Kätköillä käyttäytyminen ... toimenpiteet ?

Yleistä keskustelua kätköilystä
lauerlina
Viestit: 13
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27

Kätköillä käyttäytyminen ... toimenpiteet ?

Viesti Kirjoittaja lauerlina » La 05.09.2009 18:14

Viittaan tässä keskusteluun Ylöjärvi/Tampere "pojat" kuriin...
Asia mikä mietityttää minua yhä;
Kätköpaikoilla tarpeeton "mylläys" joka ei tapahdu jästien toimesta, vaan ilmeisesti myös kätköilijöiden.
TB ja GC ottaminen kätköistä ja niiden kirjaaminen sekä menettely vaihtotavaroiden kanssa tms.
(Itse nämä kyllä tiedän - kuinka menetellä)

Asia onkin sitten toinen, että onko tälläinen toiminta yleinsä kätköilijä piirissä Ok? Ja kuka tälläiseen voisi puuttua ja miten?
Itse olen vasta alta vuoden kätköillyt ja en tiedä miten ns. epäilyttävät kätköilijät saadaan ns. kuriin eli toimimaan hyvien
käytöstapojen ja olemassa olevien säänösten mukaisesti...Kuka osaisi kertoa?Millaisia keinoja löytyy vai löytyykö?
Ottakaa kantaa, kertokaa ja kommentoikaa! :)

woodhill67
Viestit: 30
Liittynyt: Su 07.06.2009 23:20
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Re: Kätköillä käyttäytyminen ... toimenpiteet ?

Viesti Kirjoittaja woodhill67 » La 05.09.2009 18:35

Yksi keino on tehdä vain premiumkätköjä,niin tällä ainakin rajataan "keskenkasvuiset"ja muut tilapäisesti "hurahtaneet". :roll:

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kätköillä käyttäytyminen ... toimenpiteet ?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 05.09.2009 19:36

woodhill67 kirjoitti:Yksi keino on tehdä vain premiumkätköjä,niin tällä ainakin rajataan "keskenkasvuiset"ja muut tilapäisesti "hurahtaneet". :roll:
Premiumkätköjen tekeminen rajaa myös ison osan täysjärkisistäkin kätköilijöistä pois. Tästäkin voidaan kiistellä, mutta aiheelle taisi jo olla oma ketjukin olemassa :wink:

marsupapu
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 05.01.2009 23:17

Re: Kätköillä käyttäytyminen ... toimenpiteet ?

Viesti Kirjoittaja marsupapu » La 05.09.2009 21:44

woodhill67 kirjoitti:Yksi keino on tehdä vain premiumkätköjä,niin tällä ainakin rajataan "keskenkasvuiset"ja muut tilapäisesti "hurahtaneet". :roll:
Niin rajataan, ja muitakin kiva tukku siinä sivussa. Itse olen ehkä aloittelija, noin vuoden kätköillyt ja kohta sata löytöä. Premiumiksi en jätä liittymättä sen takia, että olisin vasta hurahtanut pelleilijä vaan koska olen niin nuuka.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kätköillä käyttäytyminen ... toimenpiteet ?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 07.09.2009 13:13

[quote="lauerlina"]Viittaan tässä keskusteluun Ylöjärvi/Tampere "pojat" kuriin...
Asia mikä mietityttää minua yhä;
Kätköpaikoilla tarpeeton "mylläys" joka ei tapahdu jästien toimesta, vaan ilmeisesti myös kätköilijöiden.
TB ja GC ottaminen kätköistä ja niiden kirjaaminen sekä menettely vaihtotavaroiden kanssa tms.
(Itse nämä kyllä tiedän - kuinka menetellä)
]

Ottaisin esiin tuon "mylläyksen" ihan ilman lainausmerkkejä. Tokipa tästäkin on erinäisissä ketjuissa keskusteltu. Useinhan heti kohta ftf:n ja stf:n jälkeen kätkön ympäristö ei ole entisellään. Monasti paikalla on selvät polut ja oikea kivenkolo löytyy ilman nollakoordinaattien hakemista.
Sitten on kätköjä, jotka ehkä vinkkinsä puolesta johtavat etsimään vääristäkin paikoista. Saattaa olla kokonainen kivikko ympäri käännettynä ja jokainen kolo moneen kertaan kurkittuna. Ehkä monella on kätköillä liiallista kiirettä tai hieman ylivoimakas löytämisen tarve. Jonkinlaista geoeroosiota siis, hieman tuollainen agressiivisen oloisen etsimisen jäljet harmittavat, vaikka kohde ei olisi sen kummempi kuin purkki tavallisessa talousmetsässä.

Toinen asia mikä kiireessä saattaa tapahtua huolimattomasti, on purkin piiloitus loggauksen jälkeen. Joskus purkki paistaa silmiin jo kaukaa eli purkki on jätetty ei lähes näkyville vaan suorastaan näkyville. Vähemmän jästivaarallinen tapa on laittaa ne kepit ja kivet kätkön peitoksi niin epäluonnollisesti, että geosilmällä kätkön näkee jo silmät kiinnikin.

Toisaalta taas minulle on tullut käsitys, että jotkut kätköilijöistä ovat erinomaisen huolellisia uudelleen piilottajia, ja jälkien naamioijia. Kaikki eivät taida noita dnf-loggauksia juuri tehdä, mutta logeja lukemalla saa käsityksen, että sama kätkö on pistänyt silmiin ihan heti tai sitten todella antanut etsiä itseään. Luulen että aina ei ole kyse pelkästään erillaisista geosilmälasien vahvuuksista, vaan purkki todellakin on välillä suorastaan näkyvillä ja välillä jemmattu todella tarkkaan piiloon.

Näkyvissä olleen purkin pyrin yleensä piiloittamaan ainakin hieman paremmin. Joskus kun ns. helppo peruskätkö on ollut tungettuna todella syvälle jonhonkin kivenkoloon, ettei sitä ole meinannut saada edes käsiinsä kuin pitkällä tikulla ronkkimalla. Silloin olen saattanut asettaa purkin, jos se muuten on piilossa siten, että lyhyempikätinenkin siihen ylettyy, mikäli olen arvellut kätkön vaikeustasosta tai muusta että sormenpäiden venytteleminen ei ollut kätkön varsinainen pointti.

Siis näitä tapauksia kumpaankaan suuntaan ei ole varmasi edes yhtä kymmenestä, mutta näitä tulee eteen ja ehkä entistä useammin.

Kirjoitin mielestäni itsestäänselvyyksiä, mutta kun tarpeeksi noita säännöt vahvistavia poikkeuksia, on tullut eteen, niin varmuuteni on alkanut horjua. Onko siis näkyviin jätetyt pakasterasiat tai syvälle kiven koloon tiukasti kiilatut tupperware-purkit poikkeuksia, joita on syytäkin korjata, vai onko olemassa muitakin perusteltuja käsityksiä asiasta.Toki tuohan moninaisuus vaihtelua.

Siis tässä en kirjoittanut kätköistä ja piiloitustavoista yleensä, vaan lähinnä näistä perus 0,5 litran purkeista. Niistä minulla on jo tarpeeksi lähdeaineistoa. Toki sen filmipurkinkin voi tökätä piiloon uudestaan useammalla eri tavalla.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”