Mysteerin ratkaiseminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ti 04.11.2008 23:40

Erästä mysteeriä ratkaistessani törmäsin tällaiseen tapaukseen:
syöttäessäni luvut tarkistusta varten tuli "vihreä läpyskä" ja onnittelut, olin 9. joka oli saanut oikean tuloksen.
MUTTA kun katsoo kätkökuvausta on siellä 30 loggausta joista yksi DNF? :roll:
Luvut kertovat mielestäni aika selvästi, että kuinka moni on oikeasti ratkaissut mysteerin ja moniko on saanut naatit joltain kamulta ja käynyt vaan nappaamassa kätkön. Joku kyllä ihan rehdisti kertoi, ettei ole ratkaissut sitä, mutta suurin osa ei maininnut mitään.
Tämä vähän harmitti niiden puolesta jotka ovat nähneet vaivaa tehdessään mysteeriä!
Eiköhän se ratkaiseminen ole niiden oikea tarkoitus?

Tämän tarkoitus ei ole syyllistää ketään tai osoittaa ketään sormella. Aiheutti vaan aloittelijassa hämmennystä ja ihmetystä...

Mitä mieltä?

Sunzilla
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 05.09.2007 10:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Sunzilla » Ti 04.11.2008 23:52

Jos on helppo mysteeri, niin ehkei ollut tarvetta käyttää tsekkeriä laisinkaan. Tsekkeri on voitu lisätä kätköön myös myöhemmin, jolloin vasta viimeiset 10 ovat pääseet käyttämään sitä. Enpä jaksa uskoa, että koordinaatit liikkuvat suusta suuhun kovinkaan yleisesti.

Tilanne voi myös olla toisin päin. Tsekkeri vilkkuu vihreänä tekijän näkökulmasta, mutta kätköä ei haeta. Ratkaisijat asuvat esim. 1000 km:n päässä kätköstä.

kahju
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja kahju » Ke 05.11.2008 0:03

Jos pyytää tai vaikkapa saa (vaikka sitten pyytämättä, kuten entinenkin pääministeri) mysteerikätkön koordinaatit, niin selkeää huijaamista se on. Nimittäin itsensä huijaamista.
Jokainen tietysti tekee kuten tahtoo, mutta itse ratkon, tai paremminkin yritän ratkoa noita aivan itsekseni. 100:sta ensimmäisestä löydetystä kätköstäni 15 oli mysteereitä, ratkottuja on odottamassa matalahko pino. Yritettyjä, ratkomattomia on sitten vähän enemmän. :D :shock:
Se vaan on niin ylevä tunne, kun vihreää pamahtaa ruutuun ja suupielet korviin. Ja vielä heti perään vilkaisu kartalle, missä se loota tällä kertaa piileksii.

Sain juuri pari minuuttia sitten ratkaistua mysteerin Ukkospilvi (GC1GTH9), joka on mieltäni vaivannut julkaisustaan saakka. Aika villejä teorioita on tullut mieleen, pitänee toteuttaa niistä joku? :roll: Chekkeriä ei tässä mysteerissä ole, mutta kyllä nyt löytyi oikeat naatit, tarkistanen asian lähiaikoina.
Kuolemattoman Aristokraattinen Haitallisen Järkevä Uimahyppääjä

kilpertti
Viestit: 64
Liittynyt: Su 14.01.2007 2:51
Paikkakunta: Turku

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja kilpertti » Ke 05.11.2008 0:21

Jostain olen saanut käsityksen että jotkut joskus myös nollaavat laskurit.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ke 05.11.2008 4:54

Nitelina kirjoitti:Erästä mysteeriä ratkaistessani törmäsin tällaiseen tapaukseen:
syöttäessäni luvut tarkistusta varten tuli "vihreä läpyskä" ja onnittelut, olin 9. joka oli saanut oikean tuloksen.
MUTTA kun katsoo kätkökuvausta on siellä 30 loggausta joista yksi DNF? :roll:
Luvut kertovat mielestäni aika selvästi, että kuinka moni on oikeasti ratkaissut mysteerin ja moniko on saanut naatit joltain kamulta ja käynyt vaan nappaamassa kätkön. Joku kyllä ihan rehdisti kertoi, ettei ole ratkaissut sitä, mutta suurin osa ei maininnut mitään.
Jotkut ratkovat mysteerejä porukalla (perheittäin, kaverin kanssa tms.) ja tarkistavat ratkaisun vain kerran. Jos jokaisella on oma tunnus, tarkistuksia tulee yksi, mutta loggauksia jopa neljä.

Jotkut eivät ilmeisesti paljoakaan tarkistele ratkaisujaan ennen maastoon lähtöä. Jos kätköllä on checkeri, minä käytän sitä useimmiten.

Nämä täydennettynä aiemmin mainituilla syillä riittänevät selittämään eron loggausten ja tarkistusten määrässä.

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ke 05.11.2008 13:38

Kiitos vastuksista!
Johan alkoi valjeta syitä :wink:
Ei meinaan tullut mieleenkään, että tsekkeri olisi voitu lisätä myöhemmin tai että se olisi voitu nollata!
Kokoajan oppii uutta tästä touhusta.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 05.11.2008 16:14

Minä ratkon mysteereitä joskus aikaa tappaakseni. Puhelimessa on suunnilleen 20 mysteerikätkön koordinaatit ja ehkä puolet niistä on tullut haettua. Geocheckeriä en ole käyttänyt kun pari kertaa ja syynä on melkeenpä se, ettei sitä juuri ole missään. Hyvin harvat kätkön rakentajat laittavat sen kuvaukseen. Täällä päin ainakin.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja VesaK » To 06.11.2008 0:46

Jotkut ratkovat mysteereitä, sitten saattavat käydä kuittaamassa purkin lokikirjaan joko piakkoin tai myöhemmin, mutta eivät loggaa löytöä nettiin ollenkaan. Olisinkohan pari kertaa käyttänyt checkeriä sen olemassaolon aikana...

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » To 06.11.2008 20:47

Useimpien mysteerien kohdalla oon ulkona ku lumiukon lintulauta! Joskus oon miettiny että jossain mysteereissa ois kiva olla joku ei niin selvä vinkki. Jos mysteeri on lähinnä joku viiva joka ei välttämättä edes näy kännykällä surffatessa niin johan vaikeusaste nousee 6tähteen!

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » Pe 07.11.2008 17:59

kahju kirjoitti:Jos pyytää tai vaikkapa saa (vaikka sitten pyytämättä, kuten entinenkin pääministeri) mysteerikätkön koordinaatit, niin selkeää huijaamista se on. Nimittäin itsensä huijaamista.
Näinhän se on, itsensä huijaamista. Itse yritän ratkoa mysteerin ja käytän checkeriä tarkistukseen. Jos meni väärin, uusi yritys kunnes onnistuu. Kasa on mysteereitä jotka ei ole vielä auenneet, mutta ehkä ajan kanssa :D Kyllä se on mahtava fiilis kun sen sitten ratkaisee. Esim viime viikolla yritin ratkaista turun kätköä Putkimiäs, ei auennut mulle. Mies otti tehtäväkseen ratkoa sen. Lopulta saikin sen ratkottua ja minä autoin hieman loppunumboissa ja minäkin opin uusia asioita. Kivalta tuntui eilen hakea se työmatkalla ollessani, kun oli tehty työtä sen eteen!

Itsellänikin on kätkö jossa checkeri käytössä. Ja kyllä harmittaa kun näkee siellä jopa kolme eri ip osoitetta jotka alle minuutin välein yrittäneet oikeaa koordsia. Näillä kolmella 5-8 yritystä mennyt väärin ennen kuin vihdoinkin oikea. Mietityttää että pitäisikö ottaa checkeri pois. Olen kuitekin miettinyt tätä mysteeriä aika kauan ja yrittänyt saada siitä sellaisen että jokainen sen saa ratkaistua pienellä aivotyöllä. Ja sitten jotkut vaan heittävät lonkalta noita koordseja kunnes saavat sen oikein.

Toisaalta, he huijaavat vaan itseään tällä tavalla, menevät siitä missä aita on matalin ja suotakoon se sitten heille. Itse arvostan toisen tekemää työtä sen verran, että haluan ratkaista mysteerit itse (mieheni kanssa tai yksin) ja koen onnistumista ja iloa jos näin käy. Jos ei, niin sitten pitää kehittää itseään niin että joku päivä "sen" vielä ratkaisen :mrgreen:
De gustibus non est disputandum

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Mysteerin ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Pe 07.11.2008 22:23

tyysterin mafia kirjoitti:Itsellänikin on kätkö jossa checkeri käytössä. Ja kyllä harmittaa kun näkee siellä jopa kolme eri ip osoitetta jotka alle minuutin välein yrittäneet oikeaa koordsia. Näillä kolmella 5-8 yritystä mennyt väärin ennen kuin vihdoinkin oikea. Mietityttää että pitäisikö ottaa checkeri pois. Olen kuitekin miettinyt tätä mysteeriä aika kauan ja yrittänyt saada siitä sellaisen että jokainen sen saa ratkaistua pienellä aivotyöllä. Ja sitten jotkut vaan heittävät lonkalta noita koordseja kunnes saavat sen oikein.
Oliko pakko yllyttää? No, ovatpahan koordinaatit härvelissä odottamassa, että satun oikealle suunnalle. Tuskin kuitenkaan ennen kevättä ehdin kätkölle. Checkeri on ihan paikallaan, koska vääriäkin vaihtoehtoja on tässä tehtävässä paljon.

En tiedä, kannattaako siitä juurikaan välittää, miten joku on mysteerin ratkonut. Onhan siinä oma hupinsa seurata, miten monilla tavoilla mysteerit voi ratkoa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”