Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Yleistä keskustelua kätköilystä
jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ke 02.07.2008 16:58

Mitä mieltä olette?
jonsson tekee jemmojaan pitkälti inspiraation ohjaamana.Yleensä kussakin jemmassani on omasta mielestäni edes"Jonkunlainen" idea.Ja Oli ideaa tai ei kätköjä kaikki tyynni!Sen verran olen saanut YVpöhköposteja kätköistäni :shock: , että mietin pitäisikö luopua koko hommasta.Helppoahan se olisi.Muutama klikkaus ja Janakkalassa/Turengissa olisi tilaa uusille yrittäjille.Tyhjiö näet pyrkii täyttymään :lol:
Olis tässä -My caches waiting for review- listassa kyllä ollut vielä vähän tarjolla kätköilijöille(25 kpl.), mukaan luettuna tosin TESTIJEMMA (ei tulla julkaisemaan) joka on oikein kätevä kaikinpuolin.
En nyt halua ruikuttaa "julkisesti" lisää, koska aion lähteä mittailemaan mahdollisen uuden jemmani koordinaatteja.
Kait sitä on tähän ikään niinpaljon sitkistynyt että ei kauheasti välitä "kaikista" kommenteista....
Jumaleisson, tätä kirjoitellessani vahvistuin....
Kait niitä kätköjä vielä jonssonin toimestakin pukkaa :P
jonsson

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja el2 » Ke 02.07.2008 17:15

Jumankekka, heebolla on kätköily ikää parivuotta, toistatuhatta löytöä ja kohta sata piilotettua jemmaa. On siinä varmasti ehtinyt miettiä minkälaisia purkkeja rakentelis. Joukkoon saattaa joskus osua joku huonompikin, mutta yleensä kätköt ovat loistavia. En muista kyllä hakeneeni yhtään tekemääsi kätköä, mutta kuitenkin. Joku syyhän siihen purkin julkistamiseen on täytynyt olla, jos se ei avaudu heti löytäjälle niin toivottavasti sitten myöhemmin. Kukapa meistä olisi täydellinen, minustakin puuttuu virheitä.
haittaaks se

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 02.07.2008 17:36

jonsson kirjoitti:Mitä mieltä olette?
Olen sitä mieltä, että et kerpele mene arkistoimaan ainoatakaan purkkia pariin viikkoon, olen juuri suunnitellut tekeväni kätköilyretken jonssonlandiaan seuraavan viikon lopulla :D

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 02.07.2008 17:45

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... f306c3f57e

Heh heh! Sitä saa mitä tilaa, mutta saakutarallaa et ruppee siellä mitään arkistoimaan. Suunnitelmissa on Jonssonlandian valloituskierros, mutta kun jatkuvasti pukkaa uutta purkkia niin olen ootellut, että alue alkaa "kyllästyä" kätköistä. "Harmittaa niin hirveän paljon" kun palaa Jonssonlandiasta ja taas pari uutta julkaistu, miksen oottanut huomiseen?
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ke 02.07.2008 18:10

hhuikuri kirjoitti:
jonsson kirjoitti:Mitä mieltä olette?
Olen sitä mieltä, että et kerpele mene arkistoimaan ainoatakaan purkkia pariin viikkoon, olen juuri suunnitellut tekeväni kätköilyretken jonssonlandiaan seuraavan viikon lopulla :D
Ei niitä meikäläisen jemmoja nyt kai parin viikon sisällä arkistoida :).........
Jotenkin vaan kyrsii välillä koko touhu :evil:
Tjaah, ne uudet kai taas turhanpäiväiset kätköni ovat vielä "asettamatta" .Katsotaan ehditkö vai ehdinkö :D .....
Himskatti.Uutta voimaa saaneena en silti vielä tiedä miten ratkaisen yhtälön, lastenhoito x loma x remontointi x kätköily jaettunana tietyllä tekijällä :roll:
Eiköhän se tästä.............
jonsson

mumma
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 16.11.2007 23:41

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja mumma » Ke 02.07.2008 18:17

Siis MITÄ ! Kukahan/ketkähän jonssonin kätköjä ovat arvostelleet asiattomasti. Pidän asiattomana, jos on turhautettu varmaan yhtä Suomen merkittävimmistä tämän lajin harrastajapersoonallisuuksista. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla samanlaisia? Jonsson on nimenomaan taiteilija kätköjen tekijänä. Jotkut parhaista kätköjen tekijäistä ovat lähes tieteilijöitä, jotkut mestarillisiä teknisiä toteuttajia. Jonsson on taiteilija eli siis panee tosiaan omaa persoonaansa vahvasti likoon saaden monenlaisia inspiraatioita. Olen ihmetellyt, miten hänellä voikin olla niin erilaisia ideoita omista lapsuudenmuistoista luontokohteisiin, arkipäivän kokemuksista lähteviin ideoihin, uniin, tähtitieteeseen, ihmisen psyykeen. Toteutukset ovat hyvin taitavista nopeisiin ja helppoihin, jotka ovat usein lasten kanssa toteutettuja ja siksi myös hyvin sympaattisia. Jos itse sanoisin jotain kriittistä niin se koskee jonssonin varmaan suuritöisimpiä kätkäjä eli noita luontoaiheisia mysteerejä. Niissä on hankalaa se, että kun on mielestään tunnistanut esim. kaikki kukat eikä siltikään saa oikeita koordinaatteja niin on aika tajuttomassa umpikujassa kun ei kertakaikkiaan tajua, mikä osa on väärin. Toisaalta, ei minun tarvitsekaan pystyä ratkaisemaan kaikkia, joten voin ihailla rauhassa niitäkin, mitä en pysty ratkaisemaan.
Minusta on siis harrastuksen yksi viehättävistä puolista juuri se, että alkaa hahmottaa näitä persoonallisuuksia kätköjen takana. No, tämä nyt varmaan onkin mun juttu, kilpailu taas on vihoviimeistä, johon en vapaaehtoisesti enää loppuelämäni aikana missään muodossa rupea. Nimenomaan en missään tapauksessa rupea enää kilpailemaan edes itseni kanssa, edes laihdutuksessa. Kaikkia ei tosiaankaan voi koskaan miellyttää. Toivottavasti jonsson ei anna tämän seikan enää itseään häiritä.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 02.07.2008 18:57

jonsson kirjoitti:
hhuikuri kirjoitti:
jonsson kirjoitti:Mitä mieltä olette?
Olen sitä mieltä, että et kerpele mene arkistoimaan ainoatakaan purkkia pariin viikkoon, olen juuri suunnitellut tekeväni kätköilyretken jonssonlandiaan seuraavan viikon lopulla :D
Ei niitä meikäläisen jemmoja nyt kai parin viikon sisällä arkistoida :).........
Jotenkin vaan kyrsii välillä koko touhu :evil:
Tjaah, ne uudet kai taas turhanpäiväiset kätköni ovat vielä "asettamatta" .Katsotaan ehditkö vai ehdinkö :D .....
Himskatti.Uutta voimaa saaneena en silti vielä tiedä miten ratkaisen yhtälön, lastenhoito x loma x remontointi x kätköily jaettunana tietyllä tekijällä :roll:
Eiköhän se tästä.............
Piähän jonsson kiirettä, kuhan oot eläkkeellä, et ehi etsiä saati sit kätkeä :lol:
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ke 02.07.2008 19:30

jonsson kirjoitti:Mitä mieltä olette?
jonsson tekee jemmojaan pitkälti inspiraation ohjaamana.Yleensä kussakin jemmassani on omasta mielestäni edes"Jonkunlainen" idea.Ja Oli ideaa tai ei kätköjä kaikki tyynni!Sen verran olen saanut YVpöhköposteja kätköistäni :shock: , että mietin pitäisikö luopua koko hommasta.Helppoahan se olisi.Muutama klikkaus ja Janakkalassa/Turengissa olisi tilaa uusille yrittäjille.Tyhjiö näet pyrkii täyttymään :lol:
Sen maailman ensimmäisen geokätkön idea oli se, että jossain oli ämpäri piilossa ja sen paikka kerrottiin muille koordinaateilla. Muut sitten etsivät tätä ämpäriä gepsiensä avulla kuka milläkin menestyksellä. Tässä mielestäni kiteytyy geokätköilyn perimmäinen tarkoitus.
Se, että vuosien saatossa homma on kehittynyt (mihin lie suuntaan) ja harrastajat ovat keksineet mitä ihmeellisimpiä lisämausteita harrastukseen ei murenna tuota perimmäistä yksinkertaista ideaa.
Ei herranjestas kaikissa piilotetuissa kätköissä tarvitse olla sen kummempaa ideaa tai tajunnan räjäyttävää huipentumaa. Tosin jos sellainen/sellaisia löytyy, on se toki vain hyvä asia.
Mutta mutta, aina kun harrastuksen pariin tulee lisää harrastajia, tulee mukaan myös lisää mielipiteitä ja näkemyksiä. Ja valitettavasti kaikki ei voi miellyttää kaikkia.

Itse olen löytänyt 52 jonssonin piilottamaa kätköä ja yhtäkään ei ole mieleeni tullut arvostella ainakaan negatiivisesti. Hyviä ja mukavan erilaisia ovat olleet. Pidän myös jonssonin tyylistä kirjoittaa kätkökuvauksia. Nekin poikkeavat mukavasti muista ja kun niitä oikea pilke silmäkulmassa lukee, saattaa päästä kiinni niihin ideoihin, joita piilottajalla on kätköjä tehdessä ollut.

Kun alussa mainitsin, että kaikissa kätköissä ei tarvitse mitään ihmeellistä ideaa olla, niin mielestäni useimmissa jonssonin kätköissä kuitenkin on.

Toivottavasti harrastajakunta ei äidy liian vaativaksi. Saattaa kohta piilottajista tulla pulaa kun rima nousee liian korkealle.
Haaskalintua lainaten "antaa kaikkien purkkien kukkia" vai miten se meni...

jonsson, rukkaset takaisin käteen äläkä edes leikilläsi uhkaile jonssonlandian tyhjennyksellä :D :D :D
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Turmanow
Viestit: 80
Liittynyt: To 21.12.2006 12:18
Paikkakunta: Pennala, Orimattila
Viesti:

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja Turmanow » Ke 02.07.2008 19:54

Vakavilla asioilla ei saa leikkiä, kädet on pestävä ennen ruokailua ja iltarukous täytyy muistaa!!! Et muuten arkistoi yhtää kätköäsi sillä niin totta kuin osaan totta puhua olen minäkin ajatellut lomaani jonssonlandiassa viettää. Alkuperäinen tarkoitus oli etsiä vain kätköjä, mutta jos yhdenkin arkistoit, niin tiedä kuka ruokapöydässäsi istuu lomansa ja tuo rouvan ja kakarat mukaan. :twisted: :twisted: :twisted: :arrow:

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Ke 02.07.2008 21:15

Tätä aihealuetta voisi varmaan tarkastella hiukan laajemminkin Jonssonlandian ulkopuolella. Kätköjä on paljon ja joka puolella riittää haettavaa, ja aktiivisella harrastajalle sitä määrääkin karttuu aika reippasti. Sitten kun jostain tuleekin vastaan hiukan haastavampi kätkö, joka ei pentele osukaan silmiin tai edes sormenpäihin, se tuttu kolkuttelukepin ja jäänallen välinen kopina jää kuulumatta. Silloin jossain naksahtaa ja kätkön tekijä saa kuulla kunniansa. Ei kaikilla, ei aina, mutta joskus niinkin käy. Onhan se ihan inhimillistä pettymyksen kokevilta harrastajilta jotka paneutuvat harrastukseensa täydellä sydämella, mutta ehkä siinä vaiheessa pitäisi osata ottaa se tauko ja laskea sataan ennenkuin sitä viestiä tai notea kirjoitetaan. Inhimillistä on sekin, että kätkön tekijä ei joskus onnistu mittaamaan täydellisiä koordinaatteja tai piilottamaan kätköä juuri kaikkien etsijöiden rakastamalla tavalla.

Kuten niin monessa muussakin asiassa, ilman "huonoja" purkkeja eivät "hyvätkään" tuntuisi oikein miltään. Se monipuolisuus ja vaihtelevuus tästä niin mielenkiintoista tekee. Olen joskus kavereille todennut, että jos se kaikki innovatiivisuus joka laitetaan kätköjen tekemiseen ja ratkaisemiseen saataisiin kanavoitua teollisen tuotannon ja tuotekehityksen suuntaan, silläkin saralla saataisiin ihmeitä aikaan! Monipuolisuuden nimissä niitä asioita, jotka yksittäisen purkin kohdalla voi nähdä positiivisena, on niin paljon, että eiköhän aina jokin niistä positiivisen etumerkin saa. Jollei muu, niin se että tuli taaskin lähdettyä hetkeksi raittiiseen ilmaan. Annetaan niiden kaikkien tosiaan kukkia, joohan!
-- wesbridge

geocandidate
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 10.06.2008 21:03
Paikkakunta: Lahti

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja geocandidate » Ke 02.07.2008 21:50

Aiemmin on valitettu siitä, että jotkut etsivät kätköjä, mutta eivät itse piilota. Kun piilottaa paljon, niin piiloon voi mennä kaikenlaista, mutta ainakin me itse (siis yllekirjoittanut ja Alli-neiti) olemme henkilökohtaisesti sitä mieltä, että purkkeja mahtuu tähän maahan vielä aika paljon. Nyt reilun vuoden kestäneen harrastusuran aikana on jo tullut nähtyä monenmoista viritelmää ja yritelmää, mutta joka kerta löytö on tuottanut tyydytystä (isompaa tai pienempää). Wesbridgen kommetti siitä, että "huonommat"?? kätköt tekevät "paremmat"?? kätköt paremmiksi on myös osaltaan totta. Eli ei kun lisää purkkeja Suomenmaahan.

Avatar
sparris
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 02.01.2007 15:01
Paikkakunta: Vääksy

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja sparris » To 03.07.2008 0:37

Hetkinen, piti oikein kalenterista katsoa, että ei kai taas ole koittanut aprillipäivä. Ei ole, eikä taida olla mätäkuun ensimmäinenkään eikä mikään muukaan vanhan kansan huijauspäivistä. Jumankekka, eikai se jonssoni vaan tosissaan ollut.

Olen omasta mielestäni jo pitkän linjan kätköilijä, vaikka tuo löytömäärä nyt on aikataulutusvaikeuksien vuoksi vähän vaatimaton. Ja minun pitkähkön kokemukseni mukaan löytämäni muutamat jonssonin kätköt hypähtävät omassa arvosteluasteikossani helposti top 10 %:iin. Jopa Negatiivinen palaute, vaikka olikin kätkönä ihan persiistä, mutta se oli kai tarkoituskin.

Kätköjen arkistointi vaan sillä perusteella, että muutama yksittäinen klunssijunkkari antaa huonoa palautetta, on tarpeetonta ellei jopa turhaa. Ne, joiden mielipide oikeasti merkitsee ovat puolellasi ja odottavat kieli pitkällä lisää geoherkkuja Janakkalaan, tai miksei muuallekin...

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja VeskuR » To 03.07.2008 8:53

En tiedä luinko oikein rivien välistä mutta on tässä tilanne että jonssonilla on yksinkertaisesti liikaa huollettavaa tällä hetkellä!?
Ja ei omasta mielestään pysty/jaksa/ehdi hoitamaan kätköjään niin hyvin kuin hänen kriteerinsä suvaitsee ja olisi mieluummin laittamassa
ne hyllylle kuin antaisi kätköjensä tulla huonoon kuntoon!!?? Jos näin on niin miksei antaisi vaikka osan purkeista adoptioon tms. ennemminkuin
arkistoisi niitä! Eli huomio muut paikalliset kätköilijät... jeesaamaan!

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja wesbridge » To 03.07.2008 9:01

VeskuR kirjoitti:En tiedä luinko oikein rivien välistä mutta on tässä tilanne että jonssonilla on yksinkertaisesti liikaa huollettavaa tällä hetkellä!?
VeskuR kirjoitti: Eli huomio muut paikalliset kätköilijät... jeesaamaan!
Tuota aspektia en kyllä itse riveiltä tai edes niiden välistä nähnyt (puusilmä?), mutta täten kädennostolla varmistan, että lupaan lähteä tekemään "tarkistuskierroksen" jonssonin jemmojen suuntaan jahka kesäloma alkaa. Ja niitä "tarkistuskierroksia" tämänkin keskustelun pohjalta ja muutenkin tekee kesän mittaan varmasti varsin moni muukin. Jonssonin jemmoissa meinaan on sellainenkin piirre, että ne harvoin on pitkään hakematta, niillä liikennettä piisaa! Sekin kertoo jotain kätköistä ja piilottajasta.
-- wesbridge

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja Tervas » To 03.07.2008 10:56

Kaikkeen turtuu jos liikaa ähertää :?
Pientä lomaa niin kyllä se siitä, jos ei muuten onnistu niin gepsi kaniin pariksi viikoksi (=lainaksi aloittelevalle) :mrgreen:
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja ilkant » Pe 04.07.2008 1:48

Minulle epätavalliset kätköt ovat olleet mielenkiintoisimpia löytöjä. Mielestäni kätköistä turhaan valittavat voisivat itse pitää lomaa kätköilystä, jotta niitä löytäisi putkinäön ulkopuoleltakin.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 04.07.2008 23:56

Mielestäni kauneinta mitä tästä aiheesta on sanottu on Haaskiksen "Antaa kaikkien purkkien kukkia". Aloitan piakkoin asettamaan omia :mrgreen: kätköjä ja ajattelin noudattaa heti alusta asti omaa,hieman samansuuntaista periaatettani. Palautetta odottelen sitten "kypärä päässä"! 8)
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Re: Ei se kätköjen laatu vaan valittu LATU...

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » Su 06.07.2008 12:02

wesbridge kirjoitti:Olen joskus kavereille todennut, että jos se kaikki innovatiivisuus joka laitetaan kätköjen tekemiseen ja ratkaisemiseen saataisiin kanavoitua teollisen tuotannon ja tuotekehityksen suuntaan, silläkin saralla saataisiin ihmeitä aikaan!

Onneksi näin ei ole :D Sori pieni off topic.
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”