"oikeus" löytää ja logata kätkö

Yleistä keskustelua kätköilystä
Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Pe 06.07.2012 22:48

En sano tuohon mitään, Mutta itse olen aina käynyt kätköllä ja vasta sitten nimi nettiin. JA lähistöllä on kyllä yksi kätkö jossa kävin aiemmin mutta en logannut sitä tänne Jotenka kävin kätköllä uudestaan ja sama juttu,nimi paperiin ja sitten nettiin.
Näin minun mielestäni on järkevä toimia.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 06.07.2012 22:56

Diizei_ kirjoitti:Jos henkilö loggaa nettiin kätkön löydetyksi päivämäärällä, jolloin ei ole edes ollut rekisteröitynyt gc.comiin, onko oikeutettu loggaukseen?
Kai se oikeus on jos nimi löytyy lokikirjasta. Ja sille päivällehän se nettiinkin logataan kun se on fyysisesti löydetty :o

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja juheja » Pe 06.07.2012 22:57

Syyttäkää tiukkapipoksi, mutta itse poistin omasta kätkösarjastani erään kätköilijän loggaukset, jotka oli päivätty jo reilusti ennen kätkön maastoon viemistä. Suurin osa tuon ajan logikirjoistakin oli jo autuaammilla kätköilymailla. Ensin totta kai laitoin viestiä ja pyysin muuttamaan päivämäärät oikeiksi (epäily oikeasta päivästä oli, mutta ei tietoa), mutta kun viestiini ei kerran mitenkään reagoitu, niin pois vaan.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 07.07.2012 0:26

Diizei_ kirjoitti:Jos henkilö loggaa nettiin kätkön löydetyksi päivämäärällä, jolloin ei ole edes ollut rekisteröitynyt gc.comiin, onko oikeutettu loggaukseen?
En keksi mitään syytä miksi ei olisi. Sikäli kun päivämäärä on tosi ja nimi lokissa. Sellainenkin on mahdollista että nimimerkki lokissakin on eri, mutta siitä olisi hyvä nettiloggauksessa huomauttaa että nimimerkki on vaihtunut. Kenties sitä ei voinut rekisteröidä tms.

Avatar
Juhannuspipari
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 06.07.2012 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Juhannuspipari » Su 08.07.2012 17:42

tuomasnu kirjoitti:
jule100 kirjoitti:Nimi lokikirjassa oikeuttaa löytöön. Tuo on kai se karkein määritelmä, jolla löytö toteutuu.
Minun kriteerini on itse kirjoitettu nimi lokikirjassa. Jos kätköilykaveri kiipeää puuhun ja heittää tai toimittaa sieltä purkin alas minulle logattavaksi, niin silloin olen mielestäni kaverin avustuksella "saavuttanut" kätkön, kun olen sen omin käsin kuitannut. Mutta ei tunnu samalta, jos kaveri on niin pahassa paikassa, ettei kykene sieltä toimittamaan purkkia tai lokia minulle. Silloin jääköön loggaamatta.

Se on sitten ihan eri juttu, jos nimimerkin takana on monta henkilöä. Mielestäni ihan luonnollista, että jokaisen ei tarvitse sinne puuhun kiivetä...


Me kätköilemme puolison kanssa aina yhdessä, molemmat omalla nimimerkillä. Korkean terrainin kätköjä ei kovinkaan monta ole haettu, mutta ne jotka ollaan, ollaan haettu niin, että toinen kiipeää ja kirjoittaa molempien nimet lokiin. Tämä usein siitä syystä, että minulla on nivelreuma, jonka takia joskus on vain fyysisesti mahdotonta, että menisin perässä. Toki voisin olla loggaamatta näitä kyseisiä kätköjä ja hyväksyä omat rajoitteeni. Luultavasti kävisi niin, että puolisonikaan ei hakisi näitä kätköjä, koska kätköilystä on tullut jo kovasti molempien harrastus. Hakisimme siis vain niitä, jotka molempien on mahdollista hakea. Toisaalta on ollut kätköjä, jotka olisivat olleet mahdottomia puolisolleni, mutta hyvinkin helppoja minulle, koska hän on lyhyempi kuin minä.

En näe eroa siinä, että jos meillä olisi yhteinen nimimerkki, niin voisimme molemmat (periaatteessa) logata, mutta koska meillä on erilliset, niin molemmat emme voisi logata, jos molemmat ei ole purkkia kädessään pitänyt. Toki molempien on pitänyt olla fyysisesti paikalla. Puolisoni aloitti kätköilyn ennen minua ja oli ehtinyt löytämään noin 14 kätköä ennen minun lajista innostumistani. Näiden kätköjen kohdalla olemme tehneet niin, että minä olen itsekseni ne etsinyt. Kolme kätköä oli ehditty arkistoida, joten luonnollisesti puolisoni kulkee nyt kokoajan kolme kätköä edelläni.

Mutta kuten jo sanottu, jokainen varmasti "leikkii" niin kuin parhaakseen näkee. Meillä tämä toimii näin enkä usko, että se keneltäkään muulta on pois.

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Su 08.07.2012 18:07

Jos henkilö loggaa nettiin kätkön löydetyksi päivämäärällä, jolloin ei ole edes ollut rekisteröitynyt gc.comiin, onko oikeutettu loggaukseen?
Tämä on tullut minullekin vastaan tänä kesänä, kaksi viime vuonna rekisteröitynyttä nimimerkkiä on loggaillut yli kahden vuoden takaiseen päivämäärään muutamaan kätkööni. No kätköt sattuvat olemaan sellaisia, jotka on välillä jästitty tai muuten tuhoutuneet, joten logeja en pysty tarkistamaan.

Olisi ihan kiva, jos henkilö joka loggailee noin paljon jälkikäteen, laittaisi loggaukseensa syyn, miksi niin tekee, ettei tarvitsisi ihmetellä :)

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Su 08.07.2012 18:32

Tähän väliin aiheeseen liittyvä huomautus lähinnä ehkä aloittelijoille. Sama tietenkin koskee kaikkia mutta jos on löydettyjä 10 niin ei välttämättä kaikki perusasiat ole vielä muistissa tai edes tiedossa.

Eilen selailin erään kätkön loggauksia ja huomasin kaksi "Found it"-loggausta, joissa oli suoraan "tunnustettu huijaus", eli kerrottiin että nimeä ei vihkossa ole. Toisessa syynä oli se, ettei sattunut olemaan kynää mukana ja toisessa oli jästejä ympärillä ja nimen kirjoittaminen siksi hankalaa. Jälkimmäisessä mainittiin että ehkä tullaan paremmalla hetkellä takaisin, mutta merkataanpa nyt kuitenkin löytyneeksi. EI NÄIN. Kyseisille loggaajille on kätkön omistajan toimesta lähetetty viestiä.


Tiedät missä purkki on = ei löytöloggausta
Näet purkin = ei löytöloggausta
Pidät purkkia kädessäsi = ei löytöloggausta
Selailet logivihkoa = ei löytöloggausta
Kirjoitat nimimerkkisi logivihkoon = LÖYTÖLOGGAUS! :D

Ensin mainituissa neljässä tapauksessa voit kirjoittaa noten: näin purkin mutta en ylettynyt siihen/näin purkin mutta oli niin paljon jästejä etten saanut sitä käsiini jne. Näissä tapauksissa sitten parempi onni ensi kerralla. Viimeisessä tapauksessa nimimerkkisi vihkoon voi kirjoittaa myös joku muu, mutta omalla kohdallani (ja tämä on siis henkilökohtainen mielipiteeni tähän keskusteluun) en halua nimeäni mihinkään sellaiseen logiin, missä en ole itse ollut fyysisesti paikalla ja nähnyt purkkia. Sen verran olen ensimmäisten kuukausien tiukkuudesta antanut periksi, että jos kätkö on hankalassa paikassa (puussa/jyrkänteellä/kaivon pohjassa...) ja yksi porukasta sinne menee niin saa kirjoittaa kaikkien nimet. Alussa olin niin tiukka että kun kahdestaan kätköiltiin niin itse piti nimi kirjoittaa vaikka mikä olis ollut :D

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

"oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Su 08.07.2012 19:55

Onpas tämä vakava harrastus :o

djkekola
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 04.03.2011 18:43

Re:

Viesti Kirjoittaja djkekola » Su 08.07.2012 20:14

jazzaplot kirjoitti:Onpas tämä vakava harrastus :o
Kunpa tietäisitkin...

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re:

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Su 08.07.2012 20:42

jazzaplot kirjoitti:Onpas tämä vakava harrastus :o

liittyikö kommentti jollain lailla mun edelliseen viestiini? Mielestäni tämä on yksi leppoisimmista harrastuksista mitä tiedän joten haluaisin kuulla perusteluja tuolle kommentille :)

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja pardainis » Su 08.07.2012 21:10

Ihmettelen vähän minäkin että: " ompas tämä vakava harrastus" Kun kerran pitää merkata löydetyksi vaikka ei ole edes nimeä logissa. Pitäisi antaa vähän periksi ja ottaa rennommin ja merkata vaan ihan rehellinen DNF.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Su 08.07.2012 22:25

Piriformis kirjoitti:
jazzaplot kirjoitti:Onpas tämä vakava harrastus :o

liittyikö kommentti jollain lailla mun edelliseen viestiini? Mielestäni tämä on yksi leppoisimmista harrastuksista mitä tiedän joten haluaisin kuulla perusteluja tuolle kommentille :)
Ei liittynyt edelliseen viestiin, vaan yleisesti koko aiheketjuun :wink: Mielestäni kätköilyn suola on etsiminen ja löytämisen ilo. (Ainakin itselle, jolle löytölistojen kärkipuolelle pääsy vaatisi parinsadan vuoden eliniän, edellyttäen että kaikki muut lopettavat kätköilyn.) Logikirja on sitten se viimeinen sinetti, mutta pääasiassa homma on tehty kun kätkö on löydetty ja näpeissä.

"Maailmasta puuttui kynä" ei tunnu niin vakavalta rikkeeltä. Valvonnallisesti varmasti joo, mutta todelliset virtuaalikätköilijät paljastuvat ajallaan. Varsinkin kun joskus logikirjat ovat sellaista selluloosaa, että vaikka siihen nimen selvästi saa, niin ei siitä kukaan enää hetken päästä mitään tarkasta. Jos tekee mieli huijata, ja merkata kätkö löydetyksi sitä löytämättä, niin sen synnin kanssa joutuu elämään hamaan loppuun asti. Samalla lailla, kun Monkey Islandia pelatessa katsoi walkthroughsta sen yhden vihjeen, jolloin peliä ei ole OIKEASTI pelannut vihjeittä läpi. Viehän se koko kätköilystä mielekkyyden. Mutta toisten pyyhkiminen kätkölöydöistä moisen vuoksi on enemmänkin sellainen oma roolileikki despoottina.

Itse tein kerran perisynnin, ja loggasin yhden kätkön kynättä. Vaikkakin kirjan myöhemmin täydentämässä, pelkäsin raivoisan kommuunin riehuvan soihtuinensa ikkunan takana huomattuani, miten perin juurin lainvastainen aktini olikaan. En tee niin enää. Ikinä. Nyt on kynät joka pussissa. Ehkä geokätköily voisi olla joillekin vain mukava ja leppoisa vapaa-ajan harrastus täynnä elämyksiä. Tämä ketju vaikuttaa vain ottavan koko homman aika vakavasti. :roll:

Avatar
Juhannuspipari
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 06.07.2012 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Juhannuspipari » Su 08.07.2012 23:02

jazzaplot kirjoitti: Jos tekee mieli huijata, ja merkata kätkö löydetyksi sitä löytämättä, niin sen synnin kanssa joutuu elämään hamaan loppuun asti. Samalla lailla, kun Monkey Islandia pelatessa katsoi walkthroughsta sen yhden vihjeen, jolloin peliä ei ole OIKEASTI pelannut vihjeittä läpi. Viehän se koko kätköilystä mielekkyyden.
Näinhän se on. Vaikka nyt harrastammekin tuota "molemmat paikalla, mutta vain toinen koskee purkkiin", niin siinä menee se oma raja. Tässä naapurikunnassa on esimerkiksi puussa oleva kätkö, jota kävimme katsomassa. Totesimme, että kellonaika ei ollut ehkä paras mahdollinen alkaa kampeamaan puuhun, joten jätimme sen sinne. Löytöä emme tietysti merkanneet. Minä kävin kirjottamassa noten, että nähty on... Tässä päivänä eräänä huomasin, että kyseinen kätkö oli ilmeisesti sylkäissyt sisuksensa ulos maahan. Useampi kätköilijä olikin käynyt purkin loggaamassa ja oli joku vielä kirjottanut .comiinkin, että olipas nyt helppo logata. Itellä ei olisi tullut mieleenkään käydä loggaamassa sitä vihon ollessa maassa, purkilla nyt kuitenkin on ihan tarkoituksella tähdityksensä. Jos joku kuitenkin hyvillä mielin sen loggaa ja siitä vielä julkisesti kertoo, niin sehän on hänen ongelmansa, ei minun.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Su 08.07.2012 23:10

Eihän tämä sen vakavampaa ole kuin mikään muukaan harrastus - kuten sanoin, suurimmaksi osaksi paljon rennompaa ainakin omalta osaltani :) Joka lajissa on säännöt, niin tässäkin. Ei jalkapallossakaan, jota myös harrastan ja täysin puulaakiharrasteliigassa, yhdessäkään pelissä kukaan tuomari ole koskaan päättänyt, että kyllä tuo yksi saa tässä matsissa ottaa pallon käteen, koska sillä on nilkka vähän kipeä eikä se pysty kunnolla potkaisemaan. Vaikkei käsikosketus monesti vaikuta pelin kulkuun millään lailla, se on silti rike, josta tuomitaan vapaapotku. Nimi vihkossa tai sen olemattomuus siellä ei sekään vaikuta kenenkään muun kätköilijän harrastukseen juurikaan millään lailla, mutta nettiloggaus ilman nimeä vihkossa on sekin sääntöjen vastaista, oli syy mikä tahansa. Kätköilyssä ei sentään tuomita muuta kun ehkä sanallisesti ojentamalla ja ohjeistamalla ;)
Mihin sitten vedetään raja, kuka saa logata nettiin ilman nimeä vihkossa ja kuka ei? Missä olosuhteissa? Oliko se oikeasti ilman kynää vai oliko se koskaan edes paikalla? Onko kaksi "ei ollu kynää"-loggausta jo virtuaalihuijari vai onko sillä vaan ollut huono tuuri? Ratkaiseeko vasta kolmas "huijausloggaus" tämän asian? Näitä täällä pohdittais jos ei olisi yksiselitteistä sääntöä tähän asiaan.

Noita selluloosalogivihkoja on vastaan tullut ja siinähän tulee eteen se, että ihan yhtä tyhjän kanssa kirjoitanko nimeni tänne johonkin silppuun. Siinä kohtaa teen sen itseni vuoksi niin että edes yksi kirjain nimestä jäisi näkyviin, jotta voin sanoa kirjoittaneeni nimen ja nähdä sen itse. Tämä on sitten kätkön omistajan ongelma jos päästää kätkönsä sellaiseen kuntoon ettei pysy tarkastamaan nimiä siitä. Siinä tapauksessa on varmaan käytössä kätköilijän etu, eli loggaus on pätevä ellei omistaja jotain muuta voi todistaa selluloosamuusin tai muun avulla.

Enpä itsekään ole minkään tilastojen kärjessä enkä sinne pyrikään, etsin kätköjä niin usein tai harvoin kun huvittaa ja aikaa riittää, mutta sen verran olen rehellinen sekä itelleni että muillekin että noudatan samoja sääntöjä kuin muutkin :)

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re:

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 09.07.2012 3:25

jazzaplot kirjoitti:Onpas tämä vakava harrastus :o
ääh, ei minusta yhtään sen vakavampi kuin muutkaan harrastukset. Kaikissa harrastuksissa on sääntöjä, tulkinta erimielisyyksiä, sääntöjen rikkojia ja kaikki nämä aiheuttaa keskustelua. Voisi jopa väittää harrastusta tylsäksi jos näin ei olisis :wink:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.07.2012 7:30

jazzaplot kirjoitti:
Piriformis kirjoitti:
jazzaplot kirjoitti:Onpas tämä vakava harrastus :o

liittyikö kommentti jollain lailla mun edelliseen viestiini? Mielestäni tämä on yksi leppoisimmista harrastuksista mitä tiedän joten haluaisin kuulla perusteluja tuolle kommentille :)
Ei liittynyt edelliseen viestiin, vaan yleisesti koko aiheketjuun :wink: Mielestäni kätköilyn suola on etsiminen ja löytämisen ilo. (Ainakin itselle, jolle löytölistojen kärkipuolelle pääsy vaatisi parinsadan vuoden eliniän, edellyttäen että kaikki muut lopettavat kätköilyn.) Logikirja on sitten se viimeinen sinetti, mutta pääasiassa homma on tehty kun kätkö on löydetty ja näpeissä.

"Maailmasta puuttui kynä" ei tunnu niin vakavalta rikkeeltä. Valvonnallisesti varmasti joo, mutta todelliset virtuaalikätköilijät paljastuvat ajallaan. Varsinkin kun joskus logikirjat ovat sellaista selluloosaa, että vaikka siihen nimen selvästi saa, niin ei siitä kukaan enää hetken päästä mitään tarkasta. Jos tekee mieli huijata, ja merkata kätkö löydetyksi sitä löytämättä, niin sen synnin kanssa joutuu elämään hamaan loppuun asti. Samalla lailla, kun Monkey Islandia pelatessa katsoi walkthroughsta sen yhden vihjeen, jolloin peliä ei ole OIKEASTI pelannut vihjeittä läpi. Viehän se koko kätköilystä mielekkyyden. Mutta toisten pyyhkiminen kätkölöydöistä moisen vuoksi on enemmänkin sellainen oma roolileikki despoottina.

Itse tein kerran perisynnin, ja loggasin yhden kätkön kynättä. Vaikkakin kirjan myöhemmin täydentämässä, pelkäsin raivoisan kommuunin riehuvan soihtuinensa ikkunan takana huomattuani, miten perin juurin lainvastainen aktini olikaan. En tee niin enää. Ikinä. Nyt on kynät joka pussissa. Ehkä geokätköily voisi olla joillekin vain mukava ja leppoisa vapaa-ajan harrastus täynnä elämyksiä. Tämä ketju vaikuttaa vain ottavan koko homman aika vakavasti. :roll:
Koska mitään todellista perustetta ei ole, yrittää kirjoittaja vähätellä ja liioitella ja sitä kautta saada aiheen naurettavaksi.

Kuten eräs tarkastaja on minulle sanonut: "Jos nämä säännöt eivät kelpaa, kätköile muualla..."

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » Ma 09.07.2012 12:56

Piriformis kirjoitti:Eihän tämä sen vakavampaa ole kuin mikään muukaan harrastus - kuten sanoin, suurimmaksi osaksi paljon rennompaa ainakin omalta osaltani :) Joka lajissa on säännöt, niin tässäkin. Ei jalkapallossakaan, jota myös harrastan ja täysin puulaakiharrasteliigassa, yhdessäkään pelissä kukaan tuomari ole koskaan päättänyt, että kyllä tuo yksi saa tässä matsissa ottaa pallon käteen, koska sillä on nilkka vähän kipeä eikä se pysty kunnolla potkaisemaan. Vaikkei käsikosketus monesti vaikuta pelin kulkuun millään lailla, se on silti rike, josta tuomitaan vapaapotku. Nimi vihkossa tai sen olemattomuus siellä ei sekään vaikuta kenenkään muun kätköilijän harrastukseen juurikaan millään lailla, mutta nettiloggaus ilman nimeä vihkossa on sekin sääntöjen vastaista, oli syy mikä tahansa. Kätköilyssä ei sentään tuomita muuta kun ehkä sanallisesti ojentamalla ja ohjeistamalla ;)
Mihin sitten vedetään raja, kuka saa logata nettiin ilman nimeä vihkossa ja kuka ei? Missä olosuhteissa? Oliko se oikeasti ilman kynää vai oliko se koskaan edes paikalla? Onko kaksi "ei ollu kynää"-loggausta jo virtuaalihuijari vai onko sillä vaan ollut huono tuuri? Ratkaiseeko vasta kolmas "huijausloggaus" tämän asian? Näitä täällä pohdittais jos ei olisi yksiselitteistä sääntöä tähän asiaan.

Noita selluloosalogivihkoja on vastaan tullut ja siinähän tulee eteen se, että ihan yhtä tyhjän kanssa kirjoitanko nimeni tänne johonkin silppuun. Siinä kohtaa teen sen itseni vuoksi niin että edes yksi kirjain nimestä jäisi näkyviin, jotta voin sanoa kirjoittaneeni nimen ja nähdä sen itse. Tämä on sitten kätkön omistajan ongelma jos päästää kätkönsä sellaiseen kuntoon ettei pysy tarkastamaan nimiä siitä. Siinä tapauksessa on varmaan käytössä kätköilijän etu, eli loggaus on pätevä ellei omistaja jotain muuta voi todistaa selluloosamuusin tai muun avulla.

Enpä itsekään ole minkään tilastojen kärjessä enkä sinne pyrikään, etsin kätköjä niin usein tai harvoin kun huvittaa ja aikaa riittää, mutta sen verran olen rehellinen sekä itelleni että muillekin että noudatan samoja sääntöjä kuin muutkin :)
Well said! Ja kuten viittasit, kätköilyssä ei kukaan suuremmin kärsi tai häviä muiden huijauksista. Toisin kuin monissa urheilulajeissa. Tässä leikissä suurimpia häiväjiä ovat "dopingin" käyttäjät. Siksipä en koe niitä rikkeitä kovin suuriksi. Yhteisten pelisääntöjen noudattaminen on kaikkien etu tässäkin, mutta en ole ajatellut kätköilyä tiukkojen sääntöjen sitomaksi touhuksi. (Vaikka GC.comilla sellaisia sitten ilmeisesti onkin). Kunhan kunnioittaa muiden kätköjä ja muita harrastajia. :)
Seq kirjoitti:Koska mitään todellista perustetta ei ole, yrittää kirjoittaja vähätellä ja liioitella ja sitä kautta saada aiheen naurettavaksi.
...ja Eubulides kalpenee haudassaan.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 09.07.2012 14:41

jazzaplot kirjoitti: Well said! Ja kuten viittasit, kätköilyssä ei kukaan suuremmin kärsi tai häviä muiden huijauksista. Toisin kuin monissa urheilulajeissa. Tässä leikissä suurimpia häiväjiä ovat "dopingin" käyttäjät. Siksipä en koe niitä rikkeitä kovin suuriksi. Yhteisten pelisääntöjen noudattaminen on kaikkien etu tässäkin, mutta en ole ajatellut kätköilyä tiukkojen sääntöjen sitomaksi touhuksi. (Vaikka GC.comilla sellaisia sitten ilmeisesti onkin). Kunhan kunnioittaa muiden kätköjä ja muita harrastajia. :)
Mutta kunnioitus ei riitä tiihen asti, että kätkö logattaisiin, kuten on ohjeistettu?

Se, ettei joku pidä rikkeitä suurina johtaa nopeasti kaljun miehen paradoksiin, jota myös on yritetty sovittaa Eubulidekselle...
jazzaplot kirjoitti:
Seq kirjoitti:Koska mitään todellista perustetta ei ole, yrittää kirjoittaja vähätellä ja liioitella ja sitä kautta saada aiheen naurettavaksi.
...ja Eubulides kalpenee haudassaan.
Olkinukke? Ehkä se sitten on niin, että tarpeeksi silppua muodostaa sanoman?

Wildzared
Viestit: 4
Liittynyt: Su 15.07.2012 10:33

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Wildzared » Pe 20.07.2012 16:41

Mulla ois vähän aloittelijan kysymyksiä lokkaamisesta ja siihen liittyvistä säännöistä..

Olen reilusti ylipainoinen naisihminen ja minun on mahdoton kiivetä esimerkiksi kätkölle GC2ZHHD. Saanko lokata purkin jos odotan kiltisti maassa ja mukanani kulkeva geoapina kiipeää purkin, tuo sen maahan ja kirjoitan itse nimeni siihen jonka jälkeen geoapina kiipeää purkin takaisin paikalleen?

Miten yleensä kätkön omistaja suhtautuu jos lokissa on samalla käsialalla useampi nimi lokattuna kerralla? Me kätköillään usein kolmen hengen porukalla joista kahdella on geonuuskija hihnanpäässä ja on vähän hankalaa kirjoitella nimeä paperiin kun reippahan kokonen husky repii eteenpäin jatkamaan matkaa. :mrgreen: Purkilla ollaan siis yhdessä, etsitään yhdessä (ja löydetään yhdessä!) mutta yksi kirjoittaa kaikkien nimet paperiin eikä purkki välttämättä edes kosketa kaikkien käsiä, vaikka ollaanki kaikki ihan purkin vieressä.

Pakko vielä tälleen offtopiccina hihkua että geohötkyily on tasan ainoa liikuntalaji joka innostaa toistaiseksi, tosin nyt on alkanut muutkin GPS-urheilut kiinnostaa. On aika paljon että tälläsen verkkopeliaddiktoituneen ryhävalaan saa ulos ylös ja lenkille. Muutaman viikon aikana on tullut joku reilu 100km kävelyä ja uskomaton määrä ulkoilmaa ja onnistumisia. :) Tää on ihan loistavaa! Huomaa miten geosilmä ja ennen kaikkea kunto ja motivaatio kehittyy. Ekalla kätköilyviikolla meinas kuolla parin kilsan lenkkiin, nyt jaksaa kipitellä monta monta monta tuntia kaupungilla tusinapurkkien perässä. :)

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 20.07.2012 17:07

Säännöt sanoo, että nimi logissa on löytö.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”