Asenne mysteihin hukassa?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Asenne mysteihin hukassa?

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » La 09.03.2013 13:56

Black_Island kirjoitti:Mutta: jokainen saa tehdä ihan sellaisia mysteereitä kuin itse haluaa!
Ihan aluksi totean, että olen täysin samaa mieltä Black_Islandin kanssa.

Mitä noihin solmuihin tai paremminkin niiden nimiin tulee, niin ei niille ole olemassa "oikeita" nimiä. Solmujen nimet vaihtelevat ihan sen mukaan kuka niitä käyttää ja jopa missä päin Suomea se solmuntekijä asuu. Esim. kalastaja, ammattimerimies, purjehtija, sotilasmerenkulkija, metsuri, rekkakuski, rakennusmies, maanviljelijä, vuorikiipeilijä, hevosmies, poromies, koiravaljakkokuski jne jne käyttävät joistain tietyistä solmuista aivan erillaisia nimiä vaikka se kyseinen solmu on yksi ja sama. Jokaisen käyttäjäryhmän antama nimi jollekin tietylle solmulle on ihan yhtä oikea kuin toisen porukan antamakin.

Paras tietämäni solmukirja on Clifford W. Ashleyn kokoama: "Ashley Book of Knots", joka sisältää vajaa 4000 (juu-u, noin nelisen tuhatta) eri solmua ja siinä on joissain tapauksissa esitetty samalle solmulle useita eri käyttäjien antamia nimiä. Kaiken kaikkiaan kirjassa on 7000 eri nimikettä kun kaikki variaatiot ja synonyymit on ynnätty yhteen.

Tämän keskustelun herättämän uteliaisuuden vuoksi ratkaisin mysteerin, vaikka en ihan lähiaikoina tule sitä etsimään toiselta puolen Suomea. Mitä siihen tulkinnanvaraisuuteen tulee, niin viittaan vain edellä olevaan kirjoittamaani. Ei kuvausta minun mielestäni ole mitään syytä muuttaa. Se on hyvä sellaisenaan. Pidin PaavoN:n tekemästä solmumysteeristä, sillä minusta se oli ajatuksella tehty :D

... ja joku toinen voi olla asiasta taas ihan eri mieltä :roll:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”