Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 22.03.2009 21:19

Tänään loggasin 32 kätköä. Rahaa meni 5€ Vihtis83:lle bensarahaa ja omalla autolla hain kaksi Hollolasta muun menon ohella joten en laske niistä koituneen kuluja. Ai joo! Minulla oli tänään Tervakosken reissulla firman puolesta saadut työkengät, pitkävartiset Sievin talvikäyttöön olevat työkengät. Ne kului toki hieman, mutta minulle ei koitunut kuluja. Jalassa oli niin ikään firman työhousut. Sellaiset haalarimalliset talvihousut. Ne kului hieman pyllystä kun istuin autossa ja oikean jalan polven yläpuolella oleva kangas kului hieman kun loggailin korpossa. (Korkea Polviasento). Mutta niistä ei tullut kuluja. GPS:n latasin yösähköllä edellisenä yönä ja eväänä oli vettä. Eli jos laskee, että kätköilin tänään täydet 18 väylää ja lisäksi täydet 9 ulos ja vielä 5 sisään, niin joka väylälle tuli hintaa niin vähän, että näppäimistössäni ei ole edes niin pieniä numeroita. (Pienin on 1 jos nollaa ei lasketa ja hinnaksi tulee alle 1)
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

KOO
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 10.11.2008 17:11

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja KOO » Su 22.03.2009 21:41

Totta on toinenkin puoli. Jos uusi kätkö ei ole 20 km säteellä, pitää olla aika pitkä draiveri lähteä vaikka polkupyörällä, sillä kaikki paitsi kuntoilu on turhaa. Jos haluaa logata, eli päästä puttaamaan, pitää olla tietokoneella vähintään puoli tuntia etukäteisaikaa, jotta ehtii katsoa karttaa ja kirjoitella numerot kepsiin. Jos käyt väylällä kirjastossa, missä se on ja onko auki?
Sitä paitsi kaikkia ei homma kiinnosta, koska olet aina koneen varassa.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 22.03.2009 22:05

KOO kirjoitti:Totta on toinenkin puoli. Jos uusi kätkö ei ole 20 km säteellä, pitää olla aika pitkä draiveri lähteä vaikka polkupyörällä, sillä kaikki paitsi kuntoilu on turhaa. Jos haluaa logata, eli päästä puttaamaan, pitää olla tietokoneella vähintään puoli tuntia etukäteisaikaa, jotta ehtii katsoa karttaa ja kirjoitella numerot kepsiin. Jos käyt väylällä kirjastossa, missä se on ja onko auki?
Sitä paitsi kaikkia ei homma kiinnosta, koska olet aina koneen varassa.
No jos ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. Se että ei kiinnosta, ei tarkoita, että tämä olisi kallista. Pakkoko sitä kätköä on yli 20km päästä lähteä hakemaan. Voi odotella, että niitä tehdään lähemmäksi tai hakea kätköjä kauempaa, kun tulee muutenkin sinne reissua. Tietenkin tähän saa rahaa uppoamaan ja olen itsekin upottanut melkoisen läjän, mutta se on ollut puhtaasti vapaaehtoista. Erittäin paljon helvemmallakin olisin selvinnyt, jos olisin halunnut. Itseasiassa en olisi joutunut hankkimaan mitään, mitä minulla ei ennestään ollut. Kännyssä oli gps, tietokone ja nettiyhteys on ollut 90-luvulta ja vaatteitakin olen tottunut päälläni pitämään jo ennen kätköilyharrastusta.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Su 22.03.2009 23:46

Tällä kätköilyharrastuksella on "juppilajehin nimeltä golf" ero kuin yöllä ja päivällä! Tämä harrastus lukeutuu ns. yksilölajeihin, jossa ei olla tekemisissä muiden alan harrastajien kanssa suorituksien aikana (joskus ehkä muulloin). Vaatetuksellakaan ei oikein tässä lajissa ole niin suurta näytön paikkaa kuin golfissa, kun golf-housut korvataan haalareilla. Drinkkipaikatkaan eivät ole kovin lähellä, jotta vaatetus olisi niin tärkeässä asemassa!
Lisäksi kaikki suoritukset Geokätköilyssä julkaistaan kansainvälisesti kaikkien tietoon poiketen golf-harrastajien suorituksista.
Vielä yksi oleellinen ero on että heidän käyttämänsä reitti on hyvin merkitty maastoon (= yleensä tasaisempi kuin tässä harrastuksessa)!
Harrastuksien kustannuserot luulisi olevan suurinpiirtein kaikkien hahmotettavissa. Jospa joku golfin harrastaja kertoo totuuden!?





Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
Finyoyo
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 01.10.2008 21:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Finyoyo » Su 22.03.2009 23:59

Hohhoijaa... :(

... minun mielestä on kerrassaan loistava mietelause tuo "antaa kaikkien purkkien kukkia..." - sama asenne sopisi tähänkin.

Mukava on, kun lumi sulaa ja kohtapa väylätkin vihertää. Ei muuta kuin bägi kyytiin ja kierrokselle. Ulkoilun ohessa yleensä saan nauttia mitä parhaimmasta seurasta ja toisaalta "kasvattaa itseäni" paremmaksi pelaajaksi. Aikaslailla samoja juttuja tulee mieleen myös kätköilystä.

Niinpä... yhtenä päivänä golffaamaan ja seuraavana/edeltävänä päivänä sitten kätkölle. :D
Finyoyo

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 23.03.2009 8:25

~Heikki~ kirjoitti:-Varakas: Ei en ole (onko kukaan koskaan kuullut varakkaasta opisklijasta?)
Kela on. Ovat perineet takaisin maksettuja opintotukia suurten tulojen takia. :)
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » Ma 23.03.2009 10:21

ilkant kirjoitti:
~Heikki~ kirjoitti:-Varakas: Ei en ole (onko kukaan koskaan kuullut varakkaasta opisklijasta?)
Kela on. Ovat perineet takaisin maksettuja opintotukia suurten tulojen takia. :)
Kelalla on pitkät perinteet viattomien opiskelioiden häiritsemisessä, joten en pitäisi sitä mitenkään objektiivisena lähteenä ;D
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 23.03.2009 10:50

Onneksi on vielä olemassa taho (KELA) joka palauttaa pilvilinnoissa elävät opiskelijat reaalimaailman puolelle. :D

ChainTiger
Viestit: 5
Liittynyt: La 21.03.2009 13:50

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja ChainTiger » Ma 23.03.2009 14:08

Taisinpa esittää osuvan kysymyksen kun tuli näin paljon mielipiteitä! *he he hee*

Asia on niin, että jos vapaat tulot kuussa jäävät jatkuvasti 150 euroon (siitä miinus ruoka, lääkkeet, vaatteet ja kodinhoito) niin ei *todellakaan* ole varaa ostaa ihan tuosta vaan satojen eurojen arvoisia varusteita. Kaikki on kovin suhteellista. Siellä kun citymaasturissa piereksii niin tonni on pikkurahaa jolla voi vaikka sytyttää tupakan. Toiselle se on kokonainen omaisuus.

Jos joku ihan tosissaan suosittelee netin käyttöä kirjastossa niin hän ei ilmeisesti sitä ikinä tee itse. Ei siellä pysty keskittymään mihinkään kun ulkomaan elävät huutaa, kakarat mölisee ja koko ajan joku vahtaa olan yli. Aikaa saa varattua max. 2 h, pvä, yleensä vain 1 h. Siinä ajassa pitää ehtiä tekemään kaikki pakkopuuhat kuten laskunmaksut ja sähköpostiviestintä virallisille ja epävirallisille tahoille. Ei paljon ehdi muuta kun on jo seuraavan vuoro. Ja sitten on vielä sekin että kaikkialla eivät kaikki nettipalvelut toimi. Esim. kartat eivät useinkaan toimi julkisilla koneilla.

Intoa olisi vaikka mihin, mutta varaa ei mihinkään. On se niin sääli kun on levottomat jalat ja valoa nupissa, mutta ei pääse käyttämään niitä kun kaikki epätodennäköisetkin harrastukset on suunniteltu rikkaille.

Avatar
~Heikki~
Viestit: 65
Liittynyt: Su 06.04.2008 13:50

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja ~Heikki~ » Ma 23.03.2009 14:18

Geovius kirjoitti:Onneksi on vielä olemassa taho (KELA) joka palauttaa pilvilinnoissa elävät opiskelijat reaalimaailman puolelle. :D
[Offtopic] Mitä vikaa on pilvilinnoissa? Eipähän ainakaan tarvitse maksaa vuokraa ;D [/Offtopic]


Totta, netin käyttö kirjastoissa on oikeasti aika helvetillistä (ei en kiroa, vertaan sitä k.o paikkaan) eikä tunnissa tosiaankan tahdo ehtiä muuta kuin vain pakolliset asiat. Ja tosiaan kun internetin käyttöä vaaditaan harrasteeseen niin olemassa on oikea ongelma. Varsinkin kun tulosteet (kartat, kätkökuvaukset) tapaavat vielä maksaa (eivät ehkä hunajaa ja mansikoita, mutta maksavat kuitenkin). Eli jospa paukauttaisimme viisaat päämme yhteen ja keksisimme jonkinlaisen ratkaisun?

Kuten todettu varusteet eivät nyt loppujen lopuksi iso ole ongelma, itse olen oikeastaan tuhonnut vain yhdet housut kätköillessä (juu, pesemällä niitä liian usein... :D). Kaikki muu on kestänyt enemmän tai vähemmän hyvin vaikka on tullut möngittyä ja kiipeiltyä ties missä..
Lyön vetoa olevani ainoa henkilö geokätköilyn historiassa, joka on saanut komentavalta (armeijan) upseeriltaan komennon: Etsi, MARS MARS! (Viitaten siis geokätköön). Jos joku todistaa toisin, sitoudun tarjoamaan hänelle perinteiset munkki kaffet.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 23.03.2009 14:33

ChainTiger kirjoitti:Ja sitten on vielä sekin että kaikkialla eivät kaikki nettipalvelut toimi. Esim. kartat eivät useinkaan toimi julkisilla koneilla.
Lupaan syödä jonkun jos Kansalaisen Karttapaikka ei toimi julkiselta koneelta.

Mitä tulee muihin niin, ymmärrettäväähän tuo harmistuminen on. Uskoisin kuitenkin että useimmilta paikkakunnilta löytyy seuraa jotka mieluusti ottavat harrastuksesta innostuneita mukaansa kätköilemään tai muuten tekemään asiat mahdollisimman helpoiksi. Väittäisin kuitenkin että tätä harrastusta on mahdollista harrastaa erittäin pienellä budjetilla ja nauttia siitä täysin rinnoin (en varsinaisesti usko että budjetti moiseen vaikuttaa)

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 23.03.2009 15:05

Tämän voisi päättää vaikka niin, että jos tähän harrastukseen ei ole varaa niin ei voi mitään.
Elämä ei ole reilua sillä meilläkään ei ole varaa harrastaa montaa sellaista juttua joka kiinnostaisi.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 23.03.2009 16:03

Geovius kirjoitti:Tämän voisi päättää vaikka niin, että jos tähän harrastukseen ei ole varaa niin ei voi mitään.
Elämä ei ole reilua sillä meilläkään ei ole varaa harrastaa montaa sellaista juttua joka kiinnostaisi.
Komppi.
Jos tähän harrastukseen ei ole varaa, ei se tarkoita, että harrastus on kallis, vaan ihmisellä on silloin poikkeuksellisen vähän rahaa.Mihin tahansa harrastukseen verrattuna tämä on edullista..
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Ronttimus
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 10.03.2009 14:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Ronttimus » Ma 23.03.2009 16:13

Hih, minua ainakin naurattaa se että kätköilyä ei voi harrastaa kuin varakkaat! :lol: Minustahan tämä on suunnattoman edullinen harrastus kun ei vaadi muuta kuin gps:n hankinnan (edit; ja tosiaan ei ole välttämätön sekään), senkin tein isäni kanssa puoliksi kun hänelläkin ont arvetta sille veneillessä ja metsästäessä. Tietokone minulla oli jo, samoin nettiyhteys. Autokin on persiin alla kun ei tuolla maalla oikein voisi muuten asua. Bensaa säästää suunnittelemalla kätköreissut muiden hommien oheen ja samalle suunnalle. Vaatteetkaan ei tuota ongelmia kun ulkoilen muutenkin paljon ja voin kätkön rymytasosta riippuen valita kuteet väliltä aivan sama vaikka tuhoutuu-ei likaannu tippaakaan.

Vaan huono kai minä olen sanomaan kun olen ikäni harrastanut toista "eliittilajia" eli hevosia ja ratsastusta. Opiskeluaikana tein töitä niin että sain elätettyä myös oman hevosen vieraan tallissa ilman kenekään apua, palkallani ja opintolainalla. päälle hoitui koulu helposti, eipähän tarvinnut viikonloppuja juosta kartsalla pämppäämässä. Nyt pihassa on omassa tallissa jo monta hepolaista. Ja edelleen pystyn maksamaan asuntolainani ja elämiseni ihan yksin keskitason palkalla, samoin lukuisat lemmikkini elävät melko paksuissa oloissa ja hyvin huolehdittuina. Kukin harkitsee itse prioriteettinsa ja minkä eteen on valmis töitä tekemään. Minä valitsin että haluan harrastaa, saada siitä henkireikäni arjen jaksamiseen ja olen sen eteen aina tehnyt töitä. Jokaisen harrastuksen kulut saa menemään juuri niin överiksi tai juuri niin pieneksi kuin haluaa, jokainen tekee nekin ratkaisunsa itse mihin on valmis. Golf on minusta kuluillaan aika kaukana tästä harrastuksesta...
Viimeksi muokannut Ronttimus, Ma 23.03.2009 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 23.03.2009 16:38

Ja jos rehellisiä ollaan niin ei se Golfkaan ole nyt niin kovin kallis laji. Toki siihenkin saa massia uppoamaan siinä missä tähänkin lajiin, jos niin haluaa tehdä.

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ma 23.03.2009 17:02

pailakka kirjoitti:Uskoisin kuitenkin että useimmilta paikkakunnilta löytyy seuraa jotka mieluusti ottavat harrastuksesta innostuneita mukaansa kätköilemään tai muuten tekemään asiat mahdollisimman helpoiksi.
Komppi.
Aika vaikea tätä on harrastaa täysin nollabudjetilla ja vielä mukavasti. Jonkun ystävällisen kätköilijän seuraan liittyminen voisi olla hyvä vaihtoehto. ChainTiger on löytänyt yhden kätkön Oulusta, joten lienee sieltä päin kotoisin.

Kiinnostaisi myös kuulla hyviä ideoita miten homman saa hoidettua halvalla ja vielä minimoiden epämukavan kirjastossa surffailun. Mulla ei ole hyviä ideoita. Ainoa mikä tuli mieleen on että jos sattuu omistamaan kännykkäkameran tms., niin sillä voi ottaa tietokoneen ruudulta kuvan kartasta ja kätkön kuvauksesta. Jos ei moista laitetta ole niin eipä tästä ole vinkiksi...

KOO
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 10.11.2008 17:11

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja KOO » Ma 23.03.2009 23:08

Dragonfly Vet kirjoitti:
KOO kirjoitti:, Pakkoko sitä kätköä on yli 20km päästä lähteä hakemaan. Voi odotella, että niitä tehdään lähemmäksi tai hakea kätköjä kauempaa, kun tulee muutenkin sinne reissua. ,
Joo, on todellakin pakko jos ei asu eteläisellä kaupunkialueella.
Yksi juttu on kätköillessä tutkimatta: Kuinka monta kertaa käyt samalla kätköllä?
Leikkimielisyys ja lapsellinen vouhotus jota kätköilyyn liittyy, pitävät mielestäni tätä harrastusta yllä. En kai minäkään muuten kätköilisi!

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 23.03.2009 23:59

Joskus kun ei jaksa lähteä metsään hakemaan purkkeja niin teen niin, että pyydän meidän kartanon palvelijaa, siivoojaa, hovimestaria, puutarhuria, lastenhoitajaa tai sitten naapuritilan markiisikreiviä piilottamaan purkin joko meidän kartanoon, talvipuutarhaan tai viinikellaristoon ja sitten haen stablelta jonkun meidän huippusuvun ravihevosen ja lähden sillä ratsastaen etsimään purkkia. Kettujahtiin tarkoitettu uskollinen koiralauma on usein mukana. Joskus piilottaja tekee kepposen ja ajaa hänen työsuhde- Maybachilla vähän kauemmaksi piilottelemaan, mutta kyllä minä olen melkeen aina sen sitten löytänyt. Näin voi kätköillä ilman gps- laitteita ja tietokonetta. Halvemmalla siis!
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 24.03.2009 0:01

KOO kirjoitti:
Dragonfly Vet kirjoitti:
KOO kirjoitti:, Pakkoko sitä kätköä on yli 20km päästä lähteä hakemaan. Voi odotella, että niitä tehdään lähemmäksi tai hakea kätköjä kauempaa, kun tulee muutenkin sinne reissua. ,
Joo, on todellakin pakko jos ei asu eteläisellä kaupunkialueella.
Yksi juttu on kätköillessä tutkimatta: Kuinka monta kertaa käyt samalla kätköllä?
Leikkimielisyys ja lapsellinen vouhotus jota kätköilyyn liittyy, pitävät mielestäni tätä harrastusta yllä. En kai minäkään muuten kätköilisi!
Juu, mutta onko sitä kätköä edelleenkään pakko lähteä sieltä vartavasten hakemaan? Minä ainakin olen laittanut gepsiin sellaisten kätköjen koordinaatteja, jotka aion hakea, kun satun muuten riittävän lähelle. Jos taas haluaa jonkun uuden kätkön heti hakea, on kyse hoppuilusta ja halusta, ei siitä että tämä harrastus on väkisin kallista. Vähän niinkuin lumilautailu. Jannut laskee itse tehtyjä tai urbaaneja reilejä ym. aivan ilmaseksi tai käy Lapissa lentokoneella joka viikonloppu. Molemmissa tapauksissa harrastetaan aivan samaa lajia. Toinen on välineitä lukuunottamatta ilmaista ja toinen maksaa maltaita. Kukaan ei varmasti väitä etteikö kätköilyyn uppoaisi rahaa. Itse olen arvioinut löydetyn kätkön hinnaksi noin 10€, mutta halutessa tätä voi harrastaa hyvinkin halvalla.

Toiseen kysymykseen vastattakoon, että varsinaisesti kätköllä en käy kuin kerran sen löydettyäni, mutta oikein hienolle paikoille palaan muutenvain.

Sitten vielä idea halpiskätköilyyn. Pitää ostaa riittävän tarkka kartta, johon merkitsee kynällä kätköjen paikat.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko tämä homma niinkuin nuorten varakkaiden golf?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 24.03.2009 0:02

Tonny0909 kirjoitti:Joskus kun ei jaksa lähteä metsään hakemaan purkkeja niin teen niin, että pyydän meidän kartanon palvelijaa, siivoojaa, hovimestaria, puutarhuria, lastenhoitajaa tai sitten naapuritilan markiisikreiviä piilottamaan purkin joko meidän kartanoon, talvipuutarhaan tai viinikellaristoon ja sitten haen stablelta jonkun meidän huippusuvun ravihevosen ja lähden sillä ratsastaen etsimään purkkia. Kettujahtiin tarkoitettu uskollinen koiralauma on usein mukana. Joskus piilottaja tekee kepposen ja ajaa hänen työsuhde- Maybachilla vähän kauemmaksi piilottelemaan, mutta kyllä minä olen melkeen aina sen sitten löytänyt. Näin voi kätköillä ilman gps- laitteita ja tietokonetta. Halvemmalla siis!
:lol: :lol: :lol: :lol:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”