Waymark

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Waymark

Viesti Kirjoittaja small oaks » Pe 28.09.2012 9:55

Moni on kysellyt, että miten niitä waymarkkeja löytää. Itse en pahemmin vaivaa päätä ja tallentele mitään gepsiin vaan etukäteen katsoen olen katsellut mitä paikkoja on waymarkattu. Kyllä esim. kirkot tai sen semmoiset muistaa muutenkin. Erilaisten muistolaattojen muistaminen onkin sitten haastavampaa. No nyt on kuitenkin sveitsiläinen waymarkkaaja FI67 tehnyt parin muun harrastajan avulla keveän työkalun mobiililaitteille, jolla pääsee ainakin jyvälle mitä waymarkkeja oman sijainnin lähellä on. Kyseessä on siis selainpohjainen juttu, joten mitään asennuksia ei tarvitse tehdä. Avaa vain sivu http://www.zwecklos.ch/wm.htm ja sivulla annetaan hakukriteerit ja tuloksena aukeaa waymarking.com sivustolle waymarkkilista lähimmistä waymarkeista. Vielä kun tuolla voisi navigoida kohteeseen niin tulis waymarkkauksesta vähän liian helppoa;)
Still one more to find!

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Waymark

Viesti Kirjoittaja marko77 » Pe 28.09.2012 9:58

Mielestäni joka kätkökuvauksessa on linkki, josta voi tarkistaa "waymarkit lähelläsi sinua". Kätköillessä siis aina voi tarkistaa, mitä kaikkea siellä on lähistöllä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Waymark

Viesti Kirjoittaja small oaks » Pe 28.09.2012 10:16

marko77 kirjoitti:Mielestäni joka kätkökuvauksessa on linkki, josta voi tarkistaa "waymarkit lähelläsi sinua". Kätköillessä siis aina voi tarkistaa, mitä kaikkea siellä on lähistöllä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Jep, ei tarvi korjata. Ihan oikeassa olet. Tuo linkki taas hyödyntää mobiililaitteen gps:ää, joten saat juuri sen paikan lähimmät waymarkit.
Eli miten vaan ja mikä tapa parhaiten itselle sopii.
Still one more to find!

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Waymark

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Pe 28.09.2012 11:07

Minulla on ollut tapana ladata waymarkit waymarking.comista gpx lite -tiedostona ja GSAKin kanssa pyöräyttää ne gepsiin siten, että näkyvät siellä kätköjen joukossa esim virtuaalikätköjen ikonilla (tai jokin muu harvemmassa oleva kätkötyyppi, mitä nyt kukin haluaa käyttää). Kuvausta tai tarkempia tietojahan tuo muoto ei käsittääkseni tue (tai en osaa niitä käyttää), mutta nimi ja kategoria riittää monissa tapauksissa asian hoitamiseen, ja ne sinne saan näkyviin. Itse tykkään kun ne näkyvät gepsissä samaan aikaan kätköjen kanssa / kätköjen joukossa ja niitä voi noukkia kätköilyn lomassa ilman että tarvitsee hakea niitä eri järjestelmästä maastossa.
-- wesbridge

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Waymark

Viesti Kirjoittaja tittat » Ke 10.07.2013 9:06

Katselin taas kerran haastekätköjen listaa ja sen seurauksena waymarking.com-sivustoa. Tästä seurasi muutama kysymys, joihin olisi mukava saada vastaus ennenkuin hurahdan.

1) Olen ennen kätköilyä vieraillut useilla waymarkeilla pitkin Eurooppaa. Onko tosiaan aivan luvallista logata vanhat käynnit ennen kätköilyä ja ennen waymarkin luontia? Kuvia löytyy kyllä (vanhimmista skannattuja dioja) ja tarkat päivämäärät löytyvät matkapäiväkirjoitani.

2) Käyvätkö nuo suorituksina myös nähin small oaksin haasteisiin?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Waymark

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 10.07.2013 9:18

tittat kirjoitti: 1) Olen ennen kätköilyä vieraillut useilla waymarkeilla pitkin Eurooppaa. Onko tosiaan aivan luvallista logata vanhat käynnit ennen kätköilyä ja ennen waymarkin luontia? Kuvia löytyy kyllä (vanhimmista skannattuja dioja) ja tarkat päivämäärät löytyvät matkapäiväkirjoitani.

2) Käyvätkö nuo suorituksina myös nähin small oaksin haasteisiin?
1) Täällä ainakin sopii, jos vain pystyt todistamaan olleesi kohteessa.
2) Eos.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Waymark

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 10.07.2013 9:42

XL haasteessa lasketaan vain Suomessa vieraillut waymarkit. Eli Suomessa vierailtuja waymarkkeja pitäis olla tietyin edellyttksin vähintään 40 kpl. Toki voivat olla tämmöisiä historiallisia kunhan se waymarkissa oleva kohde on olemassa.
Still one more to find!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”