainen oli teidän (oi suuret gurut) ensimmäinen kätkö?
Siitä vaan piilottamaan. Meidän eka purkki oli micro kaupunkimaisessa maisemassa ja se on kohta 150 kävijää löytänyt, mikä meitä kovasti ilahduttaa. Paikka oli alkuun hieman epämääräinen. Purkki pysyi paikallaan kuitenkin yllättävän hyvin mitä ei monet kävijät voineet uskoa. Purkamisen uhan vuoksi kuitenkin muutimme myöhemmin purkin paikkaa ja samalla purkin kokokin kasvoi reiluun small purkkiin. Eli ei nuo mitään pysyviä ratkaisuja tarvitse olla. Ainoa mikä ei kovin helposti muutu on kätkön tyyppi. Melkein kaikkea muuta voikin muuttaa kun siltä tuntuu ja kun paikka antaa myöten. Etsijät arvostavat jos piiloon on laitettu paikkaansa maksimikokoinen purkki. Samaa mieltä kuin Jonssoni että kunhan purkki on paikkaansa sopiva / muuta ideaa löytyy niin aina plussaa. Kaikki purkit ne yleensä tulee haetuksi kuitenkin on palaute/ kommentit sitten mitä on. Niistä voi ottaa opiksi tai jättää omaan arvoonsa. Pääasia on että yrittää. Panostaa koordinaattien tarkkuuteen ja jos mikron laittaa niin ei sitten sellaista parimetristä paperi rullaa:) Minä ainakin arvostan sellaista helposti rullattavaa liuskaa. Se jää loppuviimeksi mieleen, että äh taas tämmöinen täyteen tungettu tapaus.
Still one more to find!

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja jonsson » La 05.07.2008 10:57

Ihan vaan small oaks:ien viestistä tuli mieleen..Sellainen paperiserpentiinilokivihkohärdelli.Joskus ammoin työpaikaltani poistettiin sellaisia "kamreerilaskukoneita".Niissä oli aika muhkean kokoinen tulostusrulla.Ajattelin joskus tehdä jemman jossa lokkauksen ehdoton edellytys olisi kirjoitaa lokkaus ko. rullan "alkutapin" eli sisäkierteen puolelle.Luovuin kuitenkin sitten hyvää hyvyyttäni koko ideasta :)
jonsson

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja small oaks » La 05.07.2008 11:00

jonsson kirjoitti:Ihan vaan small oaks:ien viestistä tuli mieleen..Sellainen paperiserpentiinilokivihkohärdelli.Joskus ammoin työpaikaltani poistettiin sellaisia "kamreerilaskukoneita".Niissä oli aika muhkean kokoinen tulostusrulla.Ajattelin joskus tehdä jemman jossa lokkauksen ehdoton edellytys olisi kirjoitaa lokkaus ko. rullan "alkutapin" eli sisäkierteen puolelle.Luovuin kuitenkin sitten hyvää hyvyyttäni koko ideasta :)
:lol: , Onko tuo sitten Difficulty 5...idea se tuokin.
Still one more to find!

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja jonsson » La 05.07.2008 11:10

small oaks kirjoitti:
jonsson kirjoitti:Ihan vaan small oaks:ien viestistä tuli mieleen..Sellainen paperiserpentiinilokivihkohärdelli.Joskus ammoin työpaikaltani poistettiin sellaisia "kamreerilaskukoneita".Niissä oli aika muhkean kokoinen tulostusrulla.Ajattelin joskus tehdä jemman jossa lokkauksen ehdoton edellytys olisi kirjoitaa lokkaus ko. rullan "alkutapin" eli sisäkierteen puolelle.Luovuin kuitenkin sitten hyvää hyvyyttäni koko ideasta :)
:lol: , Onko tuo sitten Difficulty 5...idea se tuokin.
Difficulty olisi oikeastaan riippunut metrimäärästä :)
Nyt tämä jätkä kyllä lähtee ostamaan metrilenkkiä.Illalla pitäis näet kuulemma grillata :lol:
jonsson

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja marko77 » La 05.07.2008 12:27

Kiitokset tähänastisista neuvoista! Täytynee lähteä tänään suorittamaan pieni tiedusteluretki kentälle - mahdollisten kätköpaikkojen läheisyyteen..;) Nyt sentään tuonne ulos voi jo mennä, ei helle kiusaa..
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
cruice
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 26.05.2008 22:44
Paikkakunta: Turku

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja cruice » La 05.07.2008 17:08

Joo rohkeesti vaan kaikki tekemään uusia kätköjä. Minä kun vauhtiin pääsin niin tein toisen kätkön samantien ja nyt on jo monta monta paikkaa lisää mihin pitäisi purkkeja kätkeä :) Nämä pari ensimmäistä on ollut hyvin perinteikkäitä kätköjä mutta suunnitteilla on hivenen monimutkaisempia teknisiä kätköpurkkejakin kun vaan saan ne valmiiksi :wink:
Kätkö päivässä, kaksi parhaassa.

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » Su 06.07.2008 1:27

Tulin juuri kätkön piilotus puuhista. Toivottavasti se menee ensiyrittämällä tarkkasilmäisten tarkistajien syynistä.
Millainen oli teidän (oi suuret gurut) ensimmäinen kätkö?
Mun eka purkki oli Louhelan juna-asema, mikro. Toteutus on hyvin perinteinen, eikä siinä ole mitään sen erikoisempaa.. :( Seuraavat pari purkkia koetin sijoittaa hieman omalaatuisemmin/omalaatuisempaan paikkaan.

Tämänpäiväistä kätköä olen suunnitellut jo toista kuukautta, käynyt katsomassa sopivia paikkoja, mitannut koordinaatteja ja miettinyt toteutusta. Mutkia on tullut matkaan paljon ja suunnitelmat muuttunut. Olen joutunut antamaan periksi pariin otteeseen, ja nyt se on se mitä se on.. Alkuperäinen toteutustapa ei onnistunut tässä paikassa, se hajosi heti asettamishetkellä. Mutta sellainenkin viritys (paranneltu) vielä tulee - lupaan sen. :twisted:

Musta on kiva hakea kätköjä, joihin on panostettu tavalla tai toisella: purkki koristeltu, paikka valittu tarkoin, idea on uusi tai erikoinen, jne. Mutta kaikki purkit on kuitenkin hyviä, vaikkei sitten yhden niin toisen mielestä ainakin. Ja aina voi parantaa jo olemassa olevaa viritelmää..
Ja palautteesta kannattaa ottaa opiksi, ja ne ilkeämieliset unohtaa täysin. :?

Onnea vaan kaikille uusille ja miksei kokeneemmillekin purkin asettajille, ja kiitos kivoista kätköistä, joita tulette asettelemaan!!
Mur_meli
***************
^-^
=o=

elpuri
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 16.10.2007 11:08

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja elpuri » Su 06.07.2008 1:43

Mur_meli kirjoitti: Musta on kiva hakea kätköjä, joihin on panostettu tavalla tai toisella: purkki koristeltu, paikka valittu tarkoin, idea on uusi tai erikoinen, jne.
Tuota koristeluapa ei olekaan tullut ikinä sen kummemmin mietittyä. Muutama purkki joissa on joku erikoisempi naamiointitapa on tullut tehtyä, mutta miksei siihen purkin ulkonäköön voisi panostaa muutenkin. Harmi vaan, että monesti kivat jutut tuntuu leviävän käytössä... :(

ncfinn
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 02.01.2007 18:32
Paikkakunta: Cary, North Carolina, USA

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja ncfinn » Su 06.07.2008 20:25

Pida mielessa etta kaikki muovipurkit eivat ole vedenpitavia. Jopa filmipurkissa kannattaa lokikirja olla muovipussissa.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja jonsson » Su 06.07.2008 22:52

Tuli tässä vaan mieleen...Mielestäni kätköselosteeseen ei kannata tumpata liikaa tekstiä.Ei liian pitkiä juttuja jaksa Erkkikään lukea.Kannattaisi keskittyä olennaiseen.Toki täytyy ja pitääkin kirjoitella kaikki kätkön "luonteeseen" liittyvät jutut....Jos haluaa että joku tutustuisi johonkin aiheeseen syvemmin niin selosteeseenhan voi lisätä linkin.
jonsson

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Kätkön teko puuhissa...

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Su 06.07.2008 23:44

Mä tykkään että sitä tekstiä voi olla kuinka paljon vaan, kunhan se on (suurimmaksi osaksi) itse kirjoitettua eikä copypastea. Monet kuvailut on tullut vaan silmäiltyä läpi jos aihe ei kiinnosta mutta hyvä kirjoittaja saa tylsätkin asiat kiinnostavaksi. Kaikki eivät tietenkään ole hyviä kirjoittajia, en väitä itseänikään semmoiseksi.

Tota logipaperi-juttua on tullut muuten itsekin ihmeteltyä. Miksi 90 %:ssa mikrokätköjä on sellaisia 29,7 cm pitkiä paperisuikaleita joita saa sitten availla ja rullailla ja etsiä viimeistä loggausta? Sellaisista paperi-rullalle-rautalangan-ympäri -jutskista muistaa sitten aina kiittää erikseen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”