EGNOS

Yleistä keskustelua kätköilystä
fifixi
Viestit: 133
Liittynyt: Pe 10.07.2009 0:47
Paikkakunta: Tampere

EGNOS

Viesti Kirjoittaja fifixi » Pe 02.10.2009 14:41

Luin Digitodaystä että Euroopan unioni käynnisti 1.10. virallisesti uuden sateelliittinavigointijärjestelmän. Eikös tätä ole jo pystynyt käyttämään vai onko tässä nyt tullut jotain uutta mukaan? Ainakin aikaisemmin vaikka on gepsissä WAAS ollut päällä niin korjaussignaalin saaminen on ollut aika epävarmaa. Nämä EGNOS satelliitit lienee niin alhaalla etelässä että ei näillä pituusasteilla oikein aina toimi. Tästä syystä toivoisin että olisi tullut nyt virallistamisen myötä enemmän noita satelliitteja, mutta varmaan toiveajattelua.

Linkki uutiseen: http://tinyurl.com/y9hedax

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: EGNOS

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Pe 02.10.2009 18:47

Ei kai tuossa mitään muuta ole nyt tapahtunut kuin se, että EGNOS-satelliitit ovat nyt varmasti käytössä. Koekäyttöaikana lienee ollut katkoksia, mutta nyt sitten luultavasti pelaavat kaiken aikaa kun on virallisesti otettu käyttöön. Näin luulen, tarkempaa tietoa ei minulla ole.

Lisäsatelliiteista ei taitaisi meidän leveysasteilla olla paljon apua, nehän ovat kaikki geostationaarisella radalla eli päiväntasaajan yläpuolella. Vaikka niitä sinne pistäisi riviin kuinka monta niin eivät ne tänne pohjoiseen sen paremmin kuulu. Vastaanottimesta riippuu miten homma meillä toimii. Vanhalla eTrex Summit HC:lla toimi, tällä nykyisellä "oregaanolla" juurikaan ei. :(

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: EGNOS

Viesti Kirjoittaja VHI » Pe 02.10.2009 19:31

Tet70 kirjoitti:Vastaanottimesta riippuu miten homma meillä toimii. Vanhalla eTrex Summit HC:lla toimi, tällä nykyisellä "oregaanolla" juurikaan ei. :(
Viikko sitten mulla oli muutamalla kätköllä Oregaanossa WAAS/EGNOS-asetus päällä ja kyllä se pikemminkin häiritsi kuin paransi paikannusta. Gepsi vei ja meikäläinen vikisi. Kun lopulta kytkin asetuksen pois päältä alkoi oregaano vakiintua kummasti ja purkki löytyä. Samoja kokemuksia on ollut aiemmissakin testeissä. Itse tulen vastedeskin pitämään WAAS/EGNOS-asetuksen pois päältä.
There's always a cache somewhere

fifixi
Viestit: 133
Liittynyt: Pe 10.07.2009 0:47
Paikkakunta: Tampere

Re: EGNOS

Viesti Kirjoittaja fifixi » Pe 02.10.2009 19:58

VHI kirjoitti:Viikko sitten mulla oli muutamalla kätköllä Oregaanossa WAAS/EGNOS-asetus päällä ja kyllä se pikemminkin häiritsi kuin paransi paikannusta. Gepsi vei ja meikäläinen vikisi. Kun lopulta kytkin asetuksen pois päältä alkoi oregaano vakiintua kummasti ja purkki löytyä. Samoja kokemuksia on ollut aiemmissakin testeissä. Itse tulen vastedeskin pitämään WAAS/EGNOS-asetuksen pois päältä.
Kyllä tuossa voi olla jotain perää, että toimii huonommin kun WAAS/EGNOS on päällä. Luulen että kyse on kuitenkin tilanteesta jossa gepsi ei löydä noita EGNOS satelliitteja. Silloin varmaan yksi tai useampi kanava on varattu noiden satelliittien etsintään, sen sijaan että käytettäisiin normaalisti paikannukseen, mikä heikentää tarkkuutta.

Itse olen omassa Garmin eTrex Legend HCx:ssä pitänyt tuon päällä ja silloin kun korjausta on saatu niin tarkkuus näyttää yleensä kolmea metriä. Ilmankin kyllä pärjää ja tarkkuus on monesti kiinni muistakin tekijöistä esim. kätkön naattien paikkansa pitävyydestä. Ei auta vaikka tarkkuus oli metri jos piilottaja on saanut naatit kymmenen metrin tarkkuudella.

Saapa nähdä miten tuo Galileo tulee vaikuttamaan jos se nyt joskus saada käyttöön...

MST XX
Viestit: 1
Liittynyt: La 03.10.2009 12:59

Re: EGNOS

Viesti Kirjoittaja MST XX » Su 04.10.2009 18:33

Valitettavasti on niin että Suomessa EGNOS ei pysty tarjoamaan korjauksia kaikille satelliiteille. Tyypillisesti ne signaalit jotka tulevat sisään itä ja koillis-suunnasta ovat vielä ilman korjauksia koska ne ovat vasta tulossa EGNOSin valvonta-alueeseen. Ja kun vastaanottimet eivät noin vaan voi/saa yhdistää korjattuja ja ei-korjattuja signaaleja, niin käytännössä käyttäjä joutuu valitsemaan haluaako hän käyttää vähemmän mutta korjattuja, ja näin parempia, signaaleja, vai haluaako hän että käytetään kaikki näkyvissä olevat signaalit. Sen lisäksi GEOn 'ranging' signaali (kello/paikka) heiluu jonkin verran, ja siksi monet vastaanottimet kyllä ottavat signaalin dataviestin (eli korjaukset) käyttöön mutta EGNOS GEOn pseudo-etäisyys jää useimmiten (viisaastikin) käyttämättä jos muuten on riittävästi signaaleja näkyvissä.
Niin tai näin. Jos olette jossain keski-Euroopassa (!! Oletteko?) niin ehdottomasti käyttöön heti! Jos olette merellä, ja eteläsuomessa, niin ehkä ehkä..., mutta jos ollaan pohjois- tai itäsuomessa ja metsässä niin ei kannata edes lähteä yrittämään.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: EGNOS

Viesti Kirjoittaja salonse » Ma 05.10.2009 10:01

Koska olen tehnyt paljon WAAS/EGNOS-testiä Oregon 300:lla, niin kerron siitä hieman.

Gepsin satelliittinäkymän avulla näkee tuon WAAS/EGNOS-toimivuuden. Kun WAAS-asetus ei ole päällä, satelliittinäytössä näkyy satelliittipalkkeja satelliiteille, joiden identifiointinumerot Garmin-laitteissa ovat välillä 1-32. Kun WAAS-asetus laitetaan päälle, satelliittinäytön oikeaan reunaan ilmestyy palkkeja varten numeroita, jotka ovat suurempia kuin 32. Omissa testeissäni on esiintynyt esim. seuraavanlaisia: 33, 34, 37 ja 39. Nämä ovat siis "WAAS/EGNOS-satelliittien" numeroita. Näihin satelliitteihin yhteyttä yritetään tyypillisesti yksi satelliitti kerrallaan ja jos yhteyttä ei muodostu, hetken päästä siirrytään seuraavaan. Kun yhteys saadaan, muodostuva palkki on aluksi väriltään valkoinen, joka tarkoittaa, että "tietoa haetaan" (termi löytyy gepsin käyttöohjeesta). Kun palkki muuttuu vihreäksi, alkaa "korjaustoiminnot". Noihin 1-32 välillä oleviin vihreisiin palkkeihin alkaa ilmestyä palkin alaosaan D-kirjain, joka tarkoittaa, että satelliitti saa korjaussignaalia.

Kokeiluissani yhteys on syntynyt ainoastaan satelliittiin numero 37 (ARTEMIS) ja lähes pelkästään iltaisin. Parhaimmillaan noita D-kirjaimia on ollut kaikissa näkyvillä olevissa 1-32 välisissä palkeissa. Gepsin tarkkuus ei ainakaan oleellisesti ole parantuntut, samoihin 3-4 m lukemiin pääsee yleenä vaikka WAAS-asetus on pois päältä. Sen sijaan olen huomannut, että gepsin tarkkuus voi heiketä melko paljonkin, kun WAAS-asetuksen ollessa päällä, noita WAAS/EGNOS-satelliitteja etsitään eikä yhteyttä saada.

Itse en pidä WAAS-asetusta normaalisti päällä, koska siitä ei näytä olevan hyötyä.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: EGNOS

Viesti Kirjoittaja VHI » Ma 05.10.2009 10:10

Olen itsekin testaillut lisää tuota WAAS/EGNOS-asiaa ja kokemukseni ovat yhteneväiset Salonsen vastaavien kanssa.
There's always a cache somewhere

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: EGNOS

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 05.10.2009 11:01

Sama täällä. Olen päivitellyt ohjelmistoa ja 2.96 beta sai raatoni (Colorado 300) "heräämään eloon". Kaatuilut (gepsin...) on vähentyneet, laskenta on huomattavasti nopeampaa ja paristot (NiMH tai Litium) kestävät huomattavasti kauemmin. Nyt päivitin tuohon "viralliseen" 3.00 versioon.

Viikonloppuna lauantaina "kenttäkokeissa" pari kertaa kaatui, mutta ihmeellistä pyöritystä taas yhdelläkin purkilla (Välillä 15m johonkin suuntaan, ja sit yhtäkkiä 15m takaisin). Huomasin sitten kotona, että asetuksissa oli mennyt tuo "WAAS" päälle, ja otin sen pois. (Jossain päivitysvaiheessa ilmeisesti muuttunut, koska en sitä pidä norm. päällä) Eilen sunnuntaina hain yhden multin alkupisteen ja raato oli rauhoittunut kummasti, ja koko ajan näytti 3m tarkkuutta. Epäilen tuota WAASia juuri pyörityksen aiheuttajaksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”