Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja sikajack » La 15.03.2008 17:14

Minua on viimeaikoina ruvennut raskaasti kyrsimään - etten sanoisi suorastaan v******maan - sellaiset lokkaukset joissa ei ole mitään muuta kuin jokin saa****n irvinaama. Ihanko oikeasti ei kätköstä löytynyt mitään sanottavaa? Ja miten pelkkä irvinaama pitäisi tulkita? Käytän itse hymiöitä kätkölokkauksissa ja ne ovat oiva tapaa tuoda kirjallista - varsinkin epävirallista - viestintää lähemmäs puheviestintää. IMHO ne sopivat vain lokkauksen tekstin täydentäjiksi, eivät koko sisällöksi.

Toivoisin saavani kätkön löytäneiltä jonkinmoisen vaikka lyhyenkin raportin siitä, missä kunnossa kätkö oli ja jos mahdollista, vielä palautettakin - kernaasti rakentavaa - kätköstä. Palaute on jo ylikurssisuoritus, mutta lyhyt rapsa kätkön kunnosta tai löytämisestä yleensä olisi suorastaan perusvaatimus. Ei siihen monta sanaa tarvita ...
//geonovice sikajack

Cthulhu0
Viestit: 17
Liittynyt: La 07.04.2007 23:05

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja Cthulhu0 » La 15.03.2008 17:18

... saati nämä D/T1-2 kätköistä logit "Löytyi helposti!" (+ irvinaamoja).
No totta h*tossa löytyi helposti, siksihän niiden vaikeustaso on tuo mitä on ja ideana yleensä on sen kohteen näyttäminen, ei pelkkä purkin helppo löytyminen.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja pailakka » La 15.03.2008 17:46

Enhän minä valita mutta kyrpiihän se vähän.
Lisätään listaan vielä "vihjeen avulla löytyi helposti" tai "vihjeen kanssa ei ole kyllä D sejase"

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja el2 » La 15.03.2008 17:53

Noista löytyi helposti loggauksista, jos on maastot ja vaikeudet ovat sitä mitä ovat niin eikö se ole sallittua kertoa jos on purkin helposti löytänyt? Toiset voivat etsiä sitä kauemminkin.

Jos valmiiksi tympii loggaukset joissa sanotaan että löytyi vihjeen avulla tai vaikeus vihjeen kanssa sejatuo niin älkää laittako niitä vihjeitä niihin purkkeihin silloin.

Parempia loggauksia nuo varmaan ovat kuin pelkkä " yes " loggauksessa tai :mrgreen:
haittaaks se

tuukka_a
Viestit: 42
Liittynyt: La 22.12.2007 0:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja tuukka_a » La 15.03.2008 18:19

Itseänikin on nämä ":)" loggaukset ihmetyttäneet viime aikoina, mutta mutta... olen oikeastaan päätynyt siihen, että jos joku jostain syystä ei halua tarinoida yhtään mitään, niin samapa tuo: oma on asiansa - eihän loggaukseen sinänsä ole mitään vaatimuksia. Jos jollekin ei ole luontaisesti selvää, että olisi ystävällistä kertoa kätkön omistajalle vähän tietoa purkin tilasta tai muuten vaan tarinoida hauskoja kommelluksia tapauksesta, niin olkoon.

Mielestäni taas "Löytyi helposti" loggaus jostain D1/D2 kätköstä on taas ihan ymmärrettävä. Jos kätkö on oikeasti löytynyt helposti, niin mitäs muutakaan asiasta kertoo - kertoohan tuo, että kätkö on tähtiensä vaikeuksinen. Lisäksi, jos mitään normaalista poikkeavaa ei kätkön kunnossa ole, niin perusoletuksena asiasta ei kai tarvitse mitään kertoa.
Täytyy kuitenkin huomauttaa, että itsekään en tästä menettelystä pidä (nuo loggaukset ovat oikeastaan ihan yhtä tyhjän kanssa muille henkilöille).

Olen itse pyrkinyt kirjoittamaan sellaisia logeja, joita mielestäni olisi myös hauska lukea (kätkön omistajana tai ihan vaan kanssakätköilijänä), eli kaikenlaista tarinaa liittyen kätkön noutamiseen ja itse purkkiin. Harvassa ovat olleet ne löydöt, joista ei edes parin lauseen verran saisi annettua palautetta.

Tarkoitukseni olikin lähinnä huomauttaa, että joukossamme on kaikenlaista kätköilijää ja jotkut ovat non-verbaalimpia kuin toiset, tai eivät vaan yksinkertaisesti ole (ainakaan vielä) kiinnostuneet kätköilyn sosiaalisemmasta aspektista. Sallittaneen se heille? Harmillistahan tuo on, mutta minkäs sille edes tekisi? Jokainen loggaa tavallaan.

tuukka_a

PS. Ihan oikeasti täytyy kyllä hehkuttaa, että osa logaajista tarjoaa välistä niin hauskoja hetkiä omilla tarinoillaan, että huh huh :D Muutenkin lähes kaikki loggaajat ovat antaneet osaltaan laadullisesti hyviä loggauksia ainakin omien kätköjeni osalta, että tilanne nyt ei sinänsä mielestäni mikään hälyttävä ole.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja pailakka » La 15.03.2008 18:20

Vihjehän on juuri sen takia että se löytyy helposti, piru perikööt sen joka muunlaisia on tehnyt tradeihin.
Kyllä se hiukan ottaa päähän jos ei oman kätköni hakemisessa jännittävintä on ollut kätkösivun lukeminen, omasta mielestäni tässä ketjussa kuvatut loggaukset ovat enemmänkin piruilua kätkön tekijälle. Tai ainakin itse kirjotain samanlaisia kun kätkö oikein kyrpii

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » La 15.03.2008 19:29

Missäänhän ei ole määrätty loggauksen minimipituutta, joten jos joku haluaa kuitata virnupärställä, niin sittenpähän kuittaa.

Itse luen mielelläni muiden loggauksia, joten arvostan pidempiäkin selostuksia ja yritän itsekin kirjoitella sellaisia. Kätkön omistajan näkökulmasta toivon itsekin, että jos purkissa olisi jotain vikaa, siitä mainittaisiin kuittauksessa, jos ei tee erillistä "needs maintenance" -merkintää.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja jupilli » La 15.03.2008 20:11

Niin,

kyllä minä ainakin aina otan uuden lokituksen jonkunlaisena palautteena käyttäjältä, tässä tapauksessa löytäjältä, jonka palautteen tarkoituksena on vaikuttaa siihen minkäläisiä kätköjä seuraavaksi piilotan. Tässä tarkoituksessa kaikki kertomukset ja yksityiskohdat lokimerkinnässä ovat kovin arvokkaita ja kun niitä kaikessa rauhassa sulattelee, tulee niistä väistämättä uusia ideoita. Ja ei kai se ole mitenkään kiellettyä kysyä lokin kirjoittajalta tarkennuksiakin tarvittaessa idean tarkistamiseen,
Tietystihän loki voi olla myös pikapalaute siitä että huolto on tarpeen tms.

No, se kuitenkin lienee selvää että jokainen piilottaja haluaisi mahdollisimman vauhdikkaita ja eläviä lokituksia omiin kätköihinsä, minä ainakin haluaisin !!
Onko siis huono idea palkita hyvän kätkön piilottaja aina niin hyvällä lokituksella kuin itse kukin osaa ja pystyy ??
Vaikka ei välttämättä haluaisikaan niin kauheesti kirjoitella !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja frankiender » La 15.03.2008 20:33

Olen itsekin ihmetellyt noita pelkillä hymiöillä lokkauksia ja tullut siihen tulokseen, että suurin osa niistä on vanhempiensa seurassa olevien lasten, joilla on omat nimimerkit käytössään, tekemiä. Aika usein nimittäin saman kätkön on hakenut myös jollakin toisella nimimerkillä oleva kätköilijä, joka ilmoittaa olleensa kätköilemässä juuri tuon hymiöllä lokkaavan henkilön kanssa ja lisäksi kirjoittaa pidemmän tarinan etsimisen vaiheista.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja team_rmma » La 15.03.2008 20:34

Minustakaan "löytyi helposti" ei välttämättä ole negatiivisessa mielessä sanottu. Jos kätköilijä kävelee paikalle ja löytää kätkön heti, on termi ihan luonteva käytettäväksi. Tokihan tuohon voi lisätä sanan "mukavan" tai "sopivan" vähän pidentämään ja kuvaamaan, että niin oli tarkoituskin mutta en minä näe siinä erityistä vikaa, että helpoksi tarkoitettuun kätköön kirjaa tekstin "löytyi helposti".

Hymiöiden käyttö on levinnyt loggauksiinkin ja minusta niiden kohtuullinen käyttäminen tekstin väritykseen on ihan OK mutta eivät ne ikinä korvaa varsinaista tekstiä.
Kuva

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja wesbridge » La 15.03.2008 22:27

Jos allekirjoittaneelta ilmaantuu helpoksi tarkoitettuun kätköön maininta "löytyi helposti", se tarkoittaa että Magellanin minulle myymä satelliittiharhautin-500 on ollut joko a) pois päältä/akku tyhjänä b) rikki c) kotona. Eli välillä nuo vempaimet saavat helponkin tuntumaan vaikealta, ja jos niin ei jostain syystä käykään, se on kyllä jo melkein logissa mainitsemisen paikka... :D

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja sparris » Su 16.03.2008 10:57

Tästä on ollut puhetta joskus ennenkin ja silloinkin oli enemmistö sitä mieltä, että pidemmät logitekstit ovat mukavampia kuin pelkät TNLN:t. Ei ole iso vaiva kirjoittaa logiin pari lausetta, mutta siitä on iso ilo kätkön tekijälle ja mikä ettei muillekin. Vaikka kätkö löytyisi helposti, niin pelkän "helposti löytyi" -login sijaan voisi kirjoittaa vaikka "lähestyin etelästä ja purkki osui silmiin jo parin metrin päästä...", mikä on heti paljon parempi.

Eli antakaa runosuonen pulputa vaan - siitä on riemua kaikille.

Joku jossain sivulauseessa mainitsi tässä säikeessä myös vihjeet. Niiden kanssa pitäisi muistaa se, että vihjeen tarkoitus on helpottaa kätkön löytymistä eikä päinvastoin. Jos vihjeen laittaa, niin sen pitäisi olla sitten sellainen, että sen avulla kätkö löytyy helposti jos etsijä siihen päättää turvautua. Joskus olen törmännyt vihjeisiin, jotka ovat itsessään sellaisia mysteerejä, että ne eivät ole auenneet vaikka kätkökin olisi lopulta löytynyt. Ja joskus taas on täysin hyödyttömiä, kuten "xvira nyyn" keskellä kivipeltoa, jossa on miljoona samanlaista koloa.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja ilkant » Su 16.03.2008 11:41

Allkuaikoina kaipasin sellaista löytökuittausta, ettei tarvitsisi kirjoittaa mitään eikä oma löytö näkyisi edes lokissa ollenkaan. Kuulin kokeneilta kätköilijöiltä, että se ei ole mahdollista. Aina on kirjoitettava jotain lokiin. Uskon, että hymiöloggaaja voi olla juuri tällainen tapaus, jolla ei ole mitään erityistä sanottavaa kätköstä.

Kätköilijä voi alitajunnassa yrittää todistaa omaa pätevyyvttään helpolla löydöllä: "tämä kätkö oli minulle helppo, olen osaava kätköilijä". Tai sitten vain sitä, että hän oli varautunut vaikeammin löydettävään kätköön.

Nykyisin olen keskittynyt kommelluksiin ja vaivoihin, jota etsinnässä tulee. Niitä on ainakin kiva lukea toisten tekemänä. :)
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 16.03.2008 14:45

Itselleni tullut muutamia todella lyhyitä kuitteja purkeista joita olen muiden löydettäväksi rakennellut. Lyhyitä kuittauksia kirjoittelevat oman näkemykseni mukaan henkilöt jotka vasta ovat aloittaneet kätköilyn jalon harrastuksen. Ajan kanssa sitten oppivat kirjoittamaan ja verbaaliakrobatiakin lisääntyy, joten annettakoon se aloittelijoille anteeksi. Kirjoittamattomat säännötkin opitaan kun harrastusta jatketaan. Itsekin tulee joskus syyllistyttyä lyhyisiin kuittauksiin, varsinkin jos on kiertänyt useampia purkkeja, silloin pyrin ainakin jokaiselle purkkien laittajalle laittamaan johonkin kuvaukseen, miksi olen alueella pyörinyt ja onko ollut jotain muuta touhua samaan aikaan käynnissä.
Kuittaus nettiin toimii mielestäni kiitoksena kätkön tekijölle, on onnistunut tuottamaan toisille löytämisen riemua ja saanut näyttää jonkin hienon paikan tai merkittävän paikan toisille kätköilijöille.
Annetaan kaikkien kätköillä silloin kun itselle se parhaiten sopii ja kirjata loggaukset siten kuin kirjaavat. Voihan kätkön kuvaukseen laittaa ettei siihen hyväksytä alle kahden lauseen pituisia kirjauksia.
haittaaks se

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 16.03.2008 14:54

Niinno, jos kätkö ei ole traditionaali: "Caches that require the geocacher to do something beyond finding the container and signing the logbook generally do not qualify as traditional caches."

SilverQuick
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 15.01.2007 18:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja SilverQuick » Su 16.03.2008 18:07

Löytölokkauksista:

Lähes tyhjät lokkaukset tuntuvat tosiaan aika tylyiltä - vaikka usein se ei varmaan ole tarkoitus.

Itse pyrin kirjoittelemaan paljon tarinaa lokeihin - etenkin ulkomaan matkoilla kätköillessä (toki kotimaassakin). Tarinat ovat hyödyksi kirjoittajallekin. Ne toimivat myöhemmin erinomaisesti eräänlaisena "päiväkirjana". Voi palautella reissuja ja kätköjä mieleen. Samasta syystä pyrin usein lisäämään valokuvia. Niiden eteen nähtyä vaivaa itsekin arvosta omiin kätköihini laitetuissa lokeissa.

Kätkön vihjeistä:
sparris kirjoitti:Jos vihjeen laittaa, niin sen pitäisi olla sitten sellainen, että sen avulla kätkö löytyy helposti
Tässä(kään) ei ole yhtä "oikeaa tapaa". Minulla on muutamia kätköjä, joiden etsimisen on tarkoitus olla haastavaa ja löytämisen palkitseva ahaa-elämys. Näissä en halua spoilata kätköä, vaan antaa juuri _vinkkejä_. Vihjailun ongelma on tietty se, että kaikille ne eivät aukea samalla tavalla. Mutta muuten olen sparriksen kanssa samaa mieltä: "Tavanomaisemmassa" kätkössä lyhyt ja sopivasti löytämistä helpottava vihje, joka ei täysin spoilaa on jees. Useissa tapauksissa hyvin toimiva vihje on sellainen, joka tarkentaa sijainnin (tyyliin "Isoimman lohkareen kohdalla"). Ne auttavat myös gepsittömiä kätköilijöitä.

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja piossa » Su 16.03.2008 19:05

jupilli kirjoitti: No, se kuitenkin lienee selvää että jokainen piilottaja haluaisi mahdollisimman vauhdikkaita ja eläviä lokituksia omiin kätköihinsä, minä ainakin haluaisin !!
Itsekin yrittänyt kirjoitella loggauksia enemmän tai vähemmän värikkäästi huumorinpilke silmissä. Kerran jos ei parikin tällaisen tyylin takia -jos ei nyt haastettu paikalliseen raastupaan - niin saanut ainakin palautetta tyyliin: " ...että älä vitsaile ja mieti kahdesti, jos vielä jotakin kirjoitat loggauksiin..." :roll: :?: Niin uskomattomalta kuin tämä saattaa kuulostaakiin niin tämä on aivan totta. Omalta osalta olenkin katsonut parhaimmaksi tälläisten kätköilijöiden kätköt logata varsin lyhyesti ja ytimekkäästi klovni -hymiöllä ja TFTC :llä. Taustalla tässä ilmeisesti kait on Suomessa vaikuttava pienen pieni kielivähemmistö, joka ei ehkä ymmärrä kaikkia suomenkielen hienoja vivahteita :D Mutta ihan vaan vinkkinä, jos vastaan tulee vain mainittu hymiö kannattaa miettiä mitä kirjoittaa, jottei aiheuta kenelläkään sen enempää pahaa mieltä.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 16.03.2008 20:20

piossa kirjoitti: Itsekin yrittänyt kirjoitella loggauksia enemmän tai vähemmän värikkäästi huumorinpilke silmissä. Kerran jos ei parikin tällaisen tyylin takia -jos ei nyt haastettu paikalliseen raastupaan - niin saanut ainakin palautetta tyyliin: " ...että älä vitsaile ja mieti kahdesti, jos vielä jotakin kirjoitat loggauksiin..." :roll: :?: Niin uskomattomalta kuin tämä saattaa kuulostaakiin niin tämä on aivan totta.
Kuulostaa kyllä melko käsittämättömälle että joku alkaisi arvostella kävijöiden lokituksia !!

Jos joku haluaa vain kirjakielisiä ja asiallisen kuivia mahdollisimman lyhyitä lokituksia, niin eikös siitä kannattaisi mainita kätkökuvauksessa etukäteen ainakin Suomen, Englannin, Saksan ja Savon kielillä ??? :wink: :wink: :wink:
Terveisin Kätköilyvaari !!

mahtikanki
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 30.05.2007 15:52

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja mahtikanki » Su 16.03.2008 20:51

Nooh, ehkä on olemassa sellaisiakin kätköjä, joita ei voi kommentoida kuin lyhyesti, jos ei halua loukata kätkön laatijaa.
Jos helppo tradi on päivänselvässä paikassa ja paikka on tasoa "Shopping Mall of Kontula" niin mitäpä sitä turhaan kehuskelemaan; mielestäni lajiin kuuluu huonojenkin kätköjen etsiminen.
Hyvien kätköjen olemassaolon edellytys on huonot kätköt. Eiköhän tämä nyt ole selvää kaikille.
Itse henkilökohtaisesti olen kiitollinen kaikista kätköistä jotka on etsittäväksi asetettu. Välillä ahdistaa lähinnä se, että kätköily tahdotaan muuttaa himassa netin ääressä nyhväämiseksi, koska mielestäni geokätköily on loppupeleissä kuitenkin ulkoilmaharrastus. Mutta kukin toki tyylillään.

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa

Viesti Kirjoittaja piossa » Su 16.03.2008 21:21

Ihan ensimmäiseksi haluan tuoda julki, että alla olevaa tekstiä ei pidä lukea kuin piru raamattua ja toiseksi mielipidettäni ei pidä ymmärtää minkäänlaiseksi kielisodan lietsomiseksi, jokainen käyttäköön äidinkieltään mutta...

Jos jollekulle kasvaa sarvet päähän nähdessään pelkkiä hymiöitä loggauksissa, niin allekirjoittaneelle on ohimoilla nähtävissä pienet sarven alut silmäiltyään enemmän kuin useampia kätkökuvauksia / loggauksia, jotka on kirjoitettu VAIN toiselle kotimaisella. Jos haluaa käyttää länsinaapurimme murretta, niin eikö olisi aiheellista myös käyttää myös rinnan suomea / englantia :?: Näin myös muualta päin Suomea rannikolle tuleville annettaisiin mahdollisuus ymmärtää mitä kuvauksessa / logikirjoituksissa kirjoitetaan. Ennenkaikkea kyrsii oikein kunnolla - kätköjä rannikkoalueella tehneenä - kun logikirjoituksia saa sanakirjojen kanssa lukea, että mitähän niissä kirjoitetaan. Ja jos kätkökuvauksissa pyytää loggaukset mainitusta syystä johtuen suomeksi / englanniksi, niin tämän katsotaan aiheuttavan vihaa ja suvaitsemattomuutta paikallisten piireissä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”