Luetko tradin kuvauksen?

Yleistä keskustelua kätköilystä

Luetko tradin kuvauksen

En koskaan
0
Ei ääniä
Hyvin harvoin
5
3%
Melko harvoin
5
3%
Miten milloinkin
16
10%
Usein
24
15%
Lähes aina
71
44%
Aina
41
25%
 
Ääniä yhteensä: 162

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ma 26.09.2011 14:09

Kännyhäly on tosiaan ainoa tapaus, missä on tullut ampaistua koordinaattien suuntaan käymättä katsomassa kuvausta. Silloinkin gepsi oli vekkulilla tuulella, ja pyöritti minua totaalisen eri paikassa, kuin missä purkki oli. Tämä olisi ollut ilmeistä, jos olisin käynyt katsomassa kuvauksen ja karttapaikkalinkin ennen pöljänpolulle suuntaamista. FTF tuli plakkariin siitäkin huolimatta, mutta tuosta kerrasta oppineena tarkistan kuvauksen myös hälyihin reagoidessa.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 26.09.2011 14:13

reply kirjoitti:Mikä ihme siinä on niin riivatun hankalaa lukea kätkön kuvaus loppuun saakka? Kunhan tarpeeksi monta kertaa tuommoista tapahtuu ja alueen omistaja kahlaa turhautuneena valvontakameroidensa tallenteita, niin saattaa pidemmän päälle luvan menetys olla höllässä. Pieni pyyntö: lukekaamme ne kuvaukset etukäteen, eikä vasta sitten, kun tahallinen vahinko on jo tapahtunut.
No sitä sattuu välineistä riippuen. Toisilla kuvaukset on mukana ja toisilla pelkät naatit. Kätkön tekijän ei kannata olettaa että kuvauksia luettaisiin. Toisaalta jotkut eivät lue niitä nettiin logatessaakaan. Esim. kätköt, joissa lukee lihavoituna, että ota oma kynä mukaan, saavat helposti mainintoja puuttuneesta kynästä.

Äänestyksessä pitäisi mainita tarkemmin että koskeeko se ennen etsintää vai myöhemmin. Tokihan ne tulee nettiin logatessa yleensä luettua viimeistään.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ma 26.09.2011 15:36

Hmm. Tämä riippuu tapauksesta. Yleensä ainakin kahlaan kätkökuvauksen läpi ja katson, liittyykö purkin piilotukseen jotain oleellista, varoituksia tms. Jos etsin pitempään löytämättä, niin luen huolella ja kahlailen logejakin. Jos on porukalla jollain kiertueella, niin välillä jää lukematta, mutta logatessa viimeistään luen. Joskus katson vaan ylimalkaan ja saattaa jäädä oleellinen seikka, kuten bonuskätkön koordinaatit poimimatta [:)]. Historiallisten kohteiden kuvaukset luen yleensä paikan päällä, ja ääneen jos muu tiimi on mukana, taikka tiivistän oleellisen kuvauksessa esiteltävästä paikasta. Arvostan kovasti hyvin tehtyjä kätkökuvauksia ja harmittaa kovasti jos jostain historiallisesta paikasta tms. ei ole mitään vaivauduttu kuvaukseen kirjoittamaan. Lomamatkailunkin parasta antia on juuri ns. "turistikätköily".

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ma 26.09.2011 16:46

Etenkin todella pitkät kuvaukset on ärsyttäviä lukea reissussa pienestä gepsin ruudusta. Tästä syystä olisi hyvä että tärkeä info kätkön ja alueen sääntöjen kannalta laittettaisiin kuvauksen kohtaan "Short Description" niin se näkyisi heti ensimmäisenä.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ma 26.09.2011 19:31

Minä olen lähes joka kerran etukäteen lueskellut kuvaukset, kun olen menossa tietylle alueelle etsimään kätköjä, jopa lähikätköjen kuvauksissa on tullut uutta infoa (jos on hyvin tehty). Varsinkin aluksi, kun etsin kätköjä puhtaasti netistä tulostamieni karttojen avulla. Välillä en jaksa lukea sitä "liirum laarum"osuutta ihan kokonaan, mutta luen kätkön löytämiseen olennaiset asiat ainakin. Logejakin luen ainakin muutamia etukäteen ja vinkitkin vielä täytyy katsoa jo heti, muuten ei yleensä löydy kätkö. Olen sen verran vielä tuore kätköilijä. (nyt plakkarissa: 94 kätköä/6,5 viikkoa takana)

Sitten jos joku kätkö ei löydy (nyt esim ollut Pek47ka kätköjä :!: , joita on tullut useampaan otteeseen käytyä etsimässä) niin sitten kahlaan koko logihistorian läpi. Yleensä sieltä aina jonkun vinkin tai ahaa elämyksen löytää vaikka varsinaisia spoilauksia ei olisikaan. Esimerkkinä viime yönä töissä luin "Kaarikeskuksen" logit alusta loppuun ja nyt minulla on visio siitä, että missä kätkö on (tässäkin ensimmäinen intuitioni oli oikea mutta hylkäsin sen "mahdottomana" :lol: ) ja miten sen saa ulos, aionkin tänä iltana töihin mennessä käydä testaamassa teoriani..

Vissiin pari kertaa on käynyt niin, että itse paikalla on tullut expemporee lähdettyä etsimään vielä joku lähistöllä oleva kätkö, mistä ei etukäteen ole mitään lukenut, mutta kyllä siinä kävellessä kerkeää gepsistä lukemaan kuvauksen. Nyt kun on sellainen laite, hommasin sen premiuminkin, että saa tehtyä pocket queryja ja ladattua kätkötiedot GPX:nä koneeseen. Silti monella kätköllä on ollut hyödyllisempää se että on etukäteen katsonut netistä karttaa, että hahmottaa alueen josta on etsimässä. Mulla ainakin tuo gps välillä heittää ihmeellisesti ja hyppyyttää edestakaisin, sen osaa arvioida sitten paremmin kun on etukäteen katsonut mihin esim karttapaikka kätkön sijoittaa. Ja siinäkin pitää vielä olla se vara, että alkuperäiset naatit on poskellaan...
~Don't worry, be happy!~

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 26.09.2011 23:41

Kotiseudun lähialueet ensin luetaan ja päätetään mennäkkö edes etsimään!
Reissussa autonavi näyttää kätköt ja ne arvioidaan joko vauhdissa tai "lähellä" ollessa lukemalla viimeistään kuvaus, sekä viimeisimmät logit. 4/4 tähdityksellä tai enemmän ei edes hiljennetä nopeutta autolle reissulla ollessa.

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja Polku- » Ti 27.09.2011 2:50

Itse komppaan pitkälti Haimmalaa. Kännyllä kätköillessä tuorein kätkökuvaus sekä logit latautuvat suoraan puhelimeen, joten helppohan ne siitä on vilkaista. Pidempiä kuvauksia ei ihan kokonaan jaksa läpi lukea, mutta pääpiirteittäin ainakin. Toki, jos löytymisen kanssa tulee ongelmia, niin sitten luetaan kuvaus sekä viimeisimmät (tarvittaessa aikaisemmatkin) logit tarkkaan läpi. Monista paikoista on valitettavasti voinut mielenkiintoisia asioita jäädä epätietoon, kun kuvauksia ei kokonaan ole jaksanut lukea, mutta toki kätkön nimen mielenkiintoisuus myös vaikuttaa, kuinka tarkkaan kuvaus tulee luettua :)

Samalla Arisoftille tiedoksi, kun tiedän sinun kuitenkin lukevan näitä. Nyt olen ollut gepsipalikkaan tyytyväinen vaihdettuani Samsungin nokialaiseen, jonka kanssa se toimii toivotulla tavalla. Kiitos suosituksesta :)
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ke 28.09.2011 7:17

Lähtökohtaisesti vilkaisen kuvauksen pintapuolisesti, jotta en missaa mitään erikoista kätköön liittyen. Jos kyseessä on erityisen mielenkiintoinen kohde tulee kuvaus selailtua tarkemminkin vaikka coloradon näytöltä.

Nyt viikonloppuna reissussa harmitti, että Saksassa kätköissä joita löysin ei juurikaan ollut kuvausta Lonton kielellä. SUomessa kumminkin valtaosissa on myös Englanninkielinen kuvaus, josko joku semmoista kaipailee.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
FinMaky
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 27.02.2009 10:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja FinMaky » Ke 28.09.2011 8:46

Kännykätköilija, mutta luen 99% kuvauksen. Selaan läpi koko tekstin, mutta lukematta jää joskus pitkät tarinat, vaikka pidän niitä tärkeänä osana kätköä. Osa ei ole minulle niin mielenkiintoisia, toisia luen kotona koneelta, joitain jopa kännyn näytöstä. Jos mahdolliset lisäopasteet ovat kuvauksen alussa tai lopussa ne osuvat varmemmin silmään ja "tarina" on selkeästi omana osanaan.
Kuva

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ke 28.09.2011 9:19

legsa^ kirjoitti:...SUomessa kumminkin valtaosissa on myös Englanninkielinen kuvaus, josko joku semmoista kaipailee.
Tämä on tietenkin hyvä asia, että kuvaus löytyy kansainvälisesti laajasti ymmärretyllä kielellä, mutta...

Itse ainakin toivoisin, että englannin ja suomenkielisiä kuvauksia ei ripoteltaisi sekaisin, tyyliin pätkä suomea pätkä englantia ja taas pätkä suomea.
Toivottavaa olisi mielestäni että kuvaus ryhmiteltäisiin selkeästi suomen ja muun kieliseen osuuteen, sillä tämä helpottaisi vallankin pieneltä näytöltä kuvauksia lukiessa, esim puhelimella.

Ja toisekseen mielestäni kuvaus pitäisi olla, tai ainakin olisi kohteliasta olla meillä Suomessa myös suomeksi, ei vain pelkästään englanniksi tai ruotsiksi :) sillä on joitakin sellaisia purkkeja joissa ei ole suomen sanaakaan kuvaksessa vaikka suomen kamaralla ollaankin :D
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 28.09.2011 13:25

reply kirjoitti:Mikä ihme siinä on niin riivatun hankalaa lukea kätkön kuvaus loppuun saakka?
Osa kätköilee edelleen käyttäen sellaisia gepsejä, joissa kuvaukset eivät kulje mukana. Suurimmassa osassa tradeja ei kuvauksia tarvitakaan, riittää kun gepsi johdatattaa nollapisteeseen ja tietää purkin koon ja maastoluokituksen, nämähän tulevat mukaan esim. GSAK:ia käyttäen.

Haasteiden rantauduttua myös Suomeen tuli erilaisia määriin perustuvia haasteita, esimerkiksi 96 kätköä 24 tunnin aikana. Tuskin tällaisia haasteita suorittaessa kuvauksia luetaan etukäteen, ehkä korkeintaan jos ei purkkia ala löytyä.

Kun itse teen esimerkiksi päivän kätköretken (tarkoittaa n. 25-40 purkin keikkaa) jonnekin vieraalle paikkakunnalle, harvoin niitä etsittäviä kätköjä etukäteen valikoin ja käyn läpi. Yleensä vain menen paikalle ja käyn kätköjä läpi siinä järjestyksessä kuin gepsi niitä ehdottaa tai mitä gepsin kartalla näyttää sopivasti reitille osuvan. Nykyisessä gepsissä tosin kuvaukset ovat mukana, mutta harvemmin niitä tulee maastossa tutkittua, paitsi jos kohde osoittautuu paikanpäällä mielenkiintoiseksi tai jos löytämisen kanssa tulee ongelmia. Field notesien myötä on jäänyt myös kuvausten lukeminen jälkikäteenkin vähemmälle, kun logatessakaan ei ole enää pakko kuvausta avata. Niinpä tradien kuvauksista tulee luettua useimmiten vain ne, joissa paikassa tai kätkössä on ollut jotain erikoista tai mielenkiintoista.

Jos paikassa on jotain sellaista, joka kätkön etsijöiden ehdottomasti tulee huomioida, olisi esimerkiksi multi tai helppo mysteeri tradia parempi valinta kätkötyypiksi. Silloin ainakin voi varmistua, että kuvaus tulee luettua edes jollain tapaa läpi. Tietysti miettimisen arvoista on sekin, onko se purkki aivan välttämätöntä laittaa paikkaan, jossa etsiminen voi aiheuttaa häiriötä tai altistaa paikan tarpeettomalle geoeroosiolle. Kyllä purkkia tehdessä pitäisi varautua siihen, että sitä etsitään niin Oikeilla Gepseillä, kuin puhelimilla tai jopa ilmakuvien varassa. Ei ne laitteet joka kerta täsmälleen samaan pisteeseen ohjaa kuin mihin kätköntekijä on omat mittauksensa tehnyt, vaan tosielämässä sitä tölkkiä varmasti etsitään vähintään 0-10 metrin säteellä.

Nykyisin noita tradeja on monin paikoin juuri niin tiheässä kuin saturaatiosääntö sallii, valtaosin paikoissa joissa ei ole mitään nähtävää tai kerrottavaa. Niinpä myöskään kuvauksissa ei juuri infoa ole, joskus suurin info on kätkön nimessä (kuten joskus aiemmin taisin todeta, nimi kertoo mikä tienviitta on kyseessä). Se, että joukkoon sattuu joku kuvaus jossa on oikeasti jotain informaatiota ja luettavaa, on joillakin paikkakunnilla todella harvinaista. Joku voisi kuvitella, että tämäkin ohjaisi kätköilijöitä olemaan lukematta kuvauksia "kun ei siinä kuitenkaan mitään luettavaa ole".

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Ke 28.09.2011 14:17

FireFox-71 kirjoitti:
Itse ainakin toivoisin, että englannin ja suomenkielisiä kuvauksia ei ripoteltaisi sekaisin, tyyliin pätkä suomea pätkä englantia ja taas pätkä suomea.
Toivottavaa olisi mielestäni että kuvaus ryhmiteltäisiin selkeästi suomen ja muun kieliseen osuuteen, sillä tämä helpottaisi vallankin pieneltä näytöltä kuvauksia lukiessa, esim puhelimella.
Olen tästä asiasta aivan samaa mieltä. Kaiken mieluisinta olisikin jos ainakin nettikuvauksessa olisi selkeyden sekä helppolukuisuuden vuoksi erikieliset tekstit eriytetty käyttämällä erilaisia fontteja ja/tai kirjainten värejä. Esim. suomenkielinen teksti voisi olla ryhmitettynä alussa normaalisti mustalla ja mahdollinen englanninkielinen osuus sitten lopuksi vaikka tummansinisellä, ja vaikka kursivoituna.

Toinen tähän tradin kuvauksen lukemiseen liittyvä seikka on toisissa kätkökuvauksissa vihjeenä olevat valokuvat, eli vihje ei olekaan tekstimuotoinen vaan vaikka kommentti että "katso valokuvasta". Paperittoman kätköilyn ystävänä ja usein etukäteen kuvaukseen tutustumattomana kentällä olen gepsistäni joskus yrittänyt tavailla vihjettä ja löytänyt vaan kommentin valokuvasta. Näitä kuviahan ei gepseissä näy joten edelleenkin se tekstivihje olisi suotava.
Muutenkin "löydettäviksi" tarkoitetuissa kätköissä, eli vaikka tasoilla D1-D2, ja varsinkin erilaisissa matkan takana olevissa korpikätköissä soisi aina olevan asiallinen vihje joka oikeasti helpottaisi löytämistä. Varsinkaan pitkän taipaleen takana olevia kätköjä ei useinkaan tule uudestaan yritettyä jos ne jäävät löytämättä. Eri juttu tietysti on jos itse piilon toteutus on jotakin erikoinen ja siis se pointti, mutta jos kätkön tarkoitus on ensisijassa esitellä joku paikka eikä niinkään itse etsimistapahtuma niin kohtuullinen vihje olisi aina hyvä.

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja andyyh » Ke 28.09.2011 16:36

Luen hyvin harvoin. Jos kätkö sijaitsee mielenkiintoisessa paikassa, niin todennäköisesti silloin luen ainakin osan tekstistä (riippuen kuinka pitkä kuvaus, sillä kuka jaksaa lukea monta tosi pitkää kuvausta tehokätköillessä). Tykkään enempi havannoida ympäristöä, vaikkei välttämättä tiedäkään sen perusteella, mikä paikan historia on jne.

Tietenkin, jos kätkö ei ota löytyäkseen luen kuvauksen, jos siitä saisi jonkinlaista osviittaa, missä kätkö sijaitsisi.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » To 29.09.2011 12:58

Geomurmelit kirjoitti:Tietysti miettimisen arvoista on sekin, onko se purkki aivan välttämätöntä laittaa paikkaan, jossa etsiminen voi aiheuttaa häiriötä tai altistaa paikan tarpeettomalle geoeroosiolle. Kyllä purkkia tehdessä pitäisi varautua siihen, että sitä etsitään niin Oikeilla Gepseillä, kuin puhelimilla tai jopa ilmakuvien varassa. Ei ne laitteet joka kerta täsmälleen samaan pisteeseen ohjaa kuin mihin kätköntekijä on omat mittauksensa tehnyt, vaan tosielämässä sitä tölkkiä varmasti etsitään vähintään 0-10 metrin säteellä.
Samoilla linjoilla tässä Geomurmeleiden kanssa. Vaikka itse yleensä luenkin kuvaukset niin aina saattaa jäädä joku kohta huomaamatta ja/tai kokonaan kuvaus lukematta.

Kätkökuvauksessa mainittu "älä tee tätä..." ei mielestäni mitenkään poista kätköntekijän vastuuta kätköstään. Ihmisiä on tsiljoona erilaista, ja aina osa on semmoisia rymistelijöitä, jotka eivät paljon muiden juttuja kunnioita. Menevät aidan läpi ja lapiolla kaivavat sen purkin esiin. Näin käy vaikka mitä siihen kuvaukseen laittaa, kyllähän se pitää tajuta. Jos pelkää arkaa luontoa tai nurmikoiden tallausta niin ainoa vaihtoehto on olla laittamatta sitä purkkia juuri siihen.

Lähes aina kun on filmipurkki talon seinän lähettyvillä, niin jo siitä on kuukauden kuluttua pellit väännetty sojottamaan. Ja kannot kaivetaan aina tyhjäksi. Oma vinkki on: Etsi camoa, älä kätköä.

Nojoo, menipäs tämä nyt narisemiseksi. Varmaan tuo jatkuvasti denffailu tuolla pimeissä metsissä alkaa tympimään :)

kahju
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja kahju » To 29.09.2011 17:40

Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen kätköilijä on ihan itse vastuussa ikkunapeltien vääntelemisestä, listojen repimisestä ja kaikesta muusta vandalismista. Jos asiasta on mainittu kätkön kuvauksessa, on kätkön tekijän vastuu moisista tuhotöistä kyllä erittäin olematon.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että kätköilyuran alussa luin kuvauksen aina, jossakin vaiheessa en lukenut juuri lainkaan tradien kuvauksia, nykyään luen lähes aina. Etsittiinpä kerran V-koskella purkkia paikasta, joka olikin laskumultin alkupiste. Ei löytynyt.
Olen joskus ajatellut tekeväni tradikätkön, jossa on numerolukko. Oikea yhdistelmä lukisi kätkön kuvauksessa. Ei niin helposti onnistuisi lokikirjan käsiin saaminen kuvausta lukematta (tai edes osaa siitä). Luultavasti tulos olisi se, että purkki muuttuisi jollakin aikavälillä atomeiksi.
Kuolemattoman Aristokraattinen Haitallisen Järkevä Uimahyppääjä

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 30.09.2011 8:39

kahju kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen kätköilijä on ihan itse vastuussa ikkunapeltien vääntelemisestä, listojen repimisestä ja kaikesta muusta vandalismista.
Luonnollisesti kätkön etsimisen ei pitäisi aiheuttaa vaurioita ympäristöönsä, se pitäisi (vaan ei ole) jokaisen kätköilijän tiedossa. Jotkut kätköntekijät kuitenkin purkkejaan sijoittavat paikkoihin, joissa purkkia ei pitäisi olla. Tästä seurauksena on ajan mittaan se, etteivät etsijät enää voi luottaa siihen, että jemma olisi vähäisessäkään määrin järkevä ja tästä syystä purkkeja etsitään myös järjettömistä paikoista. Uudet innokkaat kätköilijät tällaisia löytäessään taas kuvittelevat, että jemmapaikka on ok ja pahimmillaan matkivat huonoa piilotustapaa omissa uusissa purkeissaan. Kas, tästähän voi vaikka syntyä kierre.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 30.09.2011 17:35

Vaan jokainen vastuunsa tunteva kätköilijä lukee myös sen kuvauksen.

kahju
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Luetko tradin kuvauksen?

Viesti Kirjoittaja kahju » Pe 30.09.2011 21:55

Geomurmelit kirjoitti:
kahju kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen kätköilijä on ihan itse vastuussa ikkunapeltien vääntelemisestä, listojen repimisestä ja kaikesta muusta vandalismista.
Luonnollisesti kätkön etsimisen ei pitäisi aiheuttaa vaurioita ympäristöönsä, se pitäisi (vaan ei ole) jokaisen kätköilijän tiedossa. Jotkut kätköntekijät kuitenkin purkkejaan sijoittavat paikkoihin, joissa purkkia ei pitäisi olla. Tästä seurauksena on ajan mittaan se, etteivät etsijät enää voi luottaa siihen, että jemma olisi vähäisessäkään määrin järkevä ja tästä syystä purkkeja etsitään myös järjettömistä paikoista. Uudet innokkaat kätköilijät tällaisia löytäessään taas kuvittelevat, että jemmapaikka on ok ja pahimmillaan matkivat huonoa piilotustapaa omissa uusissa purkeissaan. Kas, tästähän voi vaikka syntyä kierre.
Mikä on sellainen paikka, joka aiheuttaa vaurioita ympäristöönsä. Onko ok piilottaa purkki linnunpönttöä muistuttavaan kyhäelmään? Entä kaikki sähkörasiaviritykset? Ovistopparit, kaiteen kiinnikkeet, "lisälaudat" erilaisissa rakenteissa, valvontakamerat ja kaikki muut kikkailut ovat tässä mielessä niiden oikeidenkin kohteiden irtirepimistä aiheuttavia piilotustapoja. Silti vastuu on edelleen sillä etsijällä. Eipä sitä purkkia muuten kannata piilottaa kuin kiven alle, vaikka sekin aiheuttaa eroosiota.
Kuolemattoman Aristokraattinen Haitallisen Järkevä Uimahyppääjä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”