Kätköntekijän kriteerit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Ti 25.06.2013 17:38

Jos kätköt asetetaan janalle niin että vasemmalla on tusina purkit ja oikealla helmet niin viime talvena kävi sellainen omituinen juttu että jana mielessäni piteni. Tarkemmin se piteni n.100 kertaiseksi. Tästä johtuen n.60-80% Suomen purkeista on nykyään minulle näitä niin sanottuja tusinoita. Esim. kirkot, rautatieasemat, 0km, kivet, kökkäreet, ns. luolat jne. listaa voi jatkaa aika pitkään. Tarkoitan vai että kokomuksen myötä tuo janan pituus saattaa henkilöillä kasvaa ja se mikä on toiselle tusinaa on toiselle aarre. Itse hain uran alkuvaiheessa Lohjalta erästä microa liikennemerkistä vissiin 5 kertaa ja laitoin jo huoltopyyntöäkin menemään kun ei löytynyt. Kun se sitten vihdoin löytyi on se edelleen yksi mieleenpainuvimmista löydöistäni vaikka paikka, purkki ja idea on itselle edelleen täysin mitään sanomaton.

Ei oo aina niin helppoo ja yksinkertaista.

Jykk€

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ti 25.06.2013 19:59

Minulle tärkein kriteeri on sijainti, sijainti, sijainti. Ja sama englanniksi: Geocaching is just like real estate - location, location, location!
Sijainti voi olla laaja maisema, minkä takia monet kätköni ovat kalliolle meren äärellä. Toisaalta joku mielenkiintoinen kohde (rakennus, museo,...), jonka voi esitellä kätkön avulla. Omasta mielestäni "mielenkiintoinen" voi tietysti jonkun mielestä olla tylsäkin. Urbaanikätköjä vältän, koska en sallaisia halua itse etsiäkään.

Muita kriteereitä on se, että purkki on mahdollisimman iso ja helposti piiloitettu. Oma suosikkipiilotukseni on monien parjaama "pakasterasia kiven alla". Teen ja haen niitä mieluiten.
Lisäksi kuvaus täytyy olla ainakin pieniltä osin englanninkielinen - on todella ikävää olla ulkomailla jonkun selvästi erityisen paikan äärellä ja kuvauksesta ei tajua sanaakaan.

Mysteereitä en juurikaan harrasta. Mysteerin kriteerinä pidän sitä, että mysteeri liittyy kätköpaikkaan. En tee mysteeriä vain mysteerin vuoksi, vaan siksi, että haluan esitellä paikan/reitin/asian, jonka mysteerin kautta tulee mielenkiintoisemmaksi.

Olen tehnyt myös pari multikätköä. Niissä kriteerinä oli se, että esittelemisen arvoiselle alkupisteelle ei saanut hyvin piilotettua kunnollisen kokoista kätköä. Lisäksi multin avulla voi ohjata (lue:pakottaa) kätköilijä kulkemaan tiettyjä reittejä. Laskuja multeissa ei saa olla, vaan olen antanut seuraavat koordinaattivaihtoehdot suoraan kuvauksessa. (Toinen multeistani oli aluksi laskumulti mutta iän myötä tulin järkiini.)

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten: en haeskele kätköilleni paljon kävijöitä tai favourite-pisteitä. Jos favoja haluaa, niin laittaa kätkön vilkkaaseen paikkaan, viemäriin tai puunlatvaan joku näppärästi askarreltu mikropurkki ja johan kilisee :D

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja 1jone » Ti 25.06.2013 20:06

Kannampas korteni kekoon tähän topikkiin, vaikka en kunnollinen kätkön tekijä viellä olekkaan.
Oma Kriteerini on lähtökohtaisesti se että kätkön pitää tarjota etsijälleen jotain.
Oma kompastuskiveni on se, että ensimmäinen oma tekele onnistui niin pirskatin hyvin, että se pisti riman aika korkealle omiin purkkeihin.
Tosin olenkin vasta tehnyt pari tradia ja yhden helpon myssen.
Koska hyvät paikat jotka ovat esittelemisen arvoisia, alkavat olla todella harvassa Riihimäen seudulla, on pakko yrittää jotain muuta.
Esikoiseni kuuluu alphabet sarjaan, joten se piti tehdä kaikkien saavutettavaksi.
Halusin tehdä siitä kuitenkin hieman erikoisen siinä hienosti onnistuen.
Huoltovapaus oli mielessäni jo alusta asti, joten sään kestävä logi oli ainoa mitä ajatella.
Kätkörasiakin on mainoksen mukaan "kelluva" joten pitäisi pysyä kuivana.
Spoilaamatta siitä ei juuri muuta voikkaan sanoa.
Toinen kätköni on suunnattu kiipeilystä pitäville geokätköilijöille.
Päinvastoin kuin esikoiseni, tein camosta ilkeästi ilkkuvasti ja kiusaavasti näkyvän.
Camo suojaa varsinaista kätkörasiaa säärasituksilta, mutta writeinrain logi on tässäkin silti.
Tämän kätkön haasteena onkin se purkille pääsy, ja siihenkin halusin jotain erilaista tehdä, joihin olin siihen mennessä itse törmännyt.
Kolmas kätköni on ylhäiset purnukat miitin muistokätkö, joka luonnollisesti miitin teemaa seuraten on kiipeilyä vaativa kätkö.
Kätköä tehdessäni alkoi itseäni harmittamaan, että olin tekemässä tylsää purkkia puuhun.
Helppo kipuaminen ylös ja alas ei tarjonnut mitään innostavaa.(tusinakiipeilykätkö)
Camokin oli suoraa kopiointia edelliseltä tekeleeltäni, joten turhauduin ja meinasi mennä fiilis koko purkin tekemiseen.
Siitä se ajatus mysteerin tekoon sitten tulikin.
Taas tuli ongelmaksi se, että kaikkien pitäisi kuitenkin pystyä ratkomaan se.
Pienellä pähkäilyllä teemaan sopiva ideakin työstyi hyvin.
Mieliala koheni ja sain aikaiseksi camoon pienen piristeenkin purkilla kävijöille.
Writeinrain ja tiivis purkki camon alla toimii siis tälläkin kätköllä.
Ideoita uusiin kätköihin on useita ja yhtä yhteistyö projektiakin olisi mielessä.
Jalkavamma pisti fyysisesti haasteellisemman toiminnan jäihin toistaiseksi.
Kunhan tästä kuntoudun, on lisää tulossa kiipeilyn merkeissä.

vernon
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 04.05.2010 15:54

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja vernon » Ti 25.06.2013 20:25

Pitää nyt osallistua tähän keskusteluun kun on noita kätköjä tullut tehtyä näemmä kolmanneksi eniten suomessa. Alussa kun noita alkoi tehdä niin oli selvää että jotain näytettävää pitää olla tradeissa. Mysteerit tuli alussa tehtyä sillä silmällä että loppupaikalla on jokin yhteys mysteerin aiheeseen. Mutta raja tulee siinä vastaan aika nopeasti. Ei ole enää paikkoja joihin saisi aina mysteerit natsaamaan. Ja mielestäni mysteereiden loppupaikalla tietyn tyyppisissä jutuissa ei ole mitään väliä missä ne on. Parempi että ne eivät vie tilaa ainakaan joltain toiselta järkevältä tradilta. Kyllä myös täytyy myöntää että jos kriteereinä purkin paikalle pitää olla jotain hienoa näytettävää niin homma loppuu kohta. Kohta on kaikki näytettävä näytetty. Jossain vaiheessa 160 metrin rajan on lyhennyttävä tai homma tyrehtyy. Toiseksi myös täytyy antaa nuhteita kätköillä kävijöille pääasiassa hunttereille. Jos olen tehnyt jonkun kätkön ja kaikki perustuu hienoon näköalaan tai muuhun nähtävään, niin kyllä on turhauttavaa kun porukat menee pilkkopimeällä ja eivät nää hevon...uu siellä. Ja nuo jotka ei ensin vaivaudu lukemaan edes kätkökuvausta vaan polkevat menemään purkilta toiselle pisteet mielessä niin voi voi. Turha on valittaa asioista. 131 purkkia laitettu ja 916 eri nimimerrkiä niillä on käynyt. 7854 löytöä on niistä tehty. Ei ne varmaan kaikkia miellytä mut ei voi mitään. Hyvää kätköilykesää kaikille!

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 25.06.2013 20:29

Kajsa70 kirjoitti:
Jos kuvausta ei viitsi lukea ennen kätkölle menoa, on tusinapurkkinsa ansainnut.
Näin juuri! Sitä saa mitä tilaa.
Tämä on totta, mutta sehän nyt ei ollut se perimmäinen ajatus keskustelun kululle :wink:
Jos keskustelun olennainen kysymys on tuo, millä perusteella kätköjä itse kukin tekee niin, omalta osaltani yritän tehdä monenlaisia, mutta yritän välttää toistamasta jo näkemiäni ideoita, paitsi jos esikuva on sen verran kaukana ja niin hyvä, että se idea kestää kopioinnin. Tradeja olen pistänyt paikkoihin, joissa olisin itsekin halunnut käydä kätköä etsimässä. Mysteerien aiheet tulevat usein jostain, mihin on ollut hauska perehtyä ja mitä on ollut mielenkintoista tutkia tai sitten niitä kieroja savolaistyyppisiä, joissa lukijaa vedätetään kuvittelemaan asiat toisin kuin mitä tekstissä lukee :D

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja pipsa » Ti 25.06.2013 23:17

itsellä on tällä hetkellä vain yksi aktiivinen kätkö. alussa tuli tehtyä enemmän sellasia aloittelijan kätköjä, niinkuin varmaan aika monet meistä ovat tehneet :) miehen kanssa tuli myös muutama yhdessä piilotettua, joista pari on vielä elossakin. kun innostus välissä hiipui tuli annettua kätköt adoptioon paitsi tuo, joka on edelleen olemassa, mies antoi kaikki, kun ei varsinaisesti enää harrasta ollenkaan (vaikka joskus mun perässä johonkin purkille raahautuukin).

tähän omaani olen varsin tyytyväinen ja se kun on ollut pääkaupungissa varsin vilkkaalla paikalla jo melko monta vuotta on jotenkin oppinut arvostamaan pysyvyyttä :) toivottavasti purkki saa olla paikoillaan vielä monta vuotta eteenpäinkin.
itse olen jokaisesti favosta pyyteettömän onnellinen ja pakko tunnustaa, että osittain jopa kaivelee se, että kätkön perustamisen aikaan favoja ei vielä ollutkaan, jolloin ehkä muutama potentiaalinen piste on jäänyt saamatta.
uskon siis, että favojen saaminen kertoo onnistumisesta.

olen about vuoden verran kypsytellyt ideaa uudesta kätköstä, mutta en oikein ole osannut päättää, että haluanko tusinakätköä tehdä vai jotain erikoisempaa. paikasta on ajatus kyllä.

itse tänään, kun ajelin fillarilla kätköltä kotiin hyttysenpuremien peitossa, housut haaruksiin asti märkänä, kengät litimärkänä ja aivan kaiken maailman metsän töhnässä - pohdin että pakko tästä lajista on tykätä, kun silti jaksaa hymyillä, kun tulee kotiin löytö plakkarissa. toinen ajatus oli, että vaikka purkki olisi kuinka "tusina" niin silti tuntuu kivalta löytää purkki, arvostan siis oikeesti kaikkia purkkeja. eihän noita löytöjä vielä niin paljoa olekaan, vaikka vuosia on muutama jo kertynytkin.
toki se harmittaa, jos kätköä ei huolleta ja siihen se arvostus aika pitkälle perustuukin. olkoon ihan millanen purkki ja ihan missä vaan (jossain rajoissa toki), mutta jos omistaja jaksaa pitää purkista huolta niin se on mulle mieluinen löytö.
- pipsa -

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ti 25.06.2013 23:42

Hmm... onkohan minulla sitten hieman poikkeava suhtautuminen kätköjen tekemiseen...

Nautin suuresti peruslaadukkaiden kätköjen hakemisesta mielenkiintoisista ja hienoista paikoista. Melko alkuvaiheessa harrastusta huomasin vain, että sellaisia kätköjä tekee jo moni ja vieläpä melko hyvin, joten koin ettei itselläni ole suurta syytä työntää lusikkaani samaan soppaan. Niinpä olen tehnyt ja julkaissut kätköjä vain kun olen saanut mielestäni poikkeuksellisen hyvän syyn tai idean tehdä niin. No, ehkä se kertoo ideoiden vähäisyydestä, että julkaistuja kätköjä on vasta kaksi. Mutta kaksi lisää on jossain määrin jo suunnitteilla ;)

Suosikkipisteitä etenkin ensimmäinen kätköni on saanut todella mukavasti ja ne toki kertovat paljon onnistumisesta. Ehkäpä itselleni tärkeämpää on siltikin se, että koen itse onnistuneeni kummankin kätkön kohdalla ja erityisesti, että kumpaakin kätköä hakeneet ovat tulleet henkilökohtaisesti kiittämään kokemuksesta. Toivottavasti tulevienkin kohdalla löytyy joku, joka niistä pitää :)

Kettuliini
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 28.05.2012 20:58

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Kettuliini » Ke 26.06.2013 1:39

Omissa kätköissämme tärkein kriteeri on ehkä ollut se, että tehdään vain sellaisia kätköjä joista jaksetaan pitää huolta niin myötä- kuin vastamäessäkin. Olipa purkki sitten jonkinlainen toteutus taikka vain pakasterasia kiven juurella, pitää sen olla hyvässä kunnossa, jotta se on mukava löytää. Siksi kätköjä on tehty vain alueille, joissa muutenkin tulee käytyä paljon tai jonne muuten on suht lyhyt matka.

Kätköjä ei tähän mennessä olla tehty vain lukumäärän kasvattamisen vuoksi, eikä tulla tekemäänkään. Kätkön idea lähtee joko kätköpaikasta, esiteltävästä kohteesta tai sitten toteutuksesta jolle lähdetään etsimään sopivaa paikkaa. Osaa kätköistämme voi varmasti pitää jonkin asteisina tusinapurkkeina, mutta jokaisen kohdalla olemme itse puntaroineet sitä, etsisimmekö itse kätköä mielellämme sellaisesta paikasta, ja olisiko tekemämme kätkö meidän mielestämme mukava löytää.

Me etsimme itse mieluiten tradeja paikoista, joissa purkkia on mahdollista etsiä omassa rauhassa. Löytämistämme purkeista mieleen painuvimpia ovat olleet erikoiset toteutukset, ehkä siksi että niitä on ollut kaikkein mukavin löytää. Siksi suuri osa omista kätköistä on ollut toteutuspurkkeja. Nykyään kun suurin osa löydetyistä purkeista on mikro- nakro- ja nanokokoisia, osaa antaa myös enemmän arvoa isommille purkeille. Viimeksi kun matkaan lähti pehmolelu-TB, tuli vähän kirottua ettei sen jälkeen kohdalle meinannut osua yhtään purkkia johon sen voisi jättää. Silloin teki kovasti mieli tehdä ihan mahdottoman perinteinen, normaalikokoinen metsäkätkö minkä tahansa kiven juurelle :)

Yksi aakkoskätkö on osunut meidän tehtäväksi ja siitä suoriuduttiin omasta mielestämme hyvin siihen nähden, että kohdalle osui haastava kirjain Q. Siitä on tullut suurimmaksi osaksi positiivista palautetta mutta hieman myös negatiivista sen sijainnin vuoksi. Tämän kätkön kohdalla on tullut huomattua, etteivät kaikki tosiaan juuri tunnu katsovan kätkön kuvausta, D/T arvoja ja attribuutteja, kun pyörätuolilla haettavaksi soveltuvaa purkkia on nähnyt etsittävän usein paljon vaikeammista paikoista.

Jästiminen on seikka, joka jostain syystä aina hieman huolestuttaa. Siitä syystä niillä alueilla, joilla liikkuu enemmän ihmisiä, olemme piilottaneet purkin huolellisesti tai naamioineet sen siten, ettei se ulkopuolisen silmään ole tunnistettavissa kätköksi eikä vaikuta erityisen kiinnostavalta. Koordinaattien suhteen ollaan yritetty olla täsmällisiä, sillä itseä harmittaa kätkön löytämättä jäämisessä aina eniten se, jos sitä on etsitty väärästä paikasta vikaan johtavien naattien vuoksi. Jos gepsi antaa vaihtelevia lukemia paikan päällä vaikeiden olosuhteiden vuoksi, ollaan ne tarkastettu myös googlen satelliittinäkymäkartasta, vaikka siihenkään ei täysin voi luottaa.

Eli kiteytettynä:
1. Onko paikka sellainen, että kätkön huolto onnistuu suht vaivattomasti
2. Onko paikka sellainen, josta itse etsisimme kätköä mielellämme
3. Voiko itse kätkö tuottaa löytämisen riemua
4. Onko kätkö jästimiselle altis
5. Osoittavatko koordinaatit purkille

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 26.06.2013 8:32

vernon kirjoitti:Jossain vaiheessa 160 metrin rajan on lyhennyttävä tai homma tyrehtyy.
Tilanteessa, jossa maailmalla on 2,1 miljoonaa purkkia, ei tunnu uskottavalta että etsittävät kätköt aivan heti loppuvat. Suomessakin vielä suunnilleen 30 tuhatta purkkia ja löytäjien kärkipäässäkin taitaa olla siitä setistä vielä reilut 10 tuhatta löytämättä.

Kun itse aloitin jemmojen piilottamisen, oli ehdotonta, että purkin pitää olla vähintään small-kokoa, mieluummin regu. No, sittemmin on tehty myös pari mikroakin :oops: Murmelikohtaisesti olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että kohteeseen pyritään sijoittamaan niin iso purkki, kuin sinne mahtuu. Useampaan kertaan olen hämmästellyt mikrokokoista jemmaa kolosta, johon täsmälleen samaan paikkaan olisi voinut sijoittaa vaikka regunkin. Esimerkiksi tässä koloon mahtuu hyvinkin regular, joten miksi olisin sinne pienempää laittanut?

Alkuvaiheessa olin myös ehdottomasti laskumultien vastustaja, kunnes tuli tehtyä itse sellainen. Multikin on perusteltu, kun itse esiteltävään kohteeseen ei saa purkkia piilotettua, tässä tapauksessa ei ollut mahdollisuutta myöskään piilottaa loppupisteen koordinaatteja muullakaan tavoin kätköilijäystävällisesti (etsijää simputtamalla olisi saanut, mutta mitäs järkeä siinä olisi?). Perinteiset purkkimultit ovat kuitenkin lähtökohtaisesti etusijalla, kuten tässä tapauksessa. Kahdella pisteellä ja siirtymä niiden välillä esittelee kohdetta riittävästi, eikä useamman välipisteen simputusta tarvita.

Mysteerien osalta olen sillä linjalla, ettei rajalliselle joukolle suunnattu nörttinysväys ruudun äärellä ole kätköilyn idea. Harvalukuiset murmelimysteerit ovatkin kaikkien kätköilijöiden ratkaistavissa ilman minkään erityisalan osaamista päättelemällä ja/tai alakoululaisen päässälaskutaidoin, joskin joskus ratkojat tuntuvat säännönmukaisesti harhautuvan liian vaikeille harhapoluille 8) Mysteereissäkin loppupisteen sijainnilla ei ole niin paljoa merkitystä, mutta olen pyrkinyt sijoittamaan nekin urbaanimetsiköihin paikkoihin, jollaisista itse tykkään kätköjä etsiä. Ikävimpiä ovat ylityöläät, aikaa vievät mysteerit, erityisesti jos purkkikin on vielä piilotettu siten, että denaria pukkaa.

Haastekätköjä vastustin alkuun kovasti. Monet niistä ovat sellaisia, ettei itsellä ole mahdollisuutta koskaan niitä suorittaa, mutta osa on tuonut kätköilyyn uutta potkua ja mielekkyyttä. Itsekin tuli haasteisiin hurahdettua. Kummassakin haasteessa halusin myös kätkön esittelevän myös jotain näkemisen tai tutustumisen arvoista. Olen yrittänyt myös muissa kätköissä (mysteerien loppupisteitä lukuunottamatta) noudattaa samaa linjaa.

Powertrailit olivat myös pitkään sellaisia, etten niistä välittänyt. Sittemmin tuli Turun FFT-polku kierrettyä ja todettua, että sehän oli hauska. Jossain muualla kätköt olisivat yksittäisinä olleet pelkkää tusinakamaa, mutta tuo trailin kokonaisuus hienossa, vaihtelevassa maastossa oli mukava kokemus, toteutti hyvin kätköilyn ulkoiluharrastuksen luonnetta parhaimmillaan! Itsellä olisi kyllä pk-seudulle paikka vastaavalle trailille tiedossa, mutta yksin en moista halua lähteä toteuttamaan (jos isompi porukka on halukas toteuttamaan moisen yhteisvoimin, niin voihan sitä harkita :wink:)

Yhteenveto:
- esittelemisen arvoinen kohde tai muuten mielenkiintoinen paikka
- kuvauksessa kerrotaan kätköpaikasta ja taustoista
- harkittu piilopaikka, ei random-kivenkolo louhikossa tai paskahuussin takana.
- kohteeseen niin iso purkki kuin vain mahtuu
- jos kohteeseen ei suoraan saa jemmaa, niin simppeli ja helppo multi ilman turhia välivaiheita on ok
- mysteerit voivat olla haastaviakin, mutta lähtökohtana kuitenkin, että ovat keskivertokätköilijän itse ratkottavissa eikä iltakausien nörttinysväys ole päätarkoitus.

Joskus kokosin tähän ketjuun pointteja piilottamisen muistilistaksi. Tuotakin keskustelua voisi herätellä ja käydä.

Edit jälkikäteen: Näin helteillä se unohtuu, mutta muutaman runsaslumisen talven jälkeen toki arvostaa myös talvilöydettävyyttä...

d-light
Viestit: 16
Liittynyt: To 11.04.2013 13:30

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja d-light » Pe 28.06.2013 9:33

Itse olen melko uusi kätköilijä, ja pari kätköäkin on tullut tehtyä.
Vaikka perusajatuksena olisikin laittaa kätköt johonkin esiteltävään paikkaan tms. specialia, näen myös tusina purkeille paikkansa. Varsinkin näin aloittelevana harrastajana. (reilu +100 etsitty)
Tusinapurkkeja on ihan kiva etsiä vaikka iltalenkillä tms. ihan vain ulkoilun merkeissä. Varsinkin kun alussa into on kova ja kokemusta vähän, ainakin itselle kaikki "tylsätkin" kätköt on tervetulleita.
Ainakin meilläpäin alkaa kaikki "nähtävyydet" olla purkitettu, ja on hankala löytää mielekästä paikaa omille purkeille. Oma ratkais ainakin toistaiseksi on että koitan keksiä haastavan camon, mielekkään mysteerin tai jotain muuta tusinapurkista poikkeavaa. Näin ehkä kokenemmatkin saa jotain, vaikka purkki muuten olisi tylsässä paikassa. (suurin osa lähialueeni purkeista on samojen kätköilijöiden tekemiä, ja on kiva tarjota heillekin lähipurkkeja, että ei aina tarvitse ajaa merta edemmäs purkille)
Itse en ole suuri mystien ystävä ja multaistakin on vasta haettu ekat purkit muutamassa tapauksessa.
1. prioriteettina on itsellä, että huolto onnistuu nopeasti ja helposti. (tai purkki on hyvin huoltovapaa)
2. niin iso purkki kuin on järkevää laittaa. (mahtuu iso logikirja, pari kynää, vesitiivispurkki)
3. Jokin "juju" jos mielekästä paikkaa ei löydy. (jotain aihe-aluettava esittelevä mysti, mielekäs camo, kenttäpalapeli, haastava maasto/vaikea camo)
4. Miellään lapsille ja koirille sopiva paikka sekä talvilöydettävä. (löytämäni purkeista olen 70% etsinyt talvella pimeässä)
5. Maastoon, pois silmistä, jos mahdollista. En pidä purkeista, joihin näkee 3 kerrostalon ikkunoista.

arde2009
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 21.09.2011 14:53

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja arde2009 » Pe 28.06.2013 11:44

Erinomainen aihe! Erityisesti vasta ensimmäisiä kätköjään suunnittelevalle aloittelijalle.

Lähtökohta on itselläni ollut, että kätkössä täytyy olla jotain : oivalluksen (tai useamman) tarjoava mysteeri, mielenkiintoisen asian esittelevä kuvaus tai mielenkiintoinen kätköpaikka/purkki, jotta se kannattaisi piiloon asti kiikuttaa - ehkäpä tuon kriteerilistan takia ei sitten ole kovin vauhdikkaasti omia kätköjä lopulta maastoon asti tullut vietyä.

Itseäni kiinnostaa lähinnä mystit, mutta muitakin purkkeja etsin tilanteen/aikataulujen mukaan toki myös mielelläni (prosentit taitavat olla tällä hetkellä aikalailla Nykäsmäiset 50-60 mysti vs. muut). Silti kynnys pistää maastoon tradipurkki on itselläni korkea - niinkuin jo jostain aiemmasta postauksesta hyvin selvisikin, Suomessakin kätköjä/tradeja alkaa olla sen verran tiheästi , että jos itse tradin joskus tuon joukon lisäksi väsäisin, täytyisi kätköpaikan/purkin olla jotain todella erilaista -ja vielä ei ole mitään riittävän ainutlaatuista kätköttämätöntä paikkaa eteen tullut.

Omien mystien mietintään aiemmat postaukset antavat hyviä vinkkejä. Vaikka itse pidänkin (myös teknisesti) haastavista virityksistä olen aika lailla samoilla linjoilla Murmeleiden kanssa siinä, etten itsekään koe (ainakaan vielä :shock: ) mitään pakottava tarvetta julkaista itse superlaskentaa tai 10 vuoden syventäviä yliopisto-opintoja tms.vaativaa mystiä - enemmänkin tavoitteena on julkaista sen yhden (tai useamman :P ) kriittisen oivalluksen vaativia mystejä (Se oma eka ), jotka siis kuka tahansa pystyy helpostikin ratkomaan, jos vain ei erehdy luulemaan mystiä tuohon ym. kategoriaan kuuluvaksi.

Sama logiikka on muuten toiminnut kohtuullisen hyvin myös omassa mystinratkonnassani, aika monessa "vaikeassakin" mystissä ratkaisu on löytynyt lopulta kivuttomasti ilman high-tech työkaluja tai yhteen-/vähennyslaskua vaativampaa matematiikka Kerava , jo aiemmin linkitetty Murmeleiden Kolmio-mysti tai hämmästyttävän moni "pelottava" kaima-kätköttäjän mysti, esim. Tuorein.

Vaikka teknisesti/matemaatiisesti vaativampien mystien ratkaisusta saakin ihan omat kicksinsä,varmaan samaan tyyliin kuin kunnon T5:stä :roll: , ymmärrän hyvin , että ne jäävät auttamatta aika rajatun kätköilijäjoukun huviksi - ja ainakin oman kätköttäjäuran alkutaipaleella haaste olisi enemmänkin saada mahdollisimman moni kiinnostumaan, löytämään ja kommentoimaan omia kätköjä -ehkä sitten joskus vuosien päästä kun kaikkea muuta on kokeiltu vuorossa on se superkonelaskentamysti-hirviö :?: :lol:

Jään seuraamaan mielenkiinnolla muiden ,erityisesti kokeneiden kätköttäjien kommentteja.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Su 30.06.2013 19:53

arde2009 kirjoitti:Erinomainen aihe! Erityisesti vasta ensimmäisiä kätköjään suunnittelevalle aloittelijalle.
......
Jään seuraamaan mielenkiinnolla muiden ,erityisesti kokeneiden kätköttäjien kommentteja.
Jos tässä kertoilisi hajanaisia omia mietteitä tästä purkkien jemmaamisesta.

Kun minulla oli aikanaa noin sata löytöä takana, tein ensimmäisen oman kätkön. Taisi siinä tunti mennä purkin naamiointia rakennellessa. Kuvauksessa meni varmaan pidempään, kun yritin muistaakseni tyttären laittamaan kuvakseen myös englantilaisen osuuden. Minulla oli vähän tilanne kuin lapsilla, jotka uskovat joulupukkiin. Kun laitoin kätkön valmiiksi tarkastettavaksi, ajattelin, että on niillä kätköntarkastajolla kova homma käydä kaikilla purkeilla tarkastamassa homma ennen julkaisua. No eihän se aivan niin romanttisesti ollut. Purkki oli julkaistu joskus illalla ja huomasin sen vasta aamulla. Samalla luin myös että joku oli käynyt jo yöllä purkkia turhaan etsimässä. Päivemmällä huomasin sitten parin etsijän liikkuvan maastossa ja tulihan se sitten todistettua aivan ensimmäinen FTF purkillani.

Tämä ensimmäinen purkkini ei ollut kiven alla eikä muutkaan ole suoranaisesti niin olleet, koska itse vähän inhoen tonkia tällaisia paikkoja enkä useasti satu löytämäänkään tällaisia. Periaatteena yritin piilottaa aina vähän erilailla ja ja kaikenlaisiin hulluihin kohteisiin. Vihjeet sitten on yleensä savolaismallisia eli "kivi alla" tarkoittaa tosiaan, että purkin alla on kivi tai toisin sanoen purkki on kiven päällä, mutta kiven suuruus on arvoitus.

Noille perinteisille purkeillehan yleensä pitäisi keksiä hieno paikka maisemallisesti, mutta nämä erilaiset kohteet on jo kaun kulutettu loppuun lähiseudulla, joten piti vain kätkön piilotustapaan panostaa enemmän. Sitten tuli tehtyä kaikenlaisi viritettyjä purnukoita. Toisinaan tarkastajat jo huomauttelivat, että oliskohan tämä jo mysteerin puolella.

Kun alkoi purkki-ideat käydä vähiin, rupesin tekemään mystejä. Niihinhän ei tarvitse, kun joku hullu idea, jonka raapasee kuvaukseen tai jättää kokonaan kirjoittamatta ja kirjoittaa asian vierestä puuta heinää. Parhaita mystejä näyttää tulevan, kun kirjoittaa paljon harhautusta ja asian jättää kertomatta kokonaan. Tietysti monet mysteerit eivät ole tavallaan mystejä ollenkaan, kun niissä kerrotaan tarkkaan mitä pitää tehdä.

Kun joku aika sitten huomasin, että noita mysteereitäni ei paljoa myöhemmin ratkota, laitoin profiiliini kokoelman apuja, joilla pitäisi kaikki ratketa. Tuo on tainnut vähän piristää kiinnostusta näihin jonkun mielestä kinkkisiinkin mysteereihin.

Minun mielestäni purkissa pitäisi olla jokin juju ja se pitäisi sopia aiheeseen. Piilotustapaan keksitty yksilöllisyys on myös plussaa. Mystithän voi olla aiheeltaan sitten aivan mitä vain tietysti hyvän maun mukaisia.

Sitten kätkön tehtyä sitä pitää myös huoltaa ja tämä ei olekkaan ihan pieni homma, jos on noita purkkeja tullut ripoteltua ympäristöön. Tässä olen huomannut, että jos purkki on perinteinen hyvälaatuinen purnukka, sen huoltotarve voi olla vähäisempi, mutta jos on tullut tehtyä varsinainen viritys, voi olla tarvetta käydä purkkia trimmaamassa useinkin.

Siitä huolimatta tehkää vain kätköjä ja on niitä viimeaikoina tullutkin runsaasti ja on näitä piilottajiakin tullut talkoisiin paljon lisää.

arde2009
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 21.09.2011 14:53

Re: Kätköntekijän kriteerit

Viesti Kirjoittaja arde2009 » La 13.07.2013 11:33

Kitokset Pek47kalle kommenteista ! Noita Nummelan mysteerien naatteja olen koettanut keräillä tulevaisuuden noutoreissua varten jonkinmoisen kokoelman, niistä on ratkoessaan samalla saanut ihan hyvän lisän omaan mysti-idea-kokoelmaan - kohtuullisen monipuolinen settihän siellä suunnalla on "muutamassa" vuodessa mystejä maastoon ilmestynyt.

Tuota purkin ja piilotuspaikan liittymistä itse mystiin olen itsekin miettinyt, mutta on toistaiseksi vielä jäänyt suunitelmien asteelle- ehkä olisi kuitenkin itselläni vielä isompi työ tuossa "vaikeus vs. kiinnostavuus" tasapainottelussa :oops: - varmaankin se ainoa oikea ratkaisu olisi tehdä molempia erikseen : muutama vaikeahko mystikätkö, joiden toivoisi jäävän mieleen nimenomaan mystin takia, ja sitten joukko helppoja (kun vain keksisi miten tuo "helppo" määritellään..) , joissa olisi jokin muu juju kuin itse mystin oivaltaminen - taisi tuo oma toinen yritys nyt sitten lipsahtaa selkeästi tuohon ekaaan kategoriaan ,vaikka se ei itselleni ollut millään lailla tuossa mm. "laskenta-matematiikka-ohjelmointi" -vapaassa mystissä itsestään selvää julkaisuhetkellä.

Ehkäpä se vaan on niinkin yksinkertaista , että kokemuksen kertyessä omatkin purkit ja mystit paranevat - mitä enemmän itseään viihdyttäviin ideoihin geo-reissuillaan törmää, sen helpompaa on rakentaa itsekin hauskoja/mielenkiintoisia purkkeja/mystejä... sitä odotellessa :shock: :
Hauskaa kätköilykesän jatkoa kaikille !

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”