Saako harrastus maksaa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 20.03.2012 19:11

Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
Pystytkö perustelemaan tämä lisää?
Siellä missä naatit esitetään numeroin, on nopeasti katsottuna naatit tismalleen samat.
Ainoastaan .fi puolella non-premiumin kätkökuvake seilaa karttapohjalla ja premium-kätkö .comin pohjalla. Ja täysin kirjaantumattomalle kaikki kuvakkeet (myös premiumit näkyvät) seilaavat .comin kartalla.
Naatteja ei sitten esitetäkkään kirjaantumattomalle.

mrs forest runner
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 14.10.2009 13:32

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja mrs forest runner » Ti 20.03.2012 19:31

Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein/väärin, että premiumeilla on paremmat palvelut?

Onko mielestänne oikein, että esim. cgeo:lla pystyy lataamaan useampia kätköjä, kuin apia käyttävillä?

Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
Mielestäni on täysin ok, että extraa maksavalla on paremmat palvelut. Silti toisinaan hieman harmittaa ettei non-premiumina saa (kai ja ymmärtääkseni) ulkomaan löytöjä gc.fi tilastoihin. Siitä huolimatta sinnikkäästi olen sitä mieltä, että meidän perheessämme riittää kun aktiivisimmalla kätköilijällä on premium status ja me muut kolme olemme ihan vaan perusjäseniä. Mieluummin kannatan Haksua kuin gc.comia.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 20.03.2012 22:00

jule100 kirjoitti:
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
Pystytkö perustelemaan tämä lisää?
Siellä missä naatit esitetään numeroin, on nopeasti katsottuna naatit tismalleen samat.
Ainoastaan .fi puolella non-premiumin kätkökuvake seilaa karttapohjalla ja premium-kätkö .comin pohjalla. Ja täysin kirjaantumattomalle kaikki kuvakkeet (myös premiumit näkyvät) seilaavat .comin kartalla.
Naatteja ei sitten esitetäkkään kirjaantumattomalle.
http://www.geocache.fi/terms/userlevels.php

Käsittääkseni GS vaatii virhettä kartalle yms.

Ainakin itse käytän .com:ia vain loggaamiseen, kaikki haut tapahtuu .fi:ssä, pois lukien ulkomaat

Tonzal
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 09.06.2009 20:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Tonzal » Ti 20.03.2012 23:52

Näissä kysymyksissä olisi jo aihetta uudelle viestiketjulle, mutta vastataan tähän.
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein/väärin, että premiumeilla on paremmat palvelut?
Oikein toki, ja aikaisempi viestini piti sisällää jo vastauksen tähän. Yleensähän jäsenmaksulle saa jotain vastinetta, mutta toki voi olla sellaisiakin kannatusjäsenmaksuja, joilla mitään konkreettista ei saa -- korkeintaan hyvän mielen.
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että esim. cgeo:lla pystyy lataamaan useampia kätköjä, kuin apia käyttävillä?
En ole varma olenko täysin kärryillä tässä, mutta kyse lienee siitä, että c:geo-ohjelma ei käytä GS:n API-rajapintaa, jolloin sen käyttö ei myöskään vaadi Premium-jäsenyyttä. Jos tästä on kyse, niin mielestäni ihan oikein, kun kerran joku on koodannut sovelluksen, joka käyttää hyödyksi niitä perusmetodeja, jotka käyttäjällä on muutenkin käytössä. Eli, voin katsoa maastossa kännykän selaimella kätkön tiedot, ja kopioida koordinaatit kännykän gps-ohjelmaan ja suunnistaa paikalle. Se, että joku on tehnyt apuvälineen tähän on vaan hieno juttu. Ehkä GS:n pitäisi miettiä mitkä jäsenedut ovat oikeasti fiksuja ja mitkä eivät.
Seq kirjoitti:Onko mielestänne oikein, että ei-premiumeilla on koordinaateissa virhettä?
Tämmöisestä en ole kuullutkaan, mutta ilmeisesti tämä koskee vain GC.fi-sivustoa? Taas tuntuu vähän keinotekoiselta pakottamiselta, joka mielestäni toimii koko palvelua ja siitä syntyvää mielikuvaa, imagoa vastaan -- loppujen lopuksi koko lajia vastaan.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 21.03.2012 15:13

Seq kirjoitti:http://www.geocache.fi/terms/userlevels.php

Käsittääkseni GS vaatii virhettä kartalle yms.
Täydelliset tiedot ovat kuitenkin ihan vapaasti saatavilla GC.COM puolelta.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 21.03.2012 15:49

Geovius kirjoitti:
Seq kirjoitti:http://www.geocache.fi/terms/userlevels.php

Käsittääkseni GS vaatii virhettä kartalle yms.
Täydelliset tiedot ovat kuitenkin ihan vapaasti saatavilla GC.COM puolelta.
Sepä se. Miksiköhän GS sorsii .fi:tä?

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 21.03.2012 16:15

Seq kirjoitti:Sepä se. Miksiköhän GS sorsii .fi:tä?
Ehkä sillä on jotain tekemistä sen syyn kanssa, miksi haluat katsoa koordinaatit juuri .fi:n puolelta. Olisiko? Itse ainakin kun klikkaan vaikka etusivulta jotain juuri julkaistua kätköä, niin se näyttää kuvauksen .comin puolelta ihan oikella naateilla. Mitenkäs muut sitten sen tekevät?

TuSaPiKu
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 02.11.2011 2:17

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja TuSaPiKu » Pe 23.03.2012 13:54

jviirret kirjoitti:_mun mielestä_ hyvä harrastus on sellainen jonka voi aloittaa ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Kaikkiin harrastuksiin pidemmälle edetessä saa tungettua suuriakin summia, sillä en lähtisi harrastuksen laatua määrittelemään.
Samaa mieltä asiasta. Jos voi aloittaa ilmaiseksi tai edullisesti harrastukseen tutustuen, voi sitten miettiä, onko tämä minua kiinnostava harrastus. Tässä harrastuksessa tosin tuo koukuttuminen on niin vahvaa laatua, että jonkin verran siihen on valmis rahallisestikin panostamaan :)

Me aloitettiin 0-budjetilla ja 25 ensimmäistä kätköä haettiin kartan avulla. Sitten paperien tulostus (ei sekään ilmaista ole) alkoi tuntua rasittavalta ja ei kun gepsikauppaan. Premium hankittiin kai suunnilleen samaan aikaan. Muuta suurempaa hankintaa ei ole pelkästään kätköilyä varten tehty, vaikka eräs hankinta kulkeekin aina mukana: Mies sanoi, että tarvitsemme hyvää taskulamppua ja hänellä olisi hyvä ratkaisu siihen :idea: . Kyseessä oli radioamatöörin käsiradio, jossa on taskulamppu :roll:

nanunnuka
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 19.03.2012 9:20

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja nanunnuka » Pe 23.03.2012 21:02

TuSaPiKu kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Me aloitettiin 0-budjetilla ja 25 ensimmäistä kätköä haettiin kartan avulla. Sitten paperien tulostus (ei sekään ilmaista ole) alkoi tuntua rasittavalta ja ei kun gepsikauppaan. Premium hankittiin kai suunnilleen samaan aikaan. Muuta suurempaa hankintaa ei ole pelkästään kätköilyä varten tehty, vaikka eräs hankinta kulkeekin aina mukana: Mies sanoi, että tarvitsemme hyvää taskulamppua ja hänellä olisi hyvä ratkaisu siihen :idea: . Kyseessä oli radioamatöörin käsiradio, jossa on taskulamppu :roll:
Hih.. sama meillä.. PAITSI ETTÄ, me vielä piirrettiin kartat ite... :lol:
Nyt olen niiiiin onnellinen, kun sain ton HTC:n kännykän... päästään ihan oikeesti alottaa kunnolla harrastus muksujen kanssa!!! :D
Harmi vaan, että seittemän päivän työputki alkaa huomenna.. :?

Kisumuru
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 15.07.2011 13:21

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Kisumuru » To 29.03.2012 12:04

Mun mielestä on ihan oikein että premium-maksulla saa jotain ekstraa.
Me aloitettiin kanssa kartoilla ja nyt on puhelin käytössä. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä perheharrastukseemme ja on mukava tietää että tulevaisuudessakin harrastuksessa riittää laajennuspintaa sekä kätköjen että laitteiden ja jäsenyyksien ym suhteen.
"Mä oon se Kisu, niin oo sää se Muru" & geopojat

♡geoprinsessa syntynyt 2014♡

-hämeestä päivää: hitaasti mutta geosti-

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja jviirret » To 29.03.2012 14:27

Kisumuru kirjoitti:Mun mielestä on ihan oikein että premium-maksulla saa jotain ekstraa.
Lähtökohtaisesti näin, mutta täytyy kyllä myöntää että joskus jurppii raha keskeisyys joka tunkee joka harrastukseen. Rahalla saa kaiken ja millään muulla ei ole mitään väliä. 20 huippuhyvää ja hyvin hoidettua kätköä, aivan sama, pääasia että maksat :wink: Tämäkin harrastus kuitenkin tarvii näitä "puurtajia", ei riitä että on pelkkiä maksajia. Ja joo, kyllä maksajiakin tarvitaan ja rahalla pitää saada jotakin mitä ei ilmaiseksi saa. Olikohan ihan turha avautuminen?

Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Mileleo » To 29.03.2012 17:11

Onhan se kiva, että voi harrastaa ilmaiseksi. Käytönnössä mikään ei ole ilmaista. Käytit sitten polkupyörää, autoa, töissä tulostettuja karttoja tai mitä tahansa aina on kuluja, esineet kuluu, tarvit energiaa jne. Se, että harrastus maksaa parin olut tuopin verran niin ei luulis olevan ongelma. Nykymaailmassa ihmiset on tottunut saamaan illallisen Manun tapaan ja warettamaan maksullisia ohjelmia, karttoja jne interwebin syövereistä. Sitten kun aletaan puhumaan, että joku softa maksaa 15e niin että se on kallis. Höpönlöpön sanon mä.

Kätköily antaa mahdollisuuden harrastaa halvalla, mikä on todella hienoa. Ei kai joku luule, että maailma on täynnä ihmisiä, jotka tekevät ilmaiseksi töitä? Komminismiahan on yritetty monissa paikoissa, muttei se taida oikein toimia?

Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Mileleo » To 29.03.2012 17:48

Lisätään vielä sen verran, että kelkkailuun verrattuna tämä harrastus on melkein ilmaista. Kelkka tykkää menovedestä sen verran, että imee sen 19l/100km 98E:tä. Reilu paritonnia vuoteen, ni kyllä sillä rahalla kätköilis vaikka minne. Mutta mitä sitä laskemaan, jos harrastus on kivaa :)

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » To 29.03.2012 19:28

Mileleo kirjoitti:Lisätään vielä sen verran, että kelkkailuun verrattuna tämä harrastus on melkein ilmaista. Kelkka tykkää menovedestä sen verran, että imee sen 19l/100km 98E:tä. Reilu paritonnia vuoteen, ni kyllä sillä rahalla kätköilis vaikka minne. Mutta mitä sitä laskemaan, jos harrastus on kivaa :)
Tuohan on vielä halpaa. Minulla on nyt yhdestä haastekätköstä suoritettu 5/6. Viimeinen osa maksaisi n.15000€ pitkän kaavan mukaan ja tuohon edelliseen meni n.5000€ sekä samaa suuruusluokkaa noihin kolmeen aikaisenpaan osaankin. Ainoastaan ensimmäinen 1/6 oli käytännössä ilmainen. Niin että kalliiksi tulee näiden haasteidenkin suorittaminen, mutta onhan se D5/T5 yhdistelmä, joten kannattaa vähän panostaa. Mutta mitäpä sitä ei harrastuksesta maksaisi.

mikktaho
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 03.01.2012 11:15

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja mikktaho » Pe 30.03.2012 8:50

Pek47ka kirjoitti:Tuohan on vielä halpaa. Minulla on nyt yhdestä haastekätköstä suoritettu 5/6. Viimeinen osa maksaisi n.15000€ pitkän kaavan mukaan ja tuohon edelliseen meni n.5000€ sekä samaa suuruusluokkaa noihin kolmeen aikaisenpaan osaankin. Ainoastaan ensimmäinen 1/6 oli käytännössä ilmainen. Niin että kalliiksi tulee näiden haasteidenkin suorittaminen, mutta onhan se D5/T5 yhdistelmä, joten kannattaa vähän panostaa. Mutta mitäpä sitä ei harrastuksesta maksaisi.
Viitsitkö kertoa mistä kätköstä on kysymys? Kuulostaa mielenkiintoiselta :)

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Pe 30.03.2012 9:08


Twguu
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 21.04.2010 8:43

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Twguu » Pe 30.03.2012 9:44

Alkuperäiseen kysymykseen...

Totta kai saa maksaa, eihän ilmaiseksi mitään saa. Mutta kuinka paljon, se onkin sitten vaikeampi kysymys. Onneksi me kätköilijät olemme onnellisessa asemassa, koska saamme itse valita kuinka paljon rahaa tähän sijoitamme. Ihan tunnelman, maksukyvyn tai minkä perusteella vaan. Itse olen rahaa laittanut likoon omasta mielestä varsin vähän, mikä tuntuu itselle sopivalta.
Ei täällä mitään oo...

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Su 01.04.2012 22:11

Tuli mieleen erään läheisen henkilön mielipide: enhän minä mitään harrasta. Minä siihen, että onhan sinulla stä ja sitä ja tätä.
"Joo, mutta eihän ne mitään harrastuksia ole, eihän niistä tarvitse maksaa mitään"
Minusta kyllä voi harrastaa vaikkapa pyöräilyä lähes ilmaiseksi sen sijaan, että ajaa autolla 3 km päähän jotta pääsisi sikahintaan ajamaan fillarilla paikallaan.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 01.04.2012 22:50

Tervas kirjoitti:Tuli mieleen erään läheisen henkilön mielipide: enhän minä mitään harrasta. Minä siihen, että onhan sinulla stä ja sitä ja tätä.
"Joo, mutta eihän ne mitään harrastuksia ole, eihän niistä tarvitse maksaa mitään"
Minusta kyllä voi harrastaa vaikkapa pyöräilyä lähes ilmaiseksi sen sijaan, että ajaa autolla 3 km päähän jotta pääsisi sikahintaan ajamaan fillarilla paikallaan.
Niin, ei fillarointi mitään maksa...

Kohtuullinen fillari maksaa nelinumeroisen summan euroja ja paremmat enempi...

Puhumattakaan siitä, jos haluaa fillaroida muualla.

Hyvin monia jurruja pystyy harrastamaan halvalla, mutta kaikkeen saa menemään rahaa...

MiikaJaTiina
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 17.04.2012 19:05

Re: Saako harrastus maksaa?

Viesti Kirjoittaja MiikaJaTiina » Ti 17.04.2012 20:18

TuSaPiKu kirjoitti:
jviirret kirjoitti:_mun mielestä_ hyvä harrastus on sellainen jonka voi aloittaa ilmaiseksi tai hyvin edullisesti. Kaikkiin harrastuksiin pidemmälle edetessä saa tungettua suuriakin summia, sillä en lähtisi harrastuksen laatua määrittelemään.
Samaa mieltä asiasta. Jos voi aloittaa ilmaiseksi tai edullisesti harrastukseen tutustuen, voi sitten miettiä, onko tämä minua kiinnostava harrastus. Tässä harrastuksessa tosin tuo koukuttuminen on niin vahvaa laatua, että jonkin verran siihen on valmis rahallisestikin panostamaan :)

Me aloitettiin 0-budjetilla ja 25 ensimmäistä kätköä haettiin kartan avulla. Sitten paperien tulostus (ei sekään ilmaista ole) alkoi tuntua rasittavalta ja ei kun gepsikauppaan. Premium hankittiin kai suunnilleen samaan aikaan. Muuta suurempaa hankintaa ei ole pelkästään kätköilyä varten tehty, vaikka eräs hankinta kulkeekin aina mukana: Mies sanoi, että tarvitsemme hyvää taskulamppua ja hänellä olisi hyvä ratkaisu siihen :idea: . Kyseessä oli radioamatöörin käsiradio, jossa on taskulamppu :roll:
Kaikki on suhteellista, tää on mukavaa, niin kuin TuSaPiKu sanoi. Meillä sama juttu, lähettiin "nolla- budjetilla. Mutta nyt on jäänyt vähän niinkuin koukkuun. Nyt harkitaan Premiun jäsenyyden hankintaa. Onneksi on jo "varusteet" sellaiset ettei tarvinnut kuin vain ajaa softat sisään ja menox.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”