Miten löysit geokätköilyn?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » La 12.01.2008 14:04

Olin kuullut moisesta jo jonkin aikaa ennen kun isäni hommasi uuden tietokoneen ja sen kylkiäisenä gepsin. Se innostui tietenkin leikkimään uudella lelulla, ja alkoi kätköilemään. Minua ei tarvinnut edes houkutella, riitti, kun kertoi nettisivut. Niinpä kartan ja karttapaikan kera kävin lähiseutujen purkkeja hakemassa, nyt vasta tovi sitten hommasin gepsin ja olen voinut hypellä hieman kauempana. nykyään saa isää houkutella kaveriksi, äiti kun ei tuppaa päästämään sitä... :lol:
Mur_meli
***************
^-^
=o=

Avatar
tahvoilijat
Viestit: 6
Liittynyt: La 24.02.2007 21:53
Paikkakunta: Laukaa

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja tahvoilijat » Pe 22.02.2008 13:36

Tiiraajat saivat innostumaan tähän harrastukseen, nyt olemme aivan myytyjä. Kun sulaisi lumet pian :D

Von Ronn
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 08.02.2008 22:05

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Von Ronn » Pe 22.02.2008 22:45

Mr hankki gepukan 2005, jotta voisi merkkailla mökillä parhaimmat kalapaikat (matalikot yms.) Hänellä taisi olla hieman huono omatunto ko.kalliista lelusta, joten päätti näyttää muulle perheelle mihin muuhun sitä voi käyttää. Käytiin sitten hakemassa Roihuvuoren vesitorni, jonka hän oli päivällä käynyt jo hakemassa. Vesitorni oli varsin vaikuttava iltavalaistuksessa. Kyllä minä vähän ajattelin, että no mitä lie. Mr ei luovuttanut, vaan esitteli sitten kodinkin lähellä olevia käköjä. Kuin sattumalta Noitavuori oli juuri julkaistu ja lähdimme ihan sen takia sinne, että olimme asuneet alueella vasta pari kuukautta, joten oli kiva tutustua uusiin kotikulmiin. Siitä se ajatus sitten lähti. Ekana ja tokana vuotena lapset oli aika ahkerasti mukana, hankkivat sittemmin omat nikitkin. Nyt murrosikäinen tyttö ei aina innostu (tosin kysyi juuri, onhan Lahdessa kätköjä, jos hän menee sinne jotain nettituttuja tapaamaan, niin mehän voitais sillä aikaa kätköillä....), No, onhan niitä, eli harkitaan .... Poika lähtee vielä aika hyvin, tosin hän ei jaksa innostua monen tunnin rämpimiskätköistä (minä ja mr tykätään kätköistä teemalla "omat polut on parhaat polut" ja "pois alta risut ja männynkävyt), mutta hyvät eväät mukavassa maastossa saa hänet lähes aina liikkeelle.

Ekat 2 vuotta meni rauhallisesti ja sadankin kätkön löytö täytti vasta viime syksynä, siihen nähden vauhti on kiihtynyt, kun nyt mennään jo reippaasti yli kahden sadan. Mukavaa oli, kun vihjasin, että oma gepukka olisi aika kiva ja seuraavana päivänä mr löi gepukkansa pöytään ja sanoi, että saan sen ikkariksi, hän kun oli ostanut uuden mallin itselleen :)
Tosin nyt on usein kilpailua mukana, kumpi löytää ekana, vaikka oikeasti kätköilemmekin tiiminä ja kumman tahansa löytämänä fiilis on ihan yhtä hyvä :lol:

Avatar
Marco
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 15.01.2007 16:44

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Marco » Ti 26.02.2008 12:20

En ollut kuullut geokätköilystä mitään ennenkuin luin siitä 2006 kesällä mikrobitistä. Oudon mutta mielenkiintoisen kuuloinen harrastus lähti samana viikonloppuna käyntiin kun sain kaverin veneilijä isältä vanhan garminin (GPS 12) lahjaksi, oli kuulemma ylimääräisiä kun olivat hommanneet firmalle uusia :) Samana viikonlopuna kaverin mökiltä palatessamme koukattiin Fiskarsin kätkön kautta ja tässä sitä ollaan!

Avatar
ässä
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 12.02.2008 19:11
Paikkakunta: Raisio

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja ässä » Ti 26.02.2008 15:03

Isäni (Kimppikeiju :wink:) oli katsellut TV:tä kun tuli hakemaan minut partioleiriltä. Autoon päästyäni olin ihan väsynyt, mutta johan virkoonnuin, kun iskä alkoi selittelemään jostain ihmeen 'aarrejahdista'. Hieman aikaan ihmettelin ja kyselin, isälleni päästyäni singahdin heti koneelle googlettamaan geokätköilyä.

Värväsin heti itselleni kaverin mukaan ja esiinnyimme ensin vallan minun nicknamellani, mutta lopulta kaverini teki omankin, ja sai loggailtua itsekseen. Ekat purkit siis kaivoimme Hillerin kanssa karttojen ja Ammun helpdeskin avulla :D
Näin tähänkin harrastukseen on jääty kovin koukkuun ja nyt on tullut jopa muita kajahtaneita hyvin tutuiksii :wink:
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla.
-Ässä.

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ti 03.06.2008 12:24

Viime syksynä postcrossing-foorumilla oli puhetta geokätköilystä ja sen innostamana lähdin minäkin ensimmäiset kätköni hakemaan. SIttemmin postikortteja on tullut läheteltyä vähemmän, mutta kätköjä haettu sitä enemmän. Ilman gepsiä tuli haettua enemmän helppoja kaupunkikätköjä, mutta nyt on kevään aikana päässyt metsäänkin rymyämään. :)

Avatar
Kaji
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 03.01.2007 9:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Kaji » Ti 03.06.2008 16:51

2004 keväällä yhdellä työkeikalla Pohjanmaalla näin esimiehelläni kartallisen Garminin GPS laitteen ja mietin että tuohan se olis näppärä laite. Kotosalla menin sitten välittömästi selailemaan huuto.nettiä, että olisiko siellä edukkaseen hintaan myynnissä GPS laitteita. Huusin sopivaan 250e hintaan erittäin vähän käytetyn Garmin eTrex Vistan Solarflarelta ja taisi siinä sivussa jotain puhetta olla geokätköilystä ja sain kutsun kanavalle #geocaching.fi.

Ensimmäisen kätkön kävin hakemassa 1.6.2004 melko tarkasti 4 vuotta sitten.. 8) Nyt toistatuhatta kätköä myöhemmin voi sanoa, että paljosta olisin jäänyt paitsi, jos en tätä harrastusta olis aloittanut. :wink:

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » Ke 04.06.2008 1:36

Itse innostuin kuultuani ensin kätköilystä/kätkennästä joltakin/jostakin, mutta ajatus aloittamisesta jäi kuitenkin hautumaan hyväksi toviksi. Sitten luin ihan sattumalta lehdestä jutun kätköilstä ja innostuin uudestaan asiasta. Kun sitten sattui olemaan käytettävissä muutama tovi aikaa, päätimme -ZoSon- kanssa lähteä katsomaan parit kätköt. Ja siitähän se sitten lähti.
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

Pike4
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 01.02.2008 17:54

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Pike4 » Ke 04.06.2008 5:50

Meillä isäntä (KoskenPilotti) aloitti kätköilyn jo vuonna 2004. Hänestä oli ilmeisen mukavaa leikkiä GPS:llä, kuten minä asian silloin näin. Ihmettelin vähän, miten ihan aikuinen mies viitsii puuhata moista. Aina välillä hän mainitsi jotain geokätköistä, mutta ei se minua innostanut.

Kaksi vuotta sitten olin yksin Lapissa ja minulla oli perheen uusi GPS mukana. Käyttää en sitä varsinaisesti osannut. Isäntä sanoi puhelimessa, että Tulivuoripuistossa olisi kätkö, kohtuullisen matkan päässä majapaikasta. Alkukoordinaatit sain puhelimessa, mutta muut tiedot olivat liian mutkikkaita puhelimessa kerrottaviksi. Hakeuduin paikallisessa infokeskuksessa nettiyhteyden äärelle ja ensimmäistä kertaa menin kätköilysivustolle. Tulostaminen ei tuolloin onnistunut, joten tiedot piti kirjoittaa muistiin käsin. Pienen muistivihkoni kanssa lähdin Tulivuoripuistoon ja sieltä etsimään vaadittuja tietoja. Evästä kävin ostamassa ja sitten vain pyydystämään kätköä. Erilaiset kirjaimet ja numerot löytyivät lopulta ja myös koordinaatit. En kuitenkaan osannut silloin vielä syöttää niitä GPS:ään, vaan seurasin GPS:stä, miten koordinaatit muuttuivat oman sijaintini mukaan. Niinpä etsin paikan, jossa GPS näytti koordinaateiksi samat kuin olin laskenut. Vihje piti vielä puhelimella tarkistaa KoskenPilotilta. Kun kätkö lopulta löytyi, se tuntui todella hyvältä. Olihan se melkoinen työvoitto. Tämän jälkeen oli mukavaa tehdä tulet siistiin kotaan ja nauttia eväistä.

Niin se alkoi, ja "hulluus" tuntuu vain jatkuvan, onneksi. Oman GPS:n ostin vuosi sitten. Tautia olen sitten levittänyt vähän muihinkin (Zarah83, HerLa, PexI, Tanna2).
:lol:

Geppana
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 25.03.2008 12:41

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Geppana » Ke 04.06.2008 10:02

Muistaakseni se meni niin jotta googletin jotakin paikkaa ja sitten kun yhtä linkkiä klikkas niin se meni GC.comin kätkötiedotteeseen. Sitten samana ehtoona löysin geocache.fi:n ja seuraavan päivän aamuna oli eka kätkö löydetty paikan perusteella ilman mitään vinkkiä taikka kartta tietoa :wink: Gepsikin lähti tilaukseen muistaakseni samana päivänä.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 04.06.2008 17:10

Poistettu.
Viimeksi muokannut hhuikuri, Ke 18.02.2009 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja reply » Ke 04.06.2008 17:35

Oma tarinani on varmastikin hyvin tavanomainen ja toisakseen tylsä. Jenkka lueskeli alkukesästä 2006 työpaikalla Mikrobitti -lehteä ja huomasi geokätköilystä kertovan jutun. Homma vaikutti varsin mielenkiintoiselta, mutta asia jäi hautumaan kuitenkin kokonaiseksi vuodeksi. Tuolloin sain ihan työni puolesta käyttööni puhelimeen kytkettävän GPS-mokkulan ja EasyGo -karttapalvelun (0-versio muuten). Muuanna loppukevään iltana 2007 sitten pyysin kaveriani AaPeeta mukaan testaamaan systeemiä käytännössä löydettyäni geocaching.com:ilta Taivalkoskelle ilmestyneen Artol:n tekemän Kurtinjärvi -kätkön. EasyGon avustuksella tuon multin ensimmäinen "näyttämö" löytyi kivutta, mutta kun tuli aika etsiä varsinainen piilo, niin eipäs nuo koordinaattijärjestelmät vallan helpolla sitten avautuneetkaan ja kolusimme niin autolla kuin jalankin läheisen soramontun reunat. Tuossa vaiheessa olimme jo varmoja, että emme osanneet laittaa oikean tyyppisiä naatteja paikoilleen, joten pidimme tupakan mittaisen tuumaustauon ja yritimme uudelleen. Ou jeah! Nyt ne näyttivät tasantarkkaan sinne minne pitikin ja purkki löytyi ilman hikoilua! Onneksi tuo reissu tuli ikuistettua myös kameralla. Kliseenomaisesti voisin sanoa, että siitä se sitten lähti. Yhtenä hymynä ajelimme VT20:llä kohti auringonlaskua ja olipa AaPeekin saanut samalla kipinän moiseen touhuun.

Avatar
lefa 40
Viestit: 34
Liittynyt: Su 10.06.2007 10:11
Paikkakunta: salo

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja lefa 40 » Ke 04.06.2008 19:27

Itselläni alkoi homma siten että ekana ostin gps magellan exploristin ja siinä tuli ohjeet jostain ihme leikistä jota voi kokeilla kun on oikein tylsää. :?
kävin sitten geocache sivuilla katsomassa mikä kumma on toi peli mutta enhän siitä mitään ymmärtänyt kun ei ollut aikaa eikä haluja edes ottaa selvää tollasista epämääräisistä peleistä. :x
vierähti melkein vuosi kun selailin gps:sää ja taas näin ton ihmeen kohdan jossa luki geocache ja nyt ajattelin ottaa tosissaan selvää siitä.
menin geocache.com sivulle ja rupesin suomentamaan että mistä kummasta on kyse.
hetken kun olin sivuja lueskellut niin sain selville hommasta ja sen että kotini nurkilla on aarrekätkö. :idea:
Sen "virheen"tein että menin kuin meninkin etsimään kätkön ja nyt olen täysin koukussa kätköilyyn.
Ainut asia mitä kadun on että en ottanut selvää heti harrastuksesta kun ensinmäisen kerran siihen törmäsin mutta parempi myöhään kuin ei millonkaan ja loppua ei näy. :D :D

ferretti
Viestit: 13
Liittynyt: Su 01.06.2008 0:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja ferretti » Ke 04.06.2008 22:37

Oma historiani on sellainen, että ostin viime kesänä gepsin alppivaellusteni reittioppaaksi ja turvaksi. Sitten silloinen poikaystäväni antoi minulle linkin geocaching.com-sivustolle. Ja se oli menoa se. :D Nyt jo suunnittelen tulevan heinäkuisen Keski-Euroopan matkani reittiä sen perusteella, miten sieltä kätköjä löytyy...

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » La 07.06.2008 9:10

Kaverillani oli ylimääräisenä Garmin GPSmap 60, jonka hän halusi antaa minulle. Laitetta hetken räplättyäni löysin siitä kätköilyyn viittaavia ominaisuuksia. Muistin joskus kuulleeni tästä, ja lähdin pöyhimään nettiä. Ilmeni että muistikuvani oli oikea, olin näemmä rekisteröitynyt jo joulukuun 29 päivä 2005. Heti tuli mieleeni että miksi, oi miksi en aloittanut harrastetta jo tuolloin! Olin nimittäin viikot töissä pääkaupunkiseudulla, ja varsinkin illat olivat varsin tylsiä. Kätköillessä se aika olisi kulunut rattoisasti. Ja löydettyjen kätköjen määrä tässä vaiheessa olisi varmastikkin Jotain Aivan Muuta.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Rouski
Viestit: 8
Liittynyt: Su 08.06.2008 0:04

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Rouski » Su 08.06.2008 0:13

Pari vuotta sitten iskä tämän harrastuksen jostain löysi ja sen jälkeen se onkin ollut menoa. :D Itse sain rekisteröidyttyä geocaching:iin vasta viime jouluna mutta isukin gepsiä lainaten tuolla on kuitenkin juostava säässä kuin säässä pitkin mettiä. :D
Ei se ressaa! Ingen panic!

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ti 24.06.2008 21:04

muutama vuosi sitten kun autogepsun hommasin, sisko sanoi että nyt voit kätköillä.. Ajattelin että joopatijoo. No, se jäi siihen kunnes eräänä työkeikkana Kuopiossa selasin nettiä ja löysin mielenkiintoista matskua aiheesta. samana iltana sitten latasin kaikki silloiset kätköt tuohon autogepsiin joka on kaikkea muuakuin tarkka. Tällä tiellä ollaan..
-Noyboy-
serial cacher

Erno L
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 24.03.2008 18:28

Re: Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Erno L » Ti 24.06.2008 21:58

Meikäläisellä homma alkoi varsinaisesti kiinnostuttuani lodjauksesta alkuvuodesta 2007. Sain kyseisestä harrastuksesta vihiä kai partion kautta :?: ja lodjaussivustolla oli pari mainintaa kätköilystä. Ilmeisesti olin tosin jostain jo muutama vuosi sitten lukenut kätköilystä koska jo ennen lodjausta tiesin että jossain on purkkeja, joita etsitään koordinaattien avulla. Harrastus kuulosti sinällään ihan kiinnostavalta, mutta ajattelin että kalliin gepsin hankkiminen olisi järjetöntä hifistelyä. Viime syksynä, luettuani hesarin jutun aiheesta ja luokkakaverini hankittua gepsin, mielenkiintoni heräsi uudelleen ja eksyin sitten puolivahingossa ensin geocaching-wikiin ja sitten geocaching.comiin. Tajuttuani että kätköjä löytyy alle kilsan päästä kotoa ja jopa ilman mitään laitteita, se oli menoa. Innostuin nopeasti ja parikymmentä ensimmäistä Google Mapsin ja Karttapaikan avulla löydettyäni tuli sitten gepsi mukaan kuvioihin. Nyt ei harrastukselle näy loppua ja on ulkona juoksentelemiselle tietokoneella kököttämisen sijaan entistä parempi syy.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Koukutus

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 24.06.2008 23:41

Muistan YleX:llä, jota kuuntelen töissä aina oli juttua joskus vuosia sitten. Kuulosti kivalta, mutta unohdin koko harrastuksen olemassaolon sittemmin. Noyboy kyseli alkuvuodesta että "Tiiäkkönää ku o sellanen kätköilyjuttu?" ja tiesinhän minä. No koukkuunhan sitä jäätiin. Ja kevääseen saakka Noyboyn GPS:n varassa kunnes hommasin omat laitteet ja nyttemmin internetissä viettämästäni ajasta valehtelematta 75% kuluu kätköilysivustoilla.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Miten löysit geokätköilyn?

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ti 09.06.2009 18:31

Koitin selata vanhoja viestejä, mutta tällainen aihe ei pistänyt silmään. Eli miten sinusta tuli geokätköilijä? Oliko ensimmäinen löytösi kodin lähikätkö vai jotain ihan muuta?

Itse kiinnostuin kätköilystä vuonna 2006, kun luin Me Naisista Johanna Sinisalon novellin Kätketyt. Silloin päätin, että tuosta täytyy ehdottomasti ottaa selvää ennen kuin seuraavana kesänä lähdetään kesälomareissuun. No, asia jäi kuitenkin selvittämättä, sillä ilmat olivat niin surkeat sekä 2007 että 2008 juuri miehen loman aikaan, että varsinainen loma"reissu" jäi tekemättä.

Vuonna 2008 marraskuussa hyvä ystäväni kaskas alkoi Facebookissa päivittäin heitellä statuspäivityksinään geokätköilyä ylistäviä lausuntoja. Silloin päätin, että nyt minä vihdoin otan selvää, mikä on homman nimi. Eräänä lumimyrskyisenä sunnuntaina sitten kahlasin läpi "älä ryhdy geokätköilijäksi"-opuksen ja kirjauduin. Riemukseni huomasin 300 metrin päästä kotoa olevan kätkön, joten suuntasimme sinne koko perheen voimin luonnonvoimia uhmaten. Filmipurkki pusikossa oli se, joka meidät tähän koukutti :lol: . Palattiin takaisin kotiin ja lähdettiin vielä Vaasan kaupungin puolelle etsimään viisi muuta. Ei ollut jästejä liikkeellä, sillä lumimyrsky piti kaikki järkevät ihmiset sisätiloissa.

Enää ei ole säällä väliä eli tuli sitten vaikka lomalla räntää, niin meidän perhe suuntaa matkan varrella pusikkoihin... :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”