Tyhjä loggaus

Yleistä keskustelua kätköilystä
tmn90
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 20.06.2011 19:11

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja tmn90 » To 11.08.2011 21:09

Minusta on paljon mukavampi lukea kunnon pituisia loggauksia. (Kuten varmaan kaikista). Harrastuksen alussa kirjoittelin loggaukset androidin virtuaalinäppiksellä jotenka ne olivatkon jotain sellaista kivasti löytyi luokkaa. Kun tein ensimmäisen oman kätkön huomasin miten mukava on lukea kunnon pituisia loggauksia.

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » To 11.08.2011 22:41

^ Komppaan täysin! Nykyään kirjoitan sellaisia tämänpituisia joka kätköön. Ja toivon, että edes yhdelle kätköilijälle se toisi hyvän mielen. Ja olisihan se kiva lukea omiinkin kätköihin joskus hieman pidempää sepustelmaa! :mrgreen: Kyllä niitä silloin tällöin tulee, ja aina on niiden jälkeen pitkään sellainen hauska olo.
Jeejee!

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Pe 12.08.2011 20:15

Black_Island kirjoitti:Uuh, kohta tekisi mieli tehdä KK-loggauksia, mutta enpä kuitenkaan tee :) . BIG HaRaSoo-tiimillä (eli Black_Island, Geo-Kangas, Haimmala, Raksen, Sorlax) suoritettiin 24h-haaste. Melkein voisi sanoa, että purkkien haku oli helpompaa kuin loggaaminen :mrgreen: . Huomasin juuri, että loggaamiseen menee se sama 24 tuntia, mikä purkkien hakemiseenkin meni. Mutta... ei kai tässä kiire ole. Ja taas back to work eli numero 78 seuraavaksi...
Jep. Kyllä ehdottomasti yli sadan kätkön loggaus oli paljon haastavampaa kuin kätköjen etsiminen. Varsinkin kun edes vähän halusin jakaa jotain siitä kiertueella vallinneesta hipeästä tunnelmasta. Sisu kun ei vaan anna myöten tehdä kk-loggauksia. Tosin olisihan siinä opettelua että osais ytimekkäästi laittaa pariin lauseeseen oleelliset asiat, vielä vähän huumoriakin. Mahdoton yhtälö mulle... Tosin luulen että loggauksiin ei menisi niin tuhottomasti aikaa, jos ei tarvitsis viittä kertaa korjata typoja tekstistään. Ekat kätköttäjälle menneet versiot on välillä aika lukukelvottomia :wink:

iksak
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 02.08.2011 21:27

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja iksak » Pe 12.08.2011 21:51

Inhoan tällaisia lokkauksia joissa lukee vain esim: "Päivän 3 löytö. Helposti löytyi." (Mutta täytyy myöntää että tulee joskus laitettua tällainenkin kun tulee iltamyöhään kotiin kätköreissultaan ja juuri ja juuri sormiaan jaksaa liikuttaa, mutta sekin todella harvoin :oops: :roll: ) Kyllä olen samaa mieltä että kätkö lokkauksissa pitää edes jonkin verran pituutta löytyä.
"Kun katson maailmaa kätköilysilmin..."

Jäppiset
Viestit: 9
Liittynyt: La 06.08.2011 21:30

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Jäppiset » Ma 15.08.2011 0:19

Palaanpa vielä hieman aiempaan (hieman ot-tyyppiseen) keskusteluun: näköjään iPhonen Geocaching appin uusimmassa versiossa ei enää edes voi lähettää pelkkää "found it" -merkintää niinkuin aiemmin, vaan ohjelma vaatii kirjoittamaan myös tekstiä ennen lähettämistä. Taisivat lukea mitä olin tehnyt... :)

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Polku- » Ti 16.08.2011 0:34

Tällainen näkemys tuli tässä ketjun loppuvaiheilla mieleen...

Itse, kun käytän puhelinta ja Liveä, niin sillä pitkät kätkökuvaukset ovat ärsyttäviä, kun saa selata vaikka miten alas, jotta näkee viimeisimmät logit. Äkkiseltään ei kovin pitkiä loggauksia tule mieleen, mutta ne varmasti ärsyttävät vielä enemmän, kun haluaisi lukea mieluummin lyhytsanaisia loggauksia, joissa kerrotaan kätkön kannalta olennaista tietoa, kuin romaaneja :) Eli ei ne lyhytsanaisetkaan aina niin huonoja ole, jos olennaiset asiat saadaan mahdutettua niihin. Toki ratkaisuna tuohon voisi olla, jos ohjelma näyttäisi vain lyhyen kuvauksen ja koko kuvauksen saisi halutessa näkyviin.

Pahoittelut romaania muistuttavista lauseista :lol:
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 16.08.2011 0:39

Polku- kirjoitti:Tällainen näkemys tuli tässä ketjun loppuvaiheilla mieleen...

Itse, kun käytän puhelinta ja Liveä, niin sillä pitkät kätkökuvaukset ovat ärsyttäviä, kun saa selata vaikka miten alas, jotta näkee viimeisimmät logit. Äkkiseltään ei kovin pitkiä loggauksia tule mieleen, mutta ne varmasti ärsyttävät vielä enemmän, kun haluaisi lukea mieluummin lyhytsanaisia loggauksia, joissa kerrotaan kätkön kannalta olennaista tietoa, kuin romaaneja :) Eli ei ne lyhytsanaisetkaan aina niin huonoja ole, jos olennaiset asiat saadaan mahdutettua niihin. Toki ratkaisuna tuohon voisi olla, jos ohjelma näyttäisi vain lyhyen kuvauksen ja koko kuvauksen saisi halutessa näkyviin.

Pahoittelut romaania muistuttavista lauseista :lol:
Ja "KK", "TFTC", "Löyty" tai "." ovat informatiivisia, miten?

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Polku- » Ti 16.08.2011 0:48

Seq kirjoitti:
Polku- kirjoitti:Tällainen näkemys tuli tässä ketjun loppuvaiheilla mieleen...

Itse, kun käytän puhelinta ja Liveä, niin sillä pitkät kätkökuvaukset ovat ärsyttäviä, kun saa selata vaikka miten alas, jotta näkee viimeisimmät logit. Äkkiseltään ei kovin pitkiä loggauksia tule mieleen, mutta ne varmasti ärsyttävät vielä enemmän, kun haluaisi lukea mieluummin lyhytsanaisia loggauksia, joissa kerrotaan kätkön kannalta olennaista tietoa, kuin romaaneja :) Eli ei ne lyhytsanaisetkaan aina niin huonoja ole, jos olennaiset asiat saadaan mahdutettua niihin. Toki ratkaisuna tuohon voisi olla, jos ohjelma näyttäisi vain lyhyen kuvauksen ja koko kuvauksen saisi halutessa näkyviin.

Pahoittelut romaania muistuttavista lauseista :lol:
Ja "KK", "TFTC", "Löyty" tai "." ovat informatiivisia, miten?
Kuten mainitsin, jos olennaiset asiat saadaan mahdutettua lyhyeen logiin. Noissa ei luonnollisesti ole mitään olennaista, eli itse olen myös noita vastaan. Kyllä itsekin tykkään omalla kätköllä lukea pitkiä logeja ja olen hyvilläni, että joku jaksaa kirjoittaa. Toin vaan esiin vielä tuon näkökannan, joka tuli itselle mieleen.
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 16.08.2011 9:36

Polku- kirjoitti:Kuten mainitsin, jos olennaiset asiat saadaan mahdutettua lyhyeen logiin. Noissa ei luonnollisesti ole mitään olennaista, eli itse olen myös noita vastaan. Kyllä itsekin tykkään omalla kätköllä lukea pitkiä logeja ja olen hyvilläni, että joku jaksaa kirjoittaa. Toin vaan esiin vielä tuon näkökannan, joka tuli itselle mieleen.
Ai tällaiset: "Löytyi nopeasti", "Etsin kauan ja löytyi viimeisestä paikasta mihin katsoin".

Kätkökuvauksesta on kaksi versiota. Lyhyt ja pitkä. Mobiililaitteen tulisi näyttää ensin se lyhyt ja pitkä vasta jos jaksat sellaisen lukea pieneltä näytöltä. Eli ongelmasi on sovelluksessa ei kuvausten rakenteessa.

Avatar
Dille87
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 04.01.2011 13:33

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Dille87 » Ke 17.08.2011 13:26

Pakko liittyä keskusteluun, koska on meillä ollut tämän kesän kuumimpana puheenaiheena.
Alkukeväästä alkoi tulla paikallisilta uusilta kätköilijöiltä paljon loggauksia tyyliin "nc","KK","Löytyi"(NO F****** WAY :evil: ) ja myös jopa "tylsä". Otin asian puheeksi muutaman aloittelijan kanssa, ja homma muuttui. Kiva oli huomata, että kätköillä tapahtui muuta kuin, että se löytyi.
Meillä tämä kirjoittelu oikeastaan lähti siitä, että ensisijaisesti haluttiin kirjoitella kätköseuran iloksi omia fiilareita ja samalla myös kiittää kätköittäjää. Joskus tulee mieleen kuitenkin, että onko joku kätkö ansainnut pidemmän loggauksen. Toisaalta se rikkoisi arvokasta periaatettamme, että "purkki on aina purkki" ja joku on sen sinne maastoon viitsinyt kiikuttaa.
Täytyykin toivoa, että gc.com kehittää oman loggausmerkintätilaston, niin saadaan tästäkin haaste aikaiseksi.

Niin ja jos on puuduttavaa lukea kännykällä lokeja, ja etsiä vihjeitä sieltä, niin puuduttavampaa on, kun garmin näyttää neljä vikaa lokia joissa kaikissa lukee "Satasen haastetta suorittamassa ja tämä oli yksi niistä" :lol:

Koko foorumisekaantumiseni pointti oli oikeastaan vain osoittaa kunnioitukseni kaikille "true"-loggaajille :wink: :wink: ! Vain vähän alle tuhat on selvinnyt 200 merkin päälle. Toivotaan, että tämän keskustelun myötä tulos paranisi.
Älä ota sitä niin vakavasti. ^__^

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Ma 24.10.2011 14:24

Tämä hieman hämmensi:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 8b371cccf1

EP, mitä se edes tarkoittaa? Vai onko tämä jotain kätköilykieltä, mitä en vaan ymmärrä. En ole koskaan loggauksia poistanut, enkä aio nytkään poistaa vaikka pikkaisen jo mieli tekisi.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ma 24.10.2011 14:30

Gekkonen kirjoitti:EP, mitä se edes tarkoittaa?
Ei Paha? Ehkä Paras? Erinomainen Purkki? El Pimpom?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 24.10.2011 14:32

Gekkonen kirjoitti:Tämä hieman hämmensi:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 8b371cccf1

EP, mitä se edes tarkoittaa? Vai onko tämä jotain kätköilykieltä, mitä en vaan ymmärrä. En ole koskaan loggauksia poistanut, enkä aio nytkään poistaa vaikka pikkaisen jo mieli tekisi.
Itselleni on napsahtanut jopa pelkkä piste.

Kyllä siinäkin piti hengähtää hetkinen, ennen kuin teki mitään harkitsematonta.

Onhan niitäkin, jotka logaa säännönmukaisesti vain 'TFTC' yms...

Ymmärrän, ettei joka kätköstä ole paljoa sanottavaa, mutta: "Kätkö Ok. Kiitos kätköstä.", on mielestäni ihan ok loggaus, koska se kertoo kätkön kunnon, joka kiinnostaa sekä omistajaa, että muitakin...

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 24.10.2011 14:34

Gekkonen kirjoitti:Tämä hieman hämmensi:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 8b371cccf1

EP, mitä se edes tarkoittaa? Vai onko tämä jotain kätköilykieltä, mitä en vaan ymmärrä. En ole koskaan loggauksia poistanut, enkä aio nytkään poistaa vaikka pikkaisen jo mieli tekisi.
Lieneekö nimikirjaimet?
Ensimmäisiin kolmeen löytöönsä on vielä jaksanut kirjoittaa kätköilynimimerkkinsä, sitten voimat loppuivat ja lopuilla kahdella on kuittina EP :twisted:
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 24.10.2011 15:29

Seq kirjoitti:Ymmärrän, ettei joka kätköstä ole paljoa sanottavaa, mutta: "Kätkö Ok. Kiitos kätköstä.", on mielestäni ihan ok loggaus, koska se kertoo kätkön kunnon, joka kiinnostaa sekä omistajaa, että muitakin...
No ei kai siittä kätkön kunnosta tarvitse jatkuvasti tiedottaa? Uudella kätköllä käy väkeä tiuhaan, niin miksi se kätkö siinä vartin välissä menisi?
Itse en tiedottele kätkön kunnosta ellei edellisestä lokkauksesta ole tuhottoman pitkää aikaa. Toki kirjoitan kätkön kunnosta jos jokin on pielessä.
Oletusarvoisesti kätköillä yleensä kaikki on kunnossa. Tosin välillä ketään ei tunnu kiinnostavan, kuten perjantaina huomasin. Kolme vuotta vanha kätkö +260 käviää ja naatit pielessä 25m. Ilmoitus julkaisijalle ja naatit oli alle 12 tunnin jälkeen kohdillaan.
Jokainen lokatkoon tyylillään. Ei kai se ole keneltäkään pois jos joku lokkaa haluamallaan tavalla? Se on kuitenkin pisara meressä.
Itse korostaisin taas dnf lokkauksien tärkeyttä. Ne ovat tärkeämpiä omistajalle. Dnf lokkauksessa voi kertoa minkä tyyppinen haku oli, josta omistaja voi päätellä pitääkö kätkön tilaa käydä tarkistamassa.

Luir
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:25

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Luir » Ma 24.10.2011 16:23

Jäppiset kirjoitti:Palaanpa vielä hieman aiempaan (hieman ot-tyyppiseen) keskusteluun: näköjään iPhonen Geocaching appin uusimmassa versiossa ei enää edes voi lähettää pelkkää "found it" -merkintää niinkuin aiemmin, vaan ohjelma vaatii kirjoittamaan myös tekstiä ennen lähettämistä. Taisivat lukea mitä olin tehnyt... :)
Hyvä niin, koska mun ekoista kätköistä yksi tuli logattua tyhjällä tekstillä sen takia, että painoin nappulaa fiiliksellä 'jaa mitähän tästäkin tapahtuu' ja sitten kotiin päästyäni sähköpostissa oli hämmästelevä viesti, että eikö mulla ollut mitään sanottavaa... :mrgreen: Onneksi loggauksen pystyy myös korjaamaan, minä kun kuvittelin siellä maastossa vain tallettavani tiedon omaan laitteeseeni, mutta se olikin loggaus.

Näissä loggauksissa on vähän sama kuin reissuista lähetetyissä postikorteissa: on kiva lukea huolella mietittyä ja kirjoitettua kuvausta ja henkilökohtaisia terveisiä, mutta toisaalta pelkän 'Terkkuja Bahamalta t. Risto' -tyyppisenkin kortin saaminen on hauskaa. "Kiva, kivempi, kivin!"

Avatar
Dille87
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 04.01.2011 13:33

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Dille87 » Ma 24.10.2011 16:26

jule100 kirjoitti:Jokainen lokatkoon tyylillään. Ei kai se ole keneltäkään pois jos joku lokkaa haluamallaan tavalla? Se on kuitenkin pisara meressä.
Itse korostaisin taas dnf lokkauksien tärkeyttä. Ne ovat tärkeämpiä omistajalle. Dnf lokkauksessa voi kertoa minkä tyyppinen haku oli, josta omistaja voi päätellä pitääkö kätkön tilaa käydä tarkistamassa.
Kieltämättä tuo DNF-loggaus on paljon tärkeämpi kätköittäjälle. Myönnän, että aika heikosti niitä tulee itsekkin kirjoitettua, vaikka kätköittäjänä otan mieluusti vastaan niitä.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kyllä loggaukseen pitää jotain kirjoittaa. Jos purkista ei ole mitään kirjoitettavaa, niin voi vähän antaa jotain muuta vaikka itsestää. Kyllä jokaiseen purkkiin on ainakin vähän vaivaa nähty, että sen verran voisi kunnioittaa kätkijää.
Kyllä mä toisaalt ymmärrän, että jos ei jengi jaksa seuloa oleellista tietoa esimerkiksi allekirjoittaneen loggauksista :D . Liika on siis liikaa :wink: .

Kuten Jule pistikin niin, on totta, että tämän harrastuksen hienoin puoli on että "kukin tavallaan" kunhan ei aiheuta toisille turhaa vaivaa ja murhetta.

Eli ehkä suljen turpani ja lähden vaan vaan purkkeja. Luin yhden kirjan, jossa sanottiin: "Puhe on turhaa, Toiminta ei ollenkaan." Toisaalta sitä ennen yhdessä kirjassa sanottiin: "Keskustelu muuttaa maailmaa - ei konkreettiset teot" (molemmissa vapaat suomennokset)

Taas ihan turhaa jorinaa tähänkin ketjuun. Sori! :oops: :D
Älä ota sitä niin vakavasti. ^__^

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 17.11.2011 11:48

Mihis ajatukseen porukat päätyi? Itsellä on tullut nyt kahteen kätköön samalta henkilöltä pelkän pisteen sisältävä lokkaus.

Ajattelin pistää poistoon perustelujen kanssa. Olen laittanut ko. henkilölle viestiä, mutta ei ilmeisesti ole lukenut tai halunnut ymmärtää.

Arnyk

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 17.11.2011 12:02

Arnyk kirjoitti:Mihis ajatukseen porukat päätyi? Itsellä on tullut nyt kahteen kätköön samalta henkilöltä pelkän pisteen sisältävä lokkaus.

Ajattelin pistää poistoon perustelujen kanssa. Olen laittanut ko. henkilölle viestiä, mutta ei ilmeisesti ole lukenut tai halunnut ymmärtää.
Eipä kai tässä mitään yhteistä kantaa ole muodostunut.

Oma mielipiteeni on että tylsiähän tuollaiset ovat mutta joskus myös aivan perusteltuja.

Lokkausten poistamiseen ei ole mitään aihetta eikä oikeutta.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tyhjä loggaus

Viesti Kirjoittaja jule100 » To 17.11.2011 12:16

Kun nimimerkki on lokikirjassa, niin kai silloin on oikeus lokata löydetyksi? Kai se on jokaisen oma häpeä miten ja millä tavalla lokkaa löydön nettiin.
Jos lokkauksia aletaan jollakin perusteella poistamaan vaikka nimi on lokikirjassa, niin sitten pitäisi olla selvät ja yhteinen käytäntö millä tavalla kätkön saa lokata. Esim. lokkauksessa pitää olla vähintään 100 merkkiä ja maksimissaan 500. Lokkauksessa pitää olla 5 kiitos sanaa ja lokkauksen pitää olla yleissävyltään kätköntekijää ylistävä sekä vain positiivisia asioita esille tuova. Lokkauksessa pitää käsitellä vain kyseistä kätköä, eikä lokkaus saa keskittyä esim. auton korjaukseen tai lapsenhoidollisiin ongelmiin.

Mielestäni lokkauksia ei saa poistaa vain siksi, että kyseinen lokkaus ei mielytä kätkönomistajaa.
Kepin asemasta voisi ennemmin toivoa, ohjata tai pyytää. Pian voidaan olla siinä tilassa, että lokkauksia poistellaan ilman mitään syytä, "kun toikin poisti mun lokkauksen". Toivottu ilmiö?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”