KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja rtl » To 30.07.2009 4:06

barlow39 kirjoitti: Jästi ei sitä tiedä (toisessa viestiketjussa vielä kehutaan, kuinka jätetään kätköt ilman kätkötiedotetta!)
Mikä viestiketju tämä on? Missä on KEHUTTU että jätetään kätköt ilman kätköTIEDOTETTA?

Avatar
JAS&SAL
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 22.09.2008 2:00
Paikkakunta: Turku

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja JAS&SAL » To 30.07.2009 12:54

rthomasl kirjoitti:
barlow39 kirjoitti: Jästi ei sitä tiedä (toisessa viestiketjussa vielä kehutaan, kuinka jätetään kätköt ilman kätkötiedotetta!)
Mikä viestiketju tämä on? Missä on KEHUTTU että jätetään kätköt ilman kätköTIEDOTETTA?
Tässä ketjussa kätkötiedotteesta on keskusteltu, mutta en nyt sanoisi asialle kenenkään kehuskelleen:
http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=6&t=1343
Camokivi ei sammaloidu.

-NJ-
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.07.2009 17:34
Paikkakunta: Kerava

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja -NJ- » To 30.07.2009 23:34

No me haemme navilla. En tiedä olemmeko ainoita, mutta sillä ei kyllä 3 metrin tarkkuutta saa mitenkään.
-NJ-

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » To 30.07.2009 23:52

Mulla ei ole kätkötiedotteita missään purkeissa...
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 31.07.2009 0:00

JAS&SAL kirjoitti:
rthomasl kirjoitti:
barlow39 kirjoitti: Jästi ei sitä tiedä (toisessa viestiketjussa vielä kehutaan, kuinka jätetään kätköt ilman kätkötiedotetta!)
Mikä viestiketju tämä on? Missä on KEHUTTU että jätetään kätköt ilman kätköTIEDOTETTA?
Tässä ketjussa kätkötiedotteesta on keskusteltu, mutta en nyt sanoisi asialle kenenkään kehuskelleen:
http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=6&t=1343
Tämä on siitä viestiketjusta, mutta ehkä tuo "kehua" on vähän väärä verbi. Yleensä suomen kielessä se "kehua" ehkä tarkoittaa "puhua hyvää" tai "olla ylpeä?" mutta myös yleensä "puhumista" kuten Merikarvialla...
rthomasl kirjoitti:Joku aikoinaan moitti yhtä meikäläisten purkkia (mikro) siitä että siinä ei ollut kätkötiedotetta (siis tätä - Tämä on geokätkö bla bla bla - näin minä sen ymmärsin ainakin, kun kätkön nimi ja "koodi" oli tietääkseni lokikirjassa). Mitä haittaa sen puuttumisesta on muille kuin ei-kätköilijöille? Kätköilijät kai selvittävät tuollaisen asian vaivatta kun ovat koneen ääressä? Vai olenko väärinymmärtänyt jotain elintärkeätä taas kerran?
Tuo vähän kuulosti siltä, kun ensin lukee, että "joku moitti" ja sitten kysymys "mitä haittaa siitä on?" Se vähän kuulosti, että haetaan hyväksyntää tai perustellaan omaa toimintaa sääntöjä vastaan. Lopussa kyllä oli kysymys "olenko väärinymmärtänyt jotain?", joka saa asian kuulostamaan siltä, että henkilö ei yksinkertaisesti tiennyt. No joku sen ehkä tulkitsee säännöksi ja joidenkin mielestä taas nuo kaikki kätköilyyn liittyvät "säännöt" ovat "ohjeellisia".

Jos tiedotteen poisjättäminen on tahallista, niin silloin rivien välissä "kehuu" jättäneensä pois tiedotteen. No ymmärtäköön ken tahtoo.

Tämä "kehua" - verbikö nyt oli tärkein pointti kirjoituksessani?

No, olen itsekin kyllä pahimman luokan pilkunviilaaja näitä viestejä lukiessani :oops:

Joo eipä toi Coloraadon 3m tarkkuus ole kuin joskus hyvällä tuurilla aukealla paikalla saavutettu :wink: Tyypillisesti 5m.

Eipä se kätkötiedotekaan siellä purkissa muuta sitä roskasta mihinkään. Lisää roskaa, kun on kätkötiedote :lol:

Lupa jostakin (esim. mökin ja maan omistajalta) muuttaa roskan luvalliseksi kätköksi.
Viimeksi muokannut barlow39, Pe 31.07.2009 0:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja jupilli » Pe 31.07.2009 0:02

Hyvä hyvä,

nythän keskustelussa on jo sivuttu ihan asiaakin ja pahoittelen että olen jättänyt oman osuuteni huonolle hoidolle. Vastuunsa pitäisi aina muistaa hoitaa kun keskustelua herättää.

<Pari asiaa joita heti haluan kommentoida ;

Jästi on mielestäni käsite joka kuvaa henkilöä joka ei ole (vielä oivaltanut kätköilyn ideaa ja käyttäytyy siksi ennakoimattomalla tavalla jos sattuu löytämään purkin. Jos jästi rupeaa aktiivisesti etsimään purkkeja hän ei ole enää mielestäni tavallinen jästi, vaan superjästi, geovandaali, geosabotööri tai jopa geoterroristi !!!! Nimike lienee vahvistamatta, Samoin lienee vahvistamatta mitä moiselle hylkiölle pitäisi tehdä.

Toinen juttu on tuo purkin takaisin piiloonsa laittaminen ja luulen että tässä saattaa piileskellä ihan merkittävä ongelma.
Mulla on micro joka on naamioitu niin että monet joutuivat sitä alkuaikoina ihan oikeesti etsimään vaikka purkki näkyy selvästi kauas asti. Idea on naamioiti mutta se pelaa vain jos purkin laittaa takaisin oikeinpäin. Jos purkin murjasee väkisin paikalleen väärä pää ulospäin, sen heti huomaa sokeakin jästi ohi lenkkeillessään.
Kuitenkin neljä viidestä KÄTKÖILIJÄSTÄ laittaa purkin väärinpäin niin että saan korjata sen melkein joka päivä !!
Olen harkinnut avata tänne keskustelun aiheesta johon voisin aina aikaajoin lisätä purkin huolimattomasti palauttaneiden nimimerkit !!



Ihan niinkuin ketjun avauksessa esitin, olen edelleen sitä nieltä että tämä purkkien häviämisongelma on ihan omasta harrastajien piiristä johtuvaa ja syynä on etupäässä velttous laiskuus ja välinpitämättömyys !! Tätä menoa kätköily toimii kohta yhtä hyvin kuin MSn tuotteet.
Terveisin Kätköilyvaari !!

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 31.07.2009 0:17

jupilli kirjoitti:Hyvä hyvä,

nythän keskustelussa on jo sivuttu ...


Ihan niinkuin ketjun avauksessa esitin, olen edelleen sitä nieltä että tämä purkkien häviämisongelma on ihan omasta harrastajien piiristä johtuvaa ja syynä on etupäässä velttous laiskuus ja välinpitämättömyys !! Tätä menoa kätköily toimii kohta yhtä hyvin kuin MSn tuotteet.
Näinhän se voi olla. Mietin vain, miten superjästi geovandaali löytää yhtäkään kätköä Suomen kokoisesta paikasta (alle 10 000 kätköä koko maassa) ilman koordinaatteja ja kuvauksia? Kyllä se siis on melko varmasti eri jästi joka kerta ja syypäänä kätköilijät itse! Geovandaali melko varmasti luo tunnukset ja muuttuu jästistä "kätköilijäksi".

No no, mikäs Ms:n tuotteissa on vikana? :lol: :lol: :lol: :lol: Hyvin markkinoitu ja tuottaa paljon rahaa Ms:lle. Sehän se pääasia on.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja jupilli » Pe 31.07.2009 0:43

barlow39 kirjoitti: No no, mikäs Ms:n tuotteissa on vikana? :lol: :lol: :lol: :lol: Hyvin markkinoitu ja tuottaa paljon rahaa Ms:lle. Sehän se pääasia on.
No, siinähän se vika jo tulikin , pohjaton ahneus ja täydellinen välinpitämättömyys asiakkaiden ongelmista.
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja rtl » Pe 31.07.2009 0:58

jupilli kirjoitti:
barlow39 kirjoitti: No no, mikäs Ms:n tuotteissa on vikana? :lol: :lol: :lol: :lol: Hyvin markkinoitu ja tuottaa paljon rahaa Ms:lle. Sehän se pääasia on.
No, siinähän se vika jo tulikin , pohjaton ahneus ja täydellinen välinpitämättömyys asiakkaiden ongelmista.
Minulla on työpisteessä kuva pölynimurista, ja sen alla teksti "Finally a M$-product that doesn't suck". :D

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 31.07.2009 1:03

jupilli kirjoitti:
barlow39 kirjoitti: No no, mikäs Ms:n tuotteissa on vikana? :lol: :lol: :lol: :lol: Hyvin markkinoitu ja tuottaa paljon rahaa Ms:lle. Sehän se pääasia on.
No, siinähän se vika jo tulikin , pohjaton ahneus ja täydellinen välinpitämättömyys asiakkaiden ongelmista.
Ei nyt sentään täydellinen välinpitämättömyys. Rahalla ne muuttuu kiinnostuneiksi asiakkaista ja ongelmastasi. Tai jos sinulla on ongelma, sinulla pitää olla myös rahaa joka käänteessä... :wink:

No kateellisiahan sitä vaan ollaan. Olis pitänyt itse keksiä tuokin rahastuskeino...

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja rtl » Pe 31.07.2009 1:08

barlow39 kirjoitti:
Tuo vähän kuulosti siltä, kun ensin lukee, että "joku moitti" ja sitten kysymys "mitä haittaa siitä on?" Se vähän kuulosti, että haetaan hyväksyntää tai perustellaan omaa toimintaa sääntöjä vastaan. Lopussa kyllä oli kysymys "olenko väärinymmärtänyt jotain?", joka saa asian kuulostamaan siltä, että henkilö ei yksinkertaisesti tiennyt. No joku sen ehkä tulkitsee säännöksi ja joidenkin mielestä taas nuo kaikki kätköilyyn liittyvät "säännöt" ovat "ohjeellisia".

Jos tiedotteen poisjättäminen on tahallista, niin silloin rivien välissä "kehuu" jättäneensä pois tiedotteen. No ymmärtäköön ken tahtoo.

Tämä "kehua" - verbikö nyt oli tärkein pointti kirjoituksessani?

No, olen itsekin kyllä pahimman luokan pilkunviilaaja näitä viestejä lukiessani :oops:
Ehkä olisi syytä lukea koko "threadi" ennenkuin vetää johtopäätöksiä?

Oma kirjoitukseni liittyi ihan toiseen asiaan, mutta tuo "kätkötiedote" juttu, oli sivujuonne. Ja se liittyi siihen pitääkö TIEDOTTEEN olla erillinen lokikirjasta. Ja mielestäni en ole nähnyt mitään merkkiä siitä että sen pitäisi olla.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 31.07.2009 1:38

rthomasl kirjoitti: Ehkä olisi syytä lukea koko "threadi" ennenkuin vetää johtopäätöksiä?

Oma kirjoitukseni liittyi ihan toiseen asiaan, mutta tuo "kätkötiedote" juttu, oli sivujuonne. Ja se liittyi siihen pitääkö TIEDOTTEEN olla erillinen lokikirjasta. Ja mielestäni en ole nähnyt mitään merkkiä siitä että sen pitäisi olla.
Luin kyllä, mutta ei muista ihan sanasta sanaan, ja tuo maininta kehumisesta oli vähän huonon muistamiseni varassa... Mutta koska sitä ei omaa juttuaan vähän värittäisi ja kun ei ihan muista, niin luottaa, ettei kukaan kiinnitä niin tarkkaan huomiota :oops: Mutta siis "kehua" tarkoittaa myös normaalia puhumista ja siksi tuo oli ehkä huonosti valittu verbi. Murteet ja sanojen merkitykset vähän vaihtelee... Itse olen kyllä ihan hämäläinen :oops:

Onhan se kyllä hankalaa, kun pitäisi nano-purkki tehdä sääntöjen mukaan :lol: Tungepa sinne vielä erillinen kätkötiedote...

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 24.08.2009 14:17

"Onhan se kyllä hankalaa, kun pitäisi nano-purkki tehdä sääntöjen mukaan Tungepa sinne vielä erillinen kätkötiedote..."

Wienissä pongasin niin pienen nanon, että siihen ei mahtunut todellakaan tiedotteita ja lokinauhakin oli niin pieni, että siihen korkeintaan parikymmentä loggausta pienellä käsialalla mahtuu. Loginauha oli onneksi hiljan vaihdettu. Nano oli yhdessä metallipylväässä oleva alle kymmen millisen mutterin kokoinen ylimääräinen metalliiniitti. Olisi ollut varmaan mahdoton löytää paitsi, että kohdalla ei ollut liki kymmenen metrin säteellä muuta mahdollista piilopaikkaa kuin tuo pylväsviritys. Löytämättä olisi silti jäänyt ellei tämä olisi ollut se lähinnä hotellia oleva kätkö ja aikaa tuli kulutettua useampaan otteeseen.

Filmipurkki mikroissakaan harvemmin on noita "tiedotteita". GC.com ilmeisesti kauppaa melkoisen pieniäkin nano-mikro-kapseleita, joissa ainakin logo on printattuna.

Tuo idea koiraverolaatta- "kätköstä" on muuten todella hyvä, paitsi että nanon voi rakentaa näköjään jopa huomattavasti pienemmäksi ja huomaamattomammaksikin.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Ti 25.08.2009 17:25

On noita nanoja Suomessakin näkynyt. Henk.koht. en oikein välitä.

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Ti 27.10.2009 15:13

Mitenköhän tähän pitäisi suhtautua ?
Kuulin viime viikolla, että paikallinen nuoriso oli vahingossa löytänyt yhden kätköistämme ja innostunut niin paljon aiheesta, että olivat ryhtyneet oikein isommalla joukolla etsimään kätköjämme.
Sinällään mukavaa, että nuoret keksivät järkevää ? tekemistä pienellä paikkakunnalla... mutta kaveriporukassa tieto kätköistä leviää varmasti.
Nyt oli sitten kaikista vanhin kätköni GC1EYGM joutunut jästin ? hampaisiin ja epäilykset luonnollisesti heräsivät tiettyyn suuntaan.
Käsittääkseni näillä etsijöillä ei ole GC.comin tunnuksia ja osaamista käsitellä matkalaisia/muutakaan kätkön sisältöä oikein. Tai ainakaan mitään käyntiä ei ole logattu nettiin.

Kätkön vihjeenhän näkee vaikka ei olisi rekisteröitynyt. Mikäli vihje on annettu ei tarvita kuin pientä paikallistuntemusta ja kärsivällisyyttä niin ilman gepsiäkin kätkön voi löytää. Etenkin jos etsijöitä on isompi joukko.
Aionkin tästä lähin miettiä tarkkaan ennenkuin laitan vihjeen kätköön tai sitten pitää alkaa tekemään ainoastaan premium purkkeja.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 27.10.2009 15:21

KariM1 kirjoitti:On noita nanoja Suomessakin näkynyt. Henk.koht. en oikein välitä.
Minä puolestani olen siitä outo, että pidän enemmän nanoista kuin mikroista!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 28.10.2009 18:39

aku506 kirjoitti:
KariM1 kirjoitti:On noita nanoja Suomessakin näkynyt. Henk.koht. en oikein välitä.
Minä puolestani olen siitä outo, että pidän enemmän nanoista kuin mikroista!

Eikä nekään ole jästeiltä suojassa. Minulta on jästitty jo kaksi nanoa.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

thejoni
Viestit: 52
Liittynyt: Su 01.03.2009 15:10

Re: KOHTA KYLLÄ JÄSTITÄÄN !!!

Viesti Kirjoittaja thejoni » Ke 28.10.2009 22:26

On minullakin nano jästitty, oli ilman korkkia piilossansa... Nuoriso epäilen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”