Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Yleistä keskustelua kätköilystä
TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja TJAI » La 07.08.2010 18:50

Suurta hämmästystä aiheutti se, että netissä oli loggauksia, joita lokikirjoissa ei ollut.
Jos purkissa olevassa lokikirjassa ei ole merkintää, mutta netissä on, on kätkön omistajan tehtävänä poistaa tuo loki netistä. Itse olen näin tehnyt, kun D1,T4 purkki on "löydetty", mutta lokia ei ole kirjattu paperiin. Tällaisen kätkön osalta ideanahan on juuri purkille pääsy!

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 08.08.2010 11:54

Oma mielipiteeni asiasta on se, että tietenkin saa kätkön apurit merkata kätkö löydetyksi, mutta hyvänä tapana pitäisin merkintää vasyta FTF:n jälkeen ja todellakin sinne purkin logivihkoon se nimi myös eikä pelkästään nettiin.
Itse en laittaisi kimppapurkissa ensimmäistä nimeä esim. vaimoni jos alkaisi kätköjen tekemisen ja menisin aina "nappaamaan" sen FTF:n niin eipä kovin hyvät tyylipisteet siitä pidemmän päälle tulisi. Toisalta Lahdessa on niin kovanluokan FTF huntteri että en ole varma kerkiäisinkö kotoa ensin purkille vaikka tietäisinkin missä se tarkalleen on :lol: :lol: :lol:

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja jule100 » Su 08.08.2010 13:52

TJAI kirjoitti:Jos purkissa olevassa lokikirjassa ei ole merkintää, mutta netissä on, on kätkön omistajan tehtävänä poistaa tuo loki netistä. Itse olen näin tehnyt, kun D1,T4 purkki on "löydetty", mutta lokia ei ole kirjattu paperiin. Tällaisen kätkön osalta ideanahan on juuri purkille pääsy!
Ja tästä päästääkin siihen , että saapuvasta porukasta yksi käy lokkaamassa kaikkien nimet lokiin. FTF-hunteissa riittää , että saapuu vain paikalle.
Muutoinhan moneltakin jäisi kyseinen kätkö väliin fyysisten ominaisuuksien tai välineiden puutteessa. Tällöin esim. 3/5 kätkö muuttuu monella 1/1 kätköksi. :?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 08.08.2010 16:02

TJAI kirjoitti:Jos purkissa olevassa lokikirjassa ei ole merkintää, mutta netissä on, on kätkön omistajan tehtävänä poistaa tuo loki netistä. Itse olen näin tehnyt, kun D1,T4 purkki on "löydetty", mutta lokia ei ole kirjattu paperiin. Tällaisen kätkön osalta ideanahan on juuri purkille pääsy!
Saanen olla eri mieltä molemmista asioista.

Jos mukanapiilottajien nimimerkkejä ei lokista löydykään niin kyllähän omistaja tietää muutenkin ketkä olivat mukana piilottamassa. Parempi vaan että jättävät lokikirjan puhtaaksi FTF:n saajalle, mukavammaltahan se siten tuntuu.

Eri asia toki jos omistajalla ei ole tietoa siitä että joku kätköilijä on käynyt purkilla. Silloin toki voi edellyttää nimeä lokikirjassa ja poistaa nettiloggaus jos sitä ei löydy.

Totta että joillakin purkeilla ideana on juuri se purkille pääsy. Mutta jos yksi porukasta käy purkilla ja kirjoittaa kaikkien nimet lokiin niin muodollisesti tämä idea on saavutettu. Pitäisikö kaikkien käydä tällaisessa tapauksessa itse purkilla?

Entäpä sitten tavallinen kätkö jossa ideana on sen löytäminen. Kun joukolla etsitään niin yksi ja vain yksihän sen löytää. Pitäisikö muiden jättää se loggaamatta kun eivät ole täyttäneet kätkön "ideaa"?

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 1:20

Mutta jos yksi porukasta käy purkilla ja kirjoittaa kaikkien nimet lokiin niin muodollisesti tämä idea on saavutettu. Pitäisikö kaikkien käydä tällaisessa tapauksessa itse purkilla?
Leikitäänpä että isosta hakuporukasta yksi lähetetään junalla Ouluun etsimään tietty purkki ja lokkaamaan kaikkien junalipun makseneiden nimet sinne. Menikö jonkin mielestä oikein?

Entä jos se yksi tuo sen lokikirjan sieltä Oulusta ja kaikki merkkaa sitten nimensä siihen ja sen jälkeen se viedään takaisin seuraavalla junalla. Onko nyt oikein kaikkien mielestä?

Oma mielipiteeni on se, että olisi reilua jos jokainen "löytäjä" kirjoittaa nimensä omakätisesti lokivihkoon eikä purkkia/lokia saa viedä paikalta niin kauas, etteikö joku samaan aikaan paikalle saapuva etsijä kykenisi siihen myös nimeään laittamaan. Kenen mielestä tämä olisi liikaa vaadittu?

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 09.08.2010 7:46

arisoft kirjoitti:Oma mielipiteeni on se, että olisi reilua jos jokainen "löytäjä" kirjoittaa nimensä omakätisesti lokivihkoon eikä purkkia/lokia saa viedä paikalta niin kauas, etteikö joku samaan aikaan paikalle saapuva etsijä kykenisi siihen myös nimeään laittamaan. Kenen mielestä tämä olisi liikaa vaadittu?
Miksi jokaisen pitäisi kirjoittaa nimensä itse? Tukholmassa ollessamme (viiden hengen porukka) meillä oli työnjako: yksi suunnistaa seuraavalle purkille, kaikki etsivät, löydön jälkeen yksi kirjaa kaikkien nimet ja samaan aikaan se ensimmäinen jo suunnistaa seuraavalle.

Totta että purkkia ei saisi viedä paikalta pois mutta siihenkin on syyllistytty. Ei pystytty jästien takia palauttamaan purkkia heti joten kävimme parin sadan metrin päässä toisella kätköllä siinä odotellessa. Näköyhteys alkuperäiseen kätköpaikkaan säilyi. Ei mielestäni kauhean väärin.

Ehdottomat säännöt ovat sellaisia että aina niihin keksii hyvän poikkeuksen.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 9:02

Miksi jokaisen pitäisi kirjoittaa nimensä itse?
Jos et itse kykene kirjoittamaan niin siinä tapauksessa avustajan käyttö lienee ok. Mutta jos et kykene kirjoittamaan siksi, että olet jo etsimässä seuraavaa kohdetta tai siksi, että lokikirja on sinusta 150 kilometrin päässä niin mitä mieltä olet? Onko se reilua, että porukan jäsen kirjoittaa muiden nimiä lokiin vain siksi että on purukalla niin sovittu? Omakätinen allekirjoitus on vain mekanismi luoda tilanne reilusti niin, että allekirjoittanut on ylipäänsä ollut paikalla ja tunnistaa kätköpaikan vaikkei hän kykenisi edes löytämään sitä itse tulevaisuudessakaan.

Lyhyesti siis... jos et kykene kirjoittamaan nimeäsi itse et ilmeisesti ole edes paikalla.

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Garme » Ma 09.08.2010 9:55

Jos en ole itse purkkiin koskenut nimenomaan kätköpiilopaikassa niin en loggaisi.

Tämä on minun oma rajani myös extreme kätköissä.
Se miten muut tekevät loggauksensa on minulle yksi ja sama.
Jokainen kätköilee tyylillään ja toivottavasti saavat harrastuksesta jonkunlaisen ilon onnistumisista !

Lisään vielä:

En lähtisi mukaan piilottamaan vain sen takia että saisin FTF;n.
Täällä lähistöllä on senverran vähän kätköjä että haluan itse mennä niitä etsimään, enemmin tai myöhemmin.
Viimeksi muokannut Garme, Ma 09.08.2010 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 9:58

Eiköhän säännöt ole tulleet GS:ltä ja kaikki muu on tarpeetonta itsekorostusta?

Kyllähän jotkut viivyttävät ftf:n 'sulkemista' viivalla, jotta myöhemmin tullut ehtii mukaan, mutta toisaalta samasta porukasta tulee kommenttia, että täytyy olla aktiivisesti etsimässä jotta saa kirjata ftf:n ja osaavathan he jopa päätellä metrimäärän jonka sisällä täytyy olla, jotta saa kirjata.

Kaikki on siis suhteellista, subjektiivista ja kuitenkin leikkiä.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 10:16

Ajattelin laittaa purkkiin FTF löytäjälle palkinnon. Siinähän sitten pohtivat "viivalla" kuka saa palkinnon jos se pitää jakaa porukan kesken :-)

Olisi muuten ihan ok sellainen käytäntö että löytäjä lokkaa ensimmäisenä ja mukana olijat sitten hänen perään sopivalla merkinnällä. Poissaolevat ryhmän jäsenet voisi lokata myös asianmukaisesti poissaoleviksi niin saavat nimensä kirjaan vaikkeivät kätköstä koordinaattien lisäksi muuta tietäisikään :wink:

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 09.08.2010 11:00

arisoft kirjoitti:JMutta jos et kykene kirjoittamaan siksi, että olet jo etsimässä seuraavaa kohdetta
Kyseessä oli siis se että heti purkin löytämisen jälkeen joukon suunnistaja (edelleen paikalla ollen) päätti minne mennään seuraavaksi, suunnitteli reitin, haki kätkötiedot esiin ja kertoi muillekin mikä on seuraava kohde. Täten toimimalla olimme nopeampia kuin jos kaikki olisivat kirjoittaneet nimimerkkinsä itse.
arisoft kirjoitti:tai siksi, että lokikirja on sinusta 150 kilometrin päässä niin mitä mieltä olet?
Tämä ei tietenkään ole löytö. Mutta näin tyhmä esimerkki ei toki tarkoita sitä että aina jokaisen pitäisi kirjoittaa nimensä itse.
arisoft kirjoitti:Onko se reilua, että porukan jäsen kirjoittaa muiden nimiä lokiin vain siksi että on purukalla niin sovittu?
Mikä ettei. Kunhan siis muut ovat paikalla ja voisivat itsekin kirjoittaa nimensä. Nopeammin se vaan käy kun vain yksi on kynänvarressa.
arisoft kirjoitti:Lyhyesti siis... jos et kykene kirjoittamaan nimeäsi itse et ilmeisesti ole edes paikalla.
Se onkin sitten ihan eri asia kykeneekö kirjoittamaan vai vain antaako jonkun toisen kirjoittaa.

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Ma 09.08.2010 11:23

Kyllähän toisen nimen voi kirjoittaa logiin kun toinen seisoo vieressä. Sitä en todellakaan ymmärrä että pitäisi kirjata jonkun nimi joke ei ole sillä hetkellä lähelläkään kätköä. Syiksi olen kuullut että hän oli aikaisemmin sitä etsimässä tai nyt on "putki päällä". Tuollainen on itsepetosta, sekä väärin muita kohtaan joilla on myös "putki päällä". Onneksi minä pidän tätä harrastuksena ja menen silloin kuin itselle sopii, ei tarvii hakea kaikkia purkkeja tai edes joka päivä jos ei tahdo.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 09.08.2010 11:47

Notesin omalla kätköllä kerran foundilla , niin johan alkoi napsahdella laatikkoon huomautuksia teosta. :lol:
Ja on niitä huomatuksia tullut muistakin tapahtumista. Eivätkä ne ole kovin kannustavia tai ohjeistavia olleet.
Jokainen kätköilee siis tyylillään , kunhan se tyyli on muiden mieleen. :wink:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 11:53

Eikös GS:n säännöissä lue, että nimi logissa pitää hyväksyä, kaikki muu on tulkinnan varaista. Siis Tradissa ja Multissa.

Ja tyhmemmille selvitukseksi se siis tarkoittaa sitä, ettei tekijä saa poistaa, ainakaan systemaattisesti, loggauksia, jos nimi on logissa.

Tietysti jos spoilaa yms tekijän mielestä liikaa, mutta ainahan on TFTC, KK ja :)...

Jos muiden loggaaminen yms ahdistaa, niin siitä vaan rustaamaan mailia GS:lle. Saas nähdä kiinnostaako niitä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että mielipiteet ovat kuin p*rs*r*ikiä, jokaisella on ainakin yksi...

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 11:55

jule100 kirjoitti:Notesin omalla kätköllä kerran foundilla , niin johan alkoi napsahdella laatikkoon huomautuksia teosta. :lol:
Ja on niitä huomatuksia tullut muistakin tapahtumista. Eivätkä ne ole kovin kannustavia tai ohjeistavia olleet.
Jokainen kätköilee siis tyylillään , kunhan se tyyli on muiden mieleen. :wink:
Tärkeintähän on, tässäkin, että saa kertoa/päättää, miten muut ovat...

jorse
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 05.01.2010 21:51

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja jorse » Ma 09.08.2010 11:59

Eläissäni en oo notea rustannu ja muutenkin pidän niihe kirjoittajia vähä vajakkeina.
Remember "keep it real"

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 12:01

Duracell76 kirjoitti:Kyllähän toisen nimen voi kirjoittaa logiin kun toinen seisoo vieressä. Sitä en todellakaan ymmärrä että pitäisi kirjata jonkun nimi joke ei ole sillä hetkellä lähelläkään kätköä. Syiksi olen kuullut että hän oli aikaisemmin sitä etsimässä tai nyt on "putki päällä". Tuollainen on itsepetosta, sekä väärin muita kohtaan joilla on myös "putki päällä". Onneksi minä pidän tätä harrastuksena ja menen silloin kuin itselle sopii, ei tarvii hakea kaikkia purkkeja tai edes joka päivä jos ei tahdo.
Luulempa, ettei GS:ää kiinnosta, vaikka saisit nimimerkkisi kaukokirjoituksella logiin. Eikä se kuulu tarkastajillekaan.

Väärin muita kohtaan? Lyheneekö putkesi, jos minun pitenee?

Eikös tämä ole kuitenkin yksilölaji? Siis per nimimerkki, joka voi sisältää montakin etsijää.

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Ma 09.08.2010 12:17

Seq kirjoitti:
Duracell76 kirjoitti:Kyllähän toisen nimen voi kirjoittaa logiin kun toinen seisoo vieressä. Sitä en todellakaan ymmärrä että pitäisi kirjata jonkun nimi joke ei ole sillä hetkellä lähelläkään kätköä. Syiksi olen kuullut että hän oli aikaisemmin sitä etsimässä tai nyt on "putki päällä". Tuollainen on itsepetosta, sekä väärin muita kohtaan joilla on myös "putki päällä". Onneksi minä pidän tätä harrastuksena ja menen silloin kuin itselle sopii, ei tarvii hakea kaikkia purkkeja tai edes joka päivä jos ei tahdo.
Luulempa, ettei GS:ää kiinnosta, vaikka saisit nimimerkkisi kaukokirjoituksella logiin. Eikä se kuulu tarkastajillekaan.

Väärin muita kohtaan? Lyheneekö putkesi, jos minun pitenee?

Eikös tämä ole kuitenkin yksilölaji? Siis per nimimerkki, joka voi sisältää montakin etsijää.
Nooh, kunhan kerroin mielipiteeni. Ja minun putkeni ei lyhene, sillä en edes yritä pitää "putkea päällä".
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja TJAI » Ma 09.08.2010 15:51

GC:n säännöt ovat ihan selvät:
Logging of All Physical Caches

Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.
Eli kaikkien Tradien, Multien, Geolodjujen ja Mysteerien (sama taitaa päteä myös miitteihin?) loggauksen voi tehdä kunhan on nimmari lokikirjassa.

Kunkin oma asia sitten on kuinka tiukka tai löysä moraali kullakin kätköilijällä on. Moraalisesti arveluttavana voidaan pitää mysteerikätköjen loggaamista siipeilemällä, samoin kuin korkeamaastoisen kätkön loggaamista, niin ettei itse tee mitään fyysisesti vaativaa tai jopa pirunpeltoon piilotetun mikron perään soitettua helpdesk puhelua.
Kukin kätköilee tavallaan ja jokaisella on oma tapansa ja omat rajansa venyttää tuota moraaliaan.

"Mukana tekemässä" FBA loggausten osalta lienee hyvä tapa kirjata lokikirjaan tekijöiden nimmarit kansilehdelle ennen varsinaisen lokikirjan alkua. Näin minä ainakin ajattelin jatkossa toimia. Mitäs mieltä muut ovat?

Kätkön omistajalla ei ole oikeutta poistaa on-line logeja, jos lokikirjassa on nimmari.
Toki jos loggauksessa spoilataan kätkö, tai käytetään muuten sopimatonta kieltä, niin silloin voi poistaa loggauksen ja pyytää muuttamaan loggaustaan niin, ettei siinä liikoja spoilata esim "TFTC".

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Aiheettomat loggaukset GC.comissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.08.2010 16:26

Tekee niin tai näin, niin se on jonkun mielestä väärin päin.

Voisihan sitä itselleen viritellä puolison ja jälkikasvun purkeista ftf:iä. Kaippa se lienee sitten parempi, kuin paperittomat loggaukset?

Ainakin itse kirjaan mielummin tyhjään logiin...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”