Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Mesostigmata
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 08.06.2011 20:20
Paikkakunta: Joensuu

Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Mesostigmata » Su 04.12.2011 14:47

Aloitin tämmösen aiheen, apuna mahd. muillekkin koska uskosin että moni muukin tästä harrastuksesta esitelmöi. En ainakaan haulla löytänyt aiheesta oikein mitään.

Voi joko auttaa mua (alla) tai sitten ihan vaan yleisesti keskustelua mitä esmes kannattaa huomioon ottaa esitelmissään. Yleisön ikä ja tämmöset varmaan vaikuttaa, kannattaako tehdä esitelmää ainakaan siten, että kertoo esimerkkinä yhden kätkön sijainnin.

En varmasti mäkään ole osannut näiden mietintäpäivien aikana ottaa kaikkia huomioon. Samalla takoo kuitenkin kallossa se, että tää on harrastus siinä missä muutkin vaikka onkin hivenen..öö..julkisemmin tehtävä ja tässä on ns. salassapitoa.

Onnistuisiko myös, jos tässä annettas omia materiaaleja esitelmän tekijöiden käyttöön? Kuvia siis lähinnä meinaan.

*******

Vaikka mä ite olen ihan amatöörikätköilijä ( 19/20 löytänyt, aloitin viime kesänä jne..) haluaisin kuitenkin tehdä kaiken taiteen sääntöjen mukaan koulutuspaikale viiden minuutin puhe-esitelmän Geokätköilystä.

Apuna saan käyttää powerpointtia ja tämä mahdollistaa kuvat. Onneksi.

En usko, että kuulijoista (17-20v? muutama vanhempi, plus ohjaajat) monikaan on kuullut/harrastanut kätköilyä, joten sellanen perus pikkupaketti pitäs rääppästä kasaan. Julkisuuteen tää ei tule, ainoastaan abouttiarallaa 10 henkilön yleisö. Voi olla enemmän, tai vähemmän. Riippuu onko ryhmiä paikalla yks vai kaks ja kuinka monta ohjaajaa tulee kuuntelijaksi ja planeettojen asennosta.

Yllättäen runsaudenpulahan tässä tulee. Viisi minuuttia on aika lyhyt aika. Samalla kun sitten itse joudun opiskelemaan/verestämään muistiani koska nyt on kuukausia viimeisimmästä kätköilystä.

Olen lisännyt muutaman kuvan, yksi on kätköstä mutta mistään ei selviä mikä kätkö ja missä. Loput pari kuvaa on omista kätköilyvarustuksista ja poikaystävästä joka on idiootti ja kahlaa vuolaasti virtaavassa joessa kätkön perässä (löytyi kuivalta maalta..)

Lisäsin myös jutun tästä Salon kaupungintalon pommitapauksesta noin niiku varoittavaksi esimerkiksi, että parempi olla huomaamaton.

Tässä esityksessä kieltämättä on taka-ajatuksena se, että saisin tuttuja etsintäkavereita koska poikaystävä alkaa olemaan tylsä. Ventovieraihin en nyt kykene tutustumaan.

Mitä on sellasia ehdottomia asioita, joita pitää sanoa? Se ainaki, että kenestäkään ei ole kivaa jos joku ulkopuolinen tulee härkkimään harrastusta, varastaa ja tuhoaa.

Vaikeeta on myös löytää kuvia erikokoisista kätköistä, vaikka nyt periaatteessa riittääkin että laitan kuvan alle mistä sen varastin mutta silti. Itsellä kun ei ole kuin peruspakasterasiapurkista kuva.

Tarkoitus vissiin olisi mulla, että saisin uusia harrastajia mutta jotka kuitenkin osaisi olla varovaisia&kunnollisia. Ja silti ei sais kuulostaa liian vakavalta. Puuh.

Esityksen ajattelin aloittaa pontevasti sillä, että kysäsen onko kukaan koskaan löytänyt maastosta purkkia jossa on papereita ja mahd.leluja/muuta tavaraa ja jos joku on, niin mitä teki. Seuraavaksi vissiin pitää kysyä, onko kukaan kuullu tästä harrastuksesta.

Voisiko joku alan ammattilainen (eli siis kuka tahansa mua kokeneempi) myöskin ottaa esitelmäni luettavakseen kuhan on valmis? Jos siis saan valmiiksi. Tehty sit tosiaan powerpointilla.
Huono olen kritiikkiä ottamaan vastaan, mutta sanotaanko näin että mä todellaki yritän saada aikaan sellasen esitelmän joka nyt ei ainakaan huononna tätä harrastusta :D Onneksi on sen verran vanha yleisö, että vaikka mä mainitsisin vaikkapa että "Taidemuseolla on lähin" niin sinne ei mennä etsimään sitä tuhoamismielessä tms. Vaikka en kyllä sano edes, että millä puolen museota. Oon nimittäin varma, että koulutuspaikkaa lähintä kysytään heti kun mainitsen että "niitä on meiän ympärillä nytkin useampi, joka päivä varmasti ohitatte tietämättänne" jne. Tuurilla multa kysytään myös kunkin asuinpaikan lähimmät, siinä sit saaki hetkosen miettiä..

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ma 05.12.2011 9:51

Hyvä että aloitit tällaisen ketjun, kyllä meistä varmaan suurin osa on ainakin epävirallisesti jollekin kätköilystä esitelmöinyt. :) Minusta se on joka kerta yhtä vaikeaa kun asiat on itselle niin itsestään selviä ettei niitä vain huomaa selittää. Kysymykset on sitten tasoa "nii onks sulla sit joku kartta tai GPS vai häh..?", mikä tietysti on erittäin hyvä kysymys jos/kun sitä ei erikseen ole muistanut kertoa. ;)

Sinulla ehkä suurin haaste on tuo aikaraja, viisi minuuttia menee todella, todella nopeasti, ja jos yleisö ei ehdi esittää kysymyksiä niin homma voi jäädä hyvinkin epäselväksi jos sitä ei ole harjoitellut. Eli sinuna varmaankin vetäisin esitelmän etukäteen läpi vaikka sille poikaystävälle, jotta näkisin, riittääkö aika.

Väitän, että todennäköisyys sille, että kymmenen hengen yleisössä joku olisi sattumalta löytänyt geokätkön, on niin pieni, ettei kannata siihen kyselyyn turhaan käyttää aikaa, vaikka se sinänsä kivasti yleisöä osallistuttava idea onkin.

Itse varmaan tekisin jonkinlaisen "Kätköily pähkinänkuoressa" -slaidin jossa olisi sitten bulletit tyyliin "1. Katso koordinaatit netistä 2. Syötä ne GPS-laitteeseesi/kännykkääsi 3. Mene koordinaatteihin, etsi kätkö 4. Kirjoita nimesi lokiin, piilota purkki 5. Loggaa löytö kätkön nettisivulle". Oletuksena käsittelisin siis tradeja, multit ja mystit ja muut voi mainita lopuksi, jos jää aikaa.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ma 05.12.2011 10:05

Voisit myös käyttää kuvakaappauksia geocaching.comista, hommaan tulee mukavasti konkretiaa kun voit sanoa että "tuossa on vaikeusarvo, se on...." sen sijaan että selittäisit "sit niissä kätköissä on sellanen vaikeusarvo, se....". Esityksessä voisi myös olla kuvakaappaus paikkakunnan kätkökartalta jotta yleisö ei ajattelisi että okei, kuulostaa kivalta, mutta tuskin noita kätköjä kovin paljon missään Suomessa on. Ota vaikka se kaappaus ei-kirjautuneena tai gc.fi:stä ei-premiumina niin sijainneissa on virhettä etkä vahingossakaan spoilaa mitään. Voit myös mainita asian tilastona tyyliin "20 km säteellä Helsingin keskustasta on noin 1500 kätköä". Mutta se kuva kartasta voisi käydä jopa heti alkuun, ilman otsikkoa kysyt että arvaako kukaan, mitä nämä pisteet tässä kartalla voisi olla. :)

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 05.12.2011 10:15

Jos rohkeutta riittää niin voit lähestyä aihetta suoraan tällä tyylillä http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf

Kerrot siis lyhyesti kaikki ne syyt miksi ei kannata ryhtyä geokätköilijäksi. Eiköhnä se viiteen minuuttin mahdu. Opiskelumateriaaliksi voi suoraan tarjota tuota teosta niin aikaa ei kulu liian ylimalkaiseen asian käsittelyyn.

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » Ma 05.12.2011 10:16

http://kahvila.matkahuolto.fi/geokatkoily/

Tuolta jos poimii parhaat palat ja lisää vähän kuvia, niin siinähän sitä jo onkin - parillekin viisminuuttiselle.
Mur_meli
***************
^-^
=o=

Mesostigmata
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 08.06.2011 20:20
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Mesostigmata » Ma 05.12.2011 22:03

Kysymyksille varmaan saan aikaa esitelmän jälkeen, ja jos kovin kiinnostuu joku niin tauolla tottakai saa kysellä lisää.

Tuo aikaraja tosiaan on hankala, mutta käytän paljolti kuvia koska tuon sakin tuntien ne on kivempia ku teksti.

Tällähetkellä on muutama dia ja muutaman oon myös poistanu. Poikakaveri varmasti saa kuulla ja nähdä esitelmän miljoonasti ja jos nyt yön aikana saan kovin valmiiks tuon niin isäki saa huomenna olla harjotusyleisönä :D

Hulluha mie olin ku otin tuollasen aiheen, mutta en keksiny muutakaan ja kun muutkin esitelmöi harrastuksistaan niin... Toinen vaihtoehto ois kertoa millasta on olla kuuron kissan omistaja mutta päädyin geoiluun. Tuli peruskoulussa jo seliteltyä lemmikeistä tarpeeks, ja toki jauhan muutenki niistä koko ajan.

Avatar
Ainokaisa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 17.06.2011 13:11
Paikkakunta: Hattula

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Ainokaisa » Ke 11.01.2012 13:01

Geocaching.com:ista voi ladata ilmaiseksi valmiin kätköilystä kertovan powerpoint-esityksen.
Honka, mänty, petäjä..ja mitä niitä nyt oli?

laakeri
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 20.09.2010 9:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja laakeri » To 12.01.2012 9:34

Mesostigmata kirjoitti:Tuo aikaraja tosiaan on hankala, mutta käytän paljolti kuvia koska tuon sakin tuntien ne on kivempia ku teksti.

Tällähetkellä on muutama dia ja muutaman oon myös poistanu.
Aikaa on postauksesta mennyt, joten onko esitys jo pidetty? Onko esitelmien/seminaarien pitämisestä kovasti aiempaa kokemusta? Siltä varalta, että ei molempiin, niin tässä muutama meikäläisen mielipide asiasta. Ja miksi ei muutenkin mielipiteitä, vaikka esitys olisikin jo pidetty ja kokemustakin olisi. En minäkään kyllä mahdottomasti ole esitelmiä pitänyt, mutta muutaman sentään ja opiskellessa olen moiseen toimintaan saanut hieman koulutustakin.

Rajoita esityksen diojen määrä järkeväksi. Viidessä minuutissa ehtii ehkä 3-4 diaa. Itse ängin joskus muistaakseni seitsemän minuutin esitykseen kuusi diaa (otsikkodia mukaan lukien) ja kyllähän siinä meinasi hieman kiire olla. Esimerkiksi varttitunnin seminaariin sopii sujuvasti 10-12 diaa otsikkodia mukaan lukien. Siinä kun aluksi esittelee itsensä, kertoo esityksensä aiheesta ja sisällöstä, niin huomaakin ensimmäisen minuutin jo menneen. Tekstiähän dioissa ei suotta kannata mahdottomasti olla, vain pääasioita. Ei yleisö pysty samalla lukemaan romaania ja kuuntelemaan esitystä. Kaikki diat eivät tekstiä tarvi ollenkaan otsikon lisäksi.

Etsi kerrottavaksi muutama pääkohta aiheesta. Älä yritäkään noin lyhyessä ajassa kertoilla yksityiskohdista. Yleisö kysyy lopussa, jos haluaa jostain asiasta lisää tietoa ja näin tulee kerrottua myös nimenomaan yleisöä kiinnostavista yksityiskohdista. Voit myös tässä vaiheessa johdatella yleisöä lisäkysymyksiin. Esitelmää voi elävöittää laittamalla vaikka laittamalla kätköpurkin kiertämään yleisön joukossa. Älä nyt sentään mistään kätköstä purkkia lainaa, vaan tee oma tätä varten. Voit hyödyntää tuota purkkia sitten jatkossa omassa kätkössäsi. Kenties myös valokuvia erilaisilta kätköpaikoilta voi laittaa kiertämään ihan paperikuvina. Tämä voi kyllä estää tehokkaasti osalta yleistöstä itse esityksen seuraamisen ja toisaalta kuvien kiertämään laittaminen taas syö muutenkin melkoisesti rajoitettua aikaa. Nämä siis vain mahdollisina ideoina.

Aikaraja on kyllä esityksissä se pahin asia. Itsellä kävi onneksi poikkeuksellisesti nyt niin hyvin, että seuraavaan esitykseen, jonka joudun/pääsen pitämään annettiin aikarajaksi "kunhan ei nyt yli tuntia menisi". :)

Mesostigmata
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 08.06.2011 20:20
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja Mesostigmata » To 16.02.2012 0:11

Sori, mä käyn täällä hyvin harvoin varsinkin näin talvisin, mutta nyt kun tulin tästä Hesan kaivostapauksesta etsimään lisätietoja, muistin tulla tähänki ketjuun
**

Esitys tuli pidettyä, tosin hyvin pienelle joukolle. Sain paljon varsinkin kuvia sähköpostiini, joten KIITOS niistä. Tän triidin aloittamisen jälkeen, koulutuksessa meni vähän asiat häränpyllyä ja oli *näin* lähellä etten lähtenyt litomaan sieltä, mutta jäin kuitenkin.

Pidin esitelmän tammikuussa, joulukuussa oli tarkoitus mutta sillon mua ei siellä näkynyt kuin pyrähdyksinä. Kuulijakunta oli kovin vajaalukuinen, ja vaikka pääasiat selitinkin sovitussa ajassa, se meni väkisinkin ~20min lörpöttelyksi. Arvostelua en vielä ole saanut sen kummemmin, suullisesti toki heti ja se oli ihan hyvää.

Yksi opettajista koukutettu, tunnusti pari viikkoa esityksen jälkeen että mietti kotimatkalla kävellessään montako kätköä ohittaa. Kerroin määrän, en paikkoja, koska sattutaan asumaan lähes samassa pihapiirissä ja kuljetaan samaa reittiä. Jos tässä ei ois opettaja-oppilassuhdetta, niin varmaan oisin jo pyytäny leikkimään mun kanssa aarteenetsintä-leikkiä mutta pitää vähä hissukseen ottaa nyt kun vielä on vähän kriittiset hetket tuon koulutuksen kanssa, ei kauheesti helpota jos alan vapaa-ajallakin kaveeraamaan jonku opettajan kanssa :mrgreen:

Tekeminen oli hauskaa, aineistoa oli loppuvaiheessa jopa vähän liikaa. Kuvapaljouden määrää helpotin sillä, että käytin apuvälineenä iPadia, jolla näytin "bonuskuvia". Niiden näyttö ei mitenkään sopinut 5 minuuttiin, mutta tuossa lörpöttelyn aikana näytin ne sit.

Joku lisäkysymys oli sellanen, että mä en ollut ehtinyt edes varautua.. Hitsi, kun en nyt muista että mikä. Siinä kohti meni änkyttämiseksi :D

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Aineen, esitelmän tms. tekeminen geokätköilystä

Viesti Kirjoittaja ansu75 » To 16.02.2012 0:38

Minä pääsin/jouduin pitämään ex-tempore "lajiesittelyn" geokätköilystä ystävänpäivänä lastenklinikalla. Olin tyttären kanssa kontrollikäynnillä ja lääkärin jälkeen mentiin askartelemaan (tv:stä tuttujen) Kanan ja Tea Hiillosten kanssa, siinä oli myös askartelutarvikkeiden (Fiskars) puolelta joku vetäjä ja sitten sellainen ihminen joka jakoi Smurffeja lapsille (ne oli Valintatalon kampanjasta lahjoituksena saatuja) ja pari muuta pikkupotilasta äiteineen (ne tosin oli ulkomaalaisia,eikä tainneet osata suomea).

Satuin sitten hoputtamaan tytärtäni; eikös se ole jo kohta valmis, kohta loppuu parkkiaika ja jos me meinataan ehtiä joku geokätkö etsiä ennen lähtöä, niin tulee kiire... Naiset sitten heti korvat höröllä: Ai, mitä se sellainen geokätköily on? Osa oli jotain kuullutkin, osa ei. Siinä sitten kerroin pääpiirteittäin homman juonen. He kyselivät samanlaisia kysymyksiä kuin esim työkaverini; eli ensiksi kuka niitä piilottaa ja sitten mitä sellaisessa kätkössä on sisällä? Ja sitten että olenko löytänyt monta ja olenko itse piilottanut. Keskustelimme siitä kuinka mukava harrastus on myös lasten kanssa ja miten erilaisia ja eri vaikeusasteisia kätköjä on.
~Don't worry, be happy!~

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”