Tilastojen päivittyminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
paavop
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.04.2013 17:41

Tilastojen päivittyminen

Viesti Kirjoittaja paavop » Ke 11.02.2015 2:19

Minulla on tammikuun lopulla reilu määrä ulkomaan kätköjä. Kätköt ovat päivittyneet geocache.fi puolella kokonaismäärän osalta, mutta kaikki muut tilastotiedot ovatkin päivittymättä. Miten ja millä frekvenssillä tilastojen täydellinen päivitys tapahtuu? Onko tällainen päivitysviive normaalia toimintaa? Geocaching.com puolella kaikki kätköt ovat olleet jo jonkinaikaa.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Tilastojen päivittyminen

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 11.02.2015 4:23

paavop kirjoitti:Minulla on tammikuun lopulla reilu määrä ulkomaan kätköjä. Kätköt ovat päivittyneet geocache.fi puolella kokonaismäärän osalta, mutta kaikki muut tilastotiedot ovatkin päivittymättä. Miten ja millä frekvenssillä tilastojen täydellinen päivitys tapahtuu? Onko tällainen päivitysviive normaalia toimintaa? Geocaching.com puolella kaikki kätköt ovat olleet jo jonkinaikaa.
Alkumaininta: tulipas tästä pitkä sepustus. Toivon kuitenkin että viestin faktat jäisivät siten väen mieleen että mahdollisissa tilasto-ongelmissa tulisi mieleen mikä voisi olla vikana, tai mistä voisi ohjeita etsiä. Ainakin osan olen aiemminkin kertonut mutta myöhäisen (tai aikaisen) ajankohdan johdosta en nyt alkanut hakemaan että pääsisi tästä unten maille, niinpä kirjoittelin tähän viestiin useampia ongelmavaihtoehtoja selityksineen. Ajankohdasta johtuen myös läpiluku ja typerien täytemuminoiden yms. poisto saa jäädä.


Yleensä tilastoissa ei ole vikaa (en muista koska viimeksi sellainen olisi ollut) vaan ongelmat ovat olleet tavalla tai toisella Geocache.fi:n huonosta ohjeistuksesta tai sivuston surkeasta käytettävyydestä johtuvia. Toki koskaan ei ole poissuljettua että näiden lisäksi joku yllätysongelma ilmaantuu vaikka kaikki hienosti onkin pyörinyt tilastojen suhteen jo pitkään. Perustason tilastoissa kuitenkin ongelmat ovat vieläkin harvinaisempia, mahdolliset ongelmat voisi ennemminkin liittyä tilastokuvien lisämääritteitä käytettäessä (niiden yhdistelmissä tms.).

Etusivun OHJE! Usein kysyttyä - LUE! -linkin takaa löytyvässä osuudessa olen pyrkinyt mahdollisimman laaja-alaisesti antamaan ohjeita tilastoihin vaikuttaviin asioihin, samoin tilastosivun yläosan "Huomioi tämä!" -kohdassa on hieman infoa.

Kokonaislöytömäärä on useissa tilastoissa geocaching.com:n ilmoittama, paitsi tilastokuvissa joissa kokonaismäärä lasketaan eri sarakkeiden yhteenlaskuna tms. Niinpä kyseinen lukema ei kerro käyttäjäkohtaisen datan täydellisyyttä.


Ensinnä tulee mieleen että et ole lisännyt ulkomaanlöytöjä ja tästä syystä ne puuttuvat tilastoista. En kuitenkaan tarkoita syyllistää tällä sinua vaan kertoa, että sivuston ylläpito ja koko sivusto on surkea. Geocache.fi:llä ei ole mahdollisuutta datan noutamiseen käyttäjäkohtaisesti maailmanlaajuisesti taikka kaikkien maailman kätköjen lataus (esteenä mm. palvelinkapasiteetti, kaistan riittävyys, datan ajantasaisuuden pito kohtuullisella tasolla, geocaching.com:n apin räjähdysvaara sellaisessa projektissa jne :) Niinpä ladataan Suomen kätköjen kaikki data ja siitä muodostetaan kätkötietojen lisäksi myös käyttäjien lokit jne. Ulkomaiset löydöt täytyykin itse lisätä mukaan ylläpito-osuudessa.

Tilastojen erikoisuuksia voivat aiheuttaa myös tuplalöydöt koska geocache.fi:n tilastoissa kätköjen tietoja haetaan "anna nämä kätköt" -periaatteella jossa ei osata huomioida mahdollisuutta, että jotain kätköä pitäisikin laskea mukaan kaksi kertaa. Tilastojen lisätilastot -välilehdellä on linkki tuplaloggausten tarkastukseen (voi olla että kun kerkiän siirrän sen ylläpito-välilehdelle jolle se paremminkin sopisi).

Kolmantena on sitten LAB -kätköt, jotka eivät siinä mielessä ole kätköjä ettei niille ole löytöloggausta, löytöpäivämäärää yms. saatavilla eikä myöskään mitään kätköihin liittyviä tietoja (vaikeus, maasto, attribuutit, paikkakunta jne.). Ne ovatkin oma erikoinen lisänsä joka näkyy lähinnä kokonaislöytömäärässä.

Edit: tekstiä muutettu ja loppu poistettu ettei aiheuta ahdistusta taikka unettomuutta taikka syyllistä käyttäjiä. Lisäykset merkitty vihreällä.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”