Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Yleistä keskustelua kätköilystä
team diamond
Viestit: 7
Liittynyt: Su 02.01.2011 9:06

Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja team diamond » Su 02.01.2011 13:25

On tosi reilua kun joku/jotkut eivät saa kätköpurkkia käsiin niin ilmoitetaan tarkastajalle joka sitten hyllyttää purkin kysymättä saati ilmoittamatta tekijälle.Huomasin tänään että yksi purkkini on hyllyllä tarkastajan toimesta kun on mukamas vaarallinen.Mitään vaarallista tuossa ei mielestäni ole vaan kätkön saa helposti käsiin apuvälineellä.Kätköä tehdessäni kaikki oli selvää myös tarkastajan puolelta mutta nyt sitten näin.MIKSIKÖHÄN.Tiedä sitä sitten.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 02.01.2011 13:42

Suosittelen ottamaan rauhallisesti, ja ottamaan yhteyttä hyllytyksen tehneeseen kätkötarkastajaan. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että se hyllytettäisiin heti, jos joku ei sinne pääse. Tarkastajalla lienee perustelut tapaukseen, ja jos ei ole, suosittelen ottamaan yhteyttä vanhempaan kätkötarkastajaan (Finnish geocache reviewer 3, thummallys thummallys). He voivat selvittää tilannetta. FGR5 on tietääkseni uusin hommassaan, ja hän voi tehdä myös virheitä. Errare humanun est.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

team diamond
Viestit: 7
Liittynyt: Su 02.01.2011 9:06

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja team diamond » Ti 04.01.2011 21:21

Olen kuullut että muillekin on käynyt niin että tarkastaja on hyllyttänyt kätkön noin vaan.Minusta esim kätköni (GC2F5M3 )ei mitenkään ole vaarallisessa paikassa mutta hyllylle meni kun tarkastajaan oltiin oltu kuulema yhteydessä että on vaarallinen kätkö.Eihän purkille edes tarvitse kiivetä vaan sen saa oikeilla apuvälineillä käsiin helposti.Pyyntö tuli tarkastajalta että siirtäisin purkkia mutta niin tule tekemään. No onhan minulla vielä 44kpl kätköä joita hakiessa voi taivaskin pudota niskaan :wink:

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 04.01.2011 21:36

No kokeiles vielä toinen tarkastaja –kikkaa... Vähän omituiselta kyllä tuntuu. Onhan suomi täynnä vaarallisia ja oikeastikin kiellettyjä kätköjä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ti 04.01.2011 21:44

Ihmettelen suuresti kahta asiaa:

1) Kuka ilkeää itkeä tarkastajalle liian vaarallisesta purkista, ei oikein se kaveri tajua kätköilyn ideaa. Ensisijainen osoite on tietysti kätkön omistaja. Suomi on puolillaan vaarallisessa paikassa olevia purkkeja, eikä niitä ole pakko hakea jos ei kerran pää kestä.

2) Miksi tarkastaja lähtee mukaan tällaiseen itkuun. Käykööt itse ensin paikanpäällä katsomassa tilanteen ja sen jälkeen neuvotteluihin omistajan kanssa.

En ole tätä kyseistä kätköä hakenut, mutta ihan mielenkiinnosta taidan ratkaista mysteerin ja lähteä joku päivä Riksuun. Kait se purkki kuitenkin on siellä paikallaan, että saa edes yrittää.
Nil volentibus arduum.

offipete
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 13.08.2008 17:01
Paikkakunta: Janakkala / Tervakoski

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja offipete » Ti 04.01.2011 21:49

Tevetuloa vaan joukkoon....

Itse tehheenä yli 90 kätköä ja kaikista on ok.. mutta yksi purkki meni tarkastajan toimesta Arkistoon minulta mittään kysymättä.. Ei siinä mitää jos purkki on sellaisessa paikassa että sitä ei saa käsiin ilman apuvälinettä... Ei niitä ole pakko hakea ei tää ole mikää pakko harrastus... mulle on suorastaan "vittuiltu" päin naamaa, tietämättä mikä on todellista. HUOMATKAA !!!! Kohta on sitten vapaata kätkö paikkaa ainakin sen yli 90 purkin verran...
Vittu mä vedän ennemmin vinssin vaijeria venäjän suolla,siellä ne tosi miehet toimii.... Kun väännän jonkun ........... kanssa missä joku purkki on??? onko vaarallisessa paikassa yms... Vapaaehtoisesti sitä lähtee venäjällekin harrastamaan, siinä ei vittu yksi rasia tunnu missään....

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ti 04.01.2011 21:51

Mielestäni on eri asia onko purkki vaarallisessa paikassa esimerkiksi jyrkänteellä VAI onko se vaarallisessa paikassa esimerkiksi liikenneympyrässä tai vastaavassa.

Jälkimmäisessä tosin kätköä ei ylipäätänsä pitäisi päästää julkiseksi. Joskus näin saattaa tietysti vahingossa tapahtua kätköilijän venkoilun takia, jolloin on yleensä seurannut varsin nopea arkistointi tarkastajan puolelta.

Kyseisen kätkön tapauksesta en toki tiedä sen enempää ja tuskin tulen koskaan tietämäänkään kun tuo mysteeri-osuus ei varsinaisesti kiinnosta pätkän vertaa.

offipete
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 13.08.2008 17:01
Paikkakunta: Janakkala / Tervakoski

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja offipete » Ti 04.01.2011 22:09

Huhut on niitä puheita, johan ei itsekään luota.. Onneksi on nykyajan eletroniikka niin pitkällä että, jolla todisteita aina löytyy...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 04.01.2011 23:41

Garmingeo kirjoitti:Ihmettelen suuresti ...

2) Miksi tarkastaja lähtee mukaan tällaiseen itkuun. Käykööt itse ensin paikanpäällä katsomassa tilanteen ja sen jälkeen neuvotteluihin omistajan kanssa.
Tarkastajan ei tarvitse käydä paikan päällä jos kerran kätkön voi arkistoida ja selvittää asian sitten omistajan kanssa että mistä on kyse. Niin se vain taitaapi mennä se järjestys ettei ensin katsota ja sitten kaduta. Omistaja saa käydä itse kätköllä ja selvittää onko joku sen siirtänyt vaaralliseen paikkaan vaiko ei. Ei sellainen ole tarkastajan hommaa. Liekö koskaan käynyt niin, että tarkastaja olisi hyllyttänyt itse löytämänsä kätkön, joka rikkoi sääntöjä?

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 04.01.2011 23:48

Nooh, jos kätkön D on 3.5 ei voi olla kyse siitä ettei pää kestä; ja kun edes mitään apuvälineitä kätköllä ei tarvita koska attribuutit / D -arvo ei siitä kerro. Toki itsekään en tiedä - kun en ole kätköä hakenut - esim.

a) onko kätkö nykyisellään siinä paikassa mihin tekijä sen on piilottanut
b) onko paikalla tapahtunut muutoksia
c) onko kätkö virheellisesti D-luokiteltu
d) Kanada

Mutta tämä koko ketju on mielestäni melko turhaa jossittelua, helpompi olisi kätkön tekijän kysyä asia / perustelut tarkastajalta vaikkakin nykytyyli kaikessa toki on "kirjoitan yleisönosastoon enkä selvitä asiaa".

Tästäkään viestistä mihinkään muuhun ole kuin palstantäytteeksi; no tulostettuna voi sentään paperilla saunan pesän (tai koko saunan) sytyttää.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

offipete
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 13.08.2008 17:01
Paikkakunta: Janakkala / Tervakoski

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja offipete » Ke 05.01.2011 1:17

Tarkastaja käy nykyää katsomsaa itse paikan että on todella siinä arvoissa missä kätkön tekijä on antanut ymmärtää sen olla... Luottamus mennyt kätkötarkastajaan. " en yleitä kuitekaan" Laitoin omista kätköstä vaaralliseksi luokitut hyllylle kun voi jäädä vaikka palo-auton tai Ambulassin alle tai sitte voi vaikka lumilinko silppua huomaamatta kätköilijän... parempi pistää hyllylle ennekun tarkstaja kerkii....

ATT02
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 20.08.2008 13:21

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja ATT02 » Ke 05.01.2011 2:12

Niin... kannattaa ehdottomasti keskustella tarkastajien kanssa.
Ja jäitä hattuun :wink:!
Itsellä on ihan positiivinen kuva tarkastajien toiminnasta, vaikka esim. N-sarjaa rakenneltaessa Albert56:n kanssa muutamien kätköjen kohdalla neuvotteluja tarkastajien kanssa käytiinkin ennen julkaisua. Jotkut julkaistiin neuvottelujen ja perustelujen jälkeen sinällään joku purkki siirrettiin parempaan paikkaan... Joidenkin kätköjen julkaisusta tarkastajat ovat neuvotelleet keskenään jne. Ei ole jäänyt lainkaan negatiivinen fiilis. (Talkoo)työtäänhän he vain tekevät - eiköhän keskustelemalla pääse yhteisymmärrykseen... useimmiten ainakin!
Näyttää olevan tarkastajilla yhtenä tarkastuskriteerinä se, miten kaukana tuollainen korkeaterraiminen kätkö on ajoväylästä (siis autojen), mutta siihenkin kai pitäisi sitten olla tarkka kaava (etäisyys ajoväylästä vaikka tarvittavan apuvälineen pituus jaettuna piillä ja kerrottuna kahdella :?: ) ettei tulisi tulkintaerimielisyyksiä - ja kuitenkin tulisi! Ja eiväthän tarkastajat todellakaan kovin tarkasti ehdi kätköihin etukäteen paneutua, eli joitain seikkoja, jotka olisivat julkaisuun vaikuttaneet selviää vasta toiminnassa.
Tuon ketjun aloittaneen kätkön osalta varmaan "vaaraa" saattaa aiheutua ainoastaan kaatuvasta apuvälineestä tms. Oma menettely tuolla kätköllä oli sellainen, että ohimennen tutkin tilanteen ja valitsin ajan ja välineet tilanteen mukaisesti - eikä ongelmia ollut. On vaan jokaisen hyväksyttävä, että kaikkia kätköjä ei voi samantien logata "huonoon" aikaan tai puutteellisilla välineillä - varsinkin kätkön palautus pitää miettiä valmiiksi, ennen noutoa (juuri käytiin taas yksi purkki (GC1PF82) nostamassa T1,5:stä takaisin T4:ään).
Turvallista, mukavaa kätköilyvuotta :)

team diamond
Viestit: 7
Liittynyt: Su 02.01.2011 9:06

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja team diamond » Ke 05.01.2011 8:06

Onpa herättänyt keskustelua :shock: Hyvä hyvä.Omaan vielä kommenttia
kyseinen purkki on ollut kokoajan samassa paikassa.Ei ole liikkunut kuin noin 25cm alas päin alkuperäisestä paikasta.3 Atribuuttia löytyy kyllä ja lisäksi huom!! Huom!!! Kätkö suositellaan hakemaan myöhään illalla taikka aikaisin aamulla huomattavan JÄSTI virran johdosta :evil: mutta eihän noita kunnioiteta ilmeisesti koskaan eikä missään.Olen jopa nähnyt sellaista että erästä myöskin omaani purkkia otetaan esiin SEISOMALLA auton takaluukun päällä vaikka autoja virtaa ohitse kokoajan.NÄINKÖ niitä pitää sitten hakea.No tietenkin koska oli kalenterissa AUKKO niin joku on saatava.Kyllä minunkin mielestä jos et purkkia nykyisillä välineillä saa lokatuksi niin jättää hautumaan ja noutaa silloin kun on oikeat välineet.Nykyään itselläni on suurinpiirtein sellaiset välineet millä useimmin purkin saa ja SAA myös takaisin samaanpaikkan ja jos ei saan niin jätetään siihen ja PALATAAN ASIAAN :wink:

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Ke 05.01.2011 11:01

Kun tässä olen tarkastellut tapausta niin uskoisin virkavallan vaikuttaneen hyllytyspäätökseen. Viimeisimpiä loggauksia kun katsoo niin poliisit ovat ihmetelleet autosta kaula pitkällä kätköilijöiden puuhia ja tästä ei ole pitkä aika hyllytykseen. Turha minun mielestä henkisiä vetää yhden purkin hyllytyksestä. Itse olen omia purkkeja vapaaehtoisesti hyllyttänyt ja siirtänyt ilman tarkastajan väliinpuuttumista koska liikenne purkeille on aiheuttanut häiriötä eikä tuo ole minua haitannut :twisted:
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja pulk » Ke 05.01.2011 11:42

arisoft kirjoitti:Liekö koskaan käynyt niin, että tarkastaja olisi hyllyttänyt itse löytämänsä kätkön, joka rikkoi sääntöjä?
on :)

Mutta en usko että tarkastaja on tässä tapauksessa mennyt kätkölle sen takia, että olisi epäillyt sitä luvattomaksi.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ke 05.01.2011 11:58

sakura_ kirjoitti:
arisoft kirjoitti:Liekö koskaan käynyt niin, että tarkastaja olisi hyllyttänyt itse löytämänsä kätkön, joka rikkoi sääntöjä?
on :)

Mutta en usko että tarkastaja on tässä tapauksessa mennyt kätkölle sen takia, että olisi epäillyt sitä luvattomaksi.
Tuossa tapauksessa tarkastaja arkistoi kätkön etsimättä sitä, koska hän havaitsi kätkön sijaitsevan yksityisalueella ilman alueen omistajan lupaa. Yleiseksi harmiksi jokahenkilönoikeudet eivät ulottuneet ao. piilopaikkaan :lol:

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ke 05.01.2011 14:25

Laitanpa tähän keskusteluun omankin lusikkani.

Team Diamondin tapauksessa ilmeisesti purkki oli laitettu hyllylle ja pyydetty siirtämään turvallisempaan paikkaan. Tästä paikasta en voi kommentoida mitään, koska en ole ko. paikalla käynyt.

Offipeten tapauksessa taas purkki lensi suoraan arkistoon, mitä pidän vähintäinkin epäilyttävän toimintana, jos kätkön tekijältä ei kysytä mitään. Eri asia, jos vaikka poliisi tai muu viranomainen olisi tällaisen pyytänyt tekemään... tai tiedä häntä, mikä tässäkin arkistointipäätöksessä on ollut taustalla. Itsekin kyllä ihmettelin, kun huomasin tämän kätkön menneen arkistoon ilman mitään kommentteja.

Ko. Offipeten kätköstä (GC2JRAM) kävin aikanaan FTF:n hakemassa. Ei kai sen osalta kukaan niin tyhmä ole, että lähtisi sitä kiipeämällä hakemaan... kun kunnon apuvälineellä kätkön sai alas ja takaisin ylös ilman mitään vaaraa kenellekään. Toki ohi ajavat autot saattaavat ihmetellä, että mitähän toikin nyt puuhaa, mutta saman verran haittaa on siitä, että joku kätkö on piilotettu esim. liikennemerkkiin ja siinä sitten kätlöilijä ledivalon kanssa jotain liikennemerkin edessä touhuaa. Siksipä Offipete taisi suositukseksi laittaa, että hakekaa tämä yöllä.

Yleisenä kommenttina siis, että mahdollista kätkön arkistointia pitäisi edeltää aina keskustelu kätköntekijän kanssa.
Viimeksi muokannut JyNu, Ke 05.01.2011 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Hyllytystä tarkastajan toimesta.

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 05.01.2011 15:08

JyNu kirjoitti:Yleisenä kommenttina siis, että mahdollista kätkön arkistointia pitäisi edeltää aina keskustelu kätköntekijän kanssa.
Aina! Mielestäni kätkön voi hyllyttääkin siksi aikaa, jos tarkastaja näkee sen tarpeelliseksi, mutta tarkastajan pitäisi kuitenkin viimeistään välittömästi hyllytyksen jälkeen keskustella kätkön tekijän kanssa tilanteesta, ja esittää perustelunsa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”