Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Yleistä keskustelua kätköilystä

Lue alta!

Kyllä
7
15%
Ei
41
85%
 
Ääniä yhteensä: 48

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 19.11.2009 17:25


KYSYMYS:Jos kätkö on vaihtanut paikkaa esimerkiksi 100 metriä ja piilotustapa on aivan erilainen kuin aiemmalla käyntikerralla, onko kätköilijä oikeutettu lokkaamaan kätkön uudestaan löydetyksi?


En löytänyt vastaavaa, joten kun sellainen kuitenkin on voisitteko linkittää siihen!

Asiaan.
Mikä on yleinen käytäntö. Saako saman kätkö lokata uudestaan löydetyksi, jos kätkö on aiemman etsintäkerran jälkeen siirtynyt piilotustyyliltään ja sijainniltaan aivan muualle? (Siis muutos vaikka 100m)
Viimeksi muokannut aku506, Pe 20.11.2009 21:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tilkkuliini
Viestit: 66
Liittynyt: La 30.08.2008 22:12

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja tilkkuliini » To 19.11.2009 17:34

Yleistä käytäntöä en tiedä, mutta en ole merkannut uudestaan löydetyksi vastaavassa tilanteessa. Olen kuitenkin kirjannut noten, jotta kätkijä tietää, että kätköllä on kuitenkin käyty ja kaikki on ok.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 19.11.2009 18:03

Aika usein olen logannut kahteen kertaan, siis ensin DNF ja sitten find :D
DFN lokeja saattaa olla joskus useampiakin, tosin en kehtaa helpolla niitä useampaan kertaan logata. Kahdesti löydetyksi loggaaminen samaan kätköön, vaikka sen olisikin saanut toiseenkin kertaan sata metriä eri paikasta hakea, on hieman kyseenalaista. Ehkä ongelma saattaa olla että joitakin jästittyjä kätköjä on muutettu samalla kuvauksilla uuteen paikkaan uutena kätkönä ja uudella koodilla, vaikka välimatkaa olisi vain 50 metriä.
No en kyllä muista kuin yhden ja se on taasen jästitty uudestakin paikkaa.

Siis jos käytössä on kätkijöillä kaksi eri tapaa, niin mistäpä etsijät aina olisi niin tietoisia kumpi tapa on kyseessä. Järki sanoo että jos koodi on sama niin se on sama kätkö vaikka olisikin eri paikassa, muutenhan esimerkiksi liikkuvan kätkön voisi logata löydetyksi moneen kertaan.

Olisko kätkön uusimisessa parempi tehdä kokonaan uusi kätkö kuin korjata vanhaa. Sillä päästäisiin ongelmasta. Kuvauksen copy pasteaminen on pieni urakka fyysisen purkin uudelleen piilottamiseen verrattuna. Siis ainakin tuollaisen sadan metrin siirtymän tapauksessa. En osaa sanoa mikä on se metriraja jolloin voi korjata vanhaa tai rakentaa uutta. Uuden kätkön (siis koodin) paikka ainakin on silloin, jos vaikeusasteet ja maasto muuttuu uudessa paikassa. Jotkut kun ovat tilastoissa tarkkoja tuostakin.

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja sparris » To 19.11.2009 19:19

Ei tässä minun mielestäni ole mitään epäselvää; jos siirretyllä purkilla on edelleen sama GC-koodi, uusi löytö kuitataan notella. Näin olen itsekin tehnyt ainakin kerran.

Ja mitä tulee siihen, onko syytä tehdä uusi listaus uudella koodilla jos siirtää purkkia, niin mielestäni se riippuu siitä, säilyykö uudessa sijainnissa alkuperäisen purkin idea. Jos uusi kätkön paikka esittelee saman kohteen kuin entinenkin, tai esim. mysteerin idea pysyy samana tai siinä säilyy sama nerokas piilotustapa, niin miksi ei käyttää edelleen samaa GC-koodia. Jokaisessa kätkössähän on joku kantava idea tai siihen liittyy näkemisen arvoinen paikka, eikö vain? :wink:

Siirtämisessä ei mielestäni mitään metrimäärää ole. Yhdellä koordinaattien siirtomerkkauksella pytyy käsittääkseni siirtämään sen 160 metriä, mutta ei sekään ole mikään raja jos kätköä on syystä tai toisestä tarvetta siirtää enemmän - sitten tehdään vaan useampia siirtoja. Jos kätkön henki säilyy samana, niin säilyköön myös koodi vaikka pitäisi siirtää kilometri. Tietty tässä vaiheessa kannattaa kysyä tarkastajien vahvistusta asiaan, ettei uuden sijainnin lähellä ole muita kätköjä.

Tämä siis tällaisen "vanhan liiton" kätköilijän mielipiteenä. Ehkä uudet kätköilijät tuovat uusia tuulia mukanaan, mutta minä menen näillä...

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja LQ » To 19.11.2009 19:32

Teknisesti on mahdollista logata sama kätkö löydetyksi enemmän kuin kerran. Itse en sitä tee, paitsi vahingossa. Jotkut harrastaa sitä, että tarkoituksella loggaa löydön uudestaan, mutta tässä kohtaa pitää muistaa että viimeinen sana on kätkön omistajalla. (Nimi logikirjassa = yksi löytö, siihen ei kätkönomistaja pitäisi puuttua vaikkei löytäjän pärstäkerroin miellyttäisikään.)

Siirto n kertaa 160 metrin palasissa on sekin 'teknisesti mahdollinen', mutta suotavaa olis tehdä muutamaakymmentä metriä pidemmät siirrot tarkastajan kautta.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

ghwrig
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 21.10.2008 19:30

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja ghwrig » To 19.11.2009 21:20

En näe mitään väärää siinä että uuteen paikkaan siirretyn kätkön löytää uudestaan. Siis silloin kun kätkön uusi piilopaikka eroaa riittävästi aikaisemmasta eli purkki ei ole saman kiven toisella puolella vaan siirto on ollut useita kymmeniä metrejä. Periaatteessa uuden löydön kriteerit täyttyvät vaikka GC-koodi olisikin sama. Sama "vaivahan" siinä on nähtävä ennen kun pääsee purkkia hypistelemään ja nimensä lokiin kirjoittamaan kuin minkä tahansa muun itselle uuden kätkön kanssa. Mysteerit ja niiden ratkaisut ovat tietysti asia erikseen.

Miksi näille syystä taikka toisesta paikkaa vaihtaneille kätköille ei voisi hakea uutta koodia. Kätkön nimen perään voi laittaa merkinnän "v.2" ja muutaman sanan siirrosta kuvaukseen, loput tekstit voikin siirtää suoraan copy-paste menetelmällä.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja KariM1 » To 19.11.2009 21:36

Tämäkin asia on toki tilastoitu: Superlöytäjät

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » To 19.11.2009 21:39

Jos kätkön luonne/vaikeus/maasto muuttuvat niin paljon, että uusi loggaus on perusteltu, on tosiaan parempi arkistoida vanha ja perustaa kokonaan uusi. Asiaa voi vielä alleviivata listaamalla uusi kätkö kokonaan toiselle saitille :wink:

Saaren Musta (ranta) -> Saaren Musta (saari)
Pääskyskallio -> Pääskyskallio 2
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 19.11.2009 23:01

Mietin asiaa siten että parinmetrin puitteissa oikeutettua siirtää kätköä jos usein tuhotaan. Poistettava ja uusi jos huomattava muutos joka voi olla jo 2m korkeussuunnassakin. Kätkön oleellinen muutos on eri kätkö joka tehtävä samoilla ehdoilla kuin ensikertaakin tehty!
Vanhan poisto ja jokin kohtuu rauhoitusaika ja uusi.
Voisin sanoa että esim. samaankin alueeseen pienellä säteellä uusittu kohde on oikeutettua, jos edellinen poistettu ja kohde kauan ollut pois etsinnöistä ja sinällään kätkön arvoinen juttu. Saman kohteen voi silloin logata toistamiseen, mutta asiassa melkoinen ero lopulta jos hetmiten vie purkin toisaalle ja uusii naatit pelkästään.

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja yrko » To 19.11.2009 23:29

KariM1 kirjoitti:Tämäkin asia on toki tilastoitu: Superlöytäjät
Todentotta :shock:
Vale, emävale ja tilasto.
Löysin tuolta itsenikin ja vielä samana päivänä samoin tekstein.
Dementiani yllättää itsenikin. :oops:

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 20.11.2009 12:52

ghwrig kirjoitti:En näe mitään väärää siinä että uuteen paikkaan siirretyn kätkön löytää uudestaan. Siis silloin kun kätkön uusi piilopaikka eroaa riittävästi aikaisemmasta eli purkki ei ole saman kiven toisella puolella vaan siirto on ollut useita kymmeniä metrejä. Periaatteessa uuden löydön kriteerit täyttyvät vaikka GC-koodi olisikin sama. Sama "vaivahan" siinä on nähtävä ennen kun pääsee purkkia hypistelemään ja nimensä lokiin kirjoittamaan kuin minkä tahansa muun itselle uuden kätkön kanssa. Mysteerit ja niiden ratkaisut ovat tietysti asia erikseen.

Miksi näille syystä taikka toisesta paikkaa vaihtaneille kätköille ei voisi hakea uutta koodia. Kätkön nimen perään voi laittaa merkinnän "v.2" ja muutaman sanan siirrosta kuvaukseen, loput tekstit voikin siirtää suoraan copy-paste menetelmällä.
Itse olen aivan samaa mieltä!
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 20.11.2009 13:10

"Hakea uutta GC- koodia"?? Eikö kätkön voisi arkistoida ja tehdä uutta?
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 20.11.2009 13:16

Itse en kyllä loggaisi uutta löytöä, vaikka paikka olisikin siirtynyt merkittävästi. Periaatteeni on, että loggaan korkeintaan yhden löydön yhtä gc-koodia kohden. Näin luulisin valtaosan kätköilijöistä toimivan...?

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 20.11.2009 13:17

yrko kirjoitti:
KariM1 kirjoitti:Tämäkin asia on toki tilastoitu: Superlöytäjät
Nuo "Superlöytäjät ovat usein aloittelijoita, jotka eivät vaan yksinkertaisesti osaa käyttää GC.com:in loggausta.

Esimerkkinä nimim. Jakkis111. Todellinen löytömäärä 17 kätköä, mutta tilastot kertovat kätkömäärän olevan 26.

Syy:

Hän on merkannut pudotetut tb:t erikseen "Found it" loggauksella.

Tässä mielestäni tulee kätkön tekijän vastuu jo peliin jos hän saa kolme kertaa löytöilmoituksen samalta nimimerkiltä tyyliin:

Jakkis111 löysi kätkön "esim" : TFTC
Jakkis111 löysi kätkön "esim" : Pudotin TB:n
Jakkis111 löysi kätkön "esim" : Tb in

Siinä vaiheessa voisi ottaa yhteyttä k.o. kätköilijään ja opastaa, että "Loggaa juntti jämptisti, tai häkki heilahtaa" :D
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
kiero
Viestit: 216
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja kiero » Pe 20.11.2009 13:43

Hahaa, löysin itseni superkätköilijälistalta. Olin kyllä ihmetellyt mistä tilastojen yhden kätkön poikkeama johtuu. Selvisi. :oops:

Terva ja höyhenet valmiiksi...
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja small oaks » Pe 20.11.2009 14:33

Mä olen myös sitä mieltä, että yksi löytö / kätkö riittää vallan mainiosti. En siis koe, että yksikään kätköistäni olisi useamman löytö pinnan arvoinen. Käytännössä tämän voi huomata niin että poistan omista kätköistäni kaikki tuplalöydöt pois :twisted: . Notella voi sitten nämä toiset "löydöt" ja bugin pudotukset merkitä niinkuin suurinosa kätköilijöistä tekeekin.

Olemme myös joskus sattuneet onnistumaan loggaamaan tuplana, samoin on myös oma kätkö :oops: tullut logattua löydetyksi..Mutta nuo on onneksi nämä on ihan helppo deletoida niin gc.comista kuin geocache.fi:stä.
Still one more to find!

Lemmysix
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 01.09.2009 20:26

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Lemmysix » Pe 20.11.2009 19:29

Itsekkin tuolla olen ja ihan tietoinen asiasta. Itse näen asian niin että kun kätkö on kuitenkin niin oleellisesti muuttunut, että olen sen löytänyt uudestaan. Jos kätkö taas ei ole muuttunu oleellisesti niin silloin menis notella asia kuitatuksi. Mutta jos kerran on joutunut uudestaan etsimään, niin kyllä se musta silloin on ihan loggauksen arvoinen.
Hei, täs olis ihan lähellä pari kätköö...

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 20.11.2009 19:43

Lemmysix kirjoitti:Itsekkin tuolla olen ja ihan tietoinen asiasta. Itse näen asian niin että kun kätkö on kuitenkin niin oleellisesti muuttunut, että olen sen löytänyt uudestaan. Jos kätkö taas ei ole muuttunu oleellisesti niin silloin menis notella asia kuitatuksi. Mutta jos kerran on joutunut uudestaan etsimään, niin kyllä se musta silloin on ihan loggauksen arvoinen.
Joillakin on löytöjä useampia satoja tai jopa tuhansia niin siinä vaiheessa ei välttämättä enää muista kuinka jokin kätkö on piilotettu ja joutuu joka tapauksessa etsimään sen uudelleen vaikka paikka ei ole muuttunut. Oikeuttaako tämä tässäkin yhteydessä uuteen loggaukseen?

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Pe 20.11.2009 19:45

Noista omien kätköjen loggauksista tuli mieleen, että kukaan ei estä tekemästä toista nimimerkkiä jolla piilottaa purkit ja sitten varsinaisella nimimerkillä käy loggaamassa ne löydetyksi. Pelin henki kärsii siinä jonkin verran, mutta periaatteessahan siinä ei ole mitään väärää.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Lemmysix
Viestit: 88
Liittynyt: Ti 01.09.2009 20:26

Re: Saman kätkön lokkaaminen useampaan kertaan

Viesti Kirjoittaja Lemmysix » Pe 20.11.2009 19:48

Geovius kirjoitti:
Lemmysix kirjoitti:Itsekkin tuolla olen ja ihan tietoinen asiasta. Itse näen asian niin että kun kätkö on kuitenkin niin oleellisesti muuttunut, että olen sen löytänyt uudestaan. Jos kätkö taas ei ole muuttunu oleellisesti niin silloin menis notella asia kuitatuksi. Mutta jos kerran on joutunut uudestaan etsimään, niin kyllä se musta silloin on ihan loggauksen arvoinen.
Joillakin on löytöjä useampia satoja tai jopa tuhansia niin siinä vaiheessa ei välttämättä enää muista kuinka jokin kätkö on piilotettu ja joutuu joka tapauksessa etsimään sen uudelleen vaikka paikka ei ole muuttunut. Oikeuttaako tämä tässäkin yhteydessä uuteen loggaukseen?
Noh, helpostihan tuo on nähtävissä onko kätkö vaihtanut paikkaa, niin kyllä se silloin mun mielestä pitäisi olla oikeutettua.
Hei, täs olis ihan lähellä pari kätköö...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”