Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 19.10.2008 11:10

Olen viimeaikoina saanut ns. "lunta tupaan" siitä että olen kuulemma huumorintajuton tosikko ja avatarkin on liian usein väärässä paikassa näkösällä ja ukkokin lienee jotenkin feikki jne. Kaiken lisäksi puutun asioihin joihin en saisi puuttua. Toki siinä samalla on tullut myös muuta ojentamista, peiteltyä uhkailua, suosituksia asioista joista minun pitää pysyä erossa .. jne.

Kävin läpi kaikki kirjoittamani kommentit ja yritin ymmärtää mistä tämä käsitys on syntynyt. Näyttää siltä että emme kaikki ymmärrä nettikeskustelun pelisääntöjä samalla tavoin. Yksi pyhimmistä periaatteista keskustelupalstoilla mielestäni on:

Kunnioita muita!
hauku asiaa, älä ihmistä

Mikäli koen tuota periaatetta loukattavan olen kyllä äkäinen kuin rakkikoira, ja saatan kirjoittaa tylynkin kommentin.

Toinen asia johon varmasti jatkossakin tulen puuttumaan (saamistani suosituksista huolimatta) on tapa jossa suoranainen iva/nimittely pyritään verhoamaan huumorin kaapuun. Tällainen on vastenmielistä seurattavaa. Pahinta asiassa on se ettei nimittelyn kohteella ole käytännössä juurikaan keinoja vastata. Mikäli tällaisen "huumorin" kohteeksi joutunut pyrkii jotenkin asiasta huomauttamaan, niin hän saa pian vastaansa "hupiveikkojen" kuoron joka yhteen ääneen ihmettelee:
"Etkö sää leikkiä ymmärrä? :roll:"

Tuttujen kesken naljailu ja kuittailu, jota esim. lokeissa näkee, on luonnollisesti Ihan Eri Asia. Silloin kun keskustelukumppanit tuntevat toisensa ja molemmat ymmärtävät mistä on kysymys, ei asiassa ole ulkopuolisilla nokan koputtamista.

Mikäli vitsailu kuitenkin kohdistetaan tuntemattomiin kätköilijöihin tai peräti johonkin ryhmään kannattaa pitää mielessä että aina joskus metsä saattaa myös vastata, eikä se välttämättä tapahdu silkkihansikkain. Yksi hyvä ohje on: ”Älä kirjoita mitään mitä et olisi valmis myös nokakkain kelle tahansa sanomaan.”

Tämä alustuksena kysymykseen: "Tarvitaanko palstalla keskustelukulttuuria ja muiden kunnioittamista?"

Sana on vapaa, olkaa hyvät ..
Viimeksi muokannut Mukkelus, Su 19.10.2008 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 19.10.2008 11:47

Ihan asiaa puhut. Kiitettävästi on tältä palstalta myös nuo asiattomuudet poistettukin. Turhaa on toisia nälviä, vaikka erimieltä asioista oltaisiinkin. Minusta tuo mainitsemasi linja, siitä mitä kehtaa naamatusten sanoa, on hyvä. Sen verran pieni porukka tässäkin harrastuksessa pyörii, että jossain vaiheessa kohdataan vasrmasti. Sitten on aika nolo fiilis, jos on keskustelupalstalla kirjoitellut asiattomuuksia.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Birdaddicted
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 19.12.2007 20:57

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Birdaddicted » Su 19.10.2008 15:18

Turhaa ei esivalta Bannivaltaa kanna, nettiketti pitäisi lukea jokaisen ainakin kerran. Hyvä alustus, ja hatunnosto sille jolle se kuuluu.
Birds are world's best indicator in your creation.

geocandidate
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 10.06.2008 21:03
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja geocandidate » Su 19.10.2008 18:19

Olen vähän laiska osallistumaan keskuteluun, mutta tämä aihe on niin tärkeä, että on ihan pakko. Aina välillä tuntuu tosi ikävältä lukea kommentteja, joissa lähinnä mollataan niitä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin kirjoittaja. Samalla haukutaan kaikki ne kätköt, joista asianomainen kirjoittaja ei syystä tai toisesta satu pitämään. Mukkelus puhuu asiaa, jos kaikki toimisivat näin, niin kaikilla olisi mukavampaa.

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » Su 19.10.2008 19:16

Mukkelus kirjoitti:Yksi hyvä ohje on: ”Älä kirjoita mitään mitä et olisi valmis myös nokakkain kelle tahansa sanomaan.”
Tuo on mielestäni hyvä ohjenuora. Toisaalta jotkut ovat kärkkäitä sanomaan asiattomuuksia myös päin naamaa. Itse yritän miettiä miltä tuntuisi olla toisen saappaissa, toisin sanoen: kohtele toisia kuten haluaisit heidän kohtelevan sinua. Kiivaan tempperamentin omaavana tuo ei tosin aina onnistu :oops: , mutta YRITÄN kuitenkin. On täälläkin tullut vastaan ilkeäsävyisiä viestejä jotka on nostattanut verenpaineeni kattoon, mutta olen tähän asti onnistunut pitämään suuni kiinni. Koska kuten viivan alla lukee: de gustibus non est disputandum - makuasioista ei voi kiistellä.

Oishan tämä maailma tosi tylsä paikka jos kaikki olisi samaa mieltä kaikesta, mutta oishan tämä maailma kivempi jos oman mielipiteen voisi ilmaista niin ettei samalla loukkaa toista. Jos itsellä on paha olla, niin onko sitä pakko purkaa muihin ihmisiin... :?:

Jaksamista teille kaikille tämän synkän ja sateisen syksyn keskelle :D
De gustibus non est disputandum

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 19.10.2008 19:20

Tottakai keskustelua tervitaan. Mitä siitä tulisi jos kaikki olisivat aina joka asiasta samaa mieltä? Aika lammasporukkaa oltaisiin. Mutta tärkeämpää on se miten keskustelua käydään, asiallisesti ilman herjaavia / loukkaavia kommentteja. Niitä on paljon mukavampi lukea ja kaiken lisäksi rakentavalla tavalla suoritettu keskustelu vie paljon paremmin yhteistä asiaa eteen päin. Tai sitten ei, mutta joka tapauksessa aiheesta silloin keskustellaan.
haittaaks se

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 20.10.2008 10:54

Älä ole Mukkelus huolissasi, esim. Tonny0909:llä on paljon ööh- suoraviivaisempi tyyli vaikka rivien välistä on luettavissa että ihan viksu kaveri hänkin on.
Suvaitkaamme toisiamme, välillä särmikäs kommetti hioo muidenkin maailmankuvaa siloisemmaksi.
Keskustelu ei ole koskaan pahasta kunhan pysytään suurinpiirtein asialinjalla ja halutaan perustella omia mielipiteitä, tarvittaessa niitäkin voi vaihtaa.

Ajattele mitä sanot ettet sanoisi mitä ajattelet.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 20.10.2008 12:52

Tervas kirjoitti:Älä ole Mukkelus huolissasi, esim. Tonny0909:llä on paljon ööh- suoraviivaisempi tyyli vaikka rivien välistä on luettavissa että ihan viksu kaveri hänkin on.
En ole vähäisimmässäkään määrin huolestunut, tai loukkaantunut tai muutenkaan koloontunut, enkä myöskään kohdistanut alustustani henkilöön, vaan puhuin asioista.

Jokainenhan meistä vastaa itse sanomisistaan ja viesteistään. Olen vaan sinä aikana kun olen keskustelupalstoille kirjoittanut (vuodesta 1996) nähnyt useita tilanteita jossa provokatiiviset kirjoitukset ovat saaneet monet hyvät kirjoittajat vaikenemaan ja poistumaan palstalta. Tämä olisi vahinko, koska näillä kirjoittajilla saattaisi olla paljonkin annettavaa sekä harrastukselle että varsinkin aloitteleville kätköilijöille. Tämä on se syy miksi kirjasin tuohon alustukseeni ne kohdat joiden olen todennut yleensä aiheuttaneen palstalta poistumisen. Itse en arvota ihmisiä nettikeskustelun perusteella, siihen tarvitsen muitakin kontakteja. Pidätän kuitenkin itselläni oikeuden kommentoida silloin kun katson siihen aihetta olevan.

Laitan tähän vielä yhden syyn miksi nostin asian esille. Tämä palsta on ikäänkuin näyteikkuna suomalaisten geokätköilijöiden ajatus-/toimintamalleihin. Aina ei ehkä tulla ajatelleeksi että kaikki mitä tänne kirjoitamme on kenen tahansa luettavissa. Lukemiseen ei käsittääkseni vaadita sisäänkirjoittautumista tai rekisteröitymistä. Riittää kun tietää osoitteen. Olisi mukava mikäli keskustelu olisi sen tasoista että se antaa lukijalle hyvän kuvan tästä yhteisöstä ja harrastuksesta. Muuten saattaa toteutua tuo yläpalkissa oleva tokaisu: "Ei pelkästään turha, vaan haitallinen.."

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 20.10.2008 19:27

Mukkelus kirjoitti:Olen vaan sinä aikana kun olen keskustelupalstoille kirjoittanut (vuodesta 1996) nähnyt useita tilanteita jossa provokatiiviset kirjoitukset ovat saaneet monet hyvät kirjoittajat vaikenemaan ja poistumaan palstalta."
Samanlaisia kokemuksia on myös minulla useammastakin foorumista (auto, mp etc). Aina löytyy niitä, jotka haluavat liekittää ja kokevat olevansa mielipiteineen muiden "yläpuolella".
Poikkeuksena näistä on nämä kaksi geofoorumia, joita jostain kumman syystä seuraan aika aktiivisesti. Täällä keskustelun taso on säilynyt järkevänä ja ylilyöntejä ei ole tullut.
Liekö syynä se, että jengi on vähän enemmän tuttua keskenään eikä siis vain pelkkiä anonyymejä nikkejä.
Samoin muut "erikoistuneet" foorumit kuten mm. kurapyora.org pitää sisällään järkevää ja rakentavaa mielipiteenvaihtoa.

Ei tarvitse kuin testata esim. Suomi24 saittia melkein miilä tahansa aiheella, niin sinut haukutaan jos vaikka miksi muutaman replyn jälkeen.
Ihmiset ovat persoonia ja meitä on tämän pallon kamaralla n. 6 miljardia, joten joka lähtöön löytyy.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 20.10.2008 20:34

Joo, mulla nyt on sellainen tyyli niinkun eräässä kirjassa sanotaan "Asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kun Ellun kanat."

Eli saatan kirjoitella täällä vähän mitä sylki suuhun tuo ja jopa katua jälkeenpäin, mutta sitten kun kätköä rakennetaan ja etsitään niin siinä jää se perseily pois. Ettei tarvi pelätä että teen vittuuksissani kätkön jonnekin juoksuhiekkaan, Pripyatiin tai urkuharmooni (Poljettava)- liikkeeseen.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 20.10.2008 20:55

Tonny0909 kirjoitti:Eli saatan kirjoitella täällä vähän mitä sylki suuhun tuo ja jopa katua jälkeenpäin...
Tonny0909n postaukset poikkeavat usein totutusta puoliasiallisesta linjasta ja ainakin minun mielestäni hyvä niin. Väriä tämä foorumi kaipaakin. Joillakin saattaa vanne kiristyä entisestään
niitä lukiessa, mutta mulla kiristyy lähinnä vain poskipäiden lihakset vetäessään suutani virneeseen. Tulta en ole Tonnyn viesteissä juuri huomannut. Muutamien hänen viestien vastineissa on tosin lievä napalmin tuoksu ollut :D

Kuten V-M Loiri aikoinaan totesi "Maailman kaunehin kukka on huumorin kukka" joten antaa kaikkien viestien kukkia.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 20.10.2008 22:35

...ja jatketaan vielä samalla linjalla. Jos Tonny0909 on rajoja rikkova provokaattori, niin mikko&sira:lla on taasen diplomatian armolahja. Ja sellaisia tässä maailmassa tarvitaan, muitakin kuin Nobelin saanut Mara.

Ja ne, keitä Tonnyn tyyli häiritsee, käykää katsomassa geokätköilyn opetusvideot. Niissä mies laittaa itsensä naurunalaiseksi tavalla, jolla moni ei uskaltaisikaan. Ne katsottuaan ei kyllä voi olla kenellekään vihainen :lol:
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Tarvitaanko keskustelukulttuuria?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 21.10.2008 4:48

Haaskalintu kirjoitti:Jos Tonny0909 on rajoja rikkova provokaattori, niin mikko&sira:lla on taasen diplomatian armolahja. Ja sellaisia tässä maailmassa tarvitaan, muitakin kuin Nobelin saanut Mara.
Miten ihmeessä tämä keskustelu on siirtynyt sivuraiteelle ja on alettu puhua nimeltä mainiten henkilöiden tyyleistä. Minusta ainakin on ihan yhtä ikävää lukea ivallinen kommentti ihan kenen tahansa viestistä, olkoon kyseessä sitten joku "Mara" tai vaikka "Kokkelus".

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”