Kätkön päivitys

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ma 09.08.2010 8:31

Hei!

Kolme ensimmäistä kätköä olleet viikonlopun maastossa, ja loggauksiakin on jo helteestä huolimatta muutamia. Kukaan ei ole maininnut naattien epätarkkuudesta, ainakin yhdellä nollapiste oli suoraan kätköllä. Joten tämä puoli harrastuksesta lähti kivasti käyntiin. :D

Kysymykseni koskee sitä, että onko siitä jotain "direktiiviä" miten kätkön D/T arvoja voi kätköillään päivittää. Toimin tässä nyt niin, että kun naatit näyttävät olevan paikallaan, niin poistin kätköiltä vihjeen. Ajattelin, että tarkat naatit ja puuttuvat vihje kompensoivat toisensam enkä koskenut D arvoon (1.5 ja 2). Vai onko tuo vihjeen puutuminen niin "iso" asia, että D:tä pitäisi hinata ylöspäin. Itse ajattelin asian niin, että jos tulee DNF:iä niin sitten D:tä voisi muuttaa, mutta ei muuten.

Ja vielä, pitäisikö muutoksista ilmoittaa, esim. muistiinpanolla (note)?! Nyt en niin tehnyt, kun oli niin tuoreet kätköt.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 09.08.2010 8:41

Hellstrom_Family kirjoitti:Hei!

Kolme ensimmäistä kätköä olleet viikonlopun maastossa, ja loggauksiakin on jo helteestä huolimatta muutamia. Kukaan ei ole maininnut naattien epätarkkuudesta, ainakin yhdellä nollapiste oli suoraan kätköllä. Joten tämä puoli harrastuksesta lähti kivasti käyntiin. :D

Kysymykseni koskee sitä, että onko siitä jotain "direktiiviä" miten kätkön D/T arvoja voi kätköillään päivittää. Toimin tässä nyt niin, että kun naatit näyttävät olevan paikallaan, niin poistin kätköiltä vihjeen. Ajattelin, että tarkat naatit ja puuttuvat vihje kompensoivat toisensam enkä koskenut D arvoon (1.5 ja 2). Vai onko tuo vihjeen puutuminen niin "iso" asia, että D:tä pitäisi hinata ylöspäin. Itse ajattelin asian niin, että jos tulee DNF:iä niin sitten D:tä voisi muuttaa, mutta ei muuten.

Ja vielä, pitäisikö muutoksista ilmoittaa, esim. muistiinpanolla (note)?! Nyt en niin tehnyt, kun oli niin tuoreet kätköt.
Ainakaan mielestäni vihjeen ei pitäisi vaikuttaa millään tapaa kätkön D/T -arvoihin. Eli D/T aina sen mukaan millainen itse kätkö on. Vihje on sitten sitä varten jos joku pahasti puusilmäilee tai ei vaan ymmärrä, löytää sitten.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 09.08.2010 9:12

Vihje on sitten sitä varten jos joku pahasti puusilmäilee tai ei vaan ymmärrä, löytää sitten.
Minulla on huono menetelmä listata kätköjä paperille ja joudun ihan aikaa säästääkseni ottamaan vinkit purettuna listaan mukaan.

Vinkkien laadusta onkin sitten kirjavaa käytäntöä. Osa vinkeistä on itsestäänselvyyksiä. Osa vinkeistä on itsessään mysteereitä. Niitä ei ehkä tajua edes kätkön löydyttyä. Osa vinkeistä on kyllä selviä mutta johdattaa etsimään väärästä paikasta.

Tällä perusteella voisi sitten sanoa että vinkkiä käyttämällä kätkön vaikeusaste joko laskee, pysyy samana tai peräti nousee.

Jätetään vinkkien laatiminen vain suosiolla tekijän vastuulle. Itse laittaisin vinkin kätkölle, jonka haluan löytyvän. Esim. yksi kätkö, jota olen tekemässä saattaisi saada vinkiksi "Rakennuksen sisällä" tai "Sateelta suojassa" ihan vain korostamaan sitä että on turhaa etsiä muualta kuin nollapisteestä. Jos haluaisin ko. kohteessa että löytö olisi lähes varma niin laittaisin "Ylimääräinen osa rakennuksen sisällä". Jos haluaisin että vinkin lukija joutuu vain hämilleen niin vihje voisi olla "puun sisällä" jolloin etsijä ehkä menisi täysin harhaan vaikka vinkki onkin eksakti.

Avatar
Jekkusetä
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 15.07.2009 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Jekkusetä » Ma 09.08.2010 9:58


Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ma 09.08.2010 13:51

Kiitos Jekku, kätköt ovat löytyneet paremmin kuin tuo sivu :wink:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
SirAvidius
Viestit: 122
Liittynyt: Su 11.07.2010 19:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja SirAvidius » Ti 10.08.2010 21:00

Hei,

mun mielestä toi D-arvo on sama vaikka vihje auttaisi miten paljon, tai toisin päin.

Eli D-arvo = ilman vihjettä oleva D.. Ainakin mun mielipide.

- SirAvidius
Kaksitoista-vuotias jatkaa geoseikkailuaan!!!

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ti 10.08.2010 21:33

SirAvidius kirjoitti:Hei,

mun mielestä toi D-arvo on sama vaikka vihje auttaisi miten paljon, tai toisin päin.

Eli D-arvo = ilman vihjettä oleva D.. Ainakin mun mielipide.

- SirAvidius
Noh... otetaan tilanne vaikka missä naatit heittää 10m,kätköpaikalla on vaikka yksinäinen lyhtypylväs mutta muita monia mahdollisia kätköpaikkoja. Tässä tilanteessa D-arvo olisi tietenkin suurempi kuin vihjeen kanssa joka vaikka olisi "lyhtypylvään juurella" :roll: :P
Kyllä se vihje siihen myös vaikuttaa...
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 10.08.2010 21:33

Ilolan ABC kätköllä on vihjeitä aikamoinen liuta tyyliin kolmen pisteen vihje, kahden pisteen vihje ja yhden pisteen vihje. Se vaan ei näy noissa statuksissa että montako kolmen tähden kätköä on ratkaistu yhden tähden vihjeellä ja montako ilman vihjettä - sikäli että sellainen minua itseäni kiehtoisi. Itse lunttaan vihjeet jo lähtiessä lenkille koska niitä on niin hankala sieltä muistiinpanoista yrittää dekoodata. Tämä ehkä muuttuu jahka Samsung Galaxyni saapuu.

Harjus
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 25.07.2008 14:39

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Harjus » Ke 11.08.2010 8:41

TheproAE kirjoitti:Noh... otetaan tilanne vaikka missä naatit heittää 10m,kätköpaikalla on vaikka yksinäinen lyhtypylväs mutta muita monia mahdollisia kätköpaikkoja. Tässä tilanteessa D-arvo olisi tietenkin suurempi kuin vihjeen kanssa joka vaikka olisi "lyhtypylvään juurella" :roll: :P
Kyllä se vihje siihen myös vaikuttaa...
Ei se vinkki (Additional hint) tule vaikuttaa millään tavalla vaikeustähditykseen. Vaikeustähdet annetaan siis ilman lisävinkin vaikutusta.

Harri

Avatar
Jekkusetä
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 15.07.2009 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Jekkusetä » Ke 11.08.2010 10:31

Olen eri mieltä. Tsekkaa http://geowiki.fi/Vaikeustasot

Harjus
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 25.07.2008 14:39

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Harjus » Ke 11.08.2010 10:38

Eri mieltä sopii olla, muttei se vinkki tule siltikään vaikuttaa difficulty terrainiin. Wikiin saisi joku muuttaa tekstin oikeaksi.

Harri

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja rixu » Ke 11.08.2010 10:53

Editoin tuolta tuon "ja vihjeet" pois kun oli näköjään tuolla tosiaan se väärin.

Avatar
Jekkusetä
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 15.07.2009 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Jekkusetä » Ke 11.08.2010 11:19

Kiitos tarkennuksesta. :)

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 11.08.2010 12:19

Mikä on muuten yleinen käsitys siitä kuinka suuri osa kätköilijöistä itse asiassa on viehtynyt siihen asiaan että kätkön löytymiseen menee runsaasti aikaa ja liittyykö siihen jotenkin se miksi aikaa menee paljon. Jokaisella on varmaan oma käsityksensä omista mieltymyksistä mutta mitä oletatte kaverienne haluavan etsimisessä kokea? Kauanko itse keskimäärin etsitte kätköä ennenkuin annatte periksi? Itse olen joskus käyttänyt tunninkin aikaa yhdellä kätköllä esim. http://coord.info/GCQ9Q8 etsin tunnin ihan oikeista paikoista mutta väärästä kohtaa koska koordinaatit ohjasivat sopivasti väärään paikkaan etsimään. Vahingossa sitten kokeilin lähtiessäni paikkaa jonka ei olisi pitänyt tärpätä ja siellä se oli.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 11.08.2010 13:09

Riippuu vähän siitä mihin se aika kuluu, yleensä heitän hanskat tiskiin 30-60 minuutin etsinnän jälkeen jollei ylimääräisiä häiriöitä ilmaannu (jästit, kutsu kotiin tms).
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätkön päivitys

Viesti Kirjoittaja rixu » Ke 11.08.2010 14:00

Jokainen kätköilee varmaan omista syistään ja mielihaluistaan. Itse pyrin ainakin omat purkkini tekemään niin että vihjeen avulla viimeistään sitten löytyisi, luulen että useimmille kuitenkin kätkön löytyminen on se mitä haetaan :) Jotkut taas ilmeisesti saa kiksejä myös siitä kun ihmiset etsii ja etsii muttei vaan löydä mitään :?:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”