Miksi valitetaan

Yleistä keskustelua kätköilystä
ponttipeika
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.11.2008 18:21
Paikkakunta: Hyvinkää

Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja ponttipeika » Ma 08.12.2008 22:00

Nyt kun olen minäkin muutaman kätkön piiloittanut ,tulee pakostakin mieleen useamman kätköilijän "komentit" kätköistäni, tosin samaa saa lukea monesta muitten tekemistä kätköistä,elikkä, naatit eivät pidä paikkansa,naatit heittää,kameravalvonnan läheisyys,asutusta liian lähellä,ym,.
Ensinnäkin, voishan se nattien heitto olla omassakin gepsissä, ja sateliitithan eivät aina ole suotuisia, joku häiritsee gepsiä, sähköjohdot ,muuntaja,joku muu asia.JA onko se sitten edes niin tärkeää, että ne naati on täsmälleen metrilleen osoittamassa kätkön paikan, siinähän ei enää jää etsijälle mitään haastetta.
Jokuhan tuossa päivänä muutamana sitten, sanoi, taisi olla muuten Biginilady, hänkun etsii kätköjä pelkän kartan avulla,että saatuaan gepsin lainaksi" tämähän on liian helppoa" tai jotain sinnepäin.
p.s. jos nyt on sitten kirjoituksessani, kirjoitus tai kielioppivirheitä, valittakaa vaan, kestän senkin, vaikka naatit heittää.
Ponttipeika

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 08.12.2008 22:20

Hajanaisia ajatuksia tähän aiheeseen:

- Kätkön teko on luovaa työtä, johon ihminen laittaa osan itsestään. Kun siihen kohdistuu kritiikkiä, sen kokee voimakkaana. Suurempana kuin kritisoija on tarkoittanut.
- Ihmiset avaavat suunsa kun on jotain kritisoitavaa. Silloin kun asiat on hyvin, ei ole mitään kritisoitavaa eikä kukaan avaa silloin suutaan. Tästä seuraa se, että keskustelu on suurimmaksi osaksi (negatiivista?) kritiikkiä.
- Huono kritiikin antaja ei osaa antaa kritiikkiä rakentavalla tavalla.
- Jotkut lähtevät arvosteluissa täydellisyydestä. Siitä napsitaan sitten miinuksena virheitä. Sekin tuo vääristyneen kuvan kohteen hyvyydestä.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 08.12.2008 22:24

Jep. Samaan olen kiinnittänyt huomiota. Asioita voi tosin sanoa ja ymmärtää monella tapaa. Kauniistikin asian voi sanoa ja silti tulla ymmäretyksi haukkujana.

Joku kätkö on osunut kohdalle, jossa naatit ovat heittäneet montakymmentä metriä ja vielä useammalla laitteella mitattuna. Sellaisessa tapauksessa olen maininnut, että gepsi ei ole osannut perille ja kätkö on löytynyt laajojen etsintöjen tuloksena. Ei siinä mitään, vaikka naatit heittääkin, mutta olisi siitä mukava olla maininta kuvauksessa. Etenkin jos kyseessä on miljoonan kivenkolon louhikko, eikä epävarmoista koordinaateista ole mainintaa ja kätkön löytää kolmen tunnin etsinnän jälkeen aivan eri paikasta kuin ilmoitetuista koordinaateista, kirvoittaa se herkästi kielen kannat.

Sen olen vain huomannut, että kännykkäkätköilijät eivät juuri naateista valita. Nookiat kun heittävät aina. Garminmiehet taas luottavat gepsiinsä kuin kiveen ja helpommin mainitsevat vääristä naateista. Jos on muutaman purkin löytänyt peräjälkeen nollapisteestä ja sitten osuu kohdalle 12m nollapisteestä sijaitseva purkki, tekee kyllä mieli asiasta jollain tapaa mainita, etenkin jos kätkö on merkattu helpoksi ja nopeaksi. Jos naatit ei osu aivan kohdalleen, silloin pitää D-arvoa hieman nostaa. Minusta D1 purkin tulee löytyä naateistaan.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

ponttipeika
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.11.2008 18:21
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja ponttipeika » Ma 08.12.2008 22:28

Kiitos pohdiskeluista, taidankin lisätä D:tä seuraavaan kätkööni. :mrgreen:

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 08.12.2008 23:11

Sinänsähän kätköily on harrastus, jossa kätköjä etsitään GPS:n avulla... eikä että etsitään summittaista sijaintia johonkin kätkön lähelle :P

Mutta "valitukset" koordinaattiheitosta ainakin itse pistän kahdestakin syystä:
- Muut etsijät voivat lokista huomata että heittoa saattaa olla, ja muiden maininnoista on myös itselläni ollut hyötyä.
- Kätkön piilottaja voi seurata tilannetta ja mikäli useita kommentteja koordinaattiheitosta tulee, mahdollisesti pyrkiä parantamaan koordinaattien tarkkuutta lisämittauksin tai karttatietoja apuna käyttäen (mikäli jälkimmäinen vaihtoehto on mahdollinen).

Toki koordinaateissa voi olla heittoa paikassa jossa on häiritseviä tekijöitä, siksi kirjaankin vain tyyliin "gepsin mielestä nollapiste oli muualla" mikäli en voi varmasti sanoa että vika on koordinaateissa. Tosin jos aiempia kommentteja heitosta on voin vahvistaa "myös minulla nollapiste oli muualla".

Jos olen varma heitosta eli esim. kartalla selkeästi on havaittavissa virhettä koordinaateissa ja myös gepsi sen vahvistaa niin silloin laitan varman "koordinaateissa on virhettä" ja pyrin myös mainitsemaan oikeamman tuntuiset koordinaatit mikäli sellaiset olen mielestäni luotettavasti saanut.

Sinänsähän koordinaattien täydellisyydellä ei minulle, eikä varmasti monella muullakaan pitkään harrastaneelle ole niin suurta merkitystä koska kätkösilmä kehittyy ja kätköt löytyvät huomattavan helposti verrattuna alkuaikojen parin tunnin etsintöihin. Kuitenkin vähän harrastaneelle koordinaateilla on suuri merkitys ja mielestäni niissä ei virhettä saakaan olla. Jos kokee että on liian helppoa niin voihan aina kätköillä kartan avulla taikka pistää gepsin pois muutama kymmenen metriä ennen nollapistettä; kuitenkin valinta mielestäni pitää olla kätköilijän, ei piilottajan tehtävissä.

Muitakin kommentteja kirjoitan tarpeen mukaan, myös hyvin kriittisiä (varsinkin "aktiiviaikoina" kritiikki oli paljon herkemmässä kuin nykyään) mutta tarkoitus ei ole haukkua vaan antaa palautetta joita piilottaja voi käyttää mahdollisuuksien mukaan hyväkseen. Jos esimerkiksi puistossa on kätkö hyvin lähellä asutusta ja muuallakin olisi huomaamattomampia sijoituspaikkoja kirjoitan kyllä asiasta koska välttämättä piilottaja ei ole osannut ajatella kätköä etsinnän kannalta. Tällöin ei vain kävellä purkille vaan tehdään joskus laajaakin etsintää ja jos se tapahtuu lähes toisten takapihalla niin huomio mielestäni on perusteltu loggauksessa, koska näissä tilanteissa helposti ennemmin tai myöhemmin tulee negatiivista palautetta tontinomistajilta ja se kohdistuu koko harrastukseen.

Siispä loppusanoina totean, että valitukset kannattaa pyrkiä ottamaan parannusehdotuksina, ei haukkuina (tosin itsekin joskus kakoo hetken aikaa kun saa kritiikkiä jota ei koe aiheelliseksi) ja monia kätköjäni olen parannellutkin loggauksissa annettujen palautteiden perusteella joko koordinaattien tarkemmalla useana päivänä ja kellonaikana tapahtuneilla mittauksilla taikka purkin uudelleensijoituksella.

(Teksti voi sisältää ajatus- ja kielioppivirheitä sekä pitkiä lauserakenteita koska on kirjoitettu suoraulostuksena).
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

ATT02
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 20.08.2008 13:21

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja ATT02 » Ma 08.12.2008 23:16

Miksi aina kommentit - varsinkin informatiiviset :wink: - katsotaan valittamiseksi? Jos mainitaan, että naatit heittää ei se ainakaan minun kohdalla ole mitään valittamista. Vain informaatiota seuraaville kätköilijöille! Nimenomaa kohteissa, joissa ollaan näkösällä - jopa kameravalvonnassa. Ei liene tarkoitus, että paikkoja kolutaan umpimähkään fikkarit heiluen tuntikaupalla esim. valvotulla pihalla. Tietysti tarkkudet myös heittelevät monestakin syystä... keli, laite, vuorokaudenaika ym. ym. Ei kai kukaan pidä omaa laitettaan - on se sitten kartta tai Garmin - ainoana oikeana! Mutta ainakin minä olen kiitollinen kaikesta informaatiosta, vaikka että naatit heittää, silloin voi heti katsella paremmin ympärilleen ja katsastella sopivia piilopaikkoja pelkällä ajatuksella ja laittaa gepsin taskuun... toki näin voi tehdä muutenkin! Metsässä tms. "rauhallisessa" ympäristössähän mieluustikin kiertelee ja katselee ympäristöä. Eivät kaikki mielipiteet ole valittamista - paremminkin välittämistä :D

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ti 09.12.2008 6:43

Jos moni kätkön etsijä "valittaa" että koordinaatit heittävät, se yleensä tarkoittaa että sijainnin mittauksessa tosiaan on virhettä. Vastuuntuntoinen kätkön piilottaja pyrkii silloin parhaansa mukaan tarkentamaan paikannusta. Yleensä se onnistuu tekemällä useita lisämittauksia mielellään useina päivinä.

Geokätköilyn ideaan kuuluu, että purkilla on mahdollisimman tarkat koordinaatit. On huono tapa lisätä kätkön vaikeutta mittaamalla koordinaatit huolimattomasti.

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ti 09.12.2008 9:42

Minä olen joskus lokia tehdessäni saattanut ilmoittaa, että gepsi pyörittää tai näyttää toistakymmentä metriä sivuun purkin sijainnista. Ainakaan minä en ole tarkoittanut sitä valitukseksi. Yleensä paikalla on puita, isoja rakennuksia tms. jotka käsittääkseni estävät kovin tarkan sijainnin määrittämisen ja ihan mielelläni itsekin luen edellisten lokeista tällaisia "vihjeitä", etten sitten tuijota pelkästään gepsiin vaan yritän vaivata myös aivojani paikan löytämiseksi.

Viime viikonloppuna kätköilimme Kurmitsan kanssa kaupunkiolosuhteissa, molemmilla Garminit ja Kurmitsan gepsi näytti aina 6-8 metriä eri suuntaan kuin omani. Yleensä purkki löytyi lähempänä oman kapulani esittämää sijaintia, mutta en silti luota senkään tarkkuuteen. Jos purkki löytyy vähänkin hankalammista paikoista alle kymmenen metrin säteeltä ilmoitetuista naateista ei kai ole mitään syytä tulkita asiaa kenenkään mittavirheeksi, mutta on kiva tietää, jos paikalla esiintyy tavallista enemmän hajontaa.

Jotta minä en ainakaan valita. Ja yli kymmenen metrin heittoihin on aina ollut itselläni syynä se, että olen saattanut pikkuhiukkasen hätiköidä niiden naattien kanssa, niin kuin esim. Dragonfly Vetin kätköllä, jossa kävelytin Haapahaperoa kilometrin ihan väärään suuntaan... Hups. :oops:

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 09.12.2008 15:54

Jos kätkön koordinaatit ovat aivan syvältä, niin mainitsen asiasta lokissani mahdollisimman ei-loukkaavaan sävyyn.
Epätarkkuudesta voi olla varma, jos mukana on kaksi gepsiä, molemmissa hyvä tarkkuus ja molemmat näyttävät kätköllä yli kymmenen metriä muualle.

Varsinkin kätkön tekijän ollessa aloittelija ja/tai purkki on hänen ensimmäinen oma piilotus, rakentava palaute koordinaateista ja muista asioista on hyväksyttävää ja jopa tärkeää. Virheistä oppii, ja mahdollista seuraavaa kätköä tehdessä ei tarvitse sitten tehdä niitä samoja virheitä.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 09.12.2008 16:40

Stone'5 kirjoitti:Epätarkkuudesta voi olla varma, jos...
...viitsii klikata kätkökuvauksessaan kansalaisen karttapaikka -linkkiä ja katsoo, että sijaintia osoittava nuolenkärki ei ole edes sinne päin (rakennuksen oikeassa nurkassa/kulmassa, oikealla puolen puroa/tietä/siltaa/rakennelmaa/tms). Mitä pienempi purkki, sitä tarkempia naattien on syytä olla.

Ylipäältään kätköä tehdessä tekijän olisi hyvä hetkeksi asettua kätkön etsijän asemaan ja miettiä, onko purkkia kiva etsiä. Joku randomilla pöpelikköön heitetty mikro tuskin kehuja kerää. Kaikkia ei tietenkään voi miellyttää, mutta jos loggauksissa tulee toistuvasti samasta asiasta narinaa, olisi syytä kurkata peiliin ja miettiä olisiko kätkössä jotain korjattavaa.

ponttipeika
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.11.2008 18:21
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja ponttipeika » Ti 09.12.2008 16:49

Jee, hyviä kommentteja, ja lisäksi mukava lukea ,että aloittelijana olenkin sitten toiminut oikein koska juuri niin olen toiminutkin ,elikkä korjannut naatteja hiukan(katso Punaoja ja Luita martissa) lisäksi olen maininnut mahdollisen virheen aiheuttajan(suurjännite koppi) lähettyvillä.
Ja enkä ole "valituksia" nyt ihan kauhian vakavasti ottanutkaa sillä olen vasta-alkaja.Tämä vuodatuksen jatkoksi täytyy todeta,että olen kovin otettu siitä miten hyvin valvoja tai kukasenyt tarkistaakin uusia kätköjä raportoitaessa,antaa parannus ,tarkennus ym, kommenteja se auttaa kovasti,ainakin minua, pyrin heti toteuttamaan muutosehdotukset, saadakseni kätkön julki nopeammin.Asutuksen läheisyys minua askarruttaa, itselläni on yksi monen mielestä liian lähellä,"Luita Martissa" mutta(tiedän jonkun hyvinkäällä jossa matka asuttuun taloon on vain 4-5 m)
on siinä yli 30 m kuitenkin seinään, onko se sitten lähellä vai??puitakin ja pensaita on välissä, ja se joka kuulema talosta katsoo, olen minä, asun nimittäin siinä.
Pyrinkin nyt laajentamaan "aluettani" hah:mrgreen: jotta väen ei tarvitse ikkunoitani kurkistella, siis jatkoa seuraa lähiaikoina sanoo Ponttipeika.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 09.12.2008 16:56

ponttipeika kirjoitti:se joka kuulema talosta katsoo, olen minä, asun nimittäin siinä.
Tällaisesta kannattaa mainita kätkökuvauksessa, se tekee kätkön etsimisestä kätköilijälle huomattavasti miellyttävämmän kokemuksen.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 09.12.2008 17:05

hhuikuri kirjoitti:
ponttipeika kirjoitti:se joka kuulema talosta katsoo, olen minä, asun nimittäin siinä.
Tällaisesta kannattaa mainita kätkökuvauksessa, se tekee kätkön etsimisestä kätköilijälle huomattavasti miellyttävämmän kokemuksen.
Veit jalat suusta!
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

ponttipeika
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.11.2008 18:21
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja ponttipeika » Ti 09.12.2008 17:54

Okei! Mie vilkutan teitille,"isikin vilkuttaa" :D

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja rixu » Ke 10.12.2008 11:36

Itselläni myös on useista kätköistä tullut kommenttia että koordinaatit heittää. Ongelmana on ollut se, että kätköilen käyttäen E71-kännyn sisäistä GPS:ää ja vaikka TOFilla olen keskiarvottanut useita kymmeniä ottoja koordinaatit aina menevät harhaan. Metsäkätköissä ei ole oikein kartoistakaan apua jos purkki on xvira nyyn keskellä pusikkoa. Sinänsä harmittaa kun haluaisi tehdä kunnolla nuo, mutta "oikeaa" GPS:ää ei ole eikä ole hankintamahdollisuuttakaan hetkeen. Eipä ole edes kellään tutulla jolta voisi lainailla, joten olen toistaiseksi päättänyt että on ehkä parempi, että on uusi purkki hyvällä paikalla vaikka on vähän heittoa kuin että ei ole purkkia lainkaan. Haen tänään verkkokaupasta ulkoisen B TGPS-mokkulan kännyyn joten toivoa sopii että jatkossa ne ovat tarkemmat, ja ajattelin vanhat purkit kiertää läpi ja kokeilla tuolla mokkulalla esim. kepin nokassa mitata ne tarkemmin.
Itse en ole noista kommenteista ottanut itseeni mutta ilmeisesti pieni sisäinen perfektionisti kärsii kun ei ole voinut tehdä täysin hyvää purkkia laitepuutteiden takia.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 10.12.2008 11:40

rixu kirjoitti:Ongelmana on ollut se, että kätköilen käyttäen E71-kännyn sisäistä GPS:ää ja vaikka TOFilla olen keskiarvottanut useita kymmeniä ottoja koordinaatit aina menevät harhaan.
Ainahan voi pyytää [SENSUROITU]-hunttereita betatestaamaan purkin ja mittaamaan kunnon naatit :wink:

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja rixu » Ke 10.12.2008 11:54

sä olet hhuikuri aina valittanut että mun purkit ei ole sun [SENSORED]-reviirillä, muuten toki :D

Onpa yhdellä purkilla Pek47ka ystävällisesti mitannutkin paremmat naatit, kiitos siitä.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 10.12.2008 12:00

rixu kirjoitti:sä olet hhuikuri aina valittanut että mun purkit ei ole sun [SENSORED]-reviirillä, muuten toki :D
Enhän mä sille mitään voi, jos ripottelet purkkejasi "vääriin" paikkoihin :lol:

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 10.12.2008 13:14

Ja jos rehellisiä ollaan niin joukossa on "kätköilijöitä" joilla on herne nenässä kroonisesti eli mikään ei kelpaa.
Nämähän voi tietenkin jättää omaan arvoonsa mutta ei se aina ole niin helppoa.

Lisätäkseni tuohon Pekka R:n viestiin jotain niin vastuuntuntoinen kätköilijä miettii kahdesti mitä logiin kirjoittaa.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Miksi valitetaan

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 10.12.2008 14:14

PekkaR kirjoitti: Geokätköilyn ideaan kuuluu, että purkilla on mahdollisimman tarkat koordinaatit. On huono tapa lisätä kätkön vaikeutta mittaamalla koordinaatit huolimattomasti.
Juuri näinhän se on ja siksi geokätköily aloitettiinkin vasta sitten kun häirintäsignaali oli poistettu.
Joskin tuolla etelänaapurissa olen törmännyt "parhaimmillaan" 400 metrin "tarkkuuteen".
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”