Uskonto & politiikka pois purkeista

Yleistä keskustelua kätköilystä
geohansu
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 05.06.2009 8:32

Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja geohansu » Ti 04.10.2011 8:26

Törmäsinpä eräällä kätköllä tälläiseen eteläsuomessa. Purkista löytyi lapsille suunnattua uskonnollista materiaalia 2 pientä sarjakuvatyyliin tehtyä kirjasta.
Otin ne mukaani ja toimitin roskikseen. Kysymys kuuluukin teinkö väärin vai tekikö hengellisen materiaalin laittaja vääriin? :roll:

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 04.10.2011 10:09

geohansu kirjoitti:Törmäsinpä eräällä kätköllä tälläiseen eteläsuomessa. Purkista löytyi lapsille suunnattua uskonnollista materiaalia 2 pientä sarjakuvatyyliin tehtyä kirjasta.
Otin ne mukaani ja toimitin roskikseen. Kysymys kuuluukin teinkö väärin vai tekikö hengellisen materiaalin laittaja vääriin? :roll:
Riippuu siitä keneltä kysyy...

Eipä uskonnossa ja politiikassa ole hallintaa kummemmasta kysymys, eli yksi 'plussakortti' virallisesti kerrallaan...

Rahat pois kansalta ja vielä valtiolta, eli tyhmiltä...

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » Ti 04.10.2011 11:09

Et jos laitoit kaksi saman arvoista vaihtotavaraa takaisin.

pyyvama
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 27.01.2010 8:52

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja pyyvama » Ti 04.10.2011 11:14

-hamppi- kirjoitti:Et jos laitoit kaksi saman arvoista vaihtotavaraa takaisin.
Noiden arvohan oli negatiivinen eli sisällön kokonaisarvo kasvoi.

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja pulk » Ti 04.10.2011 12:20

GC.comin säännöt kieltävät ”caches that solicit”, eli siinä mielessä ihan oikein toimittu.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 04.10.2011 14:59

Mielipideasia, mutta mielestäni toimit ihan oikein...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Shambbu
Viestit: 50
Liittynyt: Su 08.04.2007 9:20
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Shambbu » Ti 04.10.2011 16:27

sakura_ kirjoitti:GC.comin säännöt kieltävät ”caches that solicit”, eli siinä mielessä ihan oikein toimittu.
Kyse oli kai vaihtotavaroista, ei kätköstä?
Vaihtotavaroille on omat säännöt, ekä siellä kielletä esim. mainoskrääsän yms. käyttämistä vaihtotavarana.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ti 04.10.2011 16:44

vaihtotavaraa tai ei, ei siltikään ole suotavaa tuoda uskontoa tai politiikkaa mukaan edes vaihtotavarana. vaikka se jonkun mielestä saattaa tuntua harmittomalta ajatukselta jättää esim. uskonnollinen vaihtotavara pitää muistaa että se loukkaa äkkiä ateisteja ja muita uskontoja harjoittavia ihmisiä.
Fortuna Favet Fortibus

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 04.10.2011 17:33

PekkaH kirjoitti:vaihtotavaraa tai ei, ei siltikään ole suotavaa tuoda uskontoa tai politiikkaa mukaan edes vaihtotavarana. vaikka se jonkun mielestä saattaa tuntua harmittomalta ajatukselta jättää esim. uskonnollinen vaihtotavara pitää muistaa että se loukkaa äkkiä ateisteja ja muita uskontoja harjoittavia ihmisiä.
Tässä on nyt kaksi eri asiaa. "Uskonnollinen vaihtotavara" ja suoranainen käännytys.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ti 04.10.2011 17:55

aku506 kirjoitti:
PekkaH kirjoitti:vaihtotavaraa tai ei, ei siltikään ole suotavaa tuoda uskontoa tai politiikkaa mukaan edes vaihtotavarana. vaikka se jonkun mielestä saattaa tuntua harmittomalta ajatukselta jättää esim. uskonnollinen vaihtotavara pitää muistaa että se loukkaa äkkiä ateisteja ja muita uskontoja harjoittavia ihmisiä.
Tässä on nyt kaksi eri asiaa. "Uskonnollinen vaihtotavara" ja suoranainen käännytys.
Luitko koko viestiä ajatuksella vai veditkö heti parin ekan lauseen jälkeen herneen nenään :shock: .
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
terito
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.07.2011 21:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja terito » Ti 04.10.2011 18:32

Mun kyllä täytyy sanoa, että vaikka en ole kirkkoon kuulunut kohta kahteentoista vuoteen ja uskonto ei voisi vähempää kiinnostaa, niin ei minun mielestä jossain jeesussarjakuvissa, jotka on jätetty vaihtareiksi kätkölle ole mitään erityisen kamalaa. Ottaen huomioon, että "kohdeyleisö" näillä lippulappusilla on pienet lapset, niin ei niistä lapsista suurinta osaa edes kiinnosta onko siinä vihkossa sarjakuvamainen tarina Jeesuksesta vai Batmanista, vaan todennäköisesti jos joku lapsi semmoisesta vihkosta viehättyy, niin se viehättyy siitä siksi kun siinä on sen lapsen mielestä kivoja kuvia. Se, että onko tämä sitten lasten uskonnollista aivopesua, onkin ihan toinen juttu. Henk.koht. voin vaan todeta, että olen minäkin käynyt pelastusarmeijan iltapäiväkerhossa ja lukenut iltarukousta pienenä, mutta silti miusta tuli tämmöinen isona...

Enkä mä nyt henk.koht. ihan ymmärrä tuota, että millä tavalla uskonnollinen vaihtotavara loukkaa ateisteja tai muun uskontokunnan edustajia... Aika moni kätkö sijaitsee kirkon vieressä, pitäisikö kirkkokätkötkin kieltää sen takia, että jonkun ateistin tai toisen uskontokunnan edustajan mielestä saattaa olla kamalaa ja vastenmielistä mennä etsimään kätköä kirkonmaalta? (Hyi olkoon, se uskontohan saattaa vaikka hypätä niskaan sieltä kirkosta jos menee vahingossa liian lähelle?)

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 04.10.2011 19:25

terito kirjoitti:Enkä mä nyt henk.koht. ihan ymmärrä tuota, että millä tavalla uskonnollinen vaihtotavara loukkaa ateisteja tai muun uskontokunnan edustajia... Aika moni kätkö sijaitsee kirkon vieressä, pitäisikö kirkkokätkötkin kieltää sen takia, että jonkun ateistin tai toisen uskontokunnan edustajan mielestä saattaa olla kamalaa ja vastenmielistä mennä etsimään kätköä kirkonmaalta? (Hyi olkoon, se uskontohan saattaa vaikka hypätä niskaan sieltä kirkosta jos menee vahingossa liian lähelle?)
Niin hassulta kuin se kuulostaakin niin onkohan kaikki koirapuistokätköjä tehneet ajatelleet ollenkaan nenäänsä pidemmälle sillä muslimit eivät voi niitä etsiä? Ainakin he niitä pelkää kovasti olipa syy sitten mikä tahansa.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 04.10.2011 22:22

geohansu kirjoitti:Kysymys kuuluukin teinkö väärin vai tekikö hengellisen materiaalin laittaja vääriin? :roll:
Kyllä teko oli väärä, jos et jättänyt mitään tilalle.
Hengellisen materiaalin laittaja ei tehnyt mitään väärää.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 05.10.2011 0:38

Geovius kirjoitti:
geohansu kirjoitti:Kysymys kuuluukin teinkö väärin vai tekikö hengellisen materiaalin laittaja vääriin? :roll:
Kyllä teko oli väärä, jos et jättänyt mitään tilalle.
Hengellisen materiaalin laittaja ei tehnyt mitään väärää.
Materiaalin, jonka on tarkoitus huijata, harhaanjohtaa ja rahastaa...

Vai oliko eroa politiikkaan?

ReiKaa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 07.06.2009 19:42

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja ReiKaa » Ke 05.10.2011 1:57

Itse toimisin niin, että jos jossain purkissa olisi minun mielestäni "sopimatonta" tai sääntöjen vastaista tavaraa vaihtareina, niin ottaisin sen sopimattoman mukaani (ja laittaisin roskiin) mutta jättäisin tilalle jotain muuta.

Eli jos minun mielipidettä kysytään, niin mielestäni sinä teit väärin. Sinun olisi pitänyt jättää tilalle jotain.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 05.10.2011 2:00

ReiKaa kirjoitti:Itse toimisin niin, että jos jossain purkissa olisi minun mielestäni "sopimatonta" tai sääntöjen vastaista tavaraa vaihtareina, niin ottaisin sen sopimattoman mukaani (ja laittaisin roskiin) mutta jättäisin tilalle jotain muuta.

Eli jos minun mielipidettä kysytään, niin mielestäni sinä teit väärin. Sinun olisi pitänyt jättää tilalle jotain.
Onhan siellä ollut ainakin ammusten hylsyjä.

Pitäisikö niistäkin jättää jotain tilalle?

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja reply » Ke 05.10.2011 8:52

Eivätköhän nämä hysteeriset höpötykset voi jättää omaan arvoonsa. Itse olen, onneksi, saanut kasvaa maaseudulla, missä oli sekaisin niin vahvaa uskonnollisuutta kuin aseitakin hylsyineen, ja silti minusta kasvoi omasta mielestäni varsin tasapainoinen aikuinen, joka osaa ihan itse sekä kritisoida että ymmärtää uskontoja, mutta etenkin suhtautua niihin välinpitämättömästi. Nykyisin ei mikään asia tunnu voivan olevan yhdentekevä, vaan kaikesta pitää aina olla mielipide ja etenkin kaikkea sellaista kohtaan, mikä ei edusta omaa maailmankatsomusta. Monesti vedotaan siihen, että lapset saavat ikäviä vaikutteita, mutta joskus se heidänkin ympäriltään pumpuli lopulta karisee. Jos lapsi ei siinä vaiheessa osaa itse päätellä hyvän ja pahan eroa, niin ei sitä hänen ole koskaan itse tarvinnut tehdäkään, vaan syytä voi etsiä ympärillä höseltävistä, ylisuojelevista vanhemmista. Pienenä poikana keräilin myös erilaisten aseitten hylsyjä ja sainpa hankittuakin niitä kokoelmiini varsin kattavasti, eikä minusta silti tullut kouluampujaa tai edes ammattisotilasta. Jollekin pienelle, tai isommallekin, nuo hylsyt voivat siis olla oikea aarre. Kummatkaan tässä säikeessä mainitut esineet eivät mielestäni siis ole vaarallisia, ei psyykkisesti eikä fyysisesti, ei lapselle eikä aikuiselle, vaan järkevässä mittasuhteessa käytettynä normaaleja vaihtotavaroita.

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Ke 05.10.2011 8:58

Ei pelkästään ne sarjakuvat, vaan koko kätkö olisi pitänyt viedä pois. Siellä on selkeästi alkanut uskonto itämään.

Ja varmuuden vuoksi ainakin kilometrin säteeltä muutkin purkit pois.

Jebalyn
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 19.09.2011 18:03

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Jebalyn » Ke 05.10.2011 12:09

PekkaH kirjoitti:vaihtotavaraa tai ei, ei siltikään ole suotavaa tuoda uskontoa tai politiikkaa mukaan edes vaihtotavarana. vaikka se jonkun mielestä saattaa tuntua harmittomalta ajatukselta jättää esim. uskonnollinen vaihtotavara pitää muistaa että se loukkaa äkkiä ateisteja ja muita uskontoja harjoittavia ihmisiä.
Nyt kyllä täytyy sanoa, etten ole ajatellut nenääni pidemmälle näissä vaihtotavaroissa... olen joskus laittanut jonkun enkelin muotoisen heijastimen vaihtotavarana kätköön. Eipä siinä hetkessä tullut mieleeni, että se voisi jotakuta loukata :/ Pitänee siis olla varovaisempi siinä, mitä voi käyttää vaihtiksena.

Toisaalta, en oikein osaa ymmärtää, miten joku uskonnollinen kuva tms. vaikuttaa joskus niin voimakkaasti ihmisiin. Ei minua loukkaa jos vastaani tulee jossain vaikka daavidintähti tai vaikkapa buddhan kuva. Mutta ihmiset tietysti reagoivat niin monella eri tapaa. Ehkä on parempi ettei laita mitään mihinkään ajatusmaailmaan/ismiin/maailmankuvaan viittaavaa tavaraa tai kuvaa kätköön.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Uskonto & politiikka pois purkeista

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 05.10.2011 13:10

Jebalyn kirjoitti:... Mutta ihmiset tietysti reagoivat niin monella eri tapaa. Ehkä on parempi ettei laita mitään mihinkään ajatusmaailmaan/ismiin/maailmankuvaan viittaavaa tavaraa tai kuvaa kätköön.
Jep, kuten tästäkin säikeestä on luettavissa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”