Talvi ja purkit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 17.10.2008 22:44

Talvi tulee, oletko valmis?

Kyselisin, että onko olemassa mitään yleistä toimintalinjaa siihen, että jos kätköllä ei ole talviatribuuttia, niin onko syytä hakea purkki talveksi pois ja laittaa kätkö hyllylle, vai jättääkö kätkön maastoon tyyliin "saattaahan sen joku löytää tuurilla"?
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

pelleri
Viestit: 42
Liittynyt: La 28.07.2007 19:55
Paikkakunta: Lehmo

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja pelleri » Pe 17.10.2008 22:50

Ainakin itsellä purkit on paikoillaan kesät talvet. Kun tästä Suomen lumitilanteesta ei aina ota selvää.
En kyllä lähtisi niitä hyllyttämään talveksi ajatellen todellakin niin että joku saattaisi jopa käydä niitä etsimässä.
Lähdin kätköilemään, löysin itseni.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » La 18.10.2008 0:40

Näinhän myö poijjaat terhää!!!!!!!!!!
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

SilverQuick
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 15.01.2007 18:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja SilverQuick » La 18.10.2008 14:00

Ja ainakin eteläisessä Suomessa ongelma purkkien lokkaamiseen talvella ei niinkään aina ole lumi, vaan vesi ja jäätyminen. Purkit ja etenkin naamioinnit tuppaavat jäätymään kiinni. Piilopaikkaa valitessa kannattaa siis myös ottaa huomioon se miten (sulamis)vedet valuvat ja mihin kertyvät.

Avatar
Birdaddicted
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 19.12.2007 20:57

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja Birdaddicted » La 18.10.2008 23:54

Itse ainakin olen omiin kätköihin laittanut talviviitteet jos näyttää siltä, että sillä on suuresti vaikutusta.
Birds are world's best indicator in your creation.

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Su 19.10.2008 22:54

Turhaa niitä edestakas raahailla! Itse olen löytänyt monta purkkia joihin on laitettu henkselit hiutaleen päälle, syvässä lumessakin.

iloinen77
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 20.10.2008 22:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja iloinen77 » Ma 20.10.2008 22:52

Muutaman purkin nyt löytäneenä oon pannu merkille, että osassa purkkeja on mustekynät... Nuohan nyt ei talvikeleillä toimi, joten lyijyinen vaihtoehto taitais aina olla parempi. Vaikka onhan kätkönkävijälläkin hyvä olla oma mukanaankin. Ja toisaalta, kun tiedetään, että talvella (noin yleensä) on lunta ja kätköily vähän erilaista, niin kätköpaikathan pääosin kannattais suunnitellakin ajatellen myös talvea.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 20.10.2008 22:58

Talvella ja miksei kesälläkin toimivimmaksi kynäratkaisuksi olen omalla kohdallani huomannut oman "Rite in the Rain" kynän.
Toimii pakkasessa ja kirjoittaa märkäänkin lokipaperiin. Niitä saa täältä http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... egory_id=2
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Vikani
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 13.02.2007 13:02

Re: Talvi ja purkit

Viesti Kirjoittaja Vikani » Ti 21.10.2008 11:17

mikko&sira kirjoitti:Talvella ja miksei kesälläkin toimivimmaksi kynäratkaisuksi olen omalla kohdallani huomannut oman "Rite in the Rain" kynän.
Toimii pakkasessa ja kirjoittaa märkäänkin lokipaperiin. Niitä saa täältä http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... egory_id=2
Tuolla Rite in the Rainin kalleimmalla "Space pen":llähän on hauska historia, kun se kehitettiin NASAn avaruusohjelmaa varten Apollo-lentojen aikaan. Urbaanilegendan mukaan NASA käytti 11 miljoonaa dollaria painottomuudessa toimivan kuulakärkikynän kehittämiseen kun neuvostoliittolaiset ratkaisivat asian käyttämällä lyijykynää. :D Tosiassa uuden kynän tarve taisi liittyä lyijykynän palovaaraan ja siihen ettei alukseen haluttu leijumaan katkenneen lyijyn palasia. Tosin Pedro Duquen mukaan tavallinenkin kuulakärkikynä toimii avaruudessa mainiosti ja venäläiset käyttävät niitä nykyään.

Me on käytetty kätköillessä Schneiderin Slider-mallia. Se on toiminut luotettavasti kesät talvet ja muste on vedenkestävää. Niitä saa miesten Tiimarista viisi kappaletta alle yhden RitR-kynän mustesäiliön hinnan. Voi tunkea taskut täyteen kyniä, niin on todennäköisempää että edes yksi löytyy silloin kun on loggaamassa kätköä. :)

Enemmän aiheeseen liittyen... Ollaan samaa mieltä iloinen77:n kanssa piilopaikkojen valinnasta. Tuntuu että varsinkin valitettavan monet metsäkätköt jäävät lumen alle. Metsässähän on talvisin monesti tosi kaunista, eikä hyttysistä, punkeista tai hirvikärpäsistä tarvitse välittää, niin olisi mukava hakea metsäpurkkeja silloinkin, mutta purkin kaivaminen kinoksesta ei ole kovin hauskaa. Jos vain mahdollista niin piiloa valitessa voisi yrittää huomioida myös talvikelpoisuuden, vaikka se ei välttämättä päällimäisenä ole mielessä jos juhannuksena kätköä tekee.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”