Vaikeusasteet

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 14.04.2009 9:00

Vilosparta kirjoitti:Olen pariinkin kertaan saanut "pyyhkeitä" vääristä vaikeusasteista. Kuulisin mielelläni mielipiteitä lähinnä "Hyvinkää 0-km" ja "View to Vantaa" tiimoilta. Olenko täysin metsässä kun olen luokitellut nuo 1/1? Oma pähkäilyni on tuottanut sellaisen tuloksen kun kätköpurkki on täysin näkyvillä, jopa pyörätuolista noukittavissa (ei ehkä kaikkein paksuimman lumen aikaan) niin oikea D/T olisi 1/1. Toisessa on vielä kuvakin paikasta jossa purkki sijaitsee. Jos purkkina olisi tavallinen 35 mm:n filmipurkki niin aivan selkeä 1/1. Lähinnä niiltä, jotka ko. purkit on löytäneet, onko luokitus oikea ja jos ei niin millä perusteella
0km on vielä hakematta joten en osaa kommentoida, tuo View to Vantaa olisi mielestäni luokkaa 2/1, camo on sen verran tehokas vaikka onkin purkki loppupeleissä ihan selkeässä mestassa :) Kyllä camon omasta mielestäni pitäisi myös vaikeutta hieman nostaa vaikka periaatteessa purkki on helppo jos välähtää.

SilverQuick
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 15.01.2007 18:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja SilverQuick » Ti 14.04.2009 18:07

Traditionaalisissa kätköissä D arvon perimmäinen tarkoitus on mielestäni se, että se antaa etsijälle viitteen siitä kuinka kauan paikalla saattaa keskimäärin joutua etsintää suorittamaan tai kuinka intensiivisesti sitä joutuu tekemään. Eli minkälainen haaste on odottamassa. Eikä se näin ollen oikeastaan ota kantaa esimerkiksi siihen onko purkki löydettävissä käsikopelolla vai vain pelkkiä silmiä ja aivoja käyttämällä.

Tuollaisessa hyvin camotussa tai muuten silmää välttelevässä purkissa D arvo olisi syytä olla suurempi kuin 1. Vaikka se kuinka olisikin näkyvillä.

Itse löysin 0km hyvinkään noin D1,5 vaikeusasteen mukaisesti (kätköntekijä-ajatusteni syyt kun näyttää kulkevan yhtä kieroon kuin Vilosparrallalkin :-)) ja silti olen sitä mieltä, että se voisi olla D2,5. Etenkin, kun tällä paikalla hieman lisähaastetta tulee jästitihentymästä.

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Ti 10.11.2009 21:49

aihe on vanha joo. mutta en viittiny uuttakaan alottaa.

täytyy toi t1 eli invalidien apuvälineillä saavutettavuus miettiä uudestaan.

pitääkö t1 purkille päästä tällä:Kuva

vai tällä:Kuva

???

vikvi
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 01.12.2008 10:38

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja vikvi » Ke 11.11.2009 8:48

Hih, tuo alempi näky taitaa kyllä Suomessa olla _aika_ harvinainen!
Oikeesti, onko mitään tietoa tämän harrastuksen yleisyydestä, ts. pyörätuolilla liikkuvien kätköilijöiden määrästä tai aktiivisuudesta Suomessa tai muualla?
Tunteeko joku jonkun sellaisen?

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Ke 11.11.2009 16:50

vikvi kirjoitti: Tunteeko joku jonkun sellaisen?
vaimoni.. purkkeilemme yhdessä jos mahdollista. valitettavasti soveliaita kätköjä on vähän.

markokh
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 05.06.2009 20:24

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja markokh » Ke 11.11.2009 20:03

TunturiTiger kirjoitti:
vikvi kirjoitti: Tunteeko joku jonkun sellaisen?
vaimoni.. purkkeilemme yhdessä jos mahdollista. valitettavasti soveliaita kätköjä on vähän.
Menee asian vierestä...

Täällä on opaskoiraa käyttävä vaimo! Ei etsi mutta hengessä mukana mutta esim. mysteerien innokas ratkoja mahdollisuuksiensa mukaan sekä mukana "metsäretki" kätköillä jossa evästellään yms. Oltu porukalla Isolla syötteellä GC13NW0, hiidenportilla GC15E2V, ja oulujärvellä oleva manamansalon kätköt on kierretty porukalla. Ensi kesäksi mietitään uusi vallotuksia.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 14.11.2009 22:01

Tasan vuoden takainen asia ja silti ajankohtainen kysely! Itse sain ensimmäisestä tekemästäni kätköstä huomautuksen onko todellakin kohde haettavissa pyörätuolilla ja täten muutin kohteen tähteä 1/2 askelta vaikkakin sen saa logattua lumettomana aikana ihan hyvinkin pyörätuolista.
Pitäneepä lisätä asian tietoutta kohteeseen jos jälkikäteen sen voisi muuntaa.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 15.11.2009 10:39

SilverQuick kirjoitti: Itse löysin 0km hyvinkään noin D1,5 vaikeusasteen mukaisesti (kätköntekijä-ajatusteni syyt kun näyttää kulkevan yhtä kieroon kuin Vilosparrallalkin :-)) ja silti olen sitä mieltä, että se voisi olla D2,5. Etenkin, kun tällä paikalla hieman lisähaastetta tulee jästitihentymästä.
Tuon purkin tähdet on 1 ja 1, ja mielestäni molemmat on alakanttiin. Itse hain tämän yöllä, joten rauhassa sai etsiä, mutta hetki siinä vierähti kuitenkin. Ja terrain- luokituksen mukaan se pitäisi olla saatavana pyörätuolista käsin ja olen sitä mieltä, että vaikka purkkiin ylettyisikin istualteen, niin sitä ei voi nähdä niin alhaalta.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja porari » Su 15.11.2009 11:23

Täältä löytyy ainakin yksi Jalasjärveltä, onka voi logata pyörätuolista.
http://www.handicaching.com/show.php?waypoint=GCKJHR

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 15.11.2009 17:23

Itse olen pähkäillyt melkoisenkin vaikeaakin toteutusta ja se vaatisi etsijältä metallinetsimen. Melkoisen vaikea on moiseen keksiä vaikeusastetta koska sitä ei löydä ilman apuvälinettä kertakaikkiaan mitenkään, mutta ei siinä vielä kaikki, koska "haittoja" voi olla maastossa sekä tahattomia sekä tahallisia tehden eli laiteeasetus tulisi arvoonsa myös joka vinkissä voisi olla...
Kyllä kätkööminen on huvia tekijälle sekä etsijälle eli hermot mukavasti riekaleina olit kumpi vain, heh.

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja VesaK » Su 15.11.2009 20:29

AFTM#4 kirjoitti:Itse olen pähkäillyt melkoisenkin vaikeaakin toteutusta ja se vaatisi etsijältä metallinetsimen. Melkoisen vaikea on moiseen keksiä vaikeusastetta koska sitä ei löydä ilman apuvälinettä kertakaikkiaan mitenkään, mutta ei siinä vielä kaikki, koska "haittoja" voi olla maastossa sekä tahattomia sekä tahallisia tehden eli laiteeasetus tulisi arvoonsa myös joka vinkissä voisi olla...
Kyllä kätkööminen on huvia tekijälle sekä etsijälle eli hermot mukavasti riekaleina olit kumpi vain, heh.
Jos etsimiseen tai paikalle liikkumiseen tarvitaan erityiskalustoa, on T:5. Sukellusvarusteet, vene, kiipeilyvarusteet ja mielestäni ilman muuta myös metallinilmaisin kuuluu tähän luokkaan. Sitten voit arvioida kuinka kauan metallinilmaisimen peruskäytön osaavalta keskimäärin kuluu aikaa kätkön löytämiseen ja asettaa D-arvon tämän mukaan.

Et mitenkään viitannut kätkemistapaan, mutta muistathan että kätkön hautaaminen maahan esimerkiksi lapiolla kaivaen on kielletty :?:

Viisikko
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:49
Paikkakunta: Kerava

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Viisikko » Su 15.11.2009 22:02

VesaK kirjoitti: Jos etsimiseen tai paikalle liikkumiseen tarvitaan erityiskalustoa, on T:5. Sukellusvarusteet, vene, kiipeilyvarusteet ja mielestäni ilman muuta myös metallinilmaisin kuuluu tähän luokkaan.
Itse tulkitsisin tuon D5:ksi, koska metallinilmaisin ei liikkumista hirveästi helpota, eli täppä kohtaan: Finding this cache requires very specialized knowledge, skills, or equipment. (Clayjar)) Orjallisesti täytettynähän tuosta tulee 5/5, mutta se ensimmäinen kysymys kuitenkin varmaan tarkoittaa kätkön luokse pääsemiseen tarvittavia välineitä.

Viisikko T

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 16.11.2009 7:18

AFTM#4 kirjoitti:Itse olen pähkäillyt melkoisenkin vaikeaakin toteutusta ja se vaatisi etsijältä metallinetsimen. Melkoisen vaikea on moiseen keksiä vaikeusastetta koska sitä ei löydä ilman apuvälinettä kertakaikkiaan mitenkään, mutta ei siinä vielä kaikki, koska "haittoja" voi olla maastossa sekä tahattomia sekä tahallisia tehden eli laiteeasetus tulisi arvoonsa myös joka vinkissä voisi olla...
Kyllä kätkööminen on huvia tekijälle sekä etsijälle eli hermot mukavasti riekaleina olit kumpi vain, heh.
Tuota miettiessä kannattaa myös pitää tämä lause kiellettyjen listalta mielessä:
Caches that are buried. If a shovel, trowel or other "pointy" object is used to dig, whether in order to hide or to find the cache, then it is not appropriate.

Shambbu
Viestit: 50
Liittynyt: Su 08.04.2007 9:20
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Shambbu » Ma 16.11.2009 9:51

Vaatimus metallinetsimestä tekee minunkin mielestäni D-arvoksi automaattisesti 5.

Tässä yksi esimerkki toteutuksesta: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCHA4G

Avatar
loner63
Viestit: 43
Liittynyt: To 15.10.2009 21:14
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja loner63 » Ma 01.09.2014 14:56

Sain viestiä ettei kätköni D-arvo ole kohdillaan. Pitäisikö tälläinen DNF loggauksen avautuminen ottaa ihan tosissaan? Mielestäni ei DNF:en lukumäärä ole relevantti määrittämään D-arvoa vaikeammaksi. Pitää suhteuttaan kävijämäärään. Kyseisellä kätköllä on 1183 loggausta ja 59 DNF:ää Näistä iso osa tuli kätkön ollessa alkuperäisessä sijainnissa ja huomattavasti paremmin naamioitu ja vaikeasti löydettävissä. Nyt omasta mielestä ihan perus.
Kuva
Tämä 1,5 juurikin siksi ettei siihen pyörätuolilla pääse tai minä en ainakaan pääsis.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 01.09.2014 15:15

loner63 kirjoitti:Tämä 1,5 juurikin siksi ettei siihen pyörätuolilla pääse tai minä en ainakaan pääsis.
Pyörätuolilla pääseminen/pääsemättömyys vaikuttaa T-arvoon mutta ei D-arvoon.

Fuchslein
Viestit: 190
Liittynyt: Ma 11.11.2013 10:26

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Fuchslein » Ma 01.09.2014 15:47

loner63 kirjoitti:Sain viestiä ettei kätköni D-arvo ole kohdillaan. Pitäisikö tälläinen DNF loggauksen avautuminen ottaa ihan tosissaan? Mielestäni ei DNF:en lukumäärä ole relevantti määrittämään D-arvoa vaikeammaksi. Pitää suhteuttaan kävijämäärään. Kyseisellä kätköllä on 1183 loggausta ja 59 DNF:ää Näistä iso osa tuli kätkön ollessa alkuperäisessä sijainnissa ja huomattavasti paremmin naamioitu ja vaikeasti löydettävissä. Nyt omasta mielestä ihan perus.
Kuva
Tämä 1,5 juurikin siksi ettei siihen pyörätuolilla pääse tai minä en ainakaan pääsis.
D-tähditys on aika henkilökohtainen juttu. Itselle joka helkkarin city-mikro on luokkaa d4 :roll: , mutta metsässä homma kääntyy päinvastoin :) . Jos dnf-prosentti on vitosen luokkaa, ja ainakin osa näyttää johtuvan jästiliikenteestä, en vielä lähtisi korjaamaan vaikeutta ylöspäin. Tältä näyttää sellaisen kätkön lokit, jossa D-tähditys on julmasti alakanttiin. Tuo on oikeasti D3-kätkö. Sitten kun loki alkaa näyttää samalta, on syytä korjata tähditystä ylöspäin. :wink:

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ma 01.09.2014 17:27

Ei tuota D-arvoa pitäisi perustaa DNF:ien lukumäärään vaan siihen kuinka paljon aikaa löytämiseen kuluu. Isommilla D-arvoilla alkaa myös noita DNF:iäkin sitten tulemaan, mutta D1,5 pitäisi kaikkien vähänkään harrastaneiden löytää luokkaa 15 minuutissa. Jos menee yleensä pidempään, niin D-arvo on liian matala.
Ja mitä tulee siihen, että pitäisikö huomioida jos joku asiasta mainitsee: se on kätköttäjän itse mietittävä tapauskohtaisesti. Jos tänne on kyselyä laittanut, niin ilmeisesti jonkinlaiset kellot on kuitenkin kilahtanut, että jotain tarvitsisi ehkä tehdä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”