Garmin Colorado

Yleistä keskustelua kätköilystä
pekkila
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 09.05.2008 13:37
Paikkakunta: Vihti

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja pekkila » Ti 08.07.2008 12:15

Mulla heitti jotain I/O herjaa kun yritti kopioida normaalisti dataa kortille ja mapsource kopioi jotain 3-4mb ja kaatui johonkin yhteensopivuus herjaan.
Tuuppasin mapsourcella kartat eka usb-tikulle ja siitä kopsasin puhelimessa olevalle kortille, nyt toimii hienosti.
Ja nyt kun kokeilin copy/pastettaa jotain kuvia muistikortille kun se on gepsissä, ei mitää ongelmia :?
No, onpahan nyt ainakin kartat kortilla.
Kaikin puolin huippukapistus kartattoman keltaisen etrexin jälkeen!

PiiSami
Viestit: 53
Liittynyt: To 01.11.2007 13:26

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja PiiSami » Ti 08.07.2008 12:21

Ainoana ongelmana mulla oli tuon 4G SD kortin kanssa se, että kortinlukija luuli välillä, että siinä on kirjoitussuoja päällä. Jouduin painamaan korttia sormella samalla, kun siirsin karttoja kortille. Luin netistä, että muilla on ollut samoja ongelmia...
"Mä mitä etsin yhä vaan, tuskin sitä saan.
Vaikka mysteeri tää, mysteeriks jää,
Läpi metsät samoan ja mä kunnaat koluan, niin jatkaa haluan. "

-Yö

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 11.07.2008 14:45

Poi loader ei näköjään toimi 2.54 softalla.
Onnistuu kiertoteitse kun luo PC:lle POI-tiedoston joka kopioidaan Coloradokuoriaiseen.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

masanvasara
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 11.07.2008 15:22

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja masanvasara » Pe 11.07.2008 15:30

Kiitos hyvistä käyttökommenteista.
Tuleeko laitteen mukana jokin karttapaketti, vai joutuuko ostamaan sekä laitteen ja jonkun karttapaketin että kätköily onnistuu?

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja teameimi » Pe 11.07.2008 16:19

masanvasara kirjoitti:Kiitos hyvistä käyttökommenteista.
Tuleeko laitteen mukana jokin karttapaketti, vai joutuuko ostamaan sekä laitteen ja jonkun karttapaketin että kätköily onnistuu?
Terve,

laitteessa on pohjakarttana maailmankartta , jossa näkyvät suurimmat tiet, valtionrajat ja korkeusprofiileja. Se ei missään nimessä riitä luonnossaliikkumiseen eikä juuri autollakaan liikkumiseen. Lähinnä se korvaa karttapallon. Katso tästä.

Mukaan kannattaa valita joko vapaa-ajan topokarttaa, jossa Suomi jaettu kuuteen osaan ja tarkkuus vastaa 1:10000 -1:20000 tai vaihtoehtoisesti uutta Suomi pro karttaa, joka on (huomattavasti tarkempi 1:5000 - 1:10000, osaa myös reitittää, sisältää syvyyskäyrät ja tontin rajat) mutta on myös kalliimpi, 220 eur per alue tai 660 koko Suomi. Lue lisää Suomi Pro:sta.

Lisäksi, jos maastossa liikkuminen ei ole avainasiana, niin oma mielipiteeni on että ihan hyvin pärjää myös esimerkiksi Pohjoismaiden kartalla joka on huomattavasti edullisempi (69 euroa) mutta ei siis ole varsinaisesti maastokartta. Tarkkuutta käyttötarkoituksiisi pääset arvioimaan tästä. Me etsimme ensimmäiset 500 kätköä tämäntyyppisellä kartalla, ja ihan hyvin toimi.

(anteeksi, kirjoitin viestin hiukan kiireessä, toivottavasti on kuitenkin jotain apua alkuun ja keskustelunpohjaksi)
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Pe 11.07.2008 21:47

Nysse on Colorado täälläkin! Olisin kysynyt tuosta 1000 waypointin rajoituksesta, että koskeeko se myös laitteen GPX-tiedostoissa olevia waypointeja? Jos koskee niin pitääkö itse pitää huoli siitä, että GPX-fileissä on maksimissaan 1000 waypointia vai osaako laite poimia jotenkin "älykkäästi" noista tiedostoista 1000 lähintä?

Born in the USA!
Kuva

mainari
Viestit: 1
Liittynyt: La 12.07.2008 23:36

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja mainari » La 12.07.2008 23:42

Voiko joku vahvistaa onko noissa Coloradokuoriaisen Beetoissa korjattu attribuutien puute kätkötiedoissa vai eiköhän sitte tietoa ole gpx tiedostossa. Aika outoa kun kuitenkin lokitietoakin on. Joskus vaan attribuuteista olisi korvaamaton ilo/hyöty.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja team_rmma » La 12.07.2008 23:58

Ei ole attribuutteja mukana pocketqueryissä.
Kuva

heidijailkka
Viestit: 13
Liittynyt: To 03.07.2008 22:42

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja heidijailkka » Su 13.07.2008 10:19

Kun nyt siirtää geocache.fi sivuilta kätkön tiedot Coloradoon, menevät ne reittipisteeksi, ei enää sinne geokätköt osastoon. Myöskään lokitiedot eivät enää siirry. Teemmeköhän taas jotain väärin?

Periaatteessahan sillä ei ole väliä, kumpina ne ovat, mutta eilen esimerkiksi etsimme "Polku"-nimistä kätköä, kun huomasimme, että sellainenhan on ihan toisen kätkön lähellä. Ei löytynyt purkkia, kotona sitten selvisi, että se oli polku sinne kätkölle...mutta kun se näkyi erillisenä reittipisteenä, luulimme että se on ihan oikea kätkö :roll: .

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja reply » Su 13.07.2008 17:54

Mikähän lienee nyt vikana, kun manuaalisesti syöttää naatit Coloradoon, niin sepä viekin kulkijan noin 200 metriä väärään paikkaan? Vanha Magellan vei täsmälleen oikeaan paikkaan, kun käytännössä kätköä hakiessamme jouduimme sen toteamaan. Softana on tuo uusin, joka muutoin tuntuu toimivan vallan mallikkaasti laitteeseen ladattujen kätköjen osalta. Onko nyt jokin asetus päin prinkkalaa?

PiiSami
Viestit: 53
Liittynyt: To 01.11.2007 13:26

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja PiiSami » Su 13.07.2008 18:21

Olethan valinnut sijaintimuodoksi hddd mm.mmm ja karttadatum:ksi WGS84?
"Mä mitä etsin yhä vaan, tuskin sitä saan.
Vaikka mysteeri tää, mysteeriks jää,
Läpi metsät samoan ja mä kunnaat koluan, niin jatkaa haluan. "

-Yö

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja reply » Su 13.07.2008 21:06

Sijaintimuoto oli ok, mutta karttadatumiksi olin jossain vaiheessa räpeltänyt Finland Hayfrd:n :oops: Varmaan se on näyttänyt paljon hienommalta... voisiko tuolla tosiaan olla niin iso merkitys?

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 13.07.2008 21:19

reply kirjoitti:Sijaintimuoto oli ok, mutta karttadatumiksi olin jossain vaiheessa räpeltänyt Finland Hayfrd:n :oops: Varmaan se on näyttänyt paljon hienommalta... voisiko tuolla tosiaan olla niin iso merkitys?
Kyllä, kokemusta löytyy! :wink:

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja reply » Su 13.07.2008 21:50

Hiphei, nythän se näyttää prikulleen oikeaan paikkaan! Suuret kiitokset Stone'5!! Pitääkin alkaa tutkimaan asioita ihan kirjoista ja vaikka netistä, eikä aina yrittäisi kantapään kautta opetella. Toki teiltä konkareilta on aina helppo asioista kysellä :D

Avatar
rockstePS
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 15.01.2008 8:43

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja rockstePS » Ma 14.07.2008 8:50

PiiSami kirjoitti:Ainoana ongelmana mulla oli tuon 4G SD kortin kanssa se, että kortinlukija luuli välillä, että siinä on kirjoitussuoja päällä. Jouduin painamaan korttia sormella samalla, kun siirsin karttoja kortille. Luin netistä, että muilla on ollut samoja ongelmia...
Muistikortinlukijaongelmat osaavat johtua myös Win XP:n SP3:n asentamisesta.

Läppärini kortinlukija uskoi vakaasti Service Packin asennuksen jälkeen joidenkin muistikorttien olevan kirjoitussuojattuja, vaikka eivät ne sitä todellisuudessa olleetkaan.

Ongelma poistui kortinlukijan "ajurin" uudelleen asentamisen myötä.

-ekasse-

PiiSami
Viestit: 53
Liittynyt: To 01.11.2007 13:26

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja PiiSami » Ma 14.07.2008 9:09

ekasse kirjoitti:
PiiSami kirjoitti:Ainoana ongelmana mulla oli tuon 4G SD kortin kanssa se, että kortinlukija luuli välillä, että siinä on kirjoitussuoja päällä. Jouduin painamaan korttia sormella samalla, kun siirsin karttoja kortille. Luin netistä, että muilla on ollut samoja ongelmia...
Muistikortinlukijaongelmat osaavat johtua myös Win XP:n SP3:n asentamisesta.

Läppärini kortinlukija uskoi vakaasti Service Packin asennuksen jälkeen joidenkin muistikorttien olevan kirjoitussuojattuja, vaikka eivät ne sitä todellisuudessa olleetkaan.

Ongelma poistui kortinlukijan "ajurin" uudelleen asentamisen myötä.

-ekasse-
Ahaa...täytyykin kokeilla tuota.
"Mä mitä etsin yhä vaan, tuskin sitä saan.
Vaikka mysteeri tää, mysteeriks jää,
Läpi metsät samoan ja mä kunnaat koluan, niin jatkaa haluan. "

-Yö

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 14.07.2008 11:03

team_rmma kirjoitti:Nysse on Colorado täälläkin! Olisin kysynyt tuosta 1000 waypointin rajoituksesta, että koskeeko se myös laitteen GPX-tiedostoissa olevia waypointeja? Jos koskee niin pitääkö itse pitää huoli siitä, että GPX-fileissä on maksimissaan 1000 waypointia vai osaako laite poimia jotenkin "älykkäästi" noista tiedostoista 1000 lähintä?

Born in the USA!
Jos GPX on "oikeaoppinen" Groundspeak -muotoiltu kätkötiedosto niin laitteeseen mahtuu max 2000 kätköä.
Näiden lisäksi 1000 waypointtia, koneen muistissa GPX muotoisena. Käsittääkseni laite tilttailee jos määrät ylitetään.
POI -esityksenä mahtuu paljon enemmän.
Minulla esimerkiksi koneessa on vähän alle parituhatta kätköä ja sen lisäksi kaikki Suomesta etsimättömäni POI pisteinä.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
wood
Viestit: 59
Liittynyt: Su 24.12.2006 7:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja wood » Su 27.07.2008 15:36

Eilen tuli esille yllättävä ongelma. Colorado päätti sanoa että "memory full". Hetken kuluttua siitä huomasin että trackin piirto ei enää toiminut vaan tracki "roikkui" muutaman kilometrin päästä perässä. No, ajattelin sitten arkistoida nykyisen trackin ja sain ilmoitukset "memory full" ja heti perään "database error". Tracki kuitenkin jotenkin arkistoitui (kai), tyhjensin trackin ja otin sen keräyksen pois päältä. Kotiin päästyäni esimerkiksi usb-piuhan liittäessä laitteeseen se sanoo heti "memory full", mutta onnistuin field notet siirtää sieltä talteen. Tänään laite ei enää suostu käynnistymään pattereilla eikä piuhalla. Ongelmien ilmestyessä koneessa ei ollut muistikorttia sisällä, eikä sen käynnistymiseen auta vaikak musitikortin laittaisi koneeseen. Hetken pitää pattereita pois niin saattaa vilauttaa garmin-logoa ja sen jälkeen se feidaa pois, ja näyttö jää "vilkkumaan" himmeästi. Laite on tällähetkellä käyttökelvoton.

Kaivelin netistä softhard reset ohjeita mutta niillä ei ole mitään vaikutusta.

1. Power the unit OFF
2. Hold down the two Soft Keys for 2 seconds
3. While continuing to hold the 2 Soft Keys down, press and hold down the Power button for an additional 5 seconds
4. Release all buttons, and select YES to the prompt asking "if you want to clear all user data?"

Mitään kysymystä en ikinä saanut kun laite jo sammui. Saman koitin vielä select-napin kanssa jonka ilmeisesti olisi pitänyt aiheuttaa hard reset. Onko joku saanut laitteen resetoitua tai muuten ratkaistua vastaavat ongelma?

Softan versio on 2.60, laitteessa 2xGPX sisältäen 1000 kätköä, sekä 2 palaa suomi topoja. Muistia pitäisi olla kyllä ihan riittävästi vielä jäljellä.

Avatar
nicitus
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 30.10.2007 20:45
Paikkakunta: Lavia, Satakunta

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja nicitus » Su 27.07.2008 21:30

MInulla koloraado yht'äkkia lakkasi vain käynnistymästä. Se jumiutti itsensä Garmin-logoon sekä paristoilla että USB-kaapeliin liitettäessä.
Olin yhteydessä Suomen Garmin huoltoon ja sain sieltä ohjeita ohjelmiston päivitykseen ja resetointiin. Resetointia en pystynyt tekemään vaikka pääsin aina siihen poistetaanko käyttäjän asetukset kohtaan, koska mistään nappulasta ei enää pystynyt valitsemaan kyllä vaihtoehtoa.

Sain muuten huollosta resetointiin seuraavat ohjeet:
Eli kun laite sammuksissa paina ne 2 hopeaa nappulaa pohjaan ja sitten vielä
rullanappulan keskinappi pohjaan, sen jälkeen virrat päälle että pidät noita
kaikkia nappuloita pohjassa, ruudun pitäisi hieman välähtää. Sen jälkeen
paina hopeat nappulat pohjaan ja sitten vielä virta, sen pitäisi kysyä, että
poistetaanko kaikki käyttäjäntiedot, vastaa Kyllä.

Lopputuloksena lähetin koneen huoltoon ja sain 2 päivän sisässä uuden takuuvaihtona.

Joten suosittelen siis kysymään apuja sieltä huollosta huolto@navcor.com. Sieltä tuli todella hyviä ohjeita sähköpostitsekin, vaikka niistä ei minulle apuja ollutkaan.

Avatar
wood
Viestit: 59
Liittynyt: Su 24.12.2006 7:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja wood » Ma 28.07.2008 17:30

Visiteerasin laitteen kanssa Lohjalla navcorin huoltopisteellä. "Softaamalla" laite saatiin taas eloon, eli sama meininki kuin wikispacesissakin on mainittu updater.exen käyttäminen jne. Ainut vaan että kyseinen softa vaatii windowsin toimiakseen.

Selvää syytä huoltomies ei osannut sanoa, mutta epäili että ongelman aiheuttaja on erätukun suomi topo kartat. Ne ovat kuulemma ennenkin noita laitteita sekoittaneet. Empä nyt tiedä mitä tuohon sanoa, jos kartat saavat laitteen siihen kuntoon että se ei enää käynnisty?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”