Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Yleistä keskustelua kätköilystä
Trillian*
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 25.09.2009 18:31

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja Trillian* » To 08.07.2010 12:11

Rafu kirjoitti:Eikös tuollainen "positiiviseen" sävyyn kirjoittelu voida ottaa kaksinaamaisena kettuiluna..? Kuulostaa hiukan sellsiselta naisten kulttuuriin kuuluvalta jutulta. Miehillä kun usein on tapana sanoa asiat suoraan niin hyvässä kuin pahassa.

"Negatiiviset" kommentit tulisi ottaa rakentavana kritiikkinä. Tuskin kukaan pitää itseään niin täydellisenä kätköttäjänä ettei mitään parannettavaa olisi. Voihan vielä olla että purkki on siirretty edellisen toimesta tms. Mistä näitä osaa sitten kätkön tekijä edes arvella jos kaikki kirjoittaa logiin että Aurinko paistoi, kätkö oli kuiva vihkossa hyvin tilaa ja paikka mahtava kun tosiasiassa purkki on halki, täynnä vettä ja lokikin hukassa. Mistä sen tietää mennä huoltamaan?

Toki noita kannattaa suodattaa, jokaisella on omat mieltymykset eikä kaikkia voi miellyttää. Itseensä ei kannata ottaa. En ymmärrä mitä hyötyä kenellekkään on siitä että valehdellaan lokkauksessa kaiken olevan hyvin ja silti lokkauksen tekijää jää kätkö harmittamaan..
Olipa typerä kätkö typerässä paikassa piikkipensaiden, nokkosten ja roskien keskellä.
Roskista ja piikkipensaista uskoisin seuraavankin haluavan tietää. Monella on lapset ati koirat kätköllä mukana.
Tällä linjalla olen itsekin ollut, olen ajatellut, että rehellisistä loggauksista hyötyvät muut kätköilijät ja jopa kätköttäjä. Kunnes kävi näin:

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 4101209af5

Sanokaa hyvät ihmiset, että rikoinko tässä loggauksessani jotain kätköilyetikettiä.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 08.07.2010 12:36

Trillian* kirjoitti:
Rafu kirjoitti:Eikös tuollainen "positiiviseen" sävyyn kirjoittelu voida ottaa kaksinaamaisena kettuiluna..? Kuulostaa hiukan sellsiselta naisten kulttuuriin kuuluvalta jutulta. Miehillä kun usein on tapana sanoa asiat suoraan niin hyvässä kuin pahassa.

"Negatiiviset" kommentit tulisi ottaa rakentavana kritiikkinä. Tuskin kukaan pitää itseään niin täydellisenä kätköttäjänä ettei mitään parannettavaa olisi. Voihan vielä olla että purkki on siirretty edellisen toimesta tms. Mistä näitä osaa sitten kätkön tekijä edes arvella jos kaikki kirjoittaa logiin että Aurinko paistoi, kätkö oli kuiva vihkossa hyvin tilaa ja paikka mahtava kun tosiasiassa purkki on halki, täynnä vettä ja lokikin hukassa. Mistä sen tietää mennä huoltamaan?

Toki noita kannattaa suodattaa, jokaisella on omat mieltymykset eikä kaikkia voi miellyttää. Itseensä ei kannata ottaa. En ymmärrä mitä hyötyä kenellekkään on siitä että valehdellaan lokkauksessa kaiken olevan hyvin ja silti lokkauksen tekijää jää kätkö harmittamaan..
Olipa typerä kätkö typerässä paikassa piikkipensaiden, nokkosten ja roskien keskellä.
Roskista ja piikkipensaista uskoisin seuraavankin haluavan tietää. Monella on lapset ati koirat kätköllä mukana.
Tällä linjalla olen itsekin ollut, olen ajatellut, että rehellisistä loggauksista hyötyvät muut kätköilijät ja jopa kätköttäjä. Kunnes kävi näin:

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 4101209af5

Sanokaa hyvät ihmiset, että rikoinko tässä loggauksessani jotain kätköilyetikettiä.
Et rikkonut. Sama purkittaja on arkistoinut kätköjään senkin takia kun foorumilla heitin jotain "oudosta kielestä linkissä." :roll:

Avatar
peltzi
Viestit: 20
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja peltzi » To 08.07.2010 12:42

Et mielestäni rikkonut mitään kätköilyetikettiä. Ehkä piilottajalla oli vain huono päivä, kun reagoi noin voimakkaasti? Kyllä kätköntekijän tulee kestää asiallista palautetta, myös joskus negatiivista sellaista. Itsekin kyseisen kätkön hakeneena olen sitä mieltä, että loggauksesi kuvasi todellista tilannetta kätkön ympäristössä, etkä kärjistänyt asioita. Kyseiseltä luodolta löytyy varmasti parempiakin - tai sanotaanko miellyttävämpiä - paikkoja kätkölle. Bengtskär on kyllä ehdottomasti ansainnut kätkön, joten toivottavasti tuo palaa arkistosta (vaikka hiukan siirrettynä), tai sitten joku voisi tehdä paikalle uuden kätkön.
My feet are on the ROCK and my name is on the ROLL!

Trillian*
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 25.09.2009 18:31

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja Trillian* » To 08.07.2010 12:57

Ok. Menköön sitten sen piikkiin, että ihmisillä on erilaiset käsitykset kätköilystä.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja small oaks » To 08.07.2010 15:24

Lemmysix kirjoitti:
pailakka kirjoitti:Itseäni ainakin ottaa päähän lyhyet loggaukset, mutta huvinsa kullakin. Olisi mielestäni kuitenkin ihan kohteliasta edes kertoa kätkön tekijälle jos kaikki ei ole kunnossa.

Sitäpaitsi Geostapo® näyttäisi tarjoavan Avun niille joille ei juttua synny: http://fba.evvk.com/geo/logiraattori

Aivan loistava työkalu! Saikohan tuohon vielä automaagisesti dekryptattuna, niin olis sitten sekin puoli hanskassa. Ja kyllä aina me pyritään laittamaan lokiin merkintä mikä on tarvetta huollolle.
"TFTC" oli melkein eka loggaus, jonka tuolta logiraattorista sain. hmm... ;-)
Still one more to find!

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja kaskas » To 08.07.2010 22:45

Kyllä tässä asiassa on Siperia opettanut, molempiin suuntiin. Harmistun toki, jos omien kätköjen loggaukset on kuitattu sillä TFTC:llä, mutta sitäkin enemmän osaan iloita niistä, jotka jaksavat kirjoitella enemmän. Pitäisi opetella tuota mannermaista tyyliä lähettää kiitosviestejä niille ahkerille loggaajille - kun eihän sen lokin tarvitse olla kovin kummoinen, että se kätköttäjälle iloa tuo. En kuitenkaan ikinä poista yhtäkään lokia, jos nimi on purkin lokivihossa, loggaus on käsittääkseni ihan sääntöjenkin mukaan hyväksytty. Ja onhan siinä TFTC:ssä sentään kiitetty siitä kätköstä...
DNF-lokeja arvostan kovasti, koska se on se viesti siitä, että purkki kannattaa käydä tsekkaamassa. Aloittelevana kätköilijänä oli hiukan arka käyttelemään DNF:ää, mutta nykyään sen paiskaa lokiin yhtä surutta kuin minkä tahansa muunkin merkinnän.
Ymmärrän toki sen, että jollain pidemmällä purkkireissulla ei muutenkaan sanaseppo kätköilijä jaksa tehdä muuta kuin sen copypasten - mutta on se silti hiukan harmillista. Kieltämättä aika urakka oli kirjoittaa taannoisen Turun reissun jälkeen 100 löytölokia niin, että yksilöllisesti jokaiseen löytöön tuli jotakin. Mutta jos kerran sen vaivan näin, että moiseen reissuun ryhdyin, niin eipä se siihen verraten iso lisävaiva ollut, ja kiitokseksi kaikille kätköttäjille oli hienoa kirjoittaa edes sen muutaman rivin jokaisesta. Mutta kukin taaplaa tyylillään, kuten on niin monesti täälläkin todettu, tätä voi harrastaa monella tapaa.
Nuo negatiiviset lokit ovat sitten asia erikseen. Tiedän, että niissä on minulla paljon opettelemista, usein tulee sanottua turhan piikikkäästi ja joskus jopa turhautuneena on tullut sanottua todella rumasti. Se nyt myöhemmin kyllä hävettää. Se on lähes aina tarpeetonta, kätköttäjä kuitenkin tekee kätkönsä muiden iloksi ja etsittäväksi, EIKÄ halutakseen v**illa ihan ilkeyttään tai tarkoituksenaan kätköilijöiden suututtaminen? Vai onko sellaisia kätköjä?
Kätköttäjänä arvostan kritiikkiä ja rakentavia ehdotuksia, mutta on aina kivaa, jos se osataan tehdä rakentavaan sävyyn. Aina voi miettiä, MITEN asian sanoo. Sitä koitan kovasti opetella itsekin, sekä logeissa että ihan live-elämässä asiassa kuin asiassa. Aina voi löytää positiivistakin, etenkin tuoreelle kätköttäjälle on tärkeää saada niitä kehuja. Ja yritän myös pitää mielessä, että vaikken minä jostain kätköstä niin tykkäisikään, voi se toisen mielestä olla ihan huippu. Minusta tuo Trillianin loki ei ollut loukkaava. Pieni suuttumus siitä paistoi läpi, mutta siinä ei ollut mitään ilkeää eikä sinänsä turhaa, ja suuttumus näytti olevan ihan aiheellista.
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
loner63
Viestit: 43
Liittynyt: To 15.10.2009 21:14
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja loner63 » Su 11.07.2010 19:43

Kritiikin voi esittää monella tapaa ja tosiaan ihmiset on erilaisia ja täten mielipiteetkin poikkeaa toisistaan.
Itse poistin yhden kätkön omasta mielestäni tökerön kirjoituksen jälkeen. Myöhemmin olen ajatellut että siinä taisi hakijaa vaivata kätkön lukemattomat hyttyset ja itseäni rasitti yövuoroviikko josta johtuen käyrä oli pikkasen kireällä ;)
Jos kätköllä kävijällä on niin tarkka gepsi että voi naattien paikkaansapitävyyden haukkua pystyyn niin vois sitten laittaa lokiin tarkemmat. Geoeroosiosta myös valitettiin mutta käydessäni paikalla en kyllä itse huomannut mitään ihmeellistä. Kahdessa kuukaudessa 21 onnistunutta loggausta ja paikka arvostelijan mielestä tongittu tärviölle.
Kukin tyylillään ja tästä eteenpäin lupaan lukea logit vasta levättyäni kunnolla :D

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ma 12.07.2010 9:34

On aina mukava mennä huoltokäynnille kun "lokivihko on täynnä" noh sitten olen mennyt vaihtamaan ja katsonut vähän lokivihkoa niin jotkuthan vievät 6 kätköilijän tilan :shock: Vähän pienemmällä pitäisi pystyä kirjoittamaan... :o
(Kynäkin oli hyvässä kunnossa) Joskus kyllä minullakin tulee liian suurta tekstiä vihkoon kiireessä, mutta olen sen kahden rivin sisään yrittänyt saada mahtumaan... :)
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 12.07.2010 9:48

TheproAE kirjoitti:On aina mukava mennä huoltokäynnille kun "lokivihko on täynnä" noh sitten olen mennyt vaihtamaan ja katsonut vähän lokivihkoa niin jotkuthan vievät 6 kätköilijän tilan :shock: Vähän pienemmällä pitäisi pystyä kirjoittamaan... :o
(Kynäkin oli hyvässä kunnossa) Joskus kyllä minullakin tulee liian suurta tekstiä vihkoon kiireessä, mutta olen sen kahden rivin sisään yrittänyt saada mahtumaan... :)
Ainakin omalle käsialalle kaikenlaisten nanojen ja muiden säälittävien pienien purkkien logikirjat tuppaavat käymään ahtaaksi. Isompiin vihkoihin olen yleensä pyrkinyt kirjoittelemaankin jotain pitempää, olen aikaisemmin olettanut tämän olevan ihan mukavaa ja kohteliasta. Ilmeisesti tilanne on nyt kuitenkin muuttunut?

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ma 12.07.2010 10:12

Nanot ja muut ymmärrän mutta regular kokoisiin,Ja isoihin lokivihkoihin jos puumerkki esim: Timo kirjoitetaan niin isolla että se vie kuusi riviä... Tarinat ovat oikein mukavia ja hyväksyttäviä lokivihossa :)
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 12.07.2010 11:32

Sitten on erikseen p***amaiset numeroidut lokit. Siinä vasta omistaja raivostuukin, kun vie neljän tilan...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Kinde
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 03.01.2007 20:50
Paikkakunta: Hollola

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja Kinde » Ma 12.07.2010 13:31

Tämä (ja se toinen vastaava) thread ovat parasta viihdettä helteiseen kesäpäivään :D, kiitokset siitä.

Näyttää olevan vakavaa puuhaa tämä kätköily nykyään: loggaukset liian lyhyitä ja joskus kriittisiäkin, logia ollaan poistamassa kun se ei ole "riittävän" hyvä ja romaanimainen ja joskus purkit ovat ihan säälittävän pieniä ja logikirjaperkeleetkin täyttyvät joskus. Eiköhän pistetä vähän aurinkorasvaa ihoon ja rentouduta, niin syksyn sateissa sitten ei pipokaan kiristä kätköillessä. Jokainen kätköilee tavallaan, jotkut jopa loggaavat käyntinsä geocaching.com:n, jotkut perkuleet eivät edes sitäkään tee.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 02.08.2010 15:19

Itse olen pannut merkille aloittelevana etsijänä että ikävintä on etsiä kätköä silloin kun ei edes tiedä onko lähelläkään oikeaa paikkaa. Esimerkkinä kätkö "Ostovimma" jota olen käynyt kahdesti katsomassa. Yhdestäkään vihjeestä ei saa selville onko kätkö löytynyt nykyisistä koordinaateistaan vai jostain muualta. Paikka kun on hyvin haastava GPS:n toiminnalle. Jos katsotaan paikkaa Googlen valokuvasta niin kätkö olisi suurinpiirtein kadussa. Toinen vastaava on kätkö "T2" joka lokien perusteella olisi rakennuksen sisällä mutta satelliittikuvan perusteella keskellä pihaa. GPS vie pihalle mutta siellä on vaikea määrittää oikeaa "kerrosta" vaikka vihje siitä mainitseekin.

Ikäväksi asian tekee se, että kun nollapiste osoittautuu väistämättä 3m säteellä tyhjäksi eikä tarkkuudesta ole tietoa niin hakualue on käytännössä erittäin laaja. Ostovimmassa lokeissa on raportoitu 10 metrin virheestä ja alunperin kätköllä on ollut virhettä jopa vajaa 30 metriä. Mutta nämäkään tiedot eivät riitä kun paikka on sellainen että GPS:n nollapiste on takuulla väärässä paikassa. Näillä tiedoilla pitäisi tutkia joka kolo peräti 20 metrin säteellä. Ja puolet siitä on rakennuksen sisällä neljässä eri kerroksessa.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Tahallaan ärsyttävät kätkönetsijät

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 02.08.2010 15:58

arisoft kirjoitti:Itse olen pannut merkille aloittelevana etsijänä että ikävintä on etsiä kätköä silloin kun ei edes tiedä onko lähelläkään oikeaa paikkaa. Esimerkkinä kätkö "Ostovimma" jota olen käynyt kahdesti katsomassa. Yhdestäkään vihjeestä ei saa selville onko kätkö löytynyt nykyisistä koordinaateistaan vai jostain muualta. Paikka kun on hyvin haastava GPS:n toiminnalle. Jos katsotaan paikkaa Googlen valokuvasta niin kätkö olisi suurinpiirtein kadussa. Toinen vastaava on kätkö "T2" joka lokien perusteella olisi rakennuksen sisällä mutta satelliittikuvan perusteella keskellä pihaa. GPS vie pihalle mutta siellä on vaikea määrittää oikeaa "kerrosta" vaikka vihje siitä mainitseekin.

Ikäväksi asian tekee se, että kun nollapiste osoittautuu väistämättä 3m säteellä tyhjäksi eikä tarkkuudesta ole tietoa niin hakualue on käytännössä erittäin laaja. Ostovimmassa lokeissa on raportoitu 10 metrin virheestä ja alunperin kätköllä on ollut virhettä jopa vajaa 30 metriä. Mutta nämäkään tiedot eivät riitä kun paikka on sellainen että GPS:n nollapiste on takuulla väärässä paikassa. Näillä tiedoilla pitäisi tutkia joka kolo peräti 20 metrin säteellä. Ja puolet siitä on rakennuksen sisällä neljässä eri kerroksessa.
Juupa juu. Eräällä kätköllä (Nyttemmin naatit korjattu) oli heittoa 15m, vaikka karttapaikan kartasta olisi saanut oikeat naatit muutaman metrin tarkkuudella.... Lisäksi hämäävä vihje. Eräässä toisessa virhe oli 200m.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”