Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 12.01.2009 19:28

aku506 kirjoitti:Jos löytää kätkön ennen julkaisua niin sen saa lokata tavalliseen tapaan. Lokissa olisi suositeltavaa ilmoittaa että se oli FBA (Löytänyt ennen julkaisua). Ja lokkaaminen nettiinkin olisi reilua tehdä vasta FTF:n jälkeen.
Sanotaan paremminkin niin, että kätkön pystyy loggaamaan ennakkoon mutta se ei ole suinkaan hyvän tavan mukaista.
Tämä on siis se toinen kanta tuohon paljon tunteita herättävään asiaan.

Yleisesti ottaen voisi sanoa, että kätköjä ei juurikaan testauteta etukäteen vaan kätkön tekijä miettii päänsä puhki ja miettii mahdolliset ongelmakohdat jo suunnitteluvaiheessa sen kaverin kanssa.

Tuu-tikki
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 03.01.2007 8:50
Paikkakunta: Lieto

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Tuu-tikki » La 17.01.2009 22:58

Vähän tämä taitaa jo olla off-topikkia, mut jatketaan toistaiseksi tästä...
Geovius kirjoitti: Yleisesti ottaen voisi sanoa, että kätköjä ei juurikaan testauteta etukäteen vaan kätkön tekijä miettii päänsä puhki ja miettii mahdolliset ongelmakohdat jo suunnitteluvaiheessa sen kaverin kanssa.
Kyllä mä vaan olen testaamisen kannalla, ainakin, jos kysessä on (lasku)multi tai mysteeri. Oma ajattelu kun tuppaa urautumaan, eikä aina voi aavistaa, miten toisten ajatukset ja logiikka kulkee. Toki kätköt tulee käytännössä testattua joka tapauksessa, mutta onhan sekin kurjaa, jos ensimmäiset etsijät eivät purkkia löydä piilottajan virheen takia. Mulle jäi ainakin paljon varmempi fiilis kätkön toimivuudesta, kun aikoinaan Sammon Arwoitusta (GCRX3P) reijamasan Reijan kanssa tehtäessä annettiin testivastuu Varvikellolle ja Masalle, ja homman todettiin toimivan. Samalla tuli varmistettua, ettei ihan heti tarvitse olla muokkaamassa kätköä tai kuvausta.

Jokainen siis käyttäköön tässäkin omaa harkintaa, ja jos olo tuntuu epävarmalta, voi ihan rohkeasti kysyä toisen ja kolmannenkin mielipiteen.

jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Ma 24.10.2011 18:09

itsellä vähän kiehehti kun katselin uusimpia kätköjä ja törmäsin http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC36CTW
siis oikeasti mikä vihje on: "Niin helppo ettei tarvitse vihjettä."
jos vijettä ei kerta tarvitse niin jätäsivät sitten tyhjäksi tuon vihje kohdan.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 24.10.2011 21:06

Vihjeen alkuperäinen tarkoitus lienee ollut helpottaa kätkön löytymistä eikä päinvastoin. Jonkun mielestä on kai humoristista viljellä yllä mainitun kaltaisia vihjeitä. Ne vaan eivät hirmuisesti hymyilytä silloin kun vihjettä oikeasti tarvittaisiin.
Muualla päin maailmaa vihjettä käytetään enemmän "oikein" ja onpa tietyissä maissa tapana harrastaa lisäksi spoilerikuvia kätkön tekijän taholta.
Nämä ovat mielestäni asiallisia tapoja, sillä kätköilyn alkuperäinen idea ei ole ollut tehdä kätköjen löytämisestä ylivoimaisen hankalaa vaan enemmänkin esitellä asioita ja paikkoja kätköjen myötä.
Kun sitä pakasterasiaa joutuu etsimään tuhannen kiven ja kolon seasta, saattaa maisemien ihailu jäädä vähän vähemmälle jos vihjeenä on vielä pelkkä xvira nyyn.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 24.10.2011 21:16

jeeeje kirjoitti:itsellä vähän kiehehti kun katselin uusimpia kätköjä ja törmäsin http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC36CTW
siis oikeasti mikä vihje on: "Niin helppo ettei tarvitse vihjettä."
jos vijettä ei kerta tarvitse niin jätäsivät sitten tyhjäksi tuon vihje kohdan.
Aloitetaanpa siitä, miksi tutustuit vihjeeseen ennenkuin olit edes yrittänyt etsiä kätköä?
Jatketaan sitten siihen, mistä tiedät, että vihje on hyödytön, kun et ole DNF:ääkään vielä kätköstä kirjannut?
Vihjehän on oikein hyvä. Niille, jotka ovat epävarmoja ja haluavat vihjeestä tukea päätöksenteolleen, tuo vihje rohkaisee etsimään kätköä selkeistä paikoista.
Itse olen kirjoittanut joissain tapauksissa spoilaavat vihjeet takaperin. Etsijä saa vielä hetken miettiä haluaako jo nyt tietää vihjeen.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 24.10.2011 21:40

arisoft kirjoitti:
jeeeje kirjoitti:itsellä vähän kiehehti kun katselin uusimpia kätköjä ja törmäsin http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC36CTW
siis oikeasti mikä vihje on: "Niin helppo ettei tarvitse vihjettä."
jos vijettä ei kerta tarvitse niin jätäsivät sitten tyhjäksi tuon vihje kohdan.
Aloitetaanpa siitä, miksi tutustuit vihjeeseen ennenkuin olit edes yrittänyt etsiä kätköä?
Tuo vihjeen käyttö lienee jokaisella hiukan omanlaistaan.

Me katsomme vihjeen lähes aina jo etukäteen, koska kätkö halutaan löytää nopeasti, huomaamattomasti ja maastoa kuluttamatta. Sellaiset vihjeet joissa sanotaan ettet tarvitse vihjettä tuntuvat lähinnä ivalta, ja synnyttävät kyllä määrätynlaisen (ei kovin mukavan) mielikuvan kätkön piilottajasta. Samoin kuin nekin tapaukset jossa vihje on jotenkin manipuloitu mystiseksi niin ettei siitä suoraan irtoa apua.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 24.10.2011 21:47

arisoft kirjoitti:Itse olen kirjoittanut joissain tapauksissa spoilaavat vihjeet takaperin. Etsijä saa vielä hetken miettiä haluaako jo nyt tietää vihjeen.
Täytyy sanoa, että tälläinen ei huvitä ns. yhtään jossain jumalan hylkäämässä ryteikössä kun sitä kätköä ei meinaa löytyä. Samoin kaikenlaiset konttikielen variaatiot ja kumppanit. Enemmänkin v-tuilua kätkön tekijän suunnalta. Jos ei halua kävijöiden sitä vihjettä käyttävän niin sen voi jättää pois, "kryptauksen" hoitaa gccom kyllä kätkön tekijän puolesta.

Asiallisessa kätkössä on asiallinen vihje (asiallisen purkin, asiallisen paikan ja asiallisen kuvauksen lisäksi). Lisäksi ne on tarkoitettu löydettäväksi.

Juhaz
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.03.2007 16:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Juhaz » Ma 24.10.2011 22:07

arisoft kirjoitti: Vihjehän on oikein hyvä. Niille, jotka ovat epävarmoja ja haluavat vihjeestä tukea päätöksenteolleen, tuo vihje rohkaisee etsimään kätköä selkeistä paikoista.
Itse olen kirjoittanut joissain tapauksissa spoilaavat vihjeet takaperin. Etsijä saa vielä hetken miettiä haluaako jo nyt tietää vihjeen.
Kun kätkön vaikeustaso on D1.5 niin sitä ei alunperinkään pitäisi joutua etsimään kuin "selkeistä paikoista". Jos sitä ei sellaisista tunnu löytyvän, niin sitten jonkin ajan kuluttua katsotaan vihje, ja jos sieltä paljastuu vittuilua, niin... Ei. Ei se ole hyvä.

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ma 24.10.2011 23:55

arisoft kirjoitti:Jatketaan sitten siihen, mistä tiedät, että vihje on hyödytön, kun et ole DNF:ääkään vielä kätköstä kirjannut?
Vihjehän on oikein hyvä. Niille, jotka ovat epävarmoja ja haluavat vihjeestä tukea päätöksenteolleen, tuo vihje rohkaisee etsimään kätköä selkeistä paikoista.
Joskus jossain yhteydessä avauduin Etelä-Karjalassa muinoin sijainneen kätkön kohdalla samasta asiasta. Vihje oli (ainakin lähes) kirjaimelleen sama. Ei tosiaan äärettömästi lämmittänyt sen lukeminen kun naatit ohjasivat sinä päivänä systemaattisesti usemmallakin otannalla puun juurakkoon jossa oli ilmiselvän oloisten piilopaikkojen lisäksi lähietäisyydellä jonkinmoiset määrät ihmisulostetta. Purkkihan luonnollisesti oli kymmenen metrin päässä jugurtin tahriman roskiksen pohjassa. Tiedä sitten kenelle se roskiksen pohja on luonnollisin paikka jemmata kätkö, mutta ei ainakaan omasta mielestäni ollut aivan sieltä ilmeisimmästä päästä. Toimihan tuo vihje tietysti siinä, että en useimmiten muista miten p*ska oli purkki, kun vihje oli vieläkin surkeampi ;)

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 25.10.2011 0:07

pailakka kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Itse olen kirjoittanut joissain tapauksissa spoilaavat vihjeet takaperin. Etsijä saa vielä hetken miettiä haluaako jo nyt tietää vihjeen.
Täytyy sanoa, että tälläinen ei huvitä ns. yhtään jossain jumalan hylkäämässä ryteikössä kun sitä kätköä ei meinaa löytyä.
Tässähän olikin nyt kyse vihjeistä, jotka luetaa kotisohvalla kun vielä harkitaan sitä, löytyisiköhän purkki vai ei. Tietysti jos asuu jossain jumalan hylkäämässä ryteikössä asia on toinen :roll:

Eikös tuo vihjeasia kannattaisi hoitaa niin, että soittaa "helpdeskiin" tai kysyy kätkön tekijältä jo ennen kätkölle menoa, jottei jää GSM kentästä tms. kiinni kriittisellä hetkellä vihjeen saaminen?

GS ei ole vielä keksinyt että vihjeitä myymällä voisi saada mukavasti kassavirtaa :D

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ti 25.10.2011 9:33

arisoft kirjoitti:Tässähän olikin nyt kyse vihjeistä, jotka luetaa kotisohvalla kun vielä harkitaan sitä, löytyisiköhän purkki vai ei.
Ai? Oisko tässä nyt pieni ero mysteerien ja tradien vihjeissä tai jotain. En mä ainakaan kotisohvalla tradien vihjeitä lueskele. Ne on ymmärtääkseni "by definition" tarkoitettu auttamaan maastossa purkin löytämistä ja silloin niiden soisi olevan siinä käyttötilanteessa myös hyödyksi. Mystin vihjeet on sit vähän eri asia.

Lukemisen ylimääräinen hankaloittaminen on mun mielestä jo vähän kyseenalaista (no, takaperin kirjoittaminen nyt ei ole vielä kauhean ylimääräisesti hankaloittavaa ja voi olla ihan perusteltua jos haluaa esim. tarjota usean tasoisia vihjeitä), mutta tollaisten turhien ja haitallisten vihjeiden laittaminen näyttää mun silmiin kätkön tekijän puolelta joko v*ttuilulta tai silkalta typeryydeltä. V*tutuksen määrästä sit varmaan riippuu kumpaan tulkintaan näissä tilanteissa päätyy ;)

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Ti 25.10.2011 10:22

Giliad kirjoitti:Lukemisen ylimääräinen hankaloittaminen on mun mielestä jo vähän kyseenalaista (no, takaperin kirjoittaminen nyt ei ole vielä kauhean ylimääräisesti hankaloittavaa ja voi olla ihan perusteltua jos haluaa esim. tarjota usean tasoisia vihjeitä), mutta tollaisten turhien ja haitallisten vihjeiden laittaminen näyttää mun silmiin kätkön tekijän puolelta joko v*ttuilulta tai silkalta typeryydeltä. V*tutuksen määrästä sit varmaan riippuu kumpaan tulkintaan näissä tilanteissa päätyy ;)
Katos perkule kun minä olen jotenkin aina pitänyt niistä vinkeistä, missä annetaan sen purkin piilottavan kasvin latinankielinen nimi. Sitten pikaisella googlauksella metsän siimeksessä saa mukavan kuvahakutuloksen ja kätkö löytyy. Itsellänikin on yksi sellainen vinkki.

Nyt kun asiaa ajattelee niin tuohan täyttää just tuon hankaloittamisvaatimuksen, eikä kaikilla välttämättä ole skoogessa google aina auki. Enpä tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kantilta.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 221
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Ti 25.10.2011 10:42

Ehkä tuollainen vihje olisi parempi jättää laittamatta. Tykkään kyllä vihjeistä, joita ei heti hoksaa. Välillähän vihjeen hoksaa vasta kätkön löydettyään. Joskus olen kovastikin itsekseni manaillut, kun en ole tajunnut. Parempi kuitenkin, että on vaihtelua näissäkin. Riippuu paljon paikasta kuinka paljastava vihjeen pitäisi olla. Ei ole kiva, jos hankalan matkan päässä oleva kätkö jää löytymättä. Löytämisen ilo on tietysti suurempi, jos vihje ei ole liian paljastava. En paljon soittelemalla vihjeitä kysele. Jos ei löydy, niin se on sitten DNF ja .
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 25.10.2011 11:21

Giliad kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Tässähän olikin nyt kyse vihjeistä, jotka luetaa kotisohvalla kun vielä harkitaan sitä, löytyisiköhän purkki vai ei.
Ai? Oisko tässä nyt pieni ero mysteerien ja tradien vihjeissä tai jotain. En mä ainakaan kotisohvalla tradien vihjeitä lueskele. Ne on ymmärtääkseni "by definition" tarkoitettu auttamaan maastossa purkin löytämistä ja silloin niiden soisi olevan siinä käyttötilanteessa myös hyödyksi. Mystin vihjeet on sit vähän eri asia.
Se asia, jota kommentoin oli tosiaan kätkö, jota ei ole edes yritetty löytää (ei loggausta) ja valitettiin huonoa vihjettä vaikkei sen huonoudesta ollut ilmeisesti mitään todellista tietoa. Oikea paikka palautteella olisi ollut DNF loggaus, jossa kerrottaisiin, että vihjeestä ei olut apua ja pyydettäisiin parempi vihje.

Noissa mysteereissäkin on paljon huonoja vihjeitä. Sellaisia, joita ei voi aina ymmärtää edes mysteerin ratkaistuaan ja purkin löydettyään. Joskus Tradista on tehty mysteeri lisäämällä siihen mystinen vihje. Pitää kuitenkin muistaa, että vihje ei kuulu varsinaiseen kuvaukseen. Tradi tai mysteeri pitää voida ratkaista ilman kryptattua vihjettä. Idea on, että siihen turvauduttaisiin vasta sitten kun ollaan jumissa. Ja siinä vaiheessa huono vihje voi potuttaa jos se ei auta asiaa.

Helppoon kätköön tekijä saattaa laittaa vihjeen ihan vain tehdäkseen kätköstä vaikeamman niille, jotka vihjeeseen turvautuvat ennenaikaisesti :shock: .

vvirkki
Viestit: 35
Liittynyt: To 22.07.2010 21:35

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja vvirkki » Ti 25.10.2011 18:28

Hiukan aihetta sivuten törmäsin Liettuassa keväällä tämmöiseen kätköön: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 95694f236c

Se oli huhtikuussa vielä tradi (nykyisin mysteeri, ihan aiheesta), koska naatit näyttivät paikkaan A. Eipä mitään, mutta kätkö oli paikassa B, johon kulkuohjeet saatiin kryptatusta vihjeestä. Eli ilman vihjettä ei tätä kätköä voi löytää, matka oli kuitenkin ~50 metriä. Näin Liettuassa siis.

exeli
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2008 6:33

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja exeli » Ti 25.10.2011 18:28

arisoft kirjoitti:Helppoon kätköön tekijä saattaa laittaa vihjeen ihan vain tehdäkseen kätköstä vaikeamman niille, jotka vihjeeseen turvautuvat ennenaikaisesti :shock: .
Onko väärin kätköilty, jos katsoo vihjeen etukäteen? Meitä on moneen junaan, ja kukin etsii kätköjä omalla tavallaan. Toiset haluavat tutkailla paikkoja paikan päällä ja toiset haluavat päästä nopeasti jatkamaan matkaa, kummassakaan tavassa ei mielestäni ole mitään väärää.

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja andyyh » Ti 25.10.2011 18:43

Sanon lyhyesti, kun en jaksa kirjoittaa pitkästi perusteltua romaania.

Ei sillä ole tradi -kätkössä mitään väliä, mitä vihjeen kohdalla lukee. Ei kukaan voi oikeasti vetää hernettä nenään, jos vihjeessä sattuukin lukemaan "et tarvitse vihjettä". Ja jos vetää, nii sillon voi kahdesti miettiä, että ottaako puuhan vähän liian vakavasti.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 25.10.2011 19:01

exeli kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Helppoon kätköön tekijä saattaa laittaa vihjeen ihan vain tehdäkseen kätköstä vaikeamman niille, jotka vihjeeseen turvautuvat ennenaikaisesti :shock: .
Onko väärin kätköilty, jos katsoo vihjeen etukäteen? Meitä on moneen junaan, ja kukin etsii kätköjä omalla tavallaan. Toiset haluavat tutkailla paikkoja paikan päällä ja toiset haluavat päästä nopeasti jatkamaan matkaa, kummassakaan tavassa ei mielestäni ole mitään väärää.
Mietin hetken aikaa tuota ajatusta, mutta rupesi jumittamaan kohdassa "päästä nopeasti jatkamaan matkaa". Ilmeisesti tässä viitataan näihin löydä 101 kätköä tunnissa haasteisiin, joissa on tärkeää päästä nopeasti eteenpäin. Siis minne sieltä kätköltä niin kiire on, että sitä ei haluta edes löytää vaan ainoastaan logata?

exeli
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2008 6:33

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja exeli » Ti 25.10.2011 19:26

arisoft kirjoitti:Mietin hetken aikaa tuota ajatusta, mutta rupesi jumittamaan kohdassa "päästä nopeasti jatkamaan matkaa". Ilmeisesti tässä viitataan näihin löydä 101 kätköä tunnissa haasteisiin, joissa on tärkeää päästä nopeasti eteenpäin. Siis minne sieltä kätköltä niin kiire on, että sitä ei haluta edes löytää vaan ainoastaan logata?
Eipä nuo haasteet varmastikaan ainoa syy ole moiseen, itselleni tulee esimerkiksi ensimmäisenä mieleen urbaanien kätköjen hakeminen - niiden etsiminen monesti on kovasti vaivaannuttavaa jopa vinkin kanssa. Toinen syy tuolla jo aiemmin mainittiinkin, geoeroosion välttäminen. Tiedän ainakin yhden pariskunnan, ketkä etsivät jokaisen kätkön vinkin kanssa ihan ilman aikeitakaan tehdä haasteita.

Taisin kyllä valita sanani siinä mielessä huonosti, että pikainen poistuminen paikalta toi mieleesi haasteet, itse en onnistunut moista mielleyhtymää luomaan. Kuten jo edellisessä viestissäni sanoin, meitä on moneen junaan - toiset haluavat nähdä pelkän paikan ja logata sen kätkön vinkin avulla kun taas toiset saavat suuremman mielihyvän siitä itse kätkön löytämisestä. Enkä siinä itse ainakaan näe mitään pahaa.

Ja ainakin itsellä on joskus ollut kiiru palaveriin työmatkalla ollessa, jolloin ei ole ollut aikaa sen kummoisempiin ihmettelyihin kätköpaikalla.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vihje: Et tarvitse vihjettä Järkevä vai ei?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 25.10.2011 19:44

exeli kirjoitti:Taisin kyllä valita sanani siinä mielessä huonosti, että pikainen poistuminen paikalta toi mieleesi haasteet, itse en onnistunut moista mielleyhtymää luomaan. Kuten jo edellisessä viestissäni sanoin, meitä on moneen junaan - toiset haluavat nähdä pelkän paikan ja logata sen kätkön vinkin avulla kun taas toiset saavat suuremman mielihyvän siitä itse kätkön löytämisestä. Enkä siinä itse ainakaan näe mitään pahaa.
Itse tasapainoittelen näiden kahden välillä. Jos purkkia ei löydy niin tutustun paikkaan ja kirjaan DNF:n. Erityisesti jos on kiire jonnekin niin DNF tulee herkemmin. Onhan se paikka nähty ilman sitä purkkiakin :) . Kiireinen kätköilijä, joka haluaa vain tutustua paikkoihin, voisi itse asiassa jättää ne purkit kokonaan etsimättä, välttääkseen geoeroosiota ja jästien mielenkiinnon herättämistä. Kätkön tekijän silmin näen, että DNF on ihan yhtä arvokas kuin F. Se kertoo että kätköpaikka on kiinnostanut. Voisiko tätä ajatusta vastaan tulla mieleen mitään johdonmukaista vasta-argumenttia :?:

(Referenssi http://coord.info/GL4H2YV4)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”