FTF:n määritelmä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja team_rmma » La 05.04.2008 9:45

Luin http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1AVAC loggauksia ja metsässä oli ollut vilskettä jo ennen geocaching.com julkaisua. Olen ollut siinä luulossa, että kaikki ennen geocaching.com:in julkaisua tehdyt löydöt ovat FBA-tyyppisiä eli jostain on saanut tiedon tulevasta julkaisusta ja käy etsimässä purkin ns etukäteen. No problem, FBA.

http://www.geocaching.fi/wiki/FTF antaa kuitenkin ymmärtää, että julkaisu ei välttämättä tarkoitakaan geocaching.com:issa tehtävää julkaisua vaan kätkö voidaan julkaista myös IRC kanavalla tai wikissä.
Kätkön täytyy olla julkaistu jossakin yleisesti tunnetussa paikassa, jotta löytöä voi kutsua FTF:ksi. Näitä paikkoja ovat esimerkiksi Geocaching.com, Navicache.com, Geocaching.fi (IRC-kanava), Geocaching.fi-wiki tai kätköilijän omat kotisivut. Sähköpostilla tai IRC:ssä yksityisesti lähetetyn kätkön löytö ei ole FTF vaan FBA. Tämä sääntö on olemassa siksi, että kaikilla käyttäjillä on periaattessa samat mahdollisuudet osallistua "kisaan".
Onko niin, että kätkö voidaan julkaista etukäteen vaikka IRC:issä ennen geocaching.com:ia ja kyse on edelleen FTF:stä?
Kuva

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » La 05.04.2008 10:15

team_rmma kirjoitti: Onko niin, että kätkö voidaan julkaista etukäteen vaikka IRC:issä ennen geocaching.com:ia ja kyse on edelleen FTF:stä?
Kyllä. Juuri noinhan tuossa lainaamassasi tekstissä lukee. :D

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja team_rmma » La 05.04.2008 10:30

Pientä hakemista luetun ymmärtämisessä...
Tämä sääntö on olemassa siksi, että kaikilla käyttäjillä on periaattessa samat mahdollisuudet osallistua "kisaan".
Minusta geocaching.com julkaisun pitäisi olla ainoa vaihtoehto FTF:lle. Kaikki IRC/kotisivu/wiki -tyyppiset kisat on OK niille, jotka niin haluavat kisata.

Voiko tuota FTF määritelmää päivittää wikissä vai onko tämä nykyinen yleisesti hyväksytty sääntö?
Kuva

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja VHI » La 05.04.2008 10:37

team_rmma kirjoitti:Minusta geocaching.com julkaisun pitäisi olla ainoa vaihtoehto FTF:lle.
Samaa mieltä.
There's always a cache somewhere

TeamHopo
Viestit: 12
Liittynyt: La 15.12.2007 20:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja TeamHopo » La 05.04.2008 11:09

Meidänkin mielestämme FTF:n määritelmänä olisi parempi "ensimmäinen löytö gc.com:issa tarkastajan toimesta tehdyn julkaisun jälkeen". Kaikki muut, esim. irkissä saadun tiedon, wikissä tai muilla marginaalisilla kätkösaiteilla julkaisun perusteella löydetyt, "vahinkolöydöt" yms. olisivat FBA tai jotain sellaista.

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja lpohjala » La 05.04.2008 11:17

Ainoa oikea FTF on ensimmäinen virallisen julkaisun jälkeen tehty löytö! Muuten tossa ei ole mitään järkeä. Jännä, että tämä asia herättää itsessäni niin paljon tunteita vaikka FTF:t ei voisi vähempää kiinnostaa. Kuka noi Wiki määritelmät on muuten laatinut?

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja team_rmma » La 05.04.2008 11:25

Tuo on lisätty: 25. lokakuuta 2006 kello 20.30 Liimes

Muutamia kertoja on FTF:iä haettu ja niin kauan kuin peli on ns reilua, on ihan kiva välillä kisatakin. Uskoisin, että suurin osa nauttii kisailusta - vaikka kakkoseksi tulisikin - kunhan kisa pysyy reiluna ja säännöt on tasapuoliset.
Kuva

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » La 05.04.2008 12:02

team_rmma kirjoitti:Muutamia kertoja on FTF:iä haettu ja niin kauan kuin peli on ns reilua, on ihan kiva välillä kisatakin. Uskoisin, että suurin osa nauttii kisailusta - vaikka kakkoseksi tulisikin - kunhan kisa pysyy reiluna ja säännöt on tasapuoliset.
FTF-huntissa on oma viehätyksensä, vaikka suurimman osan uutuusjulkaisuista perään en lähdekkään.

Äskettäin olin mukana FTF-huntissa kätköllä http://www.geocaching.fi/wiki/GC1A9MN. Olin ensimmäisenä paikalla kätkön julkaisusta GC.comissa, mutta toinen kätköilijä oli löytänytkin purkin jo edellisenä iltana. Mielestäni hänen löytönsä oli FBA, mutta löytäjä kirjasi siitä FBA:n lisäksi myös FTF:n. Vaikka tämä onkin leikkimielistä kisailua, tuo ei mielestäni mennyt aivan reilun pelin hengessä ja vedin muutenkin kettumaisten päivien jäljiltä herneen syvälle nenuun kun FTF sitten menikin sivu suun, vaikka sääntötulkintojen mukaan (ainakin omasta mielestäni) olisin ollut oikeutettu kirjaamaan sen :oops:

No, eihän tuolla maata kaatavaa merkitystä ole. Mielestäni tuo wikin määritelmä on kuitenkin epäselvä ja epäreilukin. Sen mukaan kätkön julkaisuksi riittää julkaisu tekijän omilla kotisivuilla, jotka todennäköisesti eivät muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole yleisesti tiedossa. Lisäksi nuo muiden kätkösivustojen rooli jää epäselväksi, koskeeko FTF:n kuittaus jokaista erikseen (siis FTF kuitataan vain sinne, missä se on julkaistu) vai riittääkö, että purkki on julkaistu jossain niissä (ja FTF kuitataan kaikkiin paikkoihin)?

Reilu peli olisi, että GC.comissa julkaistun kätkön FTF kuuluu sille, joka sen GC.comissa julkaisun jälkeen ensimmäisenä löytää. Kaikki muut julkaisua edeltävät löydöt olisivat yksiselitteisesti FBA:ita.

JomppeS
Viestit: 18
Liittynyt: La 10.11.2007 18:01

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja JomppeS » La 05.04.2008 12:48

Minulle on käytännössä aivan sama miten FTF määritellään. Pääasia on kuitenkin, että kaikki käyttäisivät samaa yksiselitteistä määritelmää. Intohimoja herättänyt mätäkivennummi on wikin määritelmän mukaan slassulle FBA ja minulle FTF. Toisaalta ainakin IRC-kanavalla joku päätyi jopa voimasanojen käyttöön FTF tulkinnasta, joten minun puolestani sen saa kuka haluaa - korjatkaa vaan kätkön logiin mennessänne. Kovasti vakavaa tuntuu olevan toisille.
Kuka wikin määritelmän FTF:stä on tehnyt ja onko se nyt sitten se oikea? Pitäisikö tästä tosiaan järjestää neuvoa-antava geokansanäänestys, jos enemmistö kuitenkin näyttää olevan wikin määritelmää vastaan. :)

JomppeS
Viestit: 18
Liittynyt: La 10.11.2007 18:01

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja JomppeS » La 05.04.2008 12:53

JomppeS kirjoitti:Intohimoja herättänyt mätäkivennummi on wikin määritelmän mukaan slassulle FBA ja minulle FTF.
Korjataan vielä sen verran, että koska kellonaikaa en 'marginaalisaitilla' nähnyt, niin voipi olla että se FTF:kin oli slassun :)

gcsanttu
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 27.02.2008 22:30

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja gcsanttu » La 05.04.2008 12:55

Geocaching.com-FTF on FTF, joka on tehty geocaching.com sivustolla julkaisemisen jälkeen ja tiedot haettu sieltä. Ja tämä on ainoa oikea FTF! Joka muulla tavoin kootuilla listoilla itseään onnelliseksi tekee, niin sehän sopii, mutta vain neljän seinän sisällä .
Wiki-FTF on FTF joka on tehty wikissa julkaisemisen jälkeen ja tiedot haettu vain wikistä ja tämä FTF kirjataan vain wikiin.
Janiinedelleen-FTF…
Sama henkilö ei voi tehdä montaa FTF:ää, koska on valittava, millä perusteella kätköä hakee.
FBA on ne, jotka on tehty ennen geocaching.com sivulla julkaisemista. A on nimenomaan se kätkön hyväksyminen geocaching.comissa ja tulee kyseeseen jos kätkön löytää vahingossa tai on koelöytäjänä tms. Onko wikissä tai muualla hyväksyntää, onko siellä vain FBP(ubl.)??
Jos minun kätköilläni alkaisi kinastelu tällaisista, luultavasti pyytäisin ensin asianomaista muuttamaan merkinnät mieleni mukaan ja sitten poistaisin, jos asia ei korjaannu. Jos kinaa ei tule, niin sitten kukin olkoon tyylillään tyytyväinen. FBA:ta en tarjoile, mutta joskus voin kyllä koekäyttää kätkön ennen julkaisemista pahimpien mokien varalle…
Mitä jos kirjattaisiin päivän ensimmäisiä löytöjä, niin kuin kauppiaat jossain päivän ensimmäistä asiakasta (FFOTD)…
Olen toki joskus muuttanut suunnitelmia FTF mielessäni, mutta tämä oli jo jotain:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... bb3af12835
EDIT;EDIT: Ranskassa tapaamisessa jaettiin kätköselostukset etukäteen ja tilaisuuteen osallistujat voivat tehdä löytöjä heti julkaisemisen jälkeen ja olla valmiina kun tietokonetta ei ollut kaikilla metsikössä. Tämä oli ilmeisesti sovittu julkaisijan kanssa, kun tapahtumakätköt julkaistiin tapahtumahetkellä. Esim. GC125E3

tuukka_a
Viestit: 42
Liittynyt: La 22.12.2007 0:36
Paikkakunta: Tampere

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja tuukka_a » La 05.04.2008 13:09

Aika jännä tämä tilanne, kun joka ikinen sanoo, että kyse on "leikkimielisestä" kisasta ja että FTF-huntit ei voisivat vähempää kiinnostaa, mutta sen verran kiinnostaa kuitenkin, että foorumilla on jatkuvaa vaahtoamista asiasta (ja kas, minäkin siis täällä, esimerkkinä).

Käsittääkseni FTF tulee lyhennelmästä First To Find, eikös tuo ole jo riittävän yksiselitteinen selitys? Jos kätköä haetaan porukalla, niin tuo Wikin määritelmä on ollut mukava varmistus sille, ettei paikalla tule käsirysyä tms. Jos kätköä haetaan yhdessä, niin se löydettäneen yhdessä - tästä onneksi ei ole kukaan väitellyt aikoihin.

Mielestäni vahingossa löydetty FBA on vielä hienompi juttu kuin FTF, ja jos jollakulla on käynyt tämmöinen onni, niin mitä siitä nurisemaan, kun "FTF-huntissa" on hävinnyt? Hei oikeasti, mitä sitten?! Tehän sen julkaisun jälkeisen rallin voititte, kirjoittakaa se sinne logiinne. Siitä en pidä minäkään, että kavereille spoilataan kätkön sijainti etukäteen ja kaverit vieläpä röyhkeänä pröystäilevät saaneensa FTF:n, mutta näissäkin tapauksissa se FTF on sitten vaan mennyt.

Ja tähän loppuun sitten jokainen voi vielä taas kuvitella lukevansa selitykset leikkimielisestä kilvoittelusta ja siitä kuinka oikeasti ulkoilu/mysteerit/mielenkiintoiset paikat jne. on se pääasia, eikä ne kirotut pakastepurkit tai varsinkaan nimijärjestys lokikirjassa - olenhan minäkin korrektisti ihan samaa mieltä :)

Hyviä kätköilykelejä teille, arvon harrastekollegat!

Cthulhu0
Viestit: 17
Liittynyt: La 07.04.2007 23:05

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja Cthulhu0 » La 05.04.2008 13:12

FTF=First to Find.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja LQ » La 05.04.2008 13:21

...pistetään täältäkin 0,02€

Wikin määritelmä on hyvä, jo siksikin että geocaching.com ei tosiaankaan ole ainoa geokätköjä listaava paikka. Mutta jos jossain muualla halutaan käyttää jotain muuta määritelmää, niin mikäs siinä. Wiki on kuitenkin tietääkseni toistaiseksi ainoa "ftf-tilasto" mihin voi kirjata kaikki löydetyt FTF:t.

Olennainen juttu mikä tekee FBA:n FTF-kelpoiseksi, on se ettei löytäjä ole saanut sisäpiiritietoa piilottajalta. Ihan sama onko ne koordinaatit saatu jostain muualta tai ei ollenkaan. Nimi lokikirjaan niin FTFhän se on. Sen sijaan kyseenalaistaisin sellaisia "ftf-löytöjä" jossa piilottaja melkein kädestä pitäen vie kaverinsa purkille, vaikka se kuinka tapahtuisi "vasta virallisen julkaisun jälkeen". (Tälläistäkin olen kuullut tapahtuvan.)

Sorry, hhuikuri jos vein sulta FTF:n. Ja jos jostain syystä olet sitä miltä että sullekin tuli FTF, niin eihän se ole multa pois. En silti halua Pasilan asemalta FTF:ää vaikka ensimmäisenä nimeni lokikirjaan kuittasin pian gc.com julkaisun jälkeen.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja small oaks » La 05.04.2008 15:30

Leikkimielisenä ehdotuksena vain..Minusta tässä ftf määritelmässä on ongelmana tämä ristiinjulkaiseminen . Olkoon wikin kätköt wikissä ja ircin kätköt irkissä, jne. Ei pitäisi tulla komplikaatioita ftf:ssä, jos näin toimittaisiin. Tai jos haluaa ristiin postata niin miksei sitten voisi kuitenkin julkaista kätkö ensin gc.comissa ja vasta sitten näissä paikoissa? Jos joku sitten vielä ennen julkaisua kätkön löytää olkoon se fba.
Still one more to find!

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja PekkaR » La 05.04.2008 15:53

Wikin säännöstön 2. pykälän mukaan: "Kätkön täytyy olla julkaistu jossakin yleisesti tunnetussa paikassa, jotta löytöä voi kutsua FTF:ksi. Näitä paikkoja ovat esimerkiksi Geocaching.com, Navicache.com, Geocaching.fi (IRC-kanava), Geocaching.fi-wiki tai kätköilijän omat kotisivut. Sähköpostilla tai IRC:ssä yksityisesti lähetetyn kätkön löytö ei ole FTF vaan FBA. Tämä sääntö on olemassa siksi, että kaikilla käyttäjillä on periaattessa samat mahdollisuudet osallistua "kisaan"."

Edelleen Wikin mukaan "julkaisu (engl. Publishing) tarkoittaa kätkökuvauksen asettamista internettiin julkisesti nähtäville". Siten pelkkä koordinaattien ilmoittaminen ei ole kätkön julkaiseminen. En tunne irkin tekniikkaa, onko kätkökuvaus mahdollista julkaista irkissä?

"Yleisesti tunnettu paikka" on aika moniselitteinen käsite. Monenko ihmisen pitää tietää paikan osoite, että se on yleisesti tunnettu? On koko lailla eri juttu, julkaistaanko kätkökuvaus GC:ssä vai jollain yksityisellä verkkosivulla, jossa on kolme kävijää kuukaudessa. Tässä tapauksessa luultavasti vain ne kolme, joille kätkön piilottaja on tiedottanut asiasta. Onko esim. lähikaupan ilmoitustaulu yleisesti tunnettu paikka? Onko mikään paikka yleisesti tunnettu, jos siitä pitää erikseen kertoa kavereille? Onko IRC-kanava yleisesti tunnettu paikka, jos siellä on noin 50 aktiivista keskustelijaa?

§3: "Löytö ei ole FTF, jos kätköilijä on osallistunut kätkön hyväksyntään kätkötarkastajan ominaisuudessa, kätkön piilotukseen tai tehtävän suunnitteluun." Kätkötarkastajien etiketin mukaan tarkastaja voi lähteä peruskätkön julkaisemisen jälkeen etsimään sitä ja olla myös jemman ensimmäinen löytäjä. Multien ja mysteerien FTF:t ovat tarkastajille sallittuja viikon kuluttua kätkön julkaisusta. Kätköjen salaisen tiedon hyödyntäminen etsimisessä on kiellettyä, tällaista informaatiota ovat esim. multien ja mysteerien loppukoordinaatit.

Wikin säännöt vaikuttavat aika hyviltä ja melkein yksiselitteisiltäkin. Pieneen viilaukseen voisi olla aihetta, esim. käsitteen "julkaistu yleisesti tunnetussa paikassa" selventämiseen. Ehkä olisi selvempi, että FTF-lähtölaskenta lähtee siitä kun kätkö on julkaistu sivustolla, jonne loggauksetkin tehdään. Terrakätköt olisi syytä huomioida, vaikka niitä ei monta olekaan.

Kätkötarkastajana olen sen verran palvellut FTF-metsästystä, että laitan käsittelemiini jemmoihin mukaan julkaisemisen kellonajan.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja team_rmma » La 05.04.2008 21:17

Kiitos runsaasta kannanotosta josta kyllä selkeästi näkee yleisen mielipiteen asiasta. Reilun pelin mukaista olisi, että geocaching.com:iin kirjattu kätkö julkaistaan ensin geocaching.com:issa, ja vasta sen jälkeen muualla. Etukäteisulkaistujen kätköjen FTF:t on todennäköisesti marginaaliryhmän harraste josta kärsii koko kisa.

Myös minä olen sitä mieltä, että wikiin voisi ihan hyvin korjata, että geocaching.com:issa julkaistavan kätkön FTF:ään vaaditaan se, että kätkö on julkaistu geocaching.com:issa. Tämä julkaisuvaade ei varmasti oikeasti haittaa ketään. Päinvastoin.
Kuva

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja VHI » La 05.04.2008 22:23

team_rmma kirjoitti:Myös minä olen sitä mieltä, että wikiin voisi ihan hyvin korjata, että geocaching.com:issa julkaistavan kätkön FTF:ään vaaditaan se, että kätkö on julkaistu geocaching.com:issa. Tämä julkaisuvaade ei varmasti oikeasti haittaa ketään. Päinvastoin.
Olen samaa mieltä. Itse en tosin ole varsinainen FTF-hunteri, mutta minusta näin olisi reilua.
There's always a cache somewhere

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja small oaks » La 05.04.2008 22:54

Ehdotus vielä julkaisun ja hyväksytyn sivuston määritelmään. Eli sivuston pitäisi pystyä luomaan/antamaan kätkölle yksilöllinen waypoint koodi. Julkaistulla kätköllä pitäisi olla aina waypoint koodi.

Esim. geocachiing.fi Wikissä suomikätköt alkavat FI-, Navicache N-, Terracaching TC- ja Geocaching GC.. Saivarrellen siis eri sivustoilla julkaistu kätkö on waypointiensa perusteella eri kätköjä vaikka fyysinen sijainti olisikin sama. Vois siis olla tällä perusteella aiheellista tai jopa suotavaa tarjota kätköilijöille useampi logikirja. :wink:
Still one more to find!

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: FTF:n määritelmä

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » La 05.04.2008 22:57

team_rmma kirjoitti:Myös minä olen sitä mieltä, että wikiin voisi ihan hyvin korjata, että geocaching.com:issa julkaistavan kätkön FTF:ään vaaditaan se, että kätkö on julkaistu geocaching.com:issa. Tämä julkaisuvaade ei varmasti oikeasti haittaa ketään. Päinvastoin.

Olen samaa mieltä. Itse en tosin ole varsinainen FTF-hunteri, mutta minusta näin olisi reilua.
Annanpa oman äänenikin tälle aatteelle.
Mur_meli
***************
^-^
=o=

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”