Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
tilkkuliini
Viestit: 66
Liittynyt: La 30.08.2008 22:12

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja tilkkuliini » Ke 25.03.2009 1:17

Ihana keskustelu!

Ihan ensimmäisenä pisti silmään, että missäs se KetjuTiikeri käy näitä tsättiviestejä kirjoittelemassa, kun konetta ei kerran ole. No ilmeisesti siellä kirjaston koneella laskujen maksun ohessa.

Itse asiaan kuitenkin sen verran, että itse aloitin paperiseen vihkoon karttoja piirtämällä ja sillä tavalla haeskeltiin varmaan parisenkymmentä ekaa kätköä. Kyllä tässä harrastuksessa pääsee halutessaan aivan luvattoman halvalla. Joku niistä ulkomaistakin tuossa jo rupatteli. Tämän köyhempää opiskelijaa tuskin löytääkään ja juurikin pääsin kätköilemään Itävaltaan ja Slovakiaan, kun osasin sopivasti käyttää hyödyksi opintomatkan tauot. Luovuutta kehiin vaan niin ei pääse kukkaro kulumaan. Tyhmyydestä saa tunnetusti maksaa :)
Viimeksi muokannut tilkkuliini, Ke 25.03.2009 9:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

huuma77
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.04.2008 11:44
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja huuma77 » Ke 25.03.2009 9:13

Pitänee kantaa oma korteni kekoon tässäkin keskustelussa....
golffia kokeilleena ---->täytyy todeta että kohtalaisen edukasta on--> itellä meni käytettyyn mailasettiin tollanen 50€ ja pelimaksuihin kesässä tollaset 50€ maxs!!! ---->esimerkki voisi tietysti olla ääripään toinen laita :)

JA JA SITTEN SE KÄTKÖILY!!!!

-bensat kesällä.....öööö paljon ??? no ainakin 500€
-matkat ???? ----> tavoite/haave keski-euroopan kätköilyviikonlopusta.....tollaset 800€
- uusi gps-->kartalla 300-400 + kartat.....joo ei oo varaa mut ehkä joskus...
-jne jne ....toinen tarvitsee uudet vaellus kengät, toinen repun ja kolmas haluaa ostaa kätköihin sopivaa roihnaa 200€:llä

Minusta joku sanoi jo aikaisemmin että kysymyksessähän on harrastus ja harrastukset maksavat....jokainen panostakoon tarpeidensa mukaan!

Sanoisin kuitenkin vielä että kätköilyn aloittaminen ei vaadi kovinkaan suurta rahallista panostamista ja lajia on mahdollisuus harrastaa kaiken ikäiset/kokoiset. Lisäksi lajia pystyy harrastamaan ympäri vuoden ja omien aikarajojen puitteissa joten harrastuksena ei voi muuta kuin suositella kaikille!

Hyvää kätköily kevättä kaikille ja nauttikaa ihanasta/ihanista harrastuksistanne!

qu1d
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 10.10.2008 20:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja qu1d » Ke 25.03.2009 9:14

ChainTiger kirjoitti:Katselin tuossa harrastukseen tarvittavia varusteita ja onnistuinpa jo näkemään harrastavia ihmisiäkin.

Tulin johtopäätökseen, että geokätköily taitaa olla varakkaiden joutilaiden touhua. Vähän niinkuin golf mutta nuoremmille ja teknisemmille.
Harrastukset ovat joutilaiden touhua. Kaikkiin harrastuksiin tarvitaan aikaa. Tässä touhussa tosin aikataulut voi valita itse, eikä kätköily ole riippuvaista viikonpäivästä, kellonajoista tai ohjaajien tms. paikallaolosta. Aikaansa voi käyttää vaikka kaksi tuntia päivässä, kolme tuntia viikossa tai tai neljä tuntia kuukaudessa, miten kullekin sattuu sopimaan.
ChainTiger kirjoitti:
Minäkin innostuneena aloitin, mutta sitten tuli ongelma vastaan kun pitäisi olla oma tietokone, GPS-paikannin ja valtava kasa jatkuvaa pesua kestäviä vaatteita.
No, näitähän jo kommentoitiin laidasta laitaan. :)

Sen verran teknistä hullutusta tämä on, että nettiyhteys kyllä oikeastaan pitää olla käytettävissä joko kotona tai ainakin kohtuudella kirjastossa tai oppilaitoksessa tms. Muuten kaupunkikätköilijä pääsee kumminkin hyvin alkuun pelkällä kartalla, joka on rakennetussa ympäristössä jopa suositeltavampi ja luotettavampi kuin GPS. Maaseudulla ja vähäkätköisillä alueilla on varmaan vaikeampaa, koska yhteydet vaativat jonkinlaista kulkuneuvoa. Ei kuitenkaan ole pakko aloittaa siitä sukelluskurssia vaativasta kätköstä - sen voi jopa jättää kokonaan hakematta!

Muusta varustuksesta voin todeta, että suuren osan kätköistäni olen hakenut työmatkalla työvaatteissa - enkä ole töissä raksalla, vaan siisteissä sisähommissa. Tosin luulisi jokaisella olevan kaapissaan jokin kuluneempi arkivaatekerta, jonka voi vaihtaa päälleen, jos valitsee haettavakseen korkeamman maastoluokituksen kätköjä.

Jollei riihirimpsuttimia, sillei kirkkokimpsuttimia. :wink:

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » Ke 25.03.2009 14:35

qu1d kirjoitti:Tosin luulisi jokaisella olevan kaapissaan jokin kuluneempi arkivaatekerta, jonka voi vaihtaa päälleen, jos valitsee haettavakseen korkeamman maastoluokituksen kätköjä.

Ainakin itsellä (ja Pummittajalla varsinkin ;D) ovat aivan normaalit jokapäiväisessä käytössä olevat vaatteet päällä, oli kyseessä sitten T1 kaupungissa, T3 metsässä tai T5 maan alla. Mutta kukin taplatkoon tyylillään ;D
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja pocotipo » Ke 25.03.2009 18:58

Hahhaa! Kirjoittajan ajatukset tästä harrastuksesta (ja harrastajista) osuvat kuitenkin niin hyvin yhteen omien ensimmäisten mielikuvieni kanssa, että kannanpa korteni kekoon minäkin!

Vuosia sitten kiinnostuin kovasti "aarteenetsintäleikistä", kun kätköilyyn jossain lehtijutussa törmäsin. Innostus kuitenkin lopahti heti alkuunsa juuri siihen vaikutelmaan, että harrastukseen pitäisi olla hirveästi aikaa, rahaa, laitteita ja teknistä osaamista: pitää matkustaa (silloin homma taisi Suomessa olla vasta ihan aluillaan), hankkia GPS (joka markka-aikaan tuntui vielä kalliimmalta kuin nykyään!), oma tietokone (niitähän ei ollut vielä joka kodissa), auto ja ties mitä ja olla vähintäänkin insinööri, että kaikkia niitä laitteita osaa käyttää :( Juppien hommaa, siis!

Jotain jäi kuitenkin itämään. Viime keväänä ihan muita juttuja googlettaessani (työjuttuja, ilmaiseksi työpaikan koneella!) eksyin geocaching.com:in sivuille. Sitä kautta jouduin tänne, luin läpi sikajackin maanmainiot sivut ja käväisin ohimennen työmatkalla (kävellen, ei ylimääräisiä kustannuksia!) etsimässä ensimmäiset purkkini. Olin myyty! Eihän tämä ollutkaan vaikeaa, saati kallista! :D

Omistan vanhan Skodan, mutta se on suunnilleen koko kätköilijäurani ajan ollut huollossa/rikki/seisontavakuutuksessa tms. Useimmat kätköt olen etsinyt joko kävellen, laina-autolla, kätköilijäkaverin kyydissä (kannattaa houkutella harrastukseen mukaan joku auton omistava ;) ), tai etsien kätköjä muiden reissujen ohessa (työ-, kurssi- ja kokousmatkat, sukulaisten luona kyläilyt ym.). Ensi kesän tavoitteena olisi kiertää paikkakuntamme loput kätköt pyörällä.

Meillä oli vanha, mummolta peritty tietokone, mutta ei nettiyhteyksiä kotona. Kävin netissä aina tilaisuuden tullen kirjastossa (meillä koneen sai varata 15 min. kerrallaan, korkeintaan 2 vuoroa peräkkäin!) tai kerhotiloilla, kavereiden luona tai työajan jälkeen työpaikan toimistolla. Kesätienesteillään opiskeleva poikani viime syksynä osti halvan läppärin, koska tarvitsi tietokonetta koulutehtävissä. Kahviloissa ja huoltoasemilla sillä pääsi nettiin kahvikupin hinnalla. Kotonakin joskus, naapurin siivellä.. Tänä talvena hommattiin tarjousmokkula, mutta ei todellakaan vain kätköilyn vuoksi!

Gepsiä mulla ei ole, ja tuskin tuleekaan. Olen pari kertaa kokeillut (lainalaitteilla, ilmaiseksi) kätköjen etsintää GPS:llä, ja totesin kartta-ja-vihje-systeemin olevan mulle helpompi ja nopeampi. Huolimatta siitä, että olen käyttöä muissa yhteyksissä joutunut harjoittelemaan! Jos laitteen kanssa välttämättä haluaa kätköillä, niin useimpien sukuun tai tuttavapiiriin kuuluu joku metsästäjä. Heillä nuo lojuvat metsästyskauden ulkopuolella usein ihan joutilaina ;)

Suunnistuksen alkeet olen oppinut peruskoulussa (ihan ilmaiseksi) Sekä perinteistä suunnistusta, että GPS:n käyttöä olen harjoitellut mm. Vapaaehtoisen pelastuspalvelun harjoituksissa (jälleen harrastus, josta ei ole kuluja..) Niin no, mulla nyt tietysti ammatilliseenkin koulutukseen sisältyi aika hyvä suunnistuskoulutus :D Eri paikkakunnilla suunnistuskoulutusta voivat lisäksi järjestää mm. Suomen Latu, partiolaiset, maanpuolustusjärjestöt, paikalliset urheiluseurat.. Kirjastostakin löytyy alkeisoppaita suunnistuksesta ja halvimmillaan kompassi maksaa n. vitosen. Karttoja mulla on vuosien varrella kertynyt muuten, ei ole kätköilyn vuoksi tarvinnut hankkia. Kaupunkikätköt olen eri kaupungeissa etsinyt ilmaisten turistikarttojen avulla, kynällä vain ympyröinyt kätköjen paikat ja kirjoittanut lapulle vihjeet. Itse olen "kierrättänyt" näitä karttoja sekä netistä tulostettuja kätkökuvauksia muutaman muun kätköilijän kanssa. Säästöä sekin.

Golfia en ole koskaan pelannut, paitsi lapsena minigolfia muutaman kerran. Joutilaaksi minua ei vielä ole kukaan nimittänyt :D ja olen vähän kateellinen ihmiselle, jolla jää kuukaudessa "vapaata rahaa" 150 euroa.. Sesonkityötä tekevällä yksinhuoltajaäidillä kun ei hirveästi ole omaa aikaa eikä rahaa! Vaan kätköilijänä haluan itseäni ptää siitä huolimatta.

ChainTiger
Viestit: 5
Liittynyt: La 21.03.2009 13:50

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja ChainTiger » Ti 31.03.2009 16:39

Kyllä minä arvasin, etten ole ainoa ihminen joka on saanut hassuja mielikuvia näitä purkkijahti-juttuja lukiessaan. Kyseessähän on loppujen lopuksi kerrassaan hassunkurinen harrastus, joka ei aukene ihan muutamassa päivässä. Siksi ensivaikutelma saattaa olla aika nyrjähtänyt. Sitä tahdoin kirjoituksellani ilmineerata.

maaria11:lle ja muillekin asiasta intoutuneille: minä en ole opiskelija enkä edes "nuori". Sen sijaan olen erään kuntaliitoksen ja yhteiskunnan asenteiden kovenemisen uhri ja siksi kroonisesti persaukinen. Tilanne ei taida ihan äkkiä parantua kun tuli tämä lamakin. --On tosiaan olemassa köyhiä aikuisiakin. Vieläpä sellaisiakin, jotka eivät alkoholismin tms. takia ole tilanteeseen itse syyllisiä. Näin se maailmankuva avartuu! :wink:

ChainTiger
Viestit: 5
Liittynyt: La 21.03.2009 13:50

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja ChainTiger » Ti 31.03.2009 16:49

Edittttt....

Kirjaston koneeltahan minä päätäni auon. Siihen asiaan saattaa sentään tulla parannus lähiaikoina. Osamaksu on ihmeellinen asia.

Hassua, ei minulle ole missään koulussa opetettu suunnistamista. Kyllä kai me metsissä juostiin jotain kirjainrasteja etsien, mutta siihen nyt ei paljon kompassia/karttaa tarvittu. Ehkä oikeaa suunnistusta opetettiin/opetetaan vain pojille?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 31.03.2009 22:14

ChainTiger kirjoitti:Edittttt....

Kirjaston koneeltahan minä päätäni auon. Siihen asiaan saattaa sentään tulla parannus lähiaikoina. Osamaksu on ihmeellinen asia.

Hassua, ei minulle ole missään koulussa opetettu suunnistamista. Kyllä kai me metsissä juostiin jotain kirjainrasteja etsien, mutta siihen nyt ei paljon kompassia/karttaa tarvittu. Ehkä oikeaa suunnistusta opetettiin/opetetaan vain pojille?
Kyllä meitä opetettiin, mutta oppi ei mennyt kaikille perille. Vieläkin muistan kolmannelta luokalta suunnistusreissun. Porukalla metsässä mentiin. Tuli erimielisyyttä suunnasta, minun ja yhden toisen pojan välillä. No puolet seurasi minua ja puolet toista poikaa. Me olimme koululla muutamassa minuutissa. Nuo toiset tulivat kolmen tunnin kuluttua bussilla. :lol:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Ti 31.03.2009 22:34

No eikös olekin positiivista kun luullaan nuoreksi :D

Me suunnistimme kyllä yläasteella ja lukiossa ihan oikeita rasteja etsien karttojen ja kompassien avulla, mutta sitten ammattikoulussa liikunnanopettaja oli itse sen verran laiska, että vei kaikki rastit paikkoihin, joihin pääsee autolla ja senhän nyt sitten arvaa mitä siitä seurasi. Mutta toisaalta hyvä, että tuli harjoiteltua autolla suunnistamista jo silloin, nyt on tuokin taito tarpeen.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 31.03.2009 23:22

Lisätään vettä myllyyn: Ostin tänään "Kiven alta" kätköilytavaraa. Lasku: 400€ 50 snt.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Minneli » Ti 31.03.2009 23:34

Tonny0909 kirjoitti:Lisätään vettä myllyyn: Ostin tänään "Kiven alta" kätköilytavaraa. Lasku: 400€ 50 snt.
Ja lisää: Minä olen varannut tänään lentoja ja majoituksia 10 päivän vaellus- + kaupunkireissuun, jonka kokonaisbudjetiksi tulee noin 1200 euroa, ja joiden aikana kuvittelen löytäväni ehkä noin 30 kätköä. Yhden brittiläisen pakastepurkin kaivamisen hinnaksi jostain lampaanpapanoiden ja lehmänläjien keskeltä tulee siis keskimäärin 40 euroa! Olis sittenkin tullut halvemmaksi alkaa harrastaa golfia. :lol:

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 01.04.2009 0:06

Kyllä. Minä hain pari viikkoa sitten 32 purkkia ja maksoin siitä huvista 5€...
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ke 01.04.2009 9:44

Kyllä minäkin muistan yläasteella hortoilleeni kompassin ja kartan kanssa metsikössä. Jostain syystä en kuitenkaan löytänyt kaikkia rasteja vaan paikallistin itseni huoltoaseman pihalta. Ehkä kompassissa oli jotain vikaa? Armaassa opinahjossani Turun yliopistossa kuuluin jopa OL-UT -seuraan, jossa siis suunnistettiin eikä juotu olutta (ainakaan kovin paljoa, not). Huom! Tiesin tämän ennen seuraan liittymistäni. En silti osaa virallisesti suunnistaa, mutta kyllä minä karttaa osaan lukea. Onko se sama asia? Karttamerkkejähän taottiin päähän jo ala-asteella. Ja ne ainoat kerrat jolloin olen eksynyt, ovat olleet seurausta GPS:n nuolen tuijottamisesta. On niin kova polte päästä purkille, ettei muista laittaa lähtöpistettä muistiin saati sitten katsoa minne on menossa ja mitä kautta. Kätkölle kyllä löytää, vaan ei sieltä pois. :lol:

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja pocotipo » Pe 03.04.2009 2:02

Nimimerkkini maskuliinimuodosta huolimatta opin kyllä suunnistusta ihan tyttöjen liikunnassa :D Sekä tytöistä, että pojista osa kyllä suunnisti vain lähimmälle kioskille..

Kartan kanssahan sitä suunnistettaessa mennään. Kompassi on vähän niinkuin hätävara, että löytää edes jonnekin jos sattuu tipahtamaan kartalta.

OMO cachers
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 04.11.2008 17:52

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja OMO cachers » Ti 09.02.2010 21:46

ChainTiger kirjoitti: Tulin johtopäätökseen, että geokätköily taitaa olla varakkaiden joutilaiden touhua. Vähän niinkuin golf mutta nuoremmille ja teknisemmille.
Ei varakkaiden, vaan sikarikkaiden!
http://coord.info/GC1BE91

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”