Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Yleistä keskustelua kätköilystä
AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ti 13.10.2009 22:25

On tullut mieleen miten paljon olen lisännyt huviajelua lisää autollani kun näitä purkkeja etsin.
Voin vakuuttaa että, en olisi muutoin moneenkaan paikkaan lähtenyt jos ei kohteena olisi geokätkö ja merkintä siitä tilastoihin.
On osin tottakin että kohteet upeitakin ja jopa merkittäviäkin, mutta kohteet eivät ole oikeasti enään ilmeisen alkuperäisen idean mukaisia olleet vuosiin mielestäni jota uusillasilmin arvioin. Purkki pusikossa ei missään merkittävästi on melkoinen juttu, mutta sitäkin kiitellään jopa 4 numeroisella löytömäärällä?.......
Koukutus on melkoinen ja sinällään hyviäkin piirteitä asiassa, että ihmiset kokevat TV:kin lisäksi jotain muutakin. On vain ajan kysymys kun ilmaantuu "Geocaching Masters" live peli PS3 sekä MS 360 ja sieläkin kiitellään kun purkki jossain.....

Omat purkkini tuskin kummosia, mutta kohdetta siinä asiana haettu taajamakätkönä. Maisemaan tulen satsaamaan ja sen löytää varmasti, mutta kohde luokkaa huh, huh ja huokaus päälle.
Ylimääräistä aikaa olla pois kotoa on kätköilyn merkitys ja jopa perustelutua tekemistä jos joutunee selittelemään.
..Olisko hyviä vinkkejä kätköistä lisääää?... Lähiruokaa mainostetaan hyveeksi, joten olisiko lähikätköt laitettava kertoimen taakse hyveeksi?

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ti 13.10.2009 23:01

Räväkkä otsikko. Liiankin. Monet aktiivikätköilijät käyttävät pääasiassa julkisia ja polkupyörää.
Itse liikun kyllä autolla, mutta en ole kai kovin monen kätkön perään varta vasten ajanut. Se näkyykin löytötilastoissani. Pääkaupukiseudultakin löytyy kätköjen ansiosta mitä hienoimpia ympäristöjä, joissa saattaa poiketa muulloinkin. Matkoilla on kiva kaivaa jokunen purkki jostakin.
Harrastuksessa on eroja joku katsoo tilastoja ja toiset ei. Vähän kuin pilkkiminen joka on myös ulkoilma touhua. Jokun pitää päästä pilkille heti kun jäät kestää, vaikka eivät edes kestä.
Itse saatan joinakin vuosina käydä kevät auringossa pilkkimässä, mutta se ympäristö, on minulle kalan tuloa oleellisempaa.

Yleistäminen aiheuttaa yleensä aina nettikeskusteluissa ongelmia. Aloittajat yleistävät helposti oman toimintansa koskemaan myös muita. Saattaahan olla näitä monitoimimaastureilla talviteitä ajelevia maastokätköä hakevia kätköilijöitä, mutta luulen, että kovin pieni vähemmistö on kyseessä. Jokunen kätköilijä juoksee/ajaa kätköltä toiselle kirjaten logiin vain TFTC tai TNLN. Toiselle taas jokainen kätkö saattaa olla pieni elämys. Itse lukeudun suosiolla tähän jälkimmäiseen porukkaan.

Ne tupperwaretkaan eivät kokonaisuuden kannalta liene kovin suuri ympäristöongelma.

Äkkiä tulee mieleen lukuisia muita harrastuksia, joiden suhteen voitaisiin puhua kätköilyä perustellummin kerskakulutuksesta. Oikeastaan postimerkkien keräily on ainoa mieleeni tuleva harrastus, joka rasittaisi luonnonvaroja kätköilyä vähemmän. Uskon että siinäkin liiallinen kilpailuvietti saattaa ajaa liiallisuuksiin. Ainakin muinoin Aku Ankassa ankat lähtivät etsimään tiettyä postimerkkiä Etelä-Amerikan viidakoista.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ke 14.10.2009 0:14

Jep. Voihan sitä yrittää provoviestiä tännekin palstalle :lol:

Mietteitä, joita varmaan monella tulee mieleen jossain vaiheessa kätköilyä. Minulla yksi suuri syy löytöjen vähäisyyteen (en katso tärkeimmäksi kuitenkaan löytöjen määrää...) on etäisyys. En viitsi autolla juurikaan kätköillä, mutta nyt tuntuisi olevan pakko lähteä vähän kauemmaksi kotoa, kun koiralenkin etäisyydellä olleet kätköt on haettu. Joitakin reissuja olen tehnyt, mutta hyvällä omallatunnolla, kun yhdistää niihinkin koiran/koirien lenkityksen. Yritän myös edes joskus miettiä kätkön merkitystä ja tuottaako se itselle jotain "elämystä". No tusinapurkkeja aina mahtuu mukaan. (Nämäkään eivät kaikille ole tusinapurkkeja. Kätkeilijöillä on erilaisia syitä harrastaa ja jokainen määrittelee purkit omalla tavallaan.)

Ilokseni olen huomannut loggauksista, että esim. FTF-hunterit hakevat kätköjä porukalla eli yhteen autoon mahtuu monta kätköilijää. Ylilyöntejä kuitenkin varmaan tapahtuu ja jokainen "apuväline" voidaan kai katsoa luonnonvarojen tuhlailuksi. Mikään harrastus kuitenkaan ei kai ole ääri-ilmiöineen luontoystävällistä/kerskakulutusta. Mielestäni voisi sitten myös laskea paljonko liikunnan/muun hyvinvoinnin lisääntyminen vähentää esim. yhteiskunnan kuluja työssäjaksamisen kohentumisen (huh, kamalia sanoja :wink: ) tai yleensäkin yleiskunnon parantumisen myötä. Tätä voi kai pitää myös virikkeellisenä toimintana esim. pelkän lenkkeilyn rinnalla. (Mysteerien ratkaisuissa joutuu käyttämään aivojaan (ellei käytä ohjelmaa, joka arvaa naatit :? ).

Sanoit "kohteet eivät ole oikeasti enään ilmeisen alkuperäisen idean mukaisia olleet vuosiin mielestäni". Suurin osa kätköilijöistä varmaan miettii samaa ja toiminta on sen mukaista. Ei haeta niitä tusinapurkkeja. Toisille tusinapurkit ovat ainoa keino saada tuhansia kätköjä haettua. Heille siis määrä ratkaisee. Ja kohteliasta on kai kiittää aina purkista, jonka on hakenut. Itse olen katsellut läheisen taajaman kätköttämistä, ja jos siellä on kohta kätköjä 200 metrin välein, ei siinä paljoa bensaa kulu kätköä kohti. Tai helppo jättää geobiili kotiin/sopivaan parkkiin. Enemmän se on ongelma jossain "erämaassa", missä harrastusta rajoittaa oikeasti pitkät välimatkat. Jos siis "alkuperäisen idean" mukainen kätkö tehdään harvaanasutulle alueelle, ollaan kuitenkin kerskakuluttajia, kun pakko jollain sinne kätkölle on päästäkin eli kukaanhan ei voisi siis kyseistä kätköä hakeakaan (Tai onhan se kätköttäjäkin kerskakuluttaja, kun käy vaikka huoltamassa kaukana sijaitsevaa kätköä...)

Toisaalta miksi "alkuperäinen idea" ei saisi muuttua harrastuksen ja harrastajamäärän kasvaessa? Täytyisikö kätköjen hyväksyjien ottaa uudeksi kriteeriksi "alkuperäisen idean kunnioittaminen"?

Luulisin kuitenkin, että suurin osa kätköilijöistä pitää jonkinlaisia periaatteita mielessään kätköillessään. Ongelmaksi voi mielestäni tulla holtittomien kätköilijöiden aiheuttama yleinen mielipaha, jolla voidaan saada kätköpurkkien piilottaminen (kyseessä on kuitenkin lain mukaan roskaaminen, eli luontoon ei saa jättää mitään) oikeasti kielletyksi toiminnaksi.

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Ke 14.10.2009 19:46

Suurimman osan hakenut autolla... JA ENTÄS SITTEN!!! :twisted:

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 14.10.2009 19:57

Ensinnäkin kukaan ei käytä Tupperware- purkkeja kätkörasioina koska ne on ihan liian hyviä ja kalliita siihen touhuun. Toiseksi tekstisi oli sellaista mössöä, etten meinannu ottaa juurikaan tolkkua mitä ajat takaa... Sanajärjestys, välimerkit yms... Ei jaksa...
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

pali
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 25.08.2009 7:59

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja pali » Ke 14.10.2009 20:01

Itte aloitin Juhannuksena 2009 geokätköilyn ja aluksi tuli haettua purkkeja kävellen, juosten ja pyöräillen - nyt syssyn tullen olen hakenut muutaman purkin autolla kauppareissulla tai muuten vaan ja täytyy sanoa, että hiukkasen hävettää. Tosin nyt tahti on hiipunut ja harrastus on asettunut taka-alalle. En silti kannata autoilua pelkästään geokätköilyyn - jos sen voi yhdistää muuhun autoiluun liittyvään toimintaan, niin OK. Jokainen meistä tekee omat päätöksensä ja nämä ajatukset ovat minun, enkä tyrkytä niitä muille ainoana oikeana ajatusmallina.

-Pauli

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 14.10.2009 20:14

Mitä sitten????
Jotkut jopa lähtevät kätköilyreissulle LENTÄEN! (Sekin on vain hyvä)
Suuri osa purkeista on paikalla jolla kannattaa käydä. Ja yhteenkään huonoon kätköön EN ole törmännyt. Kaikki ovat olleet hyviä jollain tavalla. Toiset vain vähemmän hyviä :D
Miksi muutem kaikki aina puhuvat tupperware-kipoista metsässä vaikkei niitä kätke kukaan. Voisi tehdä äänestyksen...

EDIT: Jotkuthan pitävät autoilusta ilman päämäärää. Mitä sitten jos siihen yhdistää pakasterasiat????
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

pali
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 25.08.2009 7:59

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja pali » Ke 14.10.2009 21:34

Eiköhän tämä ole jokaisen oma henkilökohatisen päätös, miten harrastaa. Mee vaikka kuuraketilla purkille, jos se sinusta hyvältä tuntuu. Tekis mieli pistää EVVVK, mutten pistä :D

justuss
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 25.08.2009 19:41
Paikkakunta: Turenki. Janakkala

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja justuss » Ke 14.10.2009 21:47

niinpä niin.... ihmisillä on useita harrastuksia... josta johtuen itse liikun välillä hieman erikoisilla geoautoilla (buick tai chevy van) onhan se hieman kalliimpaa mut kukin tyylillään.... eikä ehkä ihan niin ympäristöystävällistä...:)

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 14.10.2009 23:41

Tonny0909 kirjoitti:Ensinnäkin kukaan ei käytä Tupperware- purkkeja kätkörasioina koska ne on ihan liian hyviä ja kalliita siihen touhuun. Toiseksi tekstisi oli sellaista mössöä, etten meinannu ottaa juurikaan tolkkua mitä ajat takaa... Sanajärjestys, välimerkit yms... Ei jaksa...
Mielestäni lyhyen kokemukseni mukaan olet tämän sivuston se "vastarannankiiski" kaikessa, joten olisin mieluusti halukas tapaamaan sinut livenä.
Et ole todellakaan mikään pahis, koska olet kuskannut meikäläisen TBtäkin tilastojen mukaan, hen heh..

Lueppa oma palutteesi miten pilkut, sekä pisteet käytetty hyödyksi asian selkeyttävänä palutteena.
Ota yhteyttä milloin haluat tavata livenä, koska tiedät minun yhteydet varmasti!

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 14.10.2009 23:53

VeskuR kirjoitti:Suurimman osan hakenut autolla... JA ENTÄS SITTEN!!! :twisted:
Aivan loistava vastaus!!! Näin se on oikeasti, että eipä satoja km mennä fillarilla kätkölle vaan AUTOLLA ja KÄTEVÄSTI.
Kerskaa se kuitenkin on ajattaa ihmisiä maastonkohteisiin ihan pelkän loggauksen syystä vaikka mustomerkit on olemasa muutenkin sekä luonnonkohteet sinällään nähtävyyksinä.
Kun saa pisteen johonkin kirjaan , niin elämä saakin paremman otteen kaikkeen ja on upeeta kokea elämää kun toisetkin tietävät, että on se hitto kiertänyt muutakin kuin herätyskelloon jousta...

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 15.10.2009 0:14

Jästimummot seuraavat mikä ihmeen rallia moiseen paikkan jatkuvaa, kun 114 loggausta ajokiellon päässä?...Sillassa jota ei voi ylittää...
Tänään katsomisen aiheeksi jouduin että miksi moiseen suuntaan edes yritti mokoma ja taas?....

omnium
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.07.2009 8:38

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja omnium » To 15.10.2009 9:44

.
Viimeksi muokannut omnium, Pe 16.10.2009 12:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja salonse » To 15.10.2009 10:08

AFTM#4 kirjoitti:Jästimummot seuraavat mikä ihmeen rallia moiseen paikkan jatkuvaa, kun 114 loggausta ajokiellon päässä?...Sillassa jota ei voi ylittää...
Tänään katsomisen aiheeksi jouduin että miksi moiseen suuntaan edes yritti mokoma ja taas?....
Tämä geokätköily se vasta hyvä harrastus näyttää olevan, kun jästimummotkin saavat viihdettä ja ajankulua, pysyy siinä mieli virkeänä eikä tarvitse yhteiskunnan niin paljon satsata mummojen hoitoihin.

Mutta asiaan. Aina sitä jonkin tekosyyn keksii, että voi lähteä kauemmas "kerska"kätköilemään. Tässä pari esimerkkiä omalta kohdaltani: Visbyn keskiaikaviikko (todellinen syy: geokätköily), Kiilopään vaellusreissu (todellinen syy tässäkin: geokätköily).

Koska en omista autoa, olen tavattoman kateellinen niille, jotka omistavat, koska heille avautuu koko geokätköilyn valtakunta ja he saavat nauttia täysillä kätköilystä itseään kohtuuttomasti fyysisesti rasittamatta.

Kun luin noista tupperwareista tuolla otsikossa, piti mennä laskemaan tupperwaret keittiön kaapeista, ettei vaan vaimo (jonkinasteinen kätköilyharrastaja hänkin) ole mennyt tekemään kätköjä tietämättäni... :roll:
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja salonse » To 15.10.2009 10:23

Viesti poistettu omniumin pyynnöstä. :? :? :?
Viimeksi muokannut salonse, Pe 16.10.2009 13:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » To 15.10.2009 10:58

AFTM#4 kirjoitti:
Tonny0909 kirjoitti:Ensinnäkin kukaan ei käytä Tupperware- purkkeja kätkörasioina koska ne on ihan liian hyviä ja kalliita siihen touhuun. Toiseksi tekstisi oli sellaista mössöä, etten meinannu ottaa juurikaan tolkkua mitä ajat takaa... Sanajärjestys, välimerkit yms... Ei jaksa...
Mielestäni lyhyen kokemukseni mukaan olet tämän sivuston se "vastarannankiiski" kaikessa, joten olisin mieluusti halukas tapaamaan sinut livenä.
Et ole todellakaan mikään pahis, koska olet kuskannut meikäläisen TBtäkin tilastojen mukaan, hen heh..

Lueppa oma palutteesi miten pilkut, sekä pisteet käytetty hyödyksi asian selkeyttävänä palutteena.
Ota yhteyttä milloin haluat tavata livenä, koska tiedät minun yhteydet varmasti!
Valvojakommentti!

Toivottavasti ylläolevissa viesteissä ei ole mitään ns. "rivien väleissä". Palstalla kun on tapana pitää kiinni semmoisista pelisäännöistä että asiaa saa lyödä kuin vierasta sikaa, mutta asian esittävää ihmistä ei, ... ei edes virtuaalisesti.

omnium
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.07.2009 8:38

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja omnium » To 15.10.2009 12:35

.
Viimeksi muokannut omnium, Pe 16.10.2009 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja Giliad » To 15.10.2009 12:59

omnium kirjoitti:Vierestä olen seurannut kun kaksi läheistä ihmistä on hurahtanut täysillä pyöräilemiseen ja ei se todellakaan ole kaunista katseltavaa
Vierestä on pari läheistä ihmistä seurannut, kun olen hurahtanut täysillä kätköilyyn ja se ei kuulema todellakaan ole kaunista katseltavaa :P

Mutta kyllä mun mielestä tossa ketjun aloituksessa pointtia on. Fillarilla olen haeskellut lähiseudun kätköt, mutta jos matka ylittää 7 kilometriä, on auto äkkiä alla. Pidän itse ihan hyvänä perusteena sitä, että moni kätköpaikka on jo itsessään käymisen arvoinen ja sen takia on ehkä astetta oikeutetumpaa saastuttaa ilmaa huristelemalla sinne autolla. Vaan tuleepa mieleen heti ainakin yksi öinen retki Tervakoskelle, jossa ei kyllä ollut mitään muuta pointtia kuin kasvattaa kätkösaldoa. Purkkien sijainnissa ei ollut mitään ihmeellistä, eikä edes puuhamaa ollut auki siihen aikaan. Siinä ei enää auta paljon perustella että "mä ajelen hybridillä" tai että "meitä oli autossa kaksi, eli tavallaan säästettiin rahaa ja luontoa". En nyt tietenkään sano, että haluaisin edes jälkikäteen jättää reissua tekemättä, mutta kerskakulutustahan tuo on, ei siitä mihinkään pääse. Kyllä mä ainakin omalta kohdalta voisin vähän enemmän miettiä tuotakin aspektia.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » To 15.10.2009 15:22

En ole vastarannan kiiski kaikessa, mutta jos olen eri mieltä niin sanon sen suoraan. En vaan meinannu saada sen AFTMGHYHN#4:sen tekstistä sitä pointtia irti, että onko tosissaan vaiko ei. Onko sitä mieltä, että kätköily auton kanssa on perseestä vai ei...



Esimerkki: "Jästimummot seuraavat mikä ihmeen rallia moiseen paikkan jatkuvaa" siinä yksi outo lause. Älä suutu.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kerskakulutusta on etsiä tupperwarea maastosta

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 15.10.2009 16:12

Giliad kirjoitti:
omnium kirjoitti:Vierestä olen seurannut kun kaksi läheistä ihmistä on hurahtanut täysillä pyöräilemiseen ja ei se todellakaan ole kaunista katseltavaa
Vierestä on pari läheistä ihmistä seurannut, kun olen hurahtanut täysillä kätköilyyn ja se ei kuulema todellakaan ole kaunista katseltavaa :P
Tuli nyt mieleen että oletkohan seurannut meitä ihan vierestä. :lol:
Pari vuotta sitten vaimolle ostettiin uusi pyörä, kallis. Entinen kun kuulemma rutisi ikävästi. Lähikätköt käytiin kyllä etsimässä, mutta kun ne loppuivat oli yksi ehkä 30 kilometrin lenkki. Alkoi käydä toiselle raskaaksi ja vähän kesken lähdettiin kotiinpäin. Bambi vaati, että kotimatkan pitää olla pelkkää alamäkeä. Valitettavasti pari kilometriä ennen kotia on kohtuullinen nousu, joka kyllä laskeekin.
Valitsin loivimman reitin, mutta toinen nalkutti ja kiroili urakalla. Yksissä liikennevaloissa sitten pysähdyin varsin kypsyneenä sytyttämään tupakan, Bambi jatkoi eteenpäin valittamien ja sättiminen ei tauonnut. No eikös Bambin imuun sitten päätynyt joku miespuolinen pöyräilijä, joka kolmensadan mertin loivahkon ylämäen päässä mainitsi Bambille, että se sun mies tais jäädä tonne valoihin.

No siihen jäi polkupyöräkätköily. Vaikka toinen on sitä taas ehdottotellut, en ole oikein innostunut. Se polkypyöräily ainakin Bambin fillarin osalta on ollut melkoista ökyilyä. Fillari maksoi kai viitisen sataa ekeä ja satasia päälle (piti ostaa keväällä parhaalla hinnalla, siis kauppiaan kannalta) ja sillä on haettu ehkä 20 kätköä. Muuta virkaa vermeellä ei ole ollut.

No parissa vuodessa tänne on tullut taas lukuisia uusia kätköjä fillarimatkan päähän. Jospa keväällä taas. :P

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”