"oikeus" löytää ja logata kätkö

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 20.07.2012 17:15

Wildzared kirjoitti:Olen reilusti ylipainoinen naisihminen ja minun on mahdoton kiivetä esimerkiksi kätkölle GC2ZHHD. Saanko lokata purkin jos odotan kiltisti maassa ja mukanani kulkeva geoapina kiipeää purkin, tuo sen maahan ja kirjoitan itse nimeni siihen jonka jälkeen geoapina kiipeää purkin takaisin paikalleen?
Geoapina lasketaan sallittuihin apuvälineisiin - moottorisahaa ei :D

Wildzared
Viestit: 4
Liittynyt: Su 15.07.2012 10:33

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Wildzared » Pe 20.07.2012 17:39

joo, olinkin sitä mieltä että geoapinan käyttö on sääntöjen mukaan sallittua. Mitä mieltä harrastajat yleensä ovat siitä? Onko se "väärin" yhteisön omien, kirjoittamattomien, sääntöjen mukaan?

Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Pe 20.07.2012 18:40

Ilman muuta tuo on sallittua!

Muutenkin mikäli kätkölle menee kaksi ihmistä niin tottakai saa kirjata löydetyksi vaikka toinen olisi alhaalla/muualla odottamassa.
Itselläni on vasta vähän kätköjä löydettynä kun kiireet rajoittavat hyvin tätä harrastusta mutta aina sitä muutaman purkin kerkeää löytämään.

Ja muutenkin tässä harrastuksessa on kunnioitettava jokaista semmoista kätköilijää joka ensinnäkin laittaa kätkön takaisin juuri niinkuin se oli ja ei varasta kolikoita/travellereita itselleen vuodeksi. Ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä löytöjen määrästä riippumatta.

kätköilijöitä on monenlaisia ja toivon ymmärrystä siihen asiaan että jokainen kätköilijä ei pysty esim jokapäivä etsimään 2 kätköä tai löytämään vuodessa yli 500 kätköä yms,

on ihmisiä jotka pystyvät kätköilemään jokapäivä ja työstä/opiskelusta ei tarvitse välittää mutta toivon että he myös kunnioittaisivat niitä kätköilijäitä jotka tahtovat tätä hommaa harrastaa omien rajojensa mukaan. Itse olisi tarkoitus taas etsiä huomena noin kymmenen kätköä lisää.
Tämä avautuminen ei liittynyt yhtään mihinkään mutta tahdoin vain muistuttaa ihmisiä siitä että kunnioitetaan toisia kätköilijöitä löytömääristä riippumatta ja pidetään yllä hyvää henkeä.

On sanomattakin selvää että kun kätköilijöitä on varsin runsaslukuinen määrä niin monenlaista persoonaa mahtuu mukaan mutta yritetään silti,eikös vain?

Se että jollakin henkilöllä on tuhansia löytöjä ei välttämättä tee hänestä yhtään sen parempaa kätköilijää kuin siitä kenellä niitä on vasta vähän. Mutta ilmanmuuta kokemusta on toki enemmän ja geosilmää.

Ja jokainen meistä ei pysty sukeltamaan tai kiipeämään puuhun mutta jos on mukana hakemassa kätköä niin ilman muuta nimi vihkoon ja nettiin.
Mutta tähänkin joukkoon mahtuu niitä jotka vain kirjaavat löytönsä nettiin mutta vihkossa ei nimeä ole...... muita voi huijata mutta ei itseään.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Pe 20.07.2012 20:15

Wildzared kirjoitti:Mulla ois vähän aloittelijan kysymyksiä lokkaamisesta ja siihen liittyvistä säännöistä..

Olen reilusti ylipainoinen naisihminen ja minun on mahdoton kiivetä esimerkiksi kätkölle GC2ZHHD. Saanko lokata purkin jos odotan kiltisti maassa ja mukanani kulkeva geoapina kiipeää purkin, tuo sen maahan ja kirjoitan itse nimeni siihen jonka jälkeen geoapina kiipeää purkin takaisin paikalleen?

Miten yleensä kätkön omistaja suhtautuu jos lokissa on samalla käsialalla useampi nimi lokattuna kerralla? Me kätköillään usein kolmen hengen porukalla joista kahdella on geonuuskija hihnanpäässä ja on vähän hankalaa kirjoitella nimeä paperiin kun reippahan kokonen husky repii eteenpäin jatkamaan matkaa. :mrgreen: Purkilla ollaan siis yhdessä, etsitään yhdessä (ja löydetään yhdessä!) mutta yksi kirjoittaa kaikkien nimet paperiin eikä purkki välttämättä edes kosketa kaikkien käsiä, vaikka ollaanki kaikki ihan purkin vieressä.

Pakko vielä tälleen offtopiccina hihkua että geohötkyily on tasan ainoa liikuntalaji joka innostaa toistaiseksi, tosin nyt on alkanut muutkin GPS-urheilut kiinnostaa. On aika paljon että tälläsen verkkopeliaddiktoituneen ryhävalaan saa ulos ylös ja lenkille. Muutaman viikon aikana on tullut joku reilu 100km kävelyä ja uskomaton määrä ulkoilmaa ja onnistumisia. :) Tää on ihan loistavaa! Huomaa miten geosilmä ja ennen kaikkea kunto ja motivaatio kehittyy. Ekalla kätköilyviikolla meinas kuolla parin kilsan lenkkiin, nyt jaksaa kipitellä monta monta monta tuntia kaupungilla tusinapurkkien perässä. :)
Ehdottomasti sallittua! :) Itsekin silloin tällöin kätköilen porukassa (4 henkeä) ja joskus yksi kirjoittaa kaikkien nimet ihan vaan siksi ettei viitsitä purkkia kierrättää ringissä kun kerran se yksikin ne nimet osaa sinne kirjoittaa. Mun mielestä raja menee siinä että olet jollain tavalla mukana purkin hakemisessa - vaikka sitten henkisenä tukena apinalle ;) Eli näet purkin, ehkä kosket sitä, tiedät missä sen piilo on jne... Mulle ehkä tuo näkeminen ja piilopaikan tietäminen riittää siihen, että annan jonkun toisen kirjata nimeni sinne, kuitenkin siten että olen siis itse paikan päällä kun tämä tapahtuu :)
Ja tuohon esimerkin puukätköön (edit: eihän siinä mainittukaan puuta.. no joku kiipeilyjuttu kuitenkin..), itse omistajana hyväksyisin senkin, että yksi kiipeää, kirjoittaa nimet ja tulee alas, ei tarvitse ylös alas kiipeillä useampaan kertaan. Muut voi odottaa alhaalla valmiina ottamaan koppi jos purkki tai apina putoaa :D

Ja erittäin samaa mieltä tuosta kunnon kasvamisesta ja ulkoilusta. Pidän luonnossa liikkumisesta, mutta olen kuitenkin sen verran "kilpailuviettinen" ja haluan että kaikessa tekemisessä on joku tavoite joten nuo on hyviä nuo purkit, tulee tehtyä kävelylenkkejä ihan huomaamattaan kun ei autolla joka purkin viereen pääse. Ylipainoa on vähän itsellekin kertynyt joten loistava harrastus senkin kannalta :)
Kaksisutta kirjoitti:
kätköilijöitä on monenlaisia ja toivon ymmärrystä siihen asiaan että jokainen kätköilijä ei pysty esim jokapäivä etsimään 2 kätköä tai löytämään vuodessa yli 500 kätköä yms,

on ihmisiä jotka pystyvät kätköilemään jokapäivä ja työstä/opiskelusta ei tarvitse välittää mutta toivon että he myös kunnioittaisivat niitä kätköilijäitä jotka tahtovat tätä hommaa harrastaa omien rajojensa mukaan. Itse olisi tarkoitus taas etsiä huomena noin kymmenen kätköä lisää.
Tämä avautuminen ei liittynyt yhtään mihinkään mutta tahdoin vain muistuttaa ihmisiä siitä että kunnioitetaan toisia kätköilijöitä löytömääristä riippumatta ja pidetään yllä hyvää henkeä.
Nyt ei saa ymmärtää väärin, vaan ihan uteliaisuuttani kysyn kun ei itselle ole vuoden aikana tullut vastaan tällaista ilmiötä eli onko jossain valloillaan sellaista, että jotakuta kätköilijää ei ymmärretä tai arvosteta siksi, ettei hän pysty joka päivä etsimään kahta kätköä tai vuodessa viittäsataa? Kyllä, ymmärsin että nuo luvut olivat esimerkkejä mutta yleisesti tuo ajatus tuntuu vieraalta. Epäilen että suurin osa harrastajista on "vain harrastajia" eli etsii purkin silloin, toisen tällöin, välillä on kuukauden etsimättä yhtään kun ei ehdi tai jaksa. Joku taas etsii 10 purkkia päivässä joka päivä mutta näitä on harvemmassa.

Itselläni on ehkä sellainen asenne enemmän, että kätkömäärällä ei itsessään ole merkitystä, mutta jos 3 kätköä löytänyt harrastaja alkaa pitää itsestään kovaa meteliä ja tietää kaikesta harrastukseen liittyvästä enemmän kuin muut satoja ja tuhansia kätköjä löytäneet "koska olen lukenut kaikki ohjeet ja paljon juttuja tästä geokätköilystä" niin silloin en jaksa häntä arvostaa. Vaikka löytöjä olisi tuhansia, ei siltikään tarvitse olla kaikkitietävä nero, mutta antaahan tuo tuhat kätköä vähän enemmän kokemusta ja näkemystä kuin 3 purkkia... Ehkä ylipäätään omahyväiset itsekehuskelijat ärsyttää, oli tilanne mikä tahansa... :D

Tämä taas tästä, kiva jos joku jaksoi lukea koko novellin :D

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 20.07.2012 20:42

Minusta tässä on ristiriita:
-Käyt samalla hehtaarilla purkin kans, mutta se on niin vaikeassa paikassa että itse et pääse nimeäsi sinne kirjoittamaan. Tämä on löytö jos joku mukana oleva kaveri kirjoittaa nimesi tai tuo purkin sinulle jotta saat nimesi kirjattua.

-Käyt purkilla, pidät sitä kädessäsi, silmäilet lokivihkoa, mutta kynän hukattuasi et voi nimeäsi kirjoittaa niin se ei ole löytö.

Kuinka kaukana logaaja saa purkin kätköpaikasta olla? Jos sataa vettä kaatamalla niin turhaahan siinä kaikki itseään kastelee, pistetään apina asialle, se noutaa purkin autolle, kaikki kirjoittaa siihen autossa nimensä ja apina kiikuttaa purkin takaisin puuhun.

Piriformis
Viestit: 104
Liittynyt: Su 19.02.2012 19:41

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Piriformis » Pe 20.07.2012 20:54

jviirret kirjoitti:Minusta tässä on ristiriita:
-Käyt samalla hehtaarilla purkin kans, mutta se on niin vaikeassa paikassa että itse et pääse nimeäsi sinne kirjoittamaan. Tämä on löytö jos joku mukana oleva kaveri kirjoittaa nimesi tai tuo purkin sinulle jotta saat nimesi kirjattua.

-Käyt purkilla, pidät sitä kädessäsi, silmäilet lokivihkoa, mutta kynän hukattuasi et voi nimeäsi kirjoittaa niin se ei ole löytö.

Kuinka kaukana logaaja saa purkin kätköpaikasta olla? Jos sataa vettä kaatamalla niin turhaahan siinä kaikki itseään kastelee, pistetään apina asialle, se noutaa purkin autolle, kaikki kirjoittaa siihen autossa nimensä ja apina kiikuttaa purkin takaisin puuhun.
Taas lainaten jo useampaa muutakin kirjoittajaa: nimi logikirjassa on löytö. On jokaisen oma asia, oletko Turussa tai Oulussa, kun nimesi kirjoitetaan logiin Joensuussa. Jos se on mielestäsi ok niin eihän sitä kukaan voi estää, en usko että kukaan alkaa näitä alibeja tutkia olitko paikalla vai et. Voit lahjoa kaverisi ympäri Suomen kirjoittamaan nimesi joka paikkaan ja sitten loggailet kätköjä Utsjoelta, Helsingistä ja Vaasasta koko ajan kotona Tampereella istuen. Tässä on aika paljon kyseessä oma moraali ja itsensä huijaaminen enemmän kuin muiden huijaaminen.
Ristiriita siinä on, olet oikeassa, mutta tuo nimi vihkossa on vähän niinkuin ainoa todistusaineisto jonka paikalla käymisestä voi jättää eli se siihen vaaditaan. Kukaan ei pysty tutkimaan vihkosta sormenjälkiä jotka siihen jätit kun ei ollut kynää... Näitähän täällä pohditaan, omantunnon kysymyksiä kuinka lähelle kätköä sinun omasta mielestäsi pitää päästä hyväksyäksesi ITSE oman loggauksesi :)

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Pe 20.07.2012 21:18

Pari omaam ielipidettä tähän väliin. :) lukekaa tai älkää.

Geoapinan käytössä täytyy käyttää maalaisjärkeä. jos puhutaan sellaisesta kätköstä kuin tropopaussi Jyväskylässä tai jokin muu vastaava "ultimatum-kätkö", niin itse en lokkaa jos en itse kiipeä hakemaan purkkia. Muuten normaalimpia kätköjä sitten katsotaan kuka hakee ja miten. Sellaisia en lokkaa joihin ei ole minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia mennä fyysisesti itse paikalle.

Toinen juttu. Vaikka ollaan tässä ketjussa sitä mieltä että löytömäärä ei ratkaise, niin olen täysin eri mieltä asiasta. Löytömäärä nimenomaan ratkaisee, ainakin tietyissä asioissa. On täysin eri asia ottaa aloittelijana (parikymmentä löytöä tmv) negatiivista palautetta vastaan muutaman sata (1-2 sataa) löytäneeltä kuin useita tuhansia löytäneeltä. Tai väitellä/keskustella 10 löytöä löytäneen tai 8000 löytäneen kanssa. Tällainen tuhansia löytäneen palaute voi tuntua aloittelijasta (ja kokeneemmastakin) varsin murskaavalta. Sanottiin mitä tahansa, niin löytömäärä (ainakin enemmän kuin itsellä) tuottaa tiettyä painoa sanalle. Ja siitä päästäänkin aiheeseen, että mitä enemmän löytöjä, niin SITÄ VAROVAISEMPI pitäisi olla kokeneemman kätköilijän sanomisissaan tai lokkauksissaan. Täytyy muistaa että kymmeniä löytäneet katsovat pidempään harrastaneita "ylöspäin", se vaan on fakta. Tulee mieleen eräs "tulipa paljon paskaa palautetta" kommentti piilottajalta, ja sen jälkeen ei ole ko. henkilöä harrastuksen parissa näkynyt.

Piilottajalla on lähes aina (siis aina...) tarkoituksena tuottaa etsijille mukavia ja muistiinjääviä kokemuksia. Ei kenenkään tarkoitus ole tuottaa pahoja pettymyksiä tai tahallaan johtaa harhaan. Tuskin tällaista kiusantekoa kukaan tekee, tai ainakaan useasti. Tästä johtuen jos oma kokemus on persuuksista, niin kannattaa vähän miettiä että tyrmääkö kätkön vai odottaako hetken ja lokkaa sitten neutraalimmin. Usein vikaa löytyy molemmista päistä, mutta vielä useammin siitä gepsiä pitelevästä ja purkkia etsivästä :D. Tällä edellä olevalla lauseellani tarkoitan siis sitä että jos joku aloittelija tekee virheen koordinaatien, kuvauksen tai piilotuksien suhteen, niin ei pitäisi olla heti lyömässä ja haukkumassa kätköä tai naattien ottotaitoa. Se on nähty että "satelliittikeli" vaihtelee ja jos gepsin kytkee vaan hetkeksi päälle, voi tarkkuus heitellä. Pikemminkin pitäisi lyömisen sijaan olla kannustamassa ja tarjoamassa apua. Miettikää välillä vaikka sitäkin että se henkilö joka tekee nyt ensimmäistä kätköään, tekee sen suomen parhaan mystin tai tradin vuoden-kahden päästä saadessaan kannustusta ja tukea tai tullessaan tyrmätyksi alkaa jästimään rasioita. Kaksi varsin mustavalkoista ääripäätä, mutta itse ainakin mieluummin valitsen tuon ensimmäisen "tukilinjan". Jos joku asia ei piilotuksessa tai kätkössä natsaa 100%:lla niin ei sitä ole pakko lokkaukseen suoraan oksentaa.

Arnyk

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Pe 20.07.2012 21:29

Tuohon edelliseen "vuodatukseen" :) vielä yksi lisäys. Ehkä paras esimerkki tuosta tukemisesta on se että tosi moni valittaa että "naatit heittää jopa 20-30 metriä" mutta kuinka moni sitten oikeasti mittaa ne tarkat naatit ja toimittaa tekijälle ja/tai lokkauksessaan? Eipä kovin moni... tämä osuu kyllä myös itseeni. Samaan asiaan syyllistynyt.

Arnyk

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 20.07.2012 21:59

Arnyk kirjoitti:Tuohon edelliseen "vuodatukseen" :) vielä yksi lisäys. Ehkä paras esimerkki tuosta tukemisesta on se että tosi moni valittaa että "naatit heittää jopa 20-30 metriä" mutta kuinka moni sitten oikeasti mittaa ne tarkat naatit ja toimittaa tekijälle ja/tai lokkauksessaan? Eipä kovin moni... tämä osuu kyllä myös itseeni. Samaan asiaan syyllistynyt.
Muutamat tekevät tuota säännöllisesti. Ehkä joku kuvittelee, että naattien "paljastaminen" olisi jonkinlaista kätkön spoilaamista tai että tekijä on kätköä vaikeuttaakseen laittanut naatit sivuun. Itsekin koin ensimmäisen kätköni julkaisun jälkeen spoilaamiseksi sen, että koordinaattien sanottiin olevan hyvin tarkat :lol:

Osaan kyllä arvostaa pelkkää metrimäärääkin. Antaahan se sen tiedon kuinka laajalta alueelta kannattaa etsiä. Metrimäärä jää helposti mieleen kun kätkön löytää. Naattien talteenottaminen on paljon mutkikkaampaa. Joskus mittaan löytämäni kätkön naatit samalla tavalla kuin piilottaessanikin tekisin. Joskus taas katson mitä GPS sattuu näyttämään löytöpaikassa.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 221
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Pe 20.07.2012 23:13

Juu, joku kätkö on joskus ollut sellainen, että negatiivista palautetta olisi tehnyt mieli antaa, mutta muistaakseni niitä ei pitäisi lokkauksissani olla.
Joskus olen kertonut mitä oma gepsini on näyttänyt. Nämähän on sellaisia juttuja, että välillä kätköilijäkaveri onkii purkin juuri nollapisteestä, oman gepsini näyttäessä 10m sivuun ja joskus toisinpäin. Yksi omista kätköistäni sai lokkauksissa moitteita naattien epätarkkuudesta ja minä kävin vielä uudelleen tarkistamassa niitä, mutta ei niistä minun laitteillani korjaamista löytynyt. Kyllä niiden joku sitten kertoi "suunnileen" kohdillaan olevan. Ehkä se vain on hankalassa paikassa, kun naattien ottamisessa meni aika reilusti aikaa ennenkuin olin niihin alunperinkään tyytyväinen.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Avatar
Juhannuspipari
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 06.07.2012 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Juhannuspipari » La 21.07.2012 9:01

Piriformis kirjoitti:
Kaksisutta kirjoitti:
kätköilijöitä on monenlaisia ja toivon ymmärrystä siihen asiaan että jokainen kätköilijä ei pysty esim jokapäivä etsimään 2 kätköä tai löytämään vuodessa yli 500 kätköä yms,

on ihmisiä jotka pystyvät kätköilemään jokapäivä ja työstä/opiskelusta ei tarvitse välittää mutta toivon että he myös kunnioittaisivat niitä kätköilijäitä jotka tahtovat tätä hommaa harrastaa omien rajojensa mukaan. Itse olisi tarkoitus taas etsiä huomena noin kymmenen kätköä lisää.
Tämä avautuminen ei liittynyt yhtään mihinkään mutta tahdoin vain muistuttaa ihmisiä siitä että kunnioitetaan toisia kätköilijöitä löytömääristä riippumatta ja pidetään yllä hyvää henkeä.
Nyt ei saa ymmärtää väärin, vaan ihan uteliaisuuttani kysyn kun ei itselle ole vuoden aikana tullut vastaan tällaista ilmiötä eli onko jossain valloillaan sellaista, että jotakuta kätköilijää ei ymmärretä tai arvosteta siksi, ettei hän pysty joka päivä etsimään kahta kätköä tai vuodessa viittäsataa? Kyllä, ymmärsin että nuo luvut olivat esimerkkejä mutta yleisesti tuo ajatus tuntuu vieraalta. Epäilen että suurin osa harrastajista on "vain harrastajia" eli etsii purkin silloin, toisen tällöin, välillä on kuukauden etsimättä yhtään kun ei ehdi tai jaksa. Joku taas etsii 10 purkkia päivässä joka päivä mutta näitä on harvemmassa.

Itselläni on ehkä sellainen asenne enemmän, että kätkömäärällä ei itsessään ole merkitystä, mutta jos 3 kätköä löytänyt harrastaja alkaa pitää itsestään kovaa meteliä ja tietää kaikesta harrastukseen liittyvästä enemmän kuin muut satoja ja tuhansia kätköjä löytäneet "koska olen lukenut kaikki ohjeet ja paljon juttuja tästä geokätköilystä" niin silloin en jaksa häntä arvostaa. Vaikka löytöjä olisi tuhansia, ei siltikään tarvitse olla kaikkitietävä nero, mutta antaahan tuo tuhat kätköä vähän enemmän kokemusta ja näkemystä kuin 3 purkkia... Ehkä ylipäätään omahyväiset itsekehuskelijat ärsyttää, oli tilanne mikä tahansa... :D
Meillä tuo toinen puolisko oli palveluammatissaan alkanut jutella erään asiakkaan kanssa ja oli käynyt ilmi, että molemmat kätköilevät. Setämies oli halunnut tietää puoliskoni löytömäärät. Siinä vaiheessa meillä kummallakin oli noin parisataa kätköä, jotka olimme etsineet opiskeluiden, töiden ja kaiken muun ohella. Setämies oli sitten alkanut nauraa puolisolleni ja ilkkunut, että hänen ala-asteikäiset kakaransakin on löytänyt enemmän. Onneksi en ollut itse paikalla, olisin saattanut antaa hieman enemmän palautetta setämiehelle... No mutta, tuollaisia ei ole ennen eikä jälkeen setämiehen tullut vastaan. Luulen, että enemmän löytömäärien vähyys häiritsee itseä. Ilman ulkopuolisia sitä alkaa ajatella, että no mikä minä olen sanomaan näillä määrillä, kun noilla muilla on monta sataa enemmän. Erityisen nololta tuntui tapaus, jossa eräs purkki lipesi käsistämme ja putosi saavuttamattomiin. Purkille oli ennenkin käynyt niin, mutta meidän niskaamme tuli aikamoinen kasa kakkaa. Väkisinkin mietti, että olisiko piilottaja purkautunut niin, jos meillä olisi ollut 1000 löydettyä silloisen 100 sijaan.
arisoft kirjoitti:
Arnyk kirjoitti:Ehkä paras esimerkki tuosta tukemisesta on se että tosi moni valittaa että "naatit heittää jopa 20-30 metriä" mutta kuinka moni sitten oikeasti mittaa ne tarkat naatit ja toimittaa tekijälle ja/tai lokkauksessaan? Eipä kovin moni... tämä osuu kyllä myös itseeni.
Muutamat tekevät tuota säännöllisesti. Ehkä joku kuvittelee, että naattien "paljastaminen" olisi jonkinlaista kätkön spoilaamista tai että tekijä on kätköä vaikeuttaakseen laittanut naatit sivuun. Itsekin koin ensimmäisen kätköni julkaisun jälkeen spoilaamiseksi sen, että koordinaattien sanottiin olevan hyvin tarkat :lol:

Osaan kyllä arvostaa pelkkää metrimäärääkin. Antaahan se sen tiedon kuinka laajalta alueelta kannattaa etsiä. Metrimäärä jää helposti mieleen kun kätkön löytää. Naattien talteenottaminen on paljon mutkikkaampaa. Joskus mittaan löytämäni kätkön naatit samalla tavalla kuin piilottaessanikin tekisin. Joskus taas katson mitä GPS sattuu näyttämään löytöpaikassa.
Minä ilmottelen loggauksissani yleensä vain metrit, jos niitäkään. Tämä ihan jo siitäkin syystä, että on hyvin mahdollista, että meidän gepsi on yksinään heittänyt häränpyllyä. Silloin olisi melko typerää mennä pätemään uusilla naateilla. Jos taas on mahdollista, että muidenkin heittää, niin sitten he voivat vanhoista logeista lukea, että onhan täällä muillakin heittänyt näin ja näin monta metriä, laajennetaan hakualuetta. Itse ainakin on saanut apua tällaisista, kun purkkia ei ole meinannut löytää, mutta vanhoista logeista on huomannut, että muillakin on heittänyt aika paljon nollapisteestä.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja jule100 » La 21.07.2012 14:56

Juhannuspipari kirjoitti:Purkille oli ennenkin käynyt niin, mutta meidän niskaamme tuli aikamoinen kasa kakkaa. Väkisinkin mietti, että olisiko piilottaja purkautunut niin, jos meillä olisi ollut 1000 löydettyä silloisen 100 sijaan.
Löytömäärät eivät ole tae saada kunnioitusta tai parempaa kohtelua. Nelinumeroiset löytömäärät eivät takaa yhtään mitään. Purkkeja on haettu vain useasti nopeassa tahdissa. Erilaisia toteutuksia on varmasti tullut vastaan ja sen sellaista, mutta tonnilöydöt eivät tuo absoluuttista oikeassa olemista. Vahinkoja sattuu kaikille. Toki kokeneemmat saattavat olla pitempikatseisia mahdollisten kämmien varalta (tai sitten ovat vain hiljaa kämmeistään ja kiistävät vahingon totuuden tultua esille).

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 21.07.2012 18:48

jule100 kirjoitti:Nelinumeroiset löytömäärät eivät takaa yhtään mitään. Purkkeja on haettu vain useasti nopeassa tahdissa.
Ottamatta kantaa kummankaan edellisen lauseen totuusarvoon, ihmettelen kuitenkin, mikä yhteys niillä on. Saako hitaammin hakemalla enemmän kokemusta kuin nopeasti hakemalla?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 21.07.2012 20:24

Kekkiss kirjoitti:Joskus olen kertonut mitä oma gepsini on näyttänyt. Nämähän on sellaisia juttuja, että välillä kätköilijäkaveri onkii purkin juuri nollapisteestä, oman gepsini näyttäessä 10m sivuun ja joskus toisinpäin.
Tähän "ilmiöön" olen törmännyt minäkin. Eräällä kätköllä useammassakin logauksessa oli maininta että koordinaatit näytti väärälle puolelle tietä. Käivin kätköllä parikin kertaa kauppa reissun yhteydessä, menin ensin nollapisteeseen ja siitä sitten tien yli. No eihän sieltä mitään löytynyt, kolmannella kerralla en ylittänyt tietä ja kätkö löytyi. Jälkeenpäin katsoin karttapaikasta että ilmoiteut koordinaatit olivat väärälle puolelle tietä, mutta juuri minun navigaattorini noina päivinä ja noissa olosuhteissa osoittikin oikealle puolelle.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja juheja » La 21.07.2012 20:37

Juu. Minulla on yksi kätkö, josta osa porukasta kaivelee aina väärän koivun juurta (n. 10 metrin päässä) ja muistaa mainita ohi vievistä koordinaateista ja niiden aiheuttamasta tapahtuneesta geoeroosiosta loggauksessaan. Itsellä ja usealla muullakin kätköilijällä taas kuvauksessa annetut koordinaatit vievät just tasan oikean koivun juurelle - ja sitten on tietty se iso osa kätköilijöitä jotka eivät kerro juuta eikä jaata, muuta kuin että "helposti löytyi" tai "kk".

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 22.07.2012 0:07

juheja kirjoitti:Juu. Minulla on yksi kätkö, josta osa porukasta kaivelee aina väärän koivun juurta (n. 10 metrin päässä) ja muistaa mainita ohi vievistä koordinaateista ja niiden aiheuttamasta tapahtuneesta geoeroosiosta loggauksessaan. Itsellä ja usealla muullakin kätköilijällä taas kuvauksessa annetut koordinaatit vievät just tasan oikean koivun juurelle - ja sitten on tietty se iso osa kätköilijöitä jotka eivät kerro juuta eikä jaata, muuta kuin että "helposti löytyi" tai "kk".
Onko se toi "Lausteen viikarit?", jossa on 10m päässä toisistaan kaksi koivua ja kuvauksessa on ollut kummankin koivun naatit? Luulisi, että tuosta saa maastossa helpostikin katsottua kumpi puu on lähempänä oikeaa. Jos geoeroosia häiritsee, niin laita väärän koivun juuriin vihje, mistä oikean voi löytää :wink: .

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Su 22.07.2012 13:15

Olen miettinyt myös joillekin kätköille ilmestyviä loggauksia, toiset laittaa, että löytyi tarkoitsta naateista ja osa, että naatit heitti. En tiedä onko syynä puhelimella kätköilyn yleistyminen tai sitten se, että joillain kätköillä vaan välillä on huonot satelliitit. Itse käytän kätköilyssä sekä puhelinta että gepsiä ja usein joutuu ottamaan oikean gepsin, kun puhelimen avulla ei meinaa löytyä. Toki puhelimissa on varmasti eroja tarkkuuden suhteen.

andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja andyyh » Su 22.07.2012 19:38

arisoft kirjoitti:
jule100 kirjoitti:Nelinumeroiset löytömäärät eivät takaa yhtään mitään. Purkkeja on haettu vain useasti nopeassa tahdissa.
Ottamatta kantaa kummankaan edellisen lauseen totuusarvoon, ihmettelen kuitenkin, mikä yhteys niillä on. Saako hitaammin hakemalla enemmän kokemusta kuin nopeasti hakemalla?
Riippuu varmaanki hyvin pitkälti ihmisestä, kuinka nopea on esim. omaksumaan asioita. Eiköhän se kuitenkin niin mene, että moni ihminen luulee tietävänsä enemmän kuin oikeasti edes tietää (itsekin varmaan tähän syyllistynyt). Tilastokätköilijää ei kiinnosta mikään muu kuin itse purkki, jotta saa löytömäärän suureksi, ja näin ollen oma ego kasvaa, jota voi käyttää sitten esim. pätemiseen ja virtuaalipippelin kasvattamiseen (vaikka ei siitä mitään hyödy, kun loppupeleissä ei taida monikaan edes seurailla tilastoja? Itsekin vain katselen omia tilastoja. Rehellisesti sanottuna ei voisi edes vähempää kiinnostaa mitä muut on löytänyt). Joku hitaampi taasen voi oikeasti perehtyä ja tutkia kätköä / maastoa ja näin oppia enempi. En toki tarkoita, että kaikki paljon löytäneet olisivat tilastokätköilijöitä. (: Tokihan asia menee niinkin, että paljon löytänyt on saattanut törmätä enemmän erilaisiin purkkeihin kuin vähemmän löytänyt, mutta sitä taas ei tiedä minkälaisia purkkeja kumpikin on hakenut. Vähemmän hakenut saattaa olla hakenut vaikeita, kun paljon hakenut taas tusinapurkkeja.

Itsekin törmännyt pariin otteeseen ylimielisiin kätköilijöihin, jotka ovat löytömäärän perusteella alkaneet pätemään.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Su 22.07.2012 22:55

andyyh kirjoitti: Itsekin törmännyt pariin otteeseen ylimielisiin kätköilijöihin, jotka ovat löytömäärän perusteella alkaneet pätemään.
Jep. Ja se on todella sääli että sellaisia on. Ylimielisyys on oikeastaan varmin tapa tuhota hyvää harrastusta ja henkeä. Tällaiset ihmiset itse jätän omaan arvoonsa. Myöskin ne jotka tekevät kaikkensa vain tilastojen eteen hakemalla purkkeja jopa niin kuin niitä ei ole tarkoitettu. Mutta se on toinen juttu. Oikeastaan omissa kommenteissani tarkoitin ja sivusin juuri tuota ylimielisyyttä ja sitä että kategorisoidaan ihmisiä löytömäärien mukaan. Arvostellaan muita, "dissataan omien saavutusten kautta muita". Vaikka kirjoitin että löytömäärät ratkaisevat ja ilmoitin sen olevan fakta, niin kyllähän se on fakta silti että ainakin harrastusta aloittelevat kuuntelevat enemmän löytäneitä.Tästä syystä pitäisi myös käyttäytyä sillä tavalla, eli tukea ja avustaa aloittavia. Ei se ole keneltäkään pois. Mutta jos haukutaan, tyrmätään ja dissataan, niin se on.

Itse samaistan löytömäärät eräällä tapaa "ajokilometreihin". Analogian vuoksi: paljon ajavilla on varmasti paljon hyvää jaettavana. Vähemmänkin ajavilla on varmasti kanssa hyvää jaettavaa, esim. siitä Norjan vuonotiestä, jonka sattui kesälomalla ajamaan. Joku taas pyörii sen 50 000 vuodessa jossain keskustassa. No, miten vaan. Mutta se että sitä kokemusta voisi käyttää johonkin rakentavaan, ei pätemiseen.

Ja ennen kaikkea: muistakaa te "paljon ajavat" (eli siis paljon löytävät) että teidän sananne saattaa joissain tilanteissa olla aloitteleville kätköntekijöille se murskaava palaute joka ratkaisee jatkoa aika paljon. Harrastukset joissa saavutukset näkyy (geokätkentä, kamppailulajit, kilpaurheilu, yms yms yms) tuovat myös vastuuta. Ei voi laukoa ihan mitä tahansa ja missä lokkauksessa tahansa.

Sitä saattaa tahtomattaankin toimia esimerkkinä. Halusi sitä tai ei. Geokätköilyssä tämä saattaa ehkä jopa jollain tapaa korostua, koska kuitenkin alkuvaiheessa (varsinkin) puhutaan aika vahvoista yksilösuoritteista (itsekseen etsitään kätköjä). Vertaistuen kiinnostus ja harrastuksen sosiaalisempi puoli tulee eri harrastajilla eri aikaan. Lajiin tuntuu lisäksi (en nyt halua yleistää mitenkään, ihan puhdasta mutua) kiinnostuvan paljon niitä henkilöitä, jotka haluavat jonkun harrastuksen jota voi suorittaa itsekseen. Toki poikkeuksiakin on.

Arnyk

Kaksisutta
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 29.06.2012 10:59
Paikkakunta: Nastola

Re: "oikeus" löytää ja logata kätkö

Viesti Kirjoittaja Kaksisutta » Su 22.07.2012 23:22

Tuon voin allekirjoittaa itsekkin.

Olen täysin samaa mieltä siitä että ehkä itse enemmän arvostan kätköilijää joka on hakenut vaikka sata T-4-5 purkkia kuin taas henkilöä joka on löytänyt kaupungin keskustasta sen viisisataa purkkia.
Kätköjen löydetty määrä ei kerro oikeastaan mitään ratkaisevaa, esimerkiksi Lapissa olevia kätköjä on myös monia ja se henkilö kuka on ne kaikki löytänyt on varmasti kävellyt enemmän ja nähnyt enemmän luontoa ja on kokeneempi tietyissä asioissa kuin toinen joka on vain napannut helpot purkit kaupungista..

Mutta jokatapauksessa, itseäni ei liikuta hevon helvettiä jos joku yli 3.000 purkkia löytänyt tulee pätemään kuinka hän on harrastanut niin ja niin kauan yms, kertoo vain kaverista itsestään jotain...
Pääasia on että tätä hommaa saa jokainen harrastaa juuri niinkuin tahtoo ja hakea vaikka vain ne t5 purkit tai kaupunkirasiat..ja ihan omaan tahtiin. Toista vastaavaa harrastusta kun ei ole! Suunnistuksessakin on voittaja ja maaliintuloajat...
Haasteet ja kilpailut sitten toki erikseen jos joku tahtoo mutta noin yleisesti ottaen..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”