TC.eu suomeksi

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja ilkant » Su 08.03.2009 22:59

Käänsin TerraCaching.EU sivustoa suomeksi. Ihan kaikkea sieltä ei ole käännetty, eikä kaikkea edes pysty kääntämään. Minulle voi lähettää yksityispostina parempia ehdotuksia termeille, jos on tarvis. Innostuin kääntämään sivuston kun se oli kerran mahdollista.

Kohta pitäisi lähteä etsimään sitten elämän ensimmäistä terra-kätköä. :mrgreen:
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 09.03.2009 1:24

onko tuo eri saitti kun http://www.terracaching.com ? Yritin logata sisään tc.com -tunnuksillani, mutta ei onnistunut. Jotenkin tuntuisi mukavammalta jos nämä eri saitit yhdistäisivät voimiaan, sen sijaan että niitä tulisi aina uusia upeampia lisää. Kohtahan jokainen kätkö on omalla saitillaan, sekö sitten on hienoa?

Heh, anteeksi. Pääasia meinasi unohtua; Kiitos, Ilkant, kontribuutiostasi. Tuollaisella asenteella ja linuxin hengessä maailma menee eteenpäin!
Onko muuten nimesi jo täällä?

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ma 09.03.2009 7:45

Haaskalintu kirjoitti:onko tuo eri saitti kun http://www.terracaching.com ? Yritin logata sisään tc.com -tunnuksillani, mutta ei onnistunut.
Kyseessä on eri saitti, mutta se ei listaa erillisiä kätköjä, vaan nojaa tc.comissa oleviin kuvauksiin. Tc.eu tuo mukaan eurooppalaisia ulottuvuuksia samaan tapaan kuin geocache.fi tuo suomalaista ulottuvuutta gc.comiin. Tarvitset siis eri tunnukset (tai ainakin eri salasanan) ihan kuten geo-puolellakin.

Eurooppalaiseen tapaan sivusto mm. pyrkii kääntymään mahdollisimman monelle kielelle. Mutta on siellä oikeastikin kiinnostavia featureja :wink:
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 09.03.2009 10:39

Mikkozzz kirjoitti:Eurooppalaiseen tapaan sivusto mm. pyrkii kääntymään mahdollisimman monelle kielelle. Mutta on siellä oikeastikin kiinnostavia featureja
TC.com:issa ei ole tukea monikielisyydelle kuten ei myöskään GC.com:issa. Se on minusta hienoa tässä jutussa, että on paikallinen sivusto paikallisine kielitukineen. TC.eu taipuu suomen kielelle kuten GCE.fi on myös meidän suomalaisten äidinkieltämme.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 09.03.2009 10:43

Haaskalintu kirjoitti:Tuollaisella asenteella ja linuxin hengessä maailma menee eteenpäin!
Monikielisyystuki sai minut syttymään - ne liput siellä sivulla. Siis mahdollisuus, jota ei kahdessa pääpaikassa ole (kuten jo aiemmassa totesin). Suomen lippua ei hulmunnut siellä, joten tartuin näppäimistöön ja vanhalla kokemuksella käänsin.

Olen vihreä terrakätköilyssä, ei yhtään löytöä. Termistö on siksi vielä puoliksi outoa. Esimerkiksi, onko locationless kätkölle jotain hyvää suomennosta? Entä ovatko traditionaalit samankaltaisia traditionaaleja kuin geokätköilyssäkin?
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ma 09.03.2009 11:08

ilkant kirjoitti:TC.com:issa ei ole tukea monikielisyydelle kuten ei myöskään GC.com:issa. Se on minusta hienoa tässä jutussa, että on paikallinen sivusto paikallisine kielitukineen. TC.eu taipuu suomen kielelle kuten GCE.fi on myös meidän suomalaisten äidinkieltämme.
Tarkoitukseni ei ollut väheksyä tekemääsi työtä, vaikka viestistäni saattoi saada sen käsityksen. Pahoittelen.
Usein vain käy niin, että monikielisyyteen pyrkivästä sivustosta tulee ulkoasultaan sekava. Kaikkea kun ei pysty kuitenkaan kääntämään.
ilkant kirjoitti:Olen vihreä terrakätköilyssä, ei yhtään löytöä. Termistö on siksi vielä puoliksi outoa. Esimerkiksi, onko locationless kätkölle jotain hyvää suomennosta? Entä ovatko traditionaalit samankaltaisia traditionaaleja kuin geokätköilyssäkin?
Termiä bongauskätkö on joskus käytetty locationlessista. Käännöksiä löytyy vanhoista keskustelusäikeistä gc.comin foorumilta. Traditional tarkoittaa terrakätköilypuolella kaikkia muita paitsi locationless kätköjä.
Käännöksiä Terra - Geo:
Classic - Traditional
Offset - Multi & Mystery
Virtual/Task - Virtual & webcam
Event/Temporary - Eventit & väliaikaiset kätköt, jotka ovat etsittävissä vain ennalta rajatun ajan
Other - Kätkö, joka ei sovi muihin luokituksiin
Kaikki yllämainitut ovat siis terrakätköilyssä tyyppiä "traditional"

Locationless - locationless
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ma 09.03.2009 11:09

Miten kätköjen koordinaatit löytyy ? (olen kirjautunut käyttäjäksi)
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ma 09.03.2009 11:26

rp55 kirjoitti:Miten kätköjen koordinaatit löytyy ? (olen kirjautunut käyttäjäksi)
Koordinaatit löytyvät ainoastaan USA:laiselta emosivustolta http://www.terracaching.com
Sinne rekisteröidyttyäsi joudut odottamaan, kunnes kaksi terrakätköilijää ryhtyy sponsoreiksisi. Tämä ei vie kauaa. Olen tänä aamuna sponsoroinut jo viittä uutta suomalaista terrakätköilijää :wink: Muista antaa rekisteröinnin yhteydessä (summittaiset) kotikoordinaatit, jotta saat suomalaisia sponsoreita.
Palveluun sisällekirjautuneet ja sponsoroidut käyttäjät pääsevät esim. tästä linkistä Suomen ensimmäisen terrakätkön kuvaukseen: http://www.terracaching.com/viewcache.cgi?C=TC7CW
Ja tästä Pirkanmaan ensimmäiseen: http://www.terracaching.com/viewcache.cgi?C=TC9AC
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
simotic
Viestit: 191
Liittynyt: Pe 22.12.2006 18:20
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja simotic » Ma 09.03.2009 11:51

rp55 kirjoitti:Miten kätköjen koordinaatit löytyy ? (olen kirjautunut käyttäjäksi)
Nilsiän ja Varpaisjärjen väliltä taitaa löytyä Sawo-Karjalan lähin terrakätkö!
Simoticin ( Itä-Suomen Helpdeskin) geoseikkailut: http://simotic1.wordpress.com/

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 09.03.2009 12:06

Mikkozzz kirjoitti:Tarkoitukseni ei ollut väheksyä tekemääsi työtä, vaikka viestistäni saattoi saada sen käsityksen. Pahoittelen. Usein vain käy niin, että monikielisyyteen pyrkivästä sivustosta tulee ulkoasultaan sekava. Kaikkea kun ei pysty kuitenkaan kääntämään.
En ole ottanut itseeni tästä. Olen kuullut paljon rankempaakin kritiikkiä. :) Tänne toin tämän aiheen juuri sen takia, että saan vinkkejä ja myös kritiikkiä. On ihan totta, että sekakielisyys tekee sivuista sekavia. Pyrin vaikuttamaan siihen, että esim. painikkeiden tekstit voisi suomentaa ja mahdollisesti kuvina olevia elementtejä suomennettaisiin muokkaamalla kuvasta suomenkielinen versio.

Kiitokset vihjeistä.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ma 09.03.2009 12:08

simotic kirjoitti:
rp55 kirjoitti:Miten kätköjen koordinaatit löytyy ? (olen kirjautunut käyttäjäksi)
Nilsiän ja Varpaisjärjen väliltä taitaa löytyä Sawo-Karjalan lähin terrakätkö!
Kyllä löysin tuon Varpaisjärven kätkön ihan kartaltakin mutta en koordinaatteja.
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
simotic
Viestit: 191
Liittynyt: Pe 22.12.2006 18:20
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja simotic » Ma 09.03.2009 12:10

Kiitoksia paljon Ilkant tekemästäsi työstäsi! Minunkin mielenkiinto tähän Terrakätköilyn puoleen heräsi uudestaan näiden .eu -sivujen myötä, vaikka olen ollutkin jo TC-jäsen jo jonkun aikaa ....
Simoticin ( Itä-Suomen Helpdeskin) geoseikkailut: http://simotic1.wordpress.com/

Avatar
simotic
Viestit: 191
Liittynyt: Pe 22.12.2006 18:20
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja simotic » Ma 09.03.2009 12:16

rp55 kirjoitti:
simotic kirjoitti:
rp55 kirjoitti:Miten kätköjen koordinaatit löytyy ? (olen kirjautunut käyttäjäksi)
Nilsiän ja Varpaisjärjen väliltä taitaa löytyä Sawo-Karjalan lähin terrakätkö!
Kyllä löysin tuon Varpaisjärven kätkön ihan kartaltakin mutta en koordinaatteja.
Koordinaatit saat menemälle terracaching.com -sivustolle vaikka terracaching.eu sivuston karttanäkymän kautta ...
Simoticin ( Itä-Suomen Helpdeskin) geoseikkailut: http://simotic1.wordpress.com/

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 09.03.2009 12:48

Vielä sivustojen suomentamisen hyödyistä. Olen nähnyt toisen ehkä enemmän ikääntyneisiin ihmisiin vetoavan harrastuksen piirissä sellaistakin, että.. harrastus kerää ummikkoja ihmisiä sähköpostilistoille. Kun nämä postituslistat ovat toimineet Amerikassa, on kielikin ollut englanti. Suomalaiset ovat sormi suussa kyselleet ylläpitäjiltä ohjeita rekisteröitymisistä lähtien lähes kaikkiin toimintoihin ja sivuihin. Ylläpitäjät, joita on ollut eri listoilla ehkä 20 henkeä, ovat käyttäneet aikaansa tehdäkseen suomenkieliset oppaat (joissa on mm. kuvankaappauksia sivustosta ja nuolilla selitetty mitä mikin tarkoittaa ja mitä mihinkin on kirjoitettava).. saati sitten henkilökohtainen neuvonta, joka on vienyt kertaluokkaa enemän aikaa.

Miksi ei niitä sivustoja ollut silloin suomennettavissa? Ihmiset osaisivat suoraan käyttää sivuja. Valtava resurssimäärä vapautuisi hyödyllisempään, kuten sohvaperunana oloon. :)
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 09.03.2009 13:48

simotic kirjoitti:Koordinaatit saat menemälle terracaching.com -sivustolle vaikka terracaching.eu sivuston karttanäkymän kautta ...
Kertokaapa parii hyvää syytä miksi tuolla pitäisi yleensä käydä?

Avatar
simotic
Viestit: 191
Liittynyt: Pe 22.12.2006 18:20
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja simotic » Ma 09.03.2009 13:57

Ihminen kun yleensä on utelias .... :D , vaikka "aktiivikäytöön" eivät kaikki uudet jutut jääkään ....
Simoticin ( Itä-Suomen Helpdeskin) geoseikkailut: http://simotic1.wordpress.com/

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 09.03.2009 16:18

Geovius kirjoitti:
simotic kirjoitti:Koordinaatit saat menemälle terracaching.com -sivustolle vaikka terracaching.eu sivuston karttanäkymän kautta ...
Kertokaapa parii hyvää syytä miksi tuolla pitäisi yleensä käydä?
Ai miksi pitäisi käydä terrakätköilysivuilla? No, jotkut harrastavat sellaisten terrakätköjen etsintää.
Terrakätköily on hyvin samanlaista kuin geokätköily, mutta terrakätköt mielletään usein laadukkaammiksi ja niiden tekemisessä ei ole samanlaisia rajoituksia kuin geokätköjen tekemisessä. Jotkut vain haluavat etsiä terrakätköjä. Ei siinä sen kummempaa.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 09.03.2009 17:45

Stone'5 kirjoitti:Ai miksi pitäisi käydä terrakätköilysivuilla? No, jotkut harrastavat sellaisten terrakätköjen etsintää.
Terrakätköily on hyvin samanlaista kuin geokätköily, mutta terrakätköt mielletään usein laadukkaammiksi ja niiden tekemisessä ei ole samanlaisia rajoituksia kuin geokätköjen tekemisessä. Jotkut vain haluavat etsiä terrakätköjä. Ei siinä sen kummempaa.
Minä en harrasta niiden etsintää eli miksi minun pitäisi mennä sinne eli...
Miksi kätköt siellä olisivat laadukkaampia kuin muualla?
Millaisia rajoituksia siellä ei ole?
Ja miksi se on hyvä asia?

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 09.03.2009 17:56

Geovius kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Ai miksi pitäisi käydä terrakätköilysivuilla? No, jotkut harrastavat sellaisten terrakätköjen etsintää.
Terrakätköily on hyvin samanlaista kuin geokätköily, mutta terrakätköt mielletään usein laadukkaammiksi ja niiden tekemisessä ei ole samanlaisia rajoituksia kuin geokätköjen tekemisessä. Jotkut vain haluavat etsiä terrakätköjä. Ei siinä sen kummempaa.
Minä en harrasta niiden etsintää eli miksi minun pitäisi mennä sinne eli...
Miksi kätköt siellä olisivat laadukkaampia kuin muualla?
Millaisia rajoituksia siellä ei ole?
Ja miksi se on hyvä asia?
Miksi noita asioita pitäisi jonkun erikseen toiselle perustella. Jokainenhan voi katsoa itse ja tehdä omat johtopäätöksensä. Tässä alkaa "haista" hiekkalaatikkokinastelu; "Mun harrastus on parempi kun sun ..." :?

Mukkelus/Lo

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: TC.eu suomeksi

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Ma 09.03.2009 18:05

Geovius kirjoitti:Minä en harrasta niiden etsintää eli miksi minun pitäisi mennä sinne eli...
Minä olen aika vakuuttunut, ettei kukaan pakota ketään toista ihmistä käymään siellä sivustolla. Jotkut kokevat sen mukavaksi ajanvietteeksi, toiset taas eivät. Se ei silti minusta tarkoita, että sen harrastuksen olmeassaolon oikeutus pitäisi evätä, tai etteikö siitä voisi jopa keskustella täällä keskustelupalstalla. Uskon että molemmille harrastusmuodoille on tässä mailmankaikkeudessa tilaa olla ja elää jos meillä harrastajilla on rahtusenkaan vertaa kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Suvaitsevaisuutta, ystävät hyvät!
-- wesbridge

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”